ik heb dat idee ook! echter, meten is weten, dus ik pak even de grafiekjes die home assistant over de batterij van Loqed heeft, en die verteld me het volgende:
:strip_exif()/f/image/pu9oC2gowUeWvwTU1mkoShMu.jpg?f=fotoalbum_large)
dit is een grafiekje van het batterijniveau tussen 20 december 2023 en vandaag, 8 november 2025.
Ik gebruik hier de oplaadbare NiMh batterijen van Loqed.
Ik laad meestal op wanneer ik merk dat de motor merkbaar langzamer gaat lopen, wat erop wijst dat de batterij minder volt afgeeft en dus leeg raakt. Af en toe heb ik wel eens gewacht tot ik de melding van de Loqed app kreeg dat het batterijniveau laag was, maar deze komt pas zo laat dat de performance van de motor al dramatisch is, en je ziet ook dat in die laatste fase het gemeten batterijniveau echt sterk omlaag duikt…
De oplaadmomenten en niveaus in de grafiek zijn alsvolgt:
- 7-2-24: 1%
- 21-5-24: 23%
- 31-7-24: 0%
- 29-9-24: 0%
- 24-12-24: 64% ineens naar 31%
- 14-4-25: 35%
- 12-7-25: 28% en ineens naar 0%
- 13-10-25: 37%
(mogelijk zijn wat connectiviteitsissues van de loqed bridge de oorzaak van de rare grafiek tussen 31-7-24 en 29-9-24, neemt niet weg dat het slot in recordtijd leeg was, bovendien ook nog in een periode waar het twee weken niets gedaan heeft vanwege vakantie…)
Dit vertaalt zich naar de volgende periodes tussen opladen (ongeveer):
- 3,5 maand
- 2 maanden
- 2 maanden
- 3 maanden
- 4,5 maand
- 3 maanden
- 3 maanden
Gezien bovenstaande concludeer ik dat mijn gevoel over de afnemende batterijduur dus niet echt overeenkomt met de werkelijkheid. Wel zie ik dat het nogal wisselt.
Het gebruik van het slot is vrij consistent, over langere periodes zal er weinig variatie in gebruiksintensiteit zitten, maar wellicht kan ik met behulp van Home Assistant data daar ook nog wel induiken om te bewijzen of dat ook echt zo is

Wat me iig wel opvalt is dat je functioneel eigenlijk een oplaadmelding zo rond de 35% wenselijk zou zijn, omdat de prestaties van de motor er dan onder beginnen te lijden.