Toon posts:

Laadpaal aanschaffen 1 of 3 fase

Pagina: 1
Acties:
  • 630 views

• nanipe
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-02-2021
Ik heb geprobeerd om het zelf uit te zoeken op internet, maar wat een informatie.....
Nou begrijp ik dat je het beste 3 fase kunt laten installeren, maar kan dit niet ook op 1 fase ?
Als je 3 fase hebt, moet je dan per jaar ook meer vaste lasten of hogere kosten aan je Essent b.v. betalen?
Alvast bedankt

Groetjes Nancy

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:27
Lees hier het begin van dit topic eens door: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-03 12:33
nanipe schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:57:
Ik heb geprobeerd om het zelf uit te zoeken op internet, maar wat een informatie.....
Nou begrijp ik dat je het beste 3 fase kunt laten installeren, maar kan dit niet ook op 1 fase ?
Als je 3 fase hebt, moet je dan per jaar ook meer vaste lasten of hogere kosten aan je Essent b.v. betalen?
Alvast bedankt

Groetjes Nancy
Het vastrecht voor 3 fase aansluiting kan hoger zijn, hoeft niet (hangt van de zwaarte van de aansluiting af). Raadpleeg de site van je netbeheerder (Liander o.i.d., daar kan je vaak direct zien wat het verzwaren van een aansluiting kost en of je dat ook meer vastrecht kost per jaar.

Ik heb mijn aansluiting vorige maand laten wijzigen van 1x35A naar 3x25A, vastrecht veranderde niet, mocht wel 325 euro afdragen voor de aanpassing aan Liander.

• nanipe
Dat heb ik inderdaad ook al gelezen, maar ik zoek meer naar ervaringen van mensen. En wat de verborgen kosten zijn bij een 3 fase installatie. En of ik dus gewoon met een huis/tuin en keuken aansluiting mijn auto ook fatsoenlijk kan opladen, zonder dat ik in huis in het donker zit...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
Begin eens met te vermelden welke auto je wilt laden.

Er zijn nog genoeg auto's die niet met 3 fasen kunnen laden, dan ben je er snel uit natuurlijk...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• nanipe
Renault Zoe

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:09
De verborgen kosten van naar een 3 fase aansluiting gaan is een meterkast aanpassing en natuurlijk 1 malig netbeheerder langs laten komen voor een meterwissel en 3 fase activeren.

3 fase is krachtstroom daar ontkom je eigenlijk niet aan bij een electrische auto.
tot 3x 25a is dezelfde vastrecht.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:29
Als je een elektrische auto hebt (of daarop voorbereid wilt zijn) is 1 fase laden al gauw niet leuk meer. Dan kan het zomaar 10-20 uur duren om je accu vol te laden. Voor een plug-in hybride kan het wel een optie zijn.

Verborgen kosten zijn mogelijk het aan moeten passen van je meterkast (bijv een kookgroep moet eigenlijk een krachtgroep worden) maar verder is het niet zo spannend.

• nanipe
mr_evil08 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:33:
De verborgen kosten van naar een 3 fase aansluiting gaan is een meterkast aanpassing en natuurlijk 1 malig netbeheerder langs laten komen voor een meterwissel en 3 fase activeren.

3 fase is krachtstroom daar ontkom je eigenlijk niet aan bij een electrische auto.
tot 3x 25a is dezelfde vastrecht.
Dank je wel

• nanipe
mcDavid schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:34:
Als je een elektrische auto hebt (of daarop voorbereid wilt zijn) is 1 fase laden al gauw niet leuk meer. Dan kan het zomaar 10-20 uur duren om je accu vol te laden. Voor een plug-in hybride kan het wel een optie zijn.

Verborgen kosten zijn mogelijk het aan moeten passen van je meterkast (bijv een kookgroep moet eigenlijk een krachtgroep worden) maar verder is het niet zo spannend.
Ja de Zoe is inderdaad geheel elektrisch dus dan kan ik nog maar 'om de dag' gaan werken ivm opladen :)

• Xander
Welke precies?

Zoe's kunnen blijkbaar een accucapaciteit hebben van 23,3kWh, 41kWh of 52kWh. De eerste kun je met een 1 fase lader in een uur of 6 vol laden, dus iedere nacht vol laden is dan geen probleem. :) Met de laatste ga je naar 14 uur toe...

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-03 19:40
Een Renault Zoe ondersteunt max 3-fase 32A. Wat inhoud dat je thuis toch minimaal een 3x35A aansluiting moet hebben als je 3-fase wilt laden. Als je een slimme meter hebt, dan heb je meestal al 3 fase aan de netbeheerder kant, maar niet je groepenkast. Je zult je netbeheerder dus eenmalig moeten laten komen dit aan te sluiten.

Daarnaast moet je maar hopen dat je 35 Ampere hebt, want de meeste woningen zijn maar slechts 25A afgezekert. Dan moet de netbeheerder dit verhogen voor je.

Je zit dus vooral aan het e.e.a aan eenmalige kosten dat je wel mee moet nemen in je berekening, plus de jaarlijkse kosten aan je netbeheerder voor een zwaardere aansluiting, al kost dat volgens mij voor 25,30 of 35 Ampere niks extra's.

1-fase zou ik niet doen. Dan is namelijk de volgende dag je auto nog niet opgeladen als je pech hebt. (Afhankelijk voor welk accupakket je kiest natuurlijk)

[Voor 13% gewijzigd door Luchtbakker op 28-02-2021 16:50]

• Xander
Luchtbakker schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:48:
Een Renault Zoe ondersteunt max 3-fase 32A. Wat inhoud dat je thuis toch minimaal een 3x35A aansluiting moet hebben als je 3-fase wilt laden.
Natuurlijk niet... Zoals je zegt ondersteunt hij maximaal 3x 32A, maar je kunt ook prima met 11kW laden bij 3x16A.

• guido66
3x 25A is genoeg, 11kW is meer dan voldoende om ‘s nachts je Zoe vol te laden.

En in Nederland betaal je je blauw voor 3x 35A, dus niet aan beginnen.

[Voor 32% gewijzigd door guido66 op 28-02-2021 16:55]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Luchtbakker
Xander schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:52:
[...]

Natuurlijk niet... Zoals je zegt ondersteunt hij maximaal 3x 32A, maar je kunt ook prima met 11kW laden bij 3x16A.
Zeker kan dat. Maar waarom zou je dat willen? Je hebt maximale oplaadsnelheid bij 3x25 Ampere. Hij laad namelijk met maximaal 11kwh. Dan neem je met minder toch geen genoegen?

Bron: https://electric.renault....ase-en-3-fase-laadstation

[Voor 6% gewijzigd door Luchtbakker op 28-02-2021 16:54]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:00
Luchtbakker schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:48:
Een Renault Zoe ondersteunt max 3-fase 32A. Wat inhoud dat je thuis toch minimaal een 3x35A aansluiting moet hebben als je 3-fase wilt laden. Als je een slimme meter hebt, dan heb je meestal al 3 fase aan de netbeheerder kant, maar niet je groepenkast. Je zult je netbeheerder dus eenmalig moeten laten komen dit aan te sluiten.

Daarnaast moet je maar hopen dat je 35 Ampere hebt, want de meeste woningen zijn maar slechts 25A afgezekert. Dan moet de netbeheerder dit verhogen voor je.

Je zit dus vooral aan het e.e.a aan eenmalige kosten dat je wel mee moet nemen in je berekening, plus de jaarlijkse kosten aan je netbeheerder voor een zwaardere aansluiting, al kost dat volgens mij voor 25,30 of 35 Ampere niks extra's.

1-fase zou ik niet doen. Dan is namelijk de volgende dag je auto nog niet opgeladen als je pech hebt. (Afhankelijk van welk accupakket je kiest natuurlijk)
Je hebt 3x35A niet perse nodig, een laadpaal kan op een lager amperage afgesteld worden. Ik zou ook geen 3x35A nemen vanwege het veel hogere vastrecht.

Een laadpaal met loadbalancing kan wel handig zijn bij een hoog stroomverbruik in huis gaat de laadpaal lager vermogen richting de auto sturen zodat de stoppen(automaten) er niet uit vliegen.

• Luchtbakker
wortelsoft schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:54:
[...]

Je hebt 3x35A niet perse nodig, een laadpaal kan op een lager amperage afgesteld worden. Ik zou ook geen 3x35A nemen vanwege het veel hogere vastrecht.
Vastrecht tot 35 Ampere kost vaak niks extra's. In ieder geval niet hier in de regio. Onze netbeheerder is Liander. Wij hadden 3x25 maar hebben het verhoogt naar 3x35 zonder extra kosten. (op de monteur na)

• guido66
Luchtbakker schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:54:
[...]

Zeker kan dat. Maar waarom zou je dat willen? Je hebt maximale oplaadsnelheid bij 3x25 Ampere. Hij laad namelijk met maximaal 11kwh. Dan neem je met minder toch geen genoegen?

[Afbeelding]

Bron: https://electric.renault....ase-en-3-fase-laadstation
Dat is dus 3x 16A = 11kW. Je ontkracht je eigen stelling...

Aan de topicstarter:
Nederland of België?
Welke netbeheerder?
Wat voor aansluiting heb je nu? (Zie jaarafrekening)
Welke Zoe, zo goed mogelijk specificeren?

[Voor 10% gewijzigd door guido66 op 28-02-2021 16:58]

• Xander
Luchtbakker schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:54:
[...]

:? :?

Net vertel je nog (correct) dat het ding met 22kW (3x32A) kan laden. Dus nee je haalt met 3x25A niet de maximale oplaadsnelheid.

Toch zou ik kiezen voor een laadpaal die met 11kW laadt (3x16A). Waarom je dat zou willen? Omdat het ding dan ook binnen 5 uur vol is en je het hogere vastrecht van een zwaardere aansluiting bespaart, misschien?

• Luchtbakker
guido66 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Dat is dus 3x 16A = 11kW. Je ontkracht je eigen stelling...
Bij 3x 400 volt inderdaad, niet bij 230 volt.

• Xander
Luchtbakker schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Vastrecht tot 35 Ampere kost vaak niks extra's. In ieder geval niet hier in de regio. Onze netbeheerder is Liander. Wij hadden 3x25 maar hebben het verhoogt naar 3x35 zonder extra kosten. (op de monteur na)
Dan gaat er iets gruwelijk mis bij jou.
3-fase: 3x25A
€ 274,18
3-fase: 3x35A
€ 1047,20
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2021/?ref=22677

• Xander
Luchtbakker schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Bij 3x 400 volt inderdaad, niet bij 230 volt.

[Afbeelding]
Heb ik even gemist dat @nanipe in België woont ofzo?

• Luchtbakker
Xander schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:57:
[...]

:? :?

Net vertel je nog (correct) dat het ding met 22kW (3x32A) kan laden. Dus nee je haalt met 3x25A niet de maximale oplaadsnelheid.
Mijn excuus, ik haal hun tekst samen met hun voorbeeld ook door elkaar.

Dus inderdaad, 3x35A is benodigd voor maximale snelheid :)

• guido66
Luchtbakker schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Mijn excuus, ik haal hun tekst samen met hun voorbeeld ook door elkaar.

Dus inderdaad, 3x35A is benodigd voor maximale snelheid :)
Je doet je naam eer aan, het is al verwarrend genoeg voor de topicstarter. Ik zou me niet verbazen als ze reeds afgehaakt is.

Zonder nauwkeurige gegevens over installatie en Zoe is het speculeren en daar heeft @nanipe niks aan.

• Luchtbakker
guido66 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Je doet je naam eer aan, het is al verwarrend genoeg voor de topicstarter. Ik zou me niet verbazen als ze reeds afgehaakt is.
Kom op hoor, het is maar een username, en daarnaast is een vergissing maken menselijk. Ik ben hier met het zelfde doel, namelijk mensen helpen.

Als TS hier al om afhaakt dan neemt hij ons niet serieus.

Doe even normaal zeg.

• guido66
Wat voor meerwaarde heeft vermelden van het geslacht van de topic-starter? Helemaal niks.
Je geeft onjuiste info over vastrecht

Sorry hoor, ik waardeer ieder zijn inspanningen, maar jou kan ik moeilijk nog serieus nemen.

[Voor 74% gewijzigd door deepbass909 op 28-02-2021 17:33]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:@nanipe De vragen die je stelt zijn prima te achterhalen door informatie op te vragen bij een installateur. Die kan je precies voorrekenen wat er nodig is om in jouw situatie een laadpunt te creëren. Daarnaast is voor dit soort vragen het topic Het grote "thuis laden van je EV" topic. bedoeld.

Ik sluit daarom dit topic.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee