Toon posts:

[vloerverwarming] Constant aangename vloer haalbaar?

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-03 21:05
Hallo,

Ik ben een beetje benieuwd naar de ervaringen van tweakers met vloerverwarming als voorbereiding op mijn nieuwe huis

Mijn ouders (bijvoorbee)d hebben al jaren vloerverwarming (bouwjaar ca 2008, vrijstaand), maar hier merk ik dat de vloer vaak toch wel koud is. Waarschijnlijk stookt het systeem maar incidenteel bij waardoor de vloer weer kan afkoelen (geen idee hoe de isolatie is aan de onderzijde van de vloer).

Ik heb een jaren 30 tweekapper gekocht waar de bestaande houten balkenvloer uit gaat en vervangen wordt door een renovatievloer met egalisatielaag en cementdekvloer. Hier zou ik dan graag vloerverwarming in nemen. We zijn beide best fan van een houten vloer, maar dat is voor stook efficiëntie minder handig. In plaats daarvan zat ik toevallig te kijken naar een houtlook tegel visgraatvloer. Ik hoop een beetje de look and feel van hout te benaderen zonder de nadelen (isolerend, onderhoud, gevoeligheid etc)

1 factor daarin zou de warmteafgifte van de vloer zijn. Het liefst wil je dan continu een aangename vloer hebben. Geen periodes van warm en periodes van koud. Maar hoe realistisch is dit?

Ik wil gaan experimenteren met lage keteltemperatuur en ik heb het idee dat dat op dit vlak ook helpt door het meer lange duur stoken (waardoor de cementlaag goed op kan warmen en lang uitstralen). Maar het zijn eigenlijk allemaal vermoedens.

Hoe is de ervaring van Vloerverwarming-hebbende tweakers op dit vlak? Is mijn wens realistisch, of valt dat in de praktijk tegen?

Ik snap dat de isolatiewaarde en bouw van het huis best uitmaakt (als alles weglekt zal hij altijd moeten stoken :z ) net als vele andere zaken. Maar ik probeer vooral een idee te krijgen hoe dit bij andere mensen gaat.

TLDR: mevr Timberleek heeft snel koude voeten :+ . Hoe realistisch is het om de vloerverwarming tegelvloer relatief continu aangenaam te houden als alternatief voor een houten vloer?

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:08
Lage aanvoertemperatuur i.c.m. een modulerende thermostaat zou de variatie in vloertemperatuur zeker tot een minimum moeten kunnen beperken. Het effect van een lekker warme tegelvloer heb je dan natuurlijk niet.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben een nieuwbouwwoning (2018) met in de gehele woning (gelijmd multiplank) parket en in de keuken tegels icm vvw.

Parket genomen om precies de reden die jij aangeeft. Na 2 jaar gebruik is mijn conclusie dat parket prima te doen is. Als de vvw uit staat voelen de tegels koud, het parket voelt veel warmer aan. Uiteraard als de vvw aan staat voelen de tegels warmer aan.

In de praktijk staat de vvw nooit continu aan, dan zou je een gasverbruik hebben van >500m3 per maand. Bij ons springt ie 2x per dag aan.

Dus als je madam last heeft van koude voeten zou ik eens in de showroom een houten vloer proberen en daarna een tegelvloer (beide dus zonder vvw). Dan voel je het verschil en zul je merken dat een houten vloer veel prettiger aanvoelt.

Qua onderhoud, 1x per 2 weken gaat de schoonmaker er overheen , eens in de 8-10 jaar kan de vloer opnieuw geschuurd worden, dan is ie weer als nieuw.
Wil je geen krassen op de vloer of heb je kinderen die binnen met bowlingballen gooien , dan zou ik geen parket nemen..

[Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2021 01:57]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vloerverwarming betekent inderdaad niet dat je warme voeten hebt. Zeker op deze dagen dat de zon overdag het huis door de ramen verwarmt doet ie bij mij niets. Dan is het dragen van sloffen of kiezen voor tapijt een oplossing wellicht.
Het is niet vergelijkbaar met de (elektrische) vloerverwarming die je wel eens in badkamers tegenkomt. Maar daar wordt alleen je energie leverancier blij van (en je voeten).

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:20
Toevallig is hier recent al iets soortgelijks voorbij gekomen:

Vloerverwarming altijd warmtevraag kunnen krijgen?

En inderdaad is de conclusie dat als je altijd warme voeten wilt je het beste een stel sloffen kunt kopen.

https://wren.co/join/Devian

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:59
De kamerthermostaat is de opdrachtgever van jouw vloerverwarming, is je kamer op temperatuur dan zal de ketel stoppen stoken.
Er zullen altijd (zeker in het voor en najaar) momenten zijn dat je kamer overdag op temperatuur is en je vloer dus koud wordt. Je kan wel iets doen maar dat geeft minimaal resultaat en de stookkosten lopen uit de hand.
Wil je altijd een aangenaam gevoel dan kies je tapijt en op grote afstand hiervan een houten vloer.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-03 21:05
Hmm, dat geeft nog wel stof tot nadenken.
Sport_Life schreef op zondag 28 februari 2021 @ 01:47:
Wij hebben een nieuwbouwwoning (2018) met in de gehele woning (gelijmd multiplank) parket en in de keuken tegels icm vvw.
Hebben jullie vloerverwarming onder parket als hoofd- of bijverwarming?
Wil je geen krassen op de vloer of heb je kinderen die binnen met bowlingballen gooien , dan zou ik geen parket nemen..
Kinderen zijn vooralsnog niet van toepassing. Het zou meer zijn voor reguliere bewoning en een toekomstige hond (krassende nagels en evt zindelijkheidsissues in het begin)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

timberleek schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:53:
Hmm, dat geeft nog wel stof tot nadenken.

[...]

Hebben jullie vloerverwarming onder parket als hoofd- of bijverwarming?

[...]

Kinderen zijn vooralsnog niet van toepassing. Het zou meer zijn voor reguliere bewoning en een toekomstige hond (krassende nagels en evt zindelijkheidsissues in het begin)
Bij ons is de vloerverwarming de enige (hoofd)verwarming.
Is dus wel een goed geïsoleerde woning, overigens behoorlijke inhoud dankzij 3m hoge plafonds en breedtemaat. (Staat ook een 6kw haard in).

Persoonlijk vind ik zeker bij een jaren 30 woning een houten vloer beter passen. Ook met oog op waardevermeerdering bij verkoop tov pvc. (Bij nieuwbouw is pvc populairder, bij jaren 30 denk ik niet..). Mits het dus voldoende warm te krijgen is.

Hond geeft wel meer onderhoud denk ik, dan is pvc/tegels veel praktischer. Ook afhankelijk van de afwerking, donkere afwerking geeft minder vlekken.
Onze vloer heeft 4mm toplaag en kan dus 3 a 4x worden opgeschuurd (om de 10 jaar ongeveer). Hoeft niet per se , maar is wel mooier.
Dus gaat makkelijk 30-40 jaar mee .
Dus volgende bewoners kunnen voor 2k laten opschuren en afwerken naar keuze, ligt er weer een compleet nieuwe vloer in :).

[Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 01-03-2021 12:21]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:03
Wij hebben vloerverwarming als hoofd verwarming. We hadden altijd tegels, dat blijft koud aanvoelen op de opwarm momenten na. Nu over de tegels pvc stroken laten lijmen, hout look. Ziet er bijna uit als hout, voelt warmer aan dan tegels en nog steeds voldoende efficiëntie van de vloer verwarming. Dus ook iets om in je overweging mee te nemen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:43
Altijd warme voeten willen hebben, betekent dat er altijd een warmtevraag moet zijn. En dat is er niet, tenzij je in voor- en najaar een kamertemperatuur van 25+ graden wel ziet zitten en/of de ramen steeds open zet.

Op zonnige dagen zoals we afgelopen week hadden, zorgt de zonnewarmte er vaak al voor dat de kamertemperatuur boven de gewenste waarde uitkomt. Met als gevolg dat de verwarmingsinstallatie urenlang uitschakelt en de vloer dus kan afkoelen.

Met echt winterse temperatuur (maximaal ca 5 graden overdag en kouder in de nacht) is het in de meeste huizen wel mogelijk om min of meer continue een warmtevraag te creëren, en daarmee dus ook de vloer 'warm' te houden wanneer deze is voorzien van vloerverwarming. Waarbij 'warm' ook weer relatief is. Bij goed geïsoleerde tussenwoningen kan een vloertemperatuur van 25 graden soms al genoeg zijn om het huis op temperatuur te houden. Dat is niet koud aan de voeten, maar zeker ook niet echt warm.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-03 15:26
Ivow85 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:39:
Altijd warme voeten willen hebben, betekent dat er altijd een warmtevraag moet zijn. En dat is er niet, tenzij je in voor- en najaar een kamertemperatuur van 25+ graden wel ziet zitten en/of de ramen steeds open zet.

Op zonnige dagen zoals we afgelopen week hadden, zorgt de zonnewarmte er vaak al voor dat de kamertemperatuur boven de gewenste waarde uitkomt. Met als gevolg dat de verwarmingsinstallatie urenlang uitschakelt en de vloer dus kan afkoelen.

Met echt winterse temperatuur (maximaal ca 5 graden overdag en kouder in de nacht) is het in de meeste huizen wel mogelijk om min of meer continue een warmtevraag te creëren, en daarmee dus ook de vloer 'warm' te houden wanneer deze is voorzien van vloerverwarming. Waarbij 'warm' ook weer relatief is. Bij goed geïsoleerde tussenwoningen kan een vloertemperatuur van 25 graden soms al genoeg zijn om het huis op temperatuur te houden. Dat is niet koud aan de voeten, maar zeker ook niet echt warm.
Inderdaad, vandaag is inderdaad de vloerverwarming voor het eerst sinds 1/1,5 week aangesprongen ookal staat de thermostaat op 21,5.

Ook echt in de winter kwam de temperatuur van de vloer hier niet boven de 22-23 graden uit (volgens de IR thermometer, zal vast nog wel wat marge in zitten).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Mijn ouders hebben vloerverwarming als hoofdverwarming in het hele huis, de kamerthermostaat staat daar 24/7 op 19.6 in de woonkamer met lamelparket. Dit betreft overigens geen nieuwbouw maar een gerenoveerde bungalow uit 1979, de warmtevraag zal dus wat hoger zijn dan bij sommige hierboven. CV staat op 45 graden.

Eigenlijk is in deze tijd van het jaar de vloer altijd aangenaam, zelfs als vanwege de zon de verwarming een paar uur afslaat voelt de vloer niet koud aan.

Bij de tegels in de badkamer (die thermostaat staat op een schema in plaats van vol continue) is het effect van het aan/afslaan van de verwarming veel merkbaarder...Sneller warm en sneller weer koud.

In verhouding tot mijn ijs en ijskoude vloer thuis echt een verademing :X

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-03 13:52
Ik heb ook vloerverwarming als enige verwarmingsbron, en volgens mij zijn er 2 dingen waar je zeker voldoende aandacht moet aan besteden:

- voldoende isolatie
- voldoende massa

Vloerverwarming is een traag systeem; het warmt je huis traag op dus heb je zeker voldoende isolatie nodig om de warmte zoveel mogelijk bij te houden.

Daarnaast heb je ook voldoende massa nodig: je verwarming moet voldoende 'massa' kunnen opwarmen die zijn warmte dan over een langere periode kan afgeven. In BE gebruiken we voor vloerverwarming meestal een 'nat' systeem, waarbij de vv buizen op de isolatie liggen, en in de chappe (cementdekvloer?).
Hier heb ik zelf een probleem: Mijn isolatielig is dikker dan voorzien, waardoor mijn chappe dunner is dan voorzien. Ik heb dus eigenlijk wat te weinig massa om een optimaal werkend systeem te hebben. Bedoeling is om ooit de vloer te vervangen, en dan ook de isolatie laag wat 'af te schrapen' zodat er een dikkere chappe op kan.

https://fgheysels.github.io/

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03 08:51
Als de vloer goed geisoleerd is moet de vloer, of er nou steeds warm water door stroomt of niet, toch altijd aangenaam aanvoelen? Of is dat niet het geval?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-03 13:52
mister_S schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:09:
Als de vloer goed geisoleerd is moet de vloer, of er nou steeds warm water door stroomt of niet, toch altijd aangenaam aanvoelen? Of is dat niet het geval?
HOe meer massa je vloer heeft, hoe trager die opwarmt, maar ook hoe langer die z'n warmte afgeeft.

https://fgheysels.github.io/

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 20:58

M2M

medicijnman

De 3-wegklep in onze ketel was eens vast komen te zitten. De vloer was inderdaad lekker warm, maar de kamer was 24 graden (terwijl het buiten vroor). Als de vloer warm aanvoelt, dan wordt de lucht daarboven ook warm. Als de isolatie is goed genoeg is, wordt de ruimte vanzelf heet.

Als je het weg gaat ventileren ben je aan het stoken voor de buitenlucht.

Omdat het vloerverwarming betreft kan het lang duren voordat het een hete ketel ook zorgt voor een warme ruimte. Gedurende die tijd is je ketel aan het stoken. Is het eenmaal warm, dan blijft het nog lang na-ebben voordat de warmte uit de vloer is. Toch zonde als je dan al in bed ligt en de vloer overnacht afkoelt

-_-

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-03 20:20
ik woon in een hoekhuis dus ik heb gekozen voor isolatie dan broodjes dan uponor folie en dan een zandcement dekvloer en daaroverheen pvc. Ik hoef dus alleen de 5cm zand cement dekvloer te verwarmen.
PVC voelt sowieso warmer aan dan tegels.
zou ik het oogpunt hebben gehad om een zo warm mogelijke vloer te willen dan had ik beter H.O.H van 15 kunnen nemen en de aanvoer van de verdeler op 45 graden zetten. Nu heb ik hem staan op 10cm H.O.H. met aanvoer van 35 zodoende is de woonkamer constant op temperatuur. Zodoende is de vloer nooit echt lekker warm maar wel lekker behaaglijk omdat de temperatuur constant is.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee