Toon posts:

Ryzen 5900x build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-03 20:46
Ik wil binnenkort een Ryzen 5900x build gaan samenstellen. De 5900x is inmiddels besteld in Duitsland en komt hoop ik spoedig mijn kant op. Ik heb nu een lijstje gemaakt met overige onderdelen maar wil graag even checken wat jullie er van vinden en heb vooral nog twijfels over de koeler, de kast en de voeding.

De PC zal gebruikt worden voor:
- Professionele videomontage met Premiere Pro
- Hier en daar een potje PUBG
- VR met Oculus Quest 2

Ik heb momenteel nog een Ryzen 1700 syteem en merk wat trage performance met meerdere video-tracks boven elkaar. Hopelijk gaat de 5900x daar verandering in brengen. De huidige GTX 1070 Ti zal mee verhuizen naar het nieuwe systeem vanwege de situatie met GPU's op dit moment.

Wat ik ook belangrijk vind is dat het nieuwe systeem veel stiller wordt. Dus ik heb bewust gekozen voor een geluiddempende kast en ben op zoek naar de juiste koeler en PSU. Ook zal ik de HDD uit mijn huidige systeem vervangen door een SSD.

Dit zijn de voorlopige plannen:

CPU: pricewatch: AMD Ryzen 9 5900X Boxed
GPU: Huidige 1070 Ti
MoBo: pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi
RAM: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC
Behuizing: pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart
Koeling: pricewatch: Thermalright ARO-M14G - Ryzen Edition -
Storage: pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 2TB

Is die Thermalright cooler wat? Schijnt speciaal gemaakt voor Ryzen, maar is wel al 2 jaar oud. Ik heb zelf 1x eerder een PC gebouwd en daarna MoBo en ram geupgrade en dat is op zich prima gegaan. Maar echt handig zou ik mezelf niet omschrijven. Ik ben dus op zoek naar producten die goed bij elkaar passen met niet al teveel gekloot.

Volgens mij moet ik dit moederbord ook nog flashen alvorens het werkt, wat me vast wel zal lukken, maar zijn er ook moederborden voor de Ryzen 5000 series die out of the box werken?

Verder nog iets wat jij zou veranderen aan deze build?

Alvast dank voor je bijdrage.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:08
Paar opmerkingen

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Of de meshify 2 compact pakken, die schijnt ook goed te zijn en ziet er speciaal uit.
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK werken net zo goed als de flare maar stukkie goedkoper.

• Stab
martyw schreef op zondag 28 februari 2021 @ 00:10:
Paar opmerkingen
Dankjewel.

Ja, uiteraard moet er nog een voeding bij maar ik had al geschreven dat ik niet weet welke. Is in prinipe gewoon elke modulaire voeding van bv 850 watt met een gold rating gewoon goed?

Bedankt voor je aanbevelingen. Ik had 3600 mhz ram gekozen omdat ik had gelezen dat dit de 'sweet spot' is. Volgens mij komt dat door te timings / latency. 3600 mhz met timing van 16 heeft dezelfde latency als 3200 van 14. Maar die laatste is duurder dan de 3600 van 16. Het is ook maar 20 euro duurder dan de ram die jij aanraadt van 3200 mhz. Ik ga er nog even over lezen.

Moederbord had ik voor x570 gekozen omdat ik las dat die betere VRM's hebben en dus voor lagere temperaturen zorgen. Dat is ook zo als je niet gaat overklokken toch? Daarnaast hebben x570's ruimte voor 2x M.2 SSD drives op PCI 4.0 geloof ik, wat ik ook van plan ben te gebruiken.

Kasten ga ik nog even vergelijken, dankjewel.

[Voor 4% gewijzigd door Stab op 28-02-2021 07:51]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:08
Pas als je een RTX3090 overweegt wordt een 850 Watt exemplaar nodig, welke videokaart overweeg je? Er is een apart topic over voedingen https://gathering.tweaker...ist_messages/1801761/last, heb je dat al gezien?

• Stab
martyw schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:51:
Pas als je een RTX3090 overweegt wordt een 850 Watt exemplaar nodig, welke videokaart overweeg je? Er is een apart topic over voedingen https://gathering.tweaker...ist_messages/1801761/last, heb je dat al gezien?
Hmm, nee 3090 zal het wel nooit worden. Dan waarschijnlijk eerder 3070 of 3080. Ik had wel al gelezen dat het goed is om extra capaciteit over te houden vanwege zuinigheid en betrouwbaarheid.

Ik ga het topic eens lezen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee