Toon posts:

Welk DDR3 ram voor Dell Optiplex 780 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-03 12:14
Ik wil het huidige RAM uitbreiden van 8 naar 16 Gb. in mijn Dell Optiplex 780 SFF.

Er zit nu 2 x 4GB PC3-10600U DDR3-1333 in.
Moet ik nu exact hetzelfde erin zetten, want ik las dat bij Dell PC’s niet alles geaccepteerd wordt.

En heeft het überhaupt wel zin om uit te breiden naar 16 GB ?
Ik weet het, het is een “oudje”.
(Ik ben geen gamer of Photoshop user, ter info).

Dank voor jullie antwoord 🙏.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:40
Meestal al je sneller geheugen gebruikt, is dat niet zo'n probleem.
Maar kijk ook naar de maximale module grootte die het moederbord ondersteunt.
Mijn oude DDR3 config kon maximaal 4x4GB aan.
Heb je nog 2 sloten vrij?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Dixie
Ik heb 2 slots vrij en ik had eerst 2 x 4 Gb van Hynix 12800 en dat accepteerde de Dell geheel niet (lange buzzertoon en geen beeld).

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Volgens de guidebook pagina 9 van de Optiplex 780 gaat er max 8GB ram in.
12800 zal niet werken omdat het 1600 MT/s ram is. Nu zal je zeggen dat het wel teruggeklokt zal worden maar dat gaat lang niet altijd op in OEM systemen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dixie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:00:
Ik wil het huidige RAM uitbreiden van 8 naar 16 Gb. in mijn Dell Optiplex 780 SFF.

Er zit nu 2 x 4GB PC3-10600U DDR3-1333 in.
Moet ik nu exact hetzelfde erin zetten, want ik las dat bij Dell PC’s niet alles geaccepteerd wordt.

En heeft het überhaupt wel zin om uit te breiden naar 16 GB ?
Ik weet het, het is een “oudje”.
(Ik ben geen gamer of Photoshop user, ter info).

Dank voor jullie antwoord 🙏.
Kan ik DDR3 geheugen met meer MHz. plaatsen ?
Dubbelzijdig en enkelzijdig bestuukt DDR3 kunnen gebruiken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dixie
Het is juist dat ik eerder dit onderwerp heb gehad. Echter kreeg ik een "storing", bij het plaatsen van extra RAM en daar heb ik nog niet echt een verklaring voor.
Dus ik dacht ik start een nieuwe topic.

Dank overigens voor het "guidebook".

[Voor 34% gewijzigd door Dixie op 27-02-2021 10:53]

• NickelB
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-08-2021
Ik draai een Dell optiplex 3010. En ben van 8 naar 16gb gegaan maar de snelheid is minder geworden als de originele terwijl de ram zelf wel sneller is. Dell is klote voor dit. Pas ook goed op met fan headers. Dell heeft hun eigen pin volgorde op verschillende mobo's.

• Dixie
NickelB schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:53:
Ik draai een Dell optiplex 3010. En ben van 8 naar 16gb gegaan maar de snelheid is minder geworden als de originele terwijl de ram zelf wel sneller is. Dell is klote voor dit. Pas ook goed op met fan headers. Dell heeft hun eigen pin volgorde op verschillende mobo's.
Dat is wel apart, ja.
Wellicht dat ik iets meer performance bereik met een Q9650 Quad-Core 3.0 GHz. CPU, maar veel soelaas zal het niet geven.
Er zit nu een E8600 3,3 GHz. Dual-Core in.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:15

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dixie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:01:
Wellicht dat ik iets meer performance bereik met een Q9650 Quad-Core 3.0 GHz. CPU, maar veel soelaas zal het niet geven.
Ik zou dan eerder (puur voor de leuk) er een Q6600 met pinmod in stoppen.

[Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 27-02-2021 15:04]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Dixie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Dat is wel apart, ja.
Er zit nu een E8600 3,3 GHz. Dual-Core in.
Heb je nog een HDD of al een SSD? Als je nog een HDD hebt zou ik upgraden naar een SSD. Scheelt vele malen meer qua snelheid dan 8gb naar 16gb.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Dixie
DukeBox schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Ik zou dan eerder (puur voor de leuk) er een Q6600 met pinmod in stoppen.
Gaat dat passen en werken en is toch maar 2,4 GHz. ??

[Voor 5% gewijzigd door Dixie op 27-02-2021 15:09]

• Dixie
Detmer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:05:
[...]

Heb je nog een HDD of al een SSD? Als je nog een HDD hebt zou ik upgraden naar een SSD. Scheelt vele malen meer qua snelheid dan 8gb naar 16gb.
Ga ik binnenkort plaatsen (Samsung 860 EVO). Zal inderdaad veel schelen. :)

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Dixie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:07:
[...]

Ga ik binnenkort plaatsen (Samsung 860 EVO). Zal inderdaad veel schelen. :)
Ik weet niet of je de SSD al hebt maar ik zie in V&A voor <€100,- al PC's met 3rd en 4th gen i5's inclusief SSD staan. Die draaien rondjes om deze PC en daar zou ik dan eerder voor gaan. Als ik geheugen + SSD reken voor dit systeem ga je ook aardig hard richting dat bedrag maar blijf je met een oude Core2Duo zitten.

[Voor 4% gewijzigd door Detmer op 27-02-2021 15:18]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De snelheid zal teruglopen naar 1066MT/s waarvan je dan in Dual Channel 533MHz gaat aflezen.
(zal nu ook niet op 1333 klokken) Je ram clockt sowieso terug op de snelheid van het langzaamste ram-module

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:15

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dixie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:05:
Gaat dat passen en werken en is toch maar 2,4 GHz. ??
Ja, meermaals gedaan. Pinmod trekt hem naar 3GHz (neem wel de slacr stepping).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Dixie
Oke. Allen bedankt voor de informatie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee