[T-mobile Thuis] DMZ instellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-05 05:05
Heren,

Sinds kort heb ik een abbnomenten afgesloten voor T-mobile thuis fiber.

Helaas kom ik er achter dat zij geen bridge functionaliteiten ondersteund wordt op hun modem/router. Waarbij ik daar achter een eigen Netgear router kan plaatsen....

Nu zit ik te lezen dat er mogelijkheden zijn om de modem/router van de ISP in DMZ te plaatsen. Daarbij heb ik een aantal vragen...

1. Is er dan geen dubbele Nat, waardoor je problemen hebt of kunt ervaren?

2. Hoe stel ik zoiets in?

Hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01

lier

MikroTik nerd

Antwoord op je vragen:
1. ja, het is dubbele NAT (problemen zullen echter minimaal zijn)
2. handleiding volgen is het makkelijkst, welk modem/router heb je?

Grote vraag (voor mij, mede ingegeven door de vragen die je stelt), waarom wil je een eigen router gebruiken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
lier schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:12:
Antwoord op je vragen:
1. ja, het is dubbele NAT (problemen zullen echter minimaal zijn)
2. handleiding volgen is het makkelijkst, welk modem/router heb je?

Grote vraag (voor mij, mede ingegeven door de vragen die je stelt), waarom wil je een eigen router gebruiken?
Ik heb altijd Ziggo gehad waarbij ik mijn provider modem/router in bridge mode had zitten waarbij ik vervolgens mijn eigen router achter kon aansluiten om dan vervolgens alle functionaliteiten te benutten van mijn eigen router.

Ik lees hier en daar ook dat je de DMZ op de WAN poort moet instellen? En niet op de LAN?

Als ik de ISP modem/router in DMZ zet, kan ik daarvan de NAT niet volledig uitschakelen met daarbij de DHCP en de WiFi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Probook8979 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:17:
Ik heb altijd Ziggo gehad waarbij ik mijn provider modem/router in bridge mode had zitten waarbij ik vervolgens mijn eigen router achter kon aansluiten om dan vervolgens alle functionaliteiten te benutten van mijn eigen router.
Vraag blijft...waarom?
Ik lees hier en daar ook dat je de DMZ op de WAN poort moet instellen? En niet op de LAN?
Ehm...kan je jouw "hier en daar" delen? Een DMZ is niets anders dan een port range forward naar een device in je netwerk (LAN dus).
Als ik de ISP modem/router in DMZ zet, kan ik daarvan de NAT niet volledig uitschakelen met daarbij de DHCP en de WiFi?
Als je NAT kon uitzetten, dan had je een bridge...toch!? Dus...nee, je kan DHCP niet uitzetten (Wifi natuurlijk wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
lier schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Vraag blijft...waarom?

[...]

Ehm...kan je jouw "hier en daar" delen? Een DMZ is niets anders dan een port range forward naar een device in je netwerk (LAN dus).

[...]

Als je NAT kon uitzetten, dan had je een bridge...toch!? Dus...nee, je kan DHCP niet uitzetten (Wifi natuurlijk wel).
Wil voornamelijk mijn portforwarding op mijn eigen router laten uitvoeren ipv op 2 locaties.

Ik heb hiervoor bridge mode gehad bij Ziggo, waarbij alle output van ISP modem naar mijn router ging die ik achter heb geplaatst.

Waarbij alle port forwarding op 1 plek dient uit te voeren.

Als ik het goed begrijp en voer een DMZ in op mijn ISP router/modem, hoef ik daar ook geen portforwarding meer uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:48
DMZ hier is weinig meer dan een automatische forward voor nieuwe verbindingen, dat moet gewoon werken. Als je geen telefonie afneemt en je Netgear vlans ondersteunt op de wan-poort kun je ook de Zyxel er helemaal tussenuit halen, als dat je gelukkig maakt. Oh, en waarom een apart topic als er al [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
hcQd schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:49:
DMZ hier is weinig meer dan een automatische forward voor nieuwe verbindingen, dat moet gewoon werken. Als je geen telefonie afneemt en je Netgear vlans ondersteunt op de wan-poort kun je ook de Zyxel er helemaal tussenuit halen, als dat je gelukkig maakt. Oh, en waarom een apart topic als er al [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie is.
Dank!

Wil toch expirimenteren met het hele DMZ verhaal.

Welke ipades moet ik waar invullen?
Moet ik iets in de 2de router nog iets wijzigen zoals de gateway?

Graag hulp!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

IP adres krijgt je Netgear van de Zyxel (blijkbaar). Dat IP adres (de WAN van je Netgear) moet je in je Zyxel in de DMZ zetten (je kan een IP reservering voor je Netgear maken in de Zyxel, zodat je altijd hetzelfde IP adres krijgt).

Hoe oud is de Netgear? Zou zo maar kunnen dat je Zyxel een veel betere router is. Wellicht zou je juist de Netgear uit je netwerk moeten halen (of als accesspoint configureren). Dan hoef je ook maar op 1 plek te port forwarden.

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 28-02-2021 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Probook8979 ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
lier schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:11:
IP adres krijgt je Netgear van de Zyxel (blijkbaar). Dat IP adres (de WAN van je Netgear) moet je in je Zyxel in de DMZ zetten (je kan een IP reservering voor je Netgear maken in de Zyxel, zodat je altijd hetzelfde IP adres krijgt).

Hoe oud is de Netgear? Zou zo maar kunnen dat je Zyxel een veel betere router is. Wellicht zou je juist de Netgear uit je netwerk moeten halen (of als accesspoint configureren). Dan hoef je ook maar op 1 plek te port forwarden.
De Netgear is 2 jaar oud.
Heb van Tmobile router: Zyxel VMG8825-T50

Kabel van de Zyxel LAN1 -> in de WAN poort van de Netgear plaatsen? IP addres wat ik krijg van de WAN moet ik in de DMZ invoeren, correct?
Moet ik iets van de gateway Zyxel in de Netgear configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Probook8979 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:12:
[...]

De Netgear is 2 jaar oud.
Heb van Tmobile router: Zyxel VMG8825-T50

Kabel van de Zyxel LAN1 -> in de WAN poort van de Netgear plaatsen? IP addres wat ik krijg van de WAN moet ik in de DMZ invoeren, correct?
Moet ik iets van de gateway Zyxel in de Netgear configureren?
Als je de slides op deze pagina doorleest, wordt je iets wijzer over DMZ. Misschien helpt dat voor de beeldvorming.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Luxicon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:08:
[...]

Als je de slides op deze pagina doorleest, wordt je iets wijzer over DMZ. Misschien helpt dat voor de beeldvorming.
Dank voor het link
Toch de vraag ;
Moet ik iets van de gateway Zyxel in de Netgear configureren?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Nee dat zou niet nodig zijn aangezien de gateway van de Netgear het ip van de Netgear router zelf is.
Dit is ook vanuit gaande dat je je netgear aansluit van de Zyxel naar wan netgear aansluiting.
Pagina: 1