• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Wellicht weet iemand het antwoord op deze vraag!

Wij hebben recent een huis gekocht van ongeveer 90m2. Op WOZ waardeloket staat dat ons huis 70m2 is. Onze WOZ is dit jaar met bijna 23% omhoog gegaan, ik zou graag hier een 'klacht' tegen willen indienen maar heb dan ook een angst dat ze erachter komen dat de vierkantemeters niet kloppen en daarom de WOZ waarde nog hoger wordt.

Zouden ze tot dit niveau naar dit soort aanvragen kijken?

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-03 22:31
Thomas19903 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:17:

Wij hebben recent een huis gekocht van ongeveer 90m2. Op WOZ waardeloket staat dat ons huis 70m2 is. Onze WOZ is dit jaar met bijna 23% omhoog gegaan, ik zou graag hier een 'klacht' tegen willen indienen maar heb dan ook een angst dat ze erachter komen dat de vierkantemeters niet kloppen en daarom de WOZ waarde nog hoger wordt.

Ja kan, taxatie ter plekke kan bijvoorbeeld voorkomen.
Edit : @Thomas19903 of ze zien bijvoorbeeld dat er een vergunning is afgegeven voor een uitbouw in het verleden. Dat kan wel gecheckt worden dus. Of je kunt in een steekproef vallen.
Maar als er geen reden is om aan de m2 te twijfelen zullen ze in beginsel van de 70 uitgaan.

[Voor 18% gewijzigd door Bulldock op 25-02-2021 22:32]

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-03 11:46
Ga er even vanuit dat er later een uitbouw heeft plaatsgevonden of het huis vervangen is? WOZ word gebaseerd op kadaster en kadaster wordt eigenlijk alleen aangepast bij vergunning toekenningen o.a.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

eerst jaar na verkoop mag de gemeente zich op de verkoopprijs baseren. Kan je niet zo veel aan doen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:05

Dat lijkt mij wel. Als je een klacht indient dan moet dat door middel van een officieel bezwaar. Een van de eerste vragen die je dan zal krijgen is – lijkt mij, zelf geen ervaring mee – hoe groot de woning is. Dus tenzij je bereid bent daarover te liegen zou ik het gewoon zo laten als het is.

PS: Verkijk je ook niet op wat er uberhaupt te winnen is. In veel gevallen gaat dat om tientjeswerk en als het extreem is kan je misschien een keer 100-200 euro per jaar besparen. Mooi meegenomen, maar voor mensen vaak meer een principekwestie dan een werkelijk onrecht wat hersteld moet worden. En in jouw geval is er dus helemaal geen sprake van onrecht aangezien je 20m2 onder de radar houdt ;) ..

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:05

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Afesplitst van WOZ bezwaar maken via dienst, daar was het off-topic. Als TS een titel-wijziging wil, moet je me dat even laten weten.

No good deed goes unpunished.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:35
Bulldock schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:21:
[...]

Ja kan, taxatie ter plekke kan bijvoorbeeld voorkomen.
Edit : @Thomas19903 of ze zien bijvoorbeeld dat er een vergunning is afgegeven voor een uitbouw in het verleden. Dat kan wel gecheckt worden dus. Of je kunt in een steekproef vallen.
Maar als er geen reden is om aan de m2 te twijfelen zullen ze in beginsel van de 70 uitgaan.
Tot ze er wel even naar gaan kijken.
Foto opzoeken of een vergunning controleren.
20m² is toch wel een redelijke oppverlakte, het verschil 70m² - 90m² is in verhouding ook behoorlijk zou ik zeggen...

Iets met slapende honden...
Ik zou het lekker laten voor wat het is denk ik.

En inderdaad, zoals al aangehaald word, het zal waarschijnlijk tientjes werk zijn.

PV Output

• Bulldock
@Rensjuh Zeker, en je heb ook nog kans dat het verschil in aantal m2's nog groter is omdat ze volgens mij naar Bruto-oppervlak kijken in hun systemen en die 90m2 waarschijnlijk netto is.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Yep, dat risico loop je. Bij een bezwaar kan je gevraagd worden gegevens te bevestigen en de staat van je keuken/badkamer, etc te noemen. Als je nieuwe woz-waarde in lijn ligt met je aankoopprijs, dan zou ik het risico persoonlijk niet nemen. Ik ben zo dom geweest om bezwaar aan te tekenen tegen de oppervlakte. Ik kocht het huis voor 200m², maar het stond geregistreerd als 246m². De vriendelijke man bij de gemeente kon daarna aantonen dat het huis 300m² was, oeps (bruto). De woz-waarde is hierop aangepast. Het jaar erop ging mijn mijn woz-waarde nog eens 37% omhoog. Na bezwaar is dat 22% geworden.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Jammer dat TS niet wil doen wat juist is, maar eigenlijk op zoek is naar advies om.de zaak te flessen.

• Rensjuh
eL_Jay schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:21:
Jammer dat TS niet wil doen wat juist is, maar eigenlijk op zoek is naar advies om.de zaak te flessen.
Waaruit maak jij op dat hij de zaak wil flessen?
Hij wil z'n eigen niet in zijn vingers snijden omdat ie bang is dat de werkelijke m² bekeken zullen worden.
Moet ie dan de gemeente maar gewoon bellen en zeggen dat hij meer meters heeft en ie dus graag z'n WOZ omhoog wil hebben?

Als ie niks doet is hij dus alsnog de zaak aan het flessen omdat hij weet dat wat er op WOZ waardeloket staat niet klopt? :?

PV Output

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 20:34

Los van de vraag die je zelf stelt. Is de WOZ lager dan de prijs waar je het voor gekocht hebt?
WOZ wordt namelijk aangepast aan de hand van o.a. verkoopprijzen. Dus niet heel gek dat die stijgt als je ruim meer hebt betaald voor de woning.

Dan kan je wel in bezwaar gaan. Maar zolang WOZ lager is van actuele waarde vraag ik me af wat het je überhaupt op zo kunnen leveren?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je het recent hebt gekocht voor een significant lagere prijs dan de nieuwe WOZ, kan je jouw lagere taxatie (die heb je waarschijnlijk toch voor de hypotheek laten maken) gewoon opsturen bij het bezwaar :)

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:08
Als je vorig jaar de woning hebt aangekocht, kan je gewoon bezwaar maken en de gemeente gaat je gelijk geven. Verhogen ze het jaar er op gewoon je WOZ waarde.

Zelf mee gemaakt, opnieuw bezwaar gemaakt, weer 'gewonnen' maar dit jaar zou het niet anders zijn en dat ze de aankoop te lang geleden verklaren ben ik bang.

• Valorian
Rensjuh schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:25:
[...]

Waaruit maak jij op dat hij de zaak wil flessen?
Hij wil z'n eigen niet in zijn vingers snijden omdat ie bang is dat de werkelijke m² bekeken zullen worden.
Moet ie dan de gemeente maar gewoon bellen en zeggen dat hij meer meters heeft en ie dus graag z'n WOZ omhoog wil hebben?

Als ie niks doet is hij dus alsnog de zaak aan het flessen omdat hij weet dat wat er op WOZ waardeloket staat niet klopt? :?
Er staat nergens in de WOZ-aanslag dat je verplicht bent te toetsen of de m2-gegevens waar de gemeente vanuit gaat juist zijn. Dus ook als de vierkante meters niet kloppen dan is het geen probleem als je daar niets over zegt, of het nu te groot of te klein lijkt. Niets doen betekent dus niet "dat je de boel aan het flessen bent".

Als je echter bezwaar maakt dan geef je in feite aan: "de gegevens waar jullie vanuit gaan kloppen niet" (of dat nu gaat om staat van onderhoud, m2's, etc.). Dan zal logischerwijs de eerste vraag van de gemeente zijn hoe groot de woning is. Want dat is het belangrijkste bij het bepalen van de waarde (samen met locatie natuurlijk. Daarnaast wordt er gevraagd naar de staat van onderhoud. Als je dan als bezwaarmaker zegt "De vierkante meters kloppen zoals in jullie systeem staan" dan ben je wél de boel aan het flessen.

Ofwel: bellen met bezwaar betekent dat je zal moeten zeggen: "Ja, mijn huis is eigenlijk 90m2 maar jullie hebben hem in het systeem per abuis als 70m2 staan. En voor een huis van 70m2 betaal ik dan eigenlijk teveel want etc..." óf je moet liegen over de m2's.. Het eerste lijkt mij redelijk kansloos, het tweede moreel verwerpelijk.

[Voor 4% gewijzigd door Valorian op 26-02-2021 17:59]

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002

Tsuranim

There is only one

mathy_ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:33:
Als je vorig jaar de woning hebt aangekocht, kan je gewoon bezwaar maken en de gemeente gaat je gelijk geven. Verhogen ze het jaar er op gewoon je WOZ waarde.

Zelf mee gemaakt, opnieuw bezwaar gemaakt, weer 'gewonnen' maar dit jaar zou het niet anders zijn en dat ze de aankoop te lang geleden verklaren ben ik bang.
Ik ga ervan uit dat de gemeente een hogere WOZ waarde toekende dan de aankoopwaarde van de woning? Bij ons is de WOZ op peildatum 1-1-2020 gelijk aan het aankoopbedrag van 16-2020, maar wel + 10% tov een jaar eerder.
Ik vraag mij ook af of het verstandig is bezwaar te maken, want toen was die nog niet verkocht.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:18

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Door een makelaar gemeten m2 is iets anders dan echte m2 in je huis ;)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:01

Honesty

kattenneus!

Wij hebben in het verleden bezwaar gemaakt en gewonnen maar toen kwam er wel een taxateur thuis om alles na te kijken. Wij stonden toen op punt om alles te gaan verbouwen en de woning was goed uitgewoond. Nu zitten we weer redelijk in lijn met de buren maar het is echt tientjeswerk. Volgens mij ging de woning er toen 40k naar beneden en moesten we een tientje minder betalen. Daarna nooit meer naar gekeken en gewoon netjes betaald.
Als je WOZ echt hoger is dan de waarde van de woning(normaal is 75 tot 80%) zal ik bezwaar maken en anders gewoon laten.

festina lente

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-03 20:16
badboyqxy schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:39:
Ga er even vanuit dat er later een uitbouw heeft plaatsgevonden of het huis vervangen is? WOZ word gebaseerd op kadaster en kadaster wordt eigenlijk alleen aangepast bij vergunning toekenningen o.a.
Hier ook het vermoeden dat ze de m2 hebben verhoogd obv een verleende omgevingsvergunning voor uitbreiding, waar we geen gebruik van hebben gemaakt, lees de grond niet overgenomen van de gemeente. Dan kunnen ze toch geen hogere m2 rekenen?! Het extra stukje grond is niet van ons, wij zijn dus geen eigenaar.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-03 09:26
Kan het zijn dat je een bergzolder meetelt en WOZ niet?

Star Citizen Referral Code

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik mis volgens mij nog steeds het antwoord op de belangrijkste vraag. Ligt de WOZ waarde onder of boven de aankoopprijs?

Als de WOZ waarde lager is dan zou ik niets doen, anders kan je zoals @eamelink schrijft bezwaarmaken met je taxatierapport als onderbouwing.

Tenzij je natuurlijk zeer goed onderhandeld hebt en vele duizenden euro's minder betaald hebt dan je huis volgens het rapport waard zou zijn.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wij hebben recent een huis gekocht van ongeveer 90m2. Op WOZ waardeloket staat dat ons huis 70m2 is. Onze WOZ is dit jaar met bijna 23% omhoog gegaan, ik zou graag hier een 'klacht' tegen willen indienen
De onderbouwing "ik vind 22% stijging teveel" is in elk geval niet echt kansrijk. Ze vergelijken huizen volgens een model met referentiepanden. Er zijn een paar goede bezwaargronden:

- Een recente taxatie
- Referentiepanden die duidelijk goedkoper zijn

"Ik vind 22% teveel stijging" is in elk geval geen bezwaar argument dat echt steek houdt. Misschien was het het jaar ervoor wel veel te laag.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BazzH
  • Registratie: November 2001

BazzH

Kei-goed...

Bezwaar maken heeft alleen zin als de WOZ waarde echt flink afwijkt van de getaxeerde waarde. Anders is er niet echt iets waar je je bezwaar op kunt baseren. Je kunt je bijvoorbeeld niet beroepen op een vrij lage WOZ waarde van het huis van de buren. Je zult met argumenten moeten kunnen komen die een lagere WOZ waarde kunnen verantwoorden en "de buren hebben een mazzeltje" is geen argument om jou hetzelfde mazzeltje te geven.

Think smart........ Act stupid........

• WhAsSsAaA
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat als we nou eens het perspectief van andere huizen nemen. Andere huizen van 70 m^2 worden vergeleken met de prijs van het huis van TS die voor 90 m^2 betaald heeft; dat geeft toch ook een opgeblazen WOZ waarde voor hen?

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Bedankt allen voor de reacties. Ik heb ook even naar andere huizen in de buurt gekeken en dan is onze nieuwe WOZ-waarde niet heel gek. Ik laat het dan ook maar zo zoals het is en ga ook geen slapende honden wakker maken ten aanzien van de m2's...

Mijn intentie is ook niet om een paar tientjes te gaan besparen per jaar, de gemeente heeft het geld wsl ook nodig voor het eea.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Thomas19903 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:03:
Bedankt allen voor de reacties. Ik heb ook even naar andere huizen in de buurt gekeken en dan is onze nieuwe WOZ-waarde niet heel gek. Ik laat het dan ook maar zo zoals het is en ga ook geen slapende honden wakker maken ten aanzien van de m2's...
Wellicht ook nuttig om alsnog even te kijken naar het taxatierapport dat bij de WOZ-waarde zit. Deze is te vinden op mijn.overheid.nl. Dan kan je in ieder geval zien welke referentiewoningen er gebruikt zijn

• Arjan90
  • Laatst online: 13:35
Wij hebben een bezwaar ingediend verwijzend naar de stijging van onze woning (+30K) tov gelijkwaardige panden (onze buren) die slechts 10 a 12K stegen. Tegelijkertijd hebben wij ook de absolute waarde vergeleken: onze woning had een WOZ van bijna 20K meer dan de buren voor dezelfde woning (sterker nog, op peildatum 01-01-2020 was er bij ons nog geen garage aangebouwd dus kun je stellen dat de woning minderwaardig was).

Onze oppervlaktes kloppen overigens niet in de straat, alle huizen hebben dezelfde oppervlaktes terwijl meerdere huizen een uitbouw van zeker 20m2 hebben. Dat was bij mijn ouders precies hetzelfde. Kortom, ik hecht maar weinig waarde aan die m2.

[Voor 3% gewijzigd door Arjan90 op 28-02-2021 09:41]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Richh
  • Nu online
Gelukkig heeft TS al besloten, maar gezien topics vaak door anderen gelezen worden, even in algemeniteit iets over bezwaar maken tegen een te hoge WOZ.

Als je niet wil dat je WOZ stijgt doe je er goed aan om te stemmen voor meer nieuwbouw. Meer gronduitgifte van de gemeente is goed voor de gemeentekas en legt minder kosten bij de huizenbezitters. In de toekomst zorgt nieuwbouw ook voor meer mensen die de gemeentelijke lasten delen.
Het is hilarisch (of triest) dat sommige mensen bezwaar maken tegen nieuwbouw 'want dan daalt mijn woningwaarde!' en vervolgens ook nog bezwaar maken tegen een zogenaamd te hoge WOZ. Sorry, maar dan heb je het dus echt niet begrepen.

Ook zou je politiek kunnen stemmen op partijen die zorgtaken weer naar het rijk willen trekken ipv dit op het bordje van de gemeente leggen, waardoor veel gemeenten nu fors geld tekort komen.
Het verhogen van OZB belasting is ongeveer de enige sluitpost van een gemeente. Zij kunnen daar niks aan doen.

Het bezwaar maken tegen een zogenaamd te hoge WOZ vind ik persoonlijk asociaal (mits er niks 'geks' is natuurlijk). Vrijwel alle Nederlandse huizenbezitters hebben afgelopen jaar netto meer vermogen 'verdiend' aan hun woning dan met hun inkomen. Over ons inkomen vinden we het doodnormaal dat we >1000 per maand aan belasting betalen, maar als je OZB een euro of 5 per maand stijgt (terwijl je woning letterlijk duizenden euro's per maand meer waard wordt), dan gaan we daar bezwaar tegen maken 8)7
Als je je huis verkoopt ga je het onderste uit de kan halen, maar als je belasting moet betalen moet de WOZ zo laag mogelijk... Verkoopprijzen op dit moment zijn vaak 20% boven WOZ. Dat is dubbel.

Bovenal 'kost' een bezwaaractie de gemeente veel tijd (en dus geld) - wat jij en ik aan belasting gewoon weer moeten betalen. De bezwaaractie kost de staatskas veelal meer geld dan je totale afdracht aan OZB.
Terwijl het je misschien eens een paar tientjes oplevert?

Om het een en ander in perspectief te plaatsen:
https://www.ad.nl/wonen/o...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• KabouterSuper
  • Niet online
Richh schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:55:
Over ons inkomen vinden we het doodnormaal dat we >1000 per maand aan belasting betalen, maar als je OZB een euro of 5 per maand stijgt (terwijl je woning letterlijk duizenden euro's per maand meer waard wordt), dan gaan we daar bezwaar tegen maken 8)7
Als je je huis verkoopt ga je het onderste uit de kan halen, maar als je belasting moet betalen moet de WOZ zo laag mogelijk... Verkoopprijzen op dit moment zijn vaak 20% boven WOZ. Dat is dubbel.
De woz-waarde wordt ook gebruikt voor je woningforfait en de erfbelasting. Dat zijn een boel tientjes.
Bovenal 'kost' een bezwaaractie de gemeente veel tijd (en dus geld) - wat jij en ik aan belasting gewoon weer moeten betalen. De bezwaaractie kost de staatskas veelal meer geld dan je totale afdracht aan OZB.
Terwijl het je misschien eens een paar tientjes oplevert?
De gemeente moet allereerst eens transparant maken hoe ze aan een woz-waarde komen. Dat de buren met een identiek huis een compleet andere woz-waarde hebben, is simpelweg niet uit te leggen. Daarnaast kloppen veel gegevens niet (zoals de oppervlakte), waardoor er nog meer verschillen optreden. Alle bezwaarschriften die ik ingediend heb, waren overduidelijk terecht (en zijn ook toegewezen).
Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat de gemeente de ozb gebruikt als sluitpost. Erger nog, bij de invoering hiervan is benoemd dat de ozb geen sluitpost mag zijn. Tenslotte, ik vind niet dat gemeentebelastingen gekoppeld moeten worden aan de woz-waarde. De eigenaar van een goed onderhouden huis maakt niet meer gebruik van gemeentefaciliteiten dan de eigenaar van een identiek huis in slechtere staat. En bezit van een groot huis hoeft niet te betekenen dat de eigenaar vermogend is. Maak dan liever gebruik van een objectief cijfer zoals het inkomen.

• Richh
  • Nu online
KabouterSuper schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:19:
[...]

De woz-waarde wordt ook gebruikt voor je woningforfait en de erfbelasting. Dat zijn een boel tientjes.
Klopt, maar laten we wel zijn. Het komt anno 2021 vrijwel niet meer voor dat de WOZ hoger is dan de verkoopprijs. Zoals ik hierboven al aangaf; als dat wel zo is dan is bezwaar maken natuurlijk terecht. Daarom is het ook mogelijk.

Mijn post draait vooral om de mensen die met de bedrijfjes in zee gaan die voor hun een lagere OZB proberen aan te vechten door de WOZ omlaag te lullen, om daarmee enkele tientjes belasting te ontduiken. Bezwaar maken an sich is natuurlijk prima, als het daadwerkelijk onterecht is.
De gemeente moet allereerst eens transparant maken hoe ze aan een woz-waarde komen. Dat de buren met een identiek huis een compleet andere woz-waarde hebben, is simpelweg niet uit te leggen. Daarnaast kloppen veel gegevens niet (zoals de oppervlakte), waardoor er nog meer verschillen optreden.
Helemaal mee eens.
Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat de gemeente de ozb gebruikt als sluitpost. Erger nog, bij de invoering hiervan is benoemd dat de ozb geen sluitpost mag zijn.
Klopt, en het is ook raar. Eigenlijk is het raar dat zoveel zorgtaken op het bordje van de gemeente komen, omdat deze kosten lastig planbaar zijn.
Buiten parkeerkosten en toeristenbelasting blijf je enkel de OZB en afvalstoffenheffing overhouden om de boel sluitend te maken. Ik ben het met je eens dat het niet klopt, maar de gemeente kan er ook weinig aan doen.
Tenslotte, ik vind niet dat gemeentebelastingen gekoppeld moeten worden aan de woz-waarde. De eigenaar van een goed onderhouden huis maakt niet meer gebruik van gemeentefaciliteiten dan de eigenaar van een identiek huis in slechtere staat. En bezit van een groot huis hoeft niet te betekenen dat de eigenaar vermogend is.
Tja, als je een hoger inkomen hebt betaal je ook meer loonbelasting, wat gaat naar bijvoorbeeld de zorg en de AOW. Terwijl diegene daar wellicht wel helemaal geen aanspraak op gaat maken. We hebben een solidair belastingsstelsel opgezet en daar hoort nou eenmaal bij dat je soms betaalt voor dingen die je niet gebruikt.

Zo vind ik het weer gek dat huizenbezitters hypotheekrenteaftrek krijgen. De totale korting die verleend wordt is lager dan de verhuurdersheffing, die (indirect) door huurders betaald wordt. Huurders, met meestal een stuk lager inkomen, die veelal maar wat graag naar een koophuis zouden vertrekken, maar dit niet kunnen door de hoge huizenprijzen. Feitelijk betalen degenen die graag een koopwoning willen, extra belasting om die koopwoning nog onbetaalbaarder te maken. Door een koophuis een fiscale hemel te maken en huren (voornamelijk vrije sector) ontzettend duur te maken, bouw je een tweedeling tussen 'haves' en 'have nots'.
Het is niet gek dat je die tweedeling tegen gaat door enigszins progressief belasting te hebben. Het is ook niet gek dat je op bezit dat tienduizenden euro's per jaar in waarde stijgt, enkele tientjes belasting heft.

In de praktijk zal degene met een koophuis van een half miljoen echt wel wat beter die 5 euro per maand OZB kunnen betalen, dan degene met een koophuis van twee ton. En dan zal ik de huurders, die met meestal een stuk lager inkomen en hogere woonlasten veelal op >20 euro per maand aan stijging kunnen rekenen en daar helemaal niks aan kunnen doen, nog buiten beschouwing laten.
Maak dan liever gebruik van een objectief cijfer zoals het inkomen.
Onze belasting op inkomen is al erg hoog. Ik zou die graag lager zien, en de belasting op bezit verhogen (welke juist zeer laag is hier). Juist als liberaal die staat voor gelijke kansen lijkt me dat geen gek streven.

Kern van het probleem is imho echter dat de gemeenten teveel uitgaven hebben tov inkomstenposten.

[Voor 3% gewijzigd door Richh op 02-03-2021 10:59]

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:06
ik neem aan dat je bij de aankoop ook een taxatie hebt laten doen. Die waarde heeft je hypotheekvertrekker nodig maar kun je ook gebruiken voor je eventuele bezwaar op de woz-waarde...

offtopic:
in sommige gevallen kun je er ook profijt van hebben in de zin van.. de woz-waarde wordt door enkele hypotheekvertrekkers ook gezien als een geldige waardering van je huis. Mocht je bijv rente stappen/opslag hebben kun je daarmee in enkele gevallen aantonen dat je huis meer waar is en je een stap omlaag zou kunnen doen.

...

• Valorian
Hier nog altijd aan het wachten tot de nieuwe WOZ bekend is. Zijn er meer mensen die nog steeds geen uitsluitsel hebben? Vreemd genoeg zijn ze bij mij in de straat tot halverwege gekomen. Ik dacht dast WOZ bepaling iets meer geautomatiseerd was kennelijk toch nog best wat handwerk?

• Bulldock
Valorian schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:10:
Hier nog altijd aan het wachten tot de nieuwe WOZ bekend is. Zijn er meer mensen die nog steeds geen uitsluitsel hebben? Vreemd genoeg zijn ze bij mij in de straat tot halverwege gekomen. Ik dacht dast WOZ bepaling iets meer geautomatiseerd was kennelijk toch nog best wat handwerk?
Ook niets op https://www.wozwaardeloket.nl/?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Thomas19903 Ondanks dat jij (gelukkig) geen bezwaar gaat maken, wil ik toch even spammen wat mijn gemeente op hun pagina post over No Cure No Pay bureaus (edit: geen idee of jij het via zo'n bureau wilde doen overigens).
Kosten voor de gemeente bedragen namelijk 750 euro per bezwaar!!!

No Cure No Pay-bureaus bieden aan gratis voor u bezwaar te maken. Dit is niet verboden bij wet. Maar let op, het is niet echt gratis. Wij willen u daarover graag informeren.

Per toegekend bezwaar heeft het bureau recht op een wettelijk genormeerde onkostenvergoeding. Die vergoeding bedraagt het volgende:

254 euro voor het indienen van het bezwaarschrift
254 euro voor het bijwonen van een hoorzitting
242 euro voor een taxatierapport
Totaal kunnen de kosten voor een toegekend bezwaar dus 750 euro bedragen.

In de praktijk betekent dit het volgende: Stel dat de WOZ-waarde wordt verlaagd met 10.000 euro. Dat betekent dat voor dit jaar uw aanslag Onroerende Zaakbelasting (OZB) wordt verminderd met 13,36 euro. Voor het bezwaar moet de gemeente 750 euro betalen aan het No Cure No Pay-bureau. Deze kosten worden betaald uit de algemene middelen en dat heeft weer invloed op de tariefbepaling van volgend jaar.

Gevolg is namelijk dat het belastingtarief omhoog gaat en daarmee de belastingaanslag. Alle belastingplichtigen worden met deze hogere tarieven geconfronteerd en dat is onnodig. Want zelf bezwaar maken is altijd gratis. Het klopt dus eigenlijk niet als deze bureaus zeggen gratis voor u te werken. Het kan invloed hebben op het nieuwe tarief.

• Valorian
Nog Niets bij BGHU (via digid) en inderdaad ook niets bij wozwaardeloket. Op die laatste site zie ik dus we dat deeeste straten mijn wijk al gedaan zijn. Mijn eigen straat is voor het eerste stuk gedaan maar ik zit in het midden en bij mijn deel van de straat staat nog niet de nieuwe waardes genoemd. Nou ja, misschien lopen ze ergens beetje achter.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Valorian schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:10:
Hier ook nog niets bekend m.b.t. peildatum 1-1-2021. Ik weet alleen de waarde van peildatum 1-1-2020 en wij hebben het huis pas sinds 10-2020. Ben wel benieuwd hoe dat gaat lopen, want in 12-2020 zijn we begonnen met een flinke renovatie, maar daar zie je aan de buitenkant van het huis - afgezien van wat nieuwe kozijnen in dezelfde maten en indelingen - niet zoveel van. Er wordt niets bijgebouwd, qua uiterlijk niets (nouja, zo weinig mogelijk) veranderd.... Al het grote werk zit aan de binnenkant van het huis en al het werk is vergunningsvrij. Hoe gaan ze dat dan meten, vraag ik me dan af.

• Valorian
@BazzHEh.. Logisch dat er wat betreft peildatum 2021 nog niets bekend is, dat geldt voor iedereen, dat hoor je namelijk pas begin 2022. Maar bij mij is dus peildatum 2020 nog niet bekend, en dat is wel opmerkelijk/ aan de late kant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Valorian schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:08:
@BazzHEh.. Logisch dat er wat betreft peildatum 2021 nog niets bekend is, dat geldt voor iedereen, dat hoor je namelijk pas begin 2022. Maar bij mij is dus peildatum 2020 nog niet bekend, en dat is wel opmerkelijk/ aan de late kant.
Klopt helemaal hoor. Je hebt de waarde met peildatum 2021 ook niet vóór 2022 nodig.
Ze hebben nog deze maand, als ik me niet vergis. En dat komt vast wel goed, want ze hebben die waarde nodig voor het bepalen hoeveel OZB je moet betalen. :) Daar zit dus wel enig belang voor de gemeente.

My bad, ik dacht dat je je afvroeg waarom je die van 2021 nog niet had. Hou ook in gedachte dat gemeente de beschikbare data maar periodiek beschikbaar stellen aan bijv. het WOZ waarde loket. Het kan dus zijn dat de waarde al wel vastgesteld is, maar nog niet is geupload.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reaver
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-03 14:55
Ik heb een tijd mogen werken met taxateurs van de belastingafdeling van een gemeente. Mijn ervaring is dat de taxateurs liever zien dat je bezwaar maakt dan dat je bezwaar maakt bij de zogenaamde no-cure no-pay bureaus die ze voor de afhandeling van bezwaren vergoedingen moeten betalen. Ook al gaat je WOZ-waarde maar 1 euro omlaag moeten ze deze bureaus hoge vergoeding(en) betalen.

Wat betreft je opmerking van vierkante meters is de kans groot dat ze dit wel direct aanpassen. In het belastingsysteem zit er een berekening die er op los wordt gelaten die zeer waarschijnlijk het aantal vierkante meters * prijs m2 doet.

Daarnaast misschien interessant om te melden dat als je een nieuwe/bestaande woning aankoopt deze belastingafdeling een brief (ben de naam van de brief even kwijt) toestuurt. Hierin vragen ze o.a. of er verbouwd is of dat er plannen zijn om in de toekomst te gaan verbouwen. Hiermee doen ze een schatting van het afwerkniveau van de woning, dit resulteert in een correct WOZ-bestand maar ook (indien je een luxe woning hebt of gaat verbouwen) tot een hogere WOZ-waarde. En dus in een hogere belastingaanslag (niet veel maar toch).

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Reaver schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:58:
Ik heb een tijd mogen werken met taxateurs van de belastingafdeling van een gemeente. Mijn ervaring is dat de taxateurs liever zien dat je bezwaar maakt dan dat je bezwaar maakt bij de zogenaamde no-cure no-pay bureaus die ze voor de afhandeling van bezwaren vergoedingen moeten betalen. Ook al gaat je WOZ-waarde maar 1 euro omlaag moeten ze deze bureaus hoge vergoeding(en) betalen.

Wat betreft je opmerking van vierkante meters is de kans groot dat ze dit wel direct aanpassen. In het belastingsysteem zit er een berekening die er op los wordt gelaten die zeer waarschijnlijk het aantal vierkante meters * prijs m2 doet.

Daarnaast misschien interessant om te melden dat als je een nieuwe/bestaande woning aankoopt deze belastingafdeling een brief (ben de naam van de brief even kwijt) toestuurt. Hierin vragen ze o.a. of er verbouwd is of dat er plannen zijn om in de toekomst te gaan verbouwen. Hiermee doen ze een schatting van het afwerkniveau van de woning, dit resulteert in een correct WOZ-bestand maar ook (indien je een luxe woning hebt of gaat verbouwen) tot een hogere WOZ-waarde. En dus in een hogere belastingaanslag (niet veel maar toch).
Geen idee wanneer ze die brief dan gan sturen. We hebben dit huis inmiddels 4,5 maand en zijn ruim 2,5 maand ingeschreven op dit adres, maar nog niets gezien. Zometeen even controleren, maar volgens mij heb ik ook nog geen aanslag ontvangen voor de gemeentebelastingen.

• Reaver
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-03 14:55
BazzH schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:00:
[...]

Geen idee wanneer ze die brief dan gan sturen. We hebben dit huis inmiddels 4,5 maand en zijn ruim 2,5 maand ingeschreven op dit adres, maar nog niets gezien. Zometeen even controleren, maar volgens mij heb ik ook nog geen aanslag ontvangen voor de gemeentebelastingen.
Meestal gaat hier wel een tijd overheen, zeker in de aanslagenperiode. Meestal gaan er dan andere zaken voor. Ik ben vorig jaar verhuisd en krijg ongeveer na een maand of 5-6 pas deze brief.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Richh schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:55:
[...]

Klopt, maar laten we wel zijn. Het komt anno 2021 vrijwel niet meer voor dat de WOZ hoger is dan de verkoopprijs. Zoals ik hierboven al aangaf; als dat wel zo is dan is bezwaar maken natuurlijk terecht. Daarom is het ook mogelijk.

Mijn post draait vooral om de mensen die met de bedrijfjes in zee gaan die voor hun een lagere OZB proberen aan te vechten door de WOZ omlaag te lullen, om daarmee enkele tientjes belasting te ontduiken. Bezwaar maken an sich is natuurlijk prima, als het daadwerkelijk onterecht is.

[...]

Helemaal mee eens.

[...]
Klopt, en het is ook raar. Eigenlijk is het raar dat zoveel zorgtaken op het bordje van de gemeente komen, omdat deze kosten lastig planbaar zijn.
Buiten parkeerkosten en toeristenbelasting blijf je enkel de OZB en afvalstoffenheffing overhouden om de boel sluitend te maken. Ik ben het met je eens dat het niet klopt, maar de gemeente kan er ook weinig aan doen.

[...]

Tja, als je een hoger inkomen hebt betaal je ook meer loonbelasting, wat gaat naar bijvoorbeeld de zorg en de AOW. Terwijl diegene daar wellicht wel helemaal geen aanspraak op gaat maken. We hebben een solidair belastingsstelsel opgezet en daar hoort nou eenmaal bij dat je soms betaalt voor dingen die je niet gebruikt.

Zo vind ik het weer gek dat huizenbezitters hypotheekrenteaftrek krijgen. De totale korting die verleend wordt is lager dan de verhuurdersheffing, die (indirect) door huurders betaald wordt. Huurders, met meestal een stuk lager inkomen, die veelal maar wat graag naar een koophuis zouden vertrekken, maar dit niet kunnen door de hoge huizenprijzen. Door een koophuis een fiscale hemel te maken en huren (voornamelijk vrije sector) ontzettend duur te maken, bouw je een tweedeling tussen 'haves' en 'have nots'.
Het is niet gek dat je die tweedeling tegen gaat door enigszins progressief belasting te hebben. Het is ook niet gek dat je op bezit dat tienduizenden euro's per jaar in waarde stijgt, enkele tientjes belasting heft.

In de praktijk zal degene met een koophuis van een half miljoen echt wel wat beter die 5 euro per maand OZB kunnen betalen, dan degene met een koophuis van twee ton. En dan zal ik de huurders, die met meestal een stuk lager inkomen en hogere woonlasten veelal op >20 euro per maand aan stijging kunnen rekenen en daar helemaal niks aan kunnen doen, nog buiten beschouwing laten.

[...]

Onze belasting op inkomen is al erg hoog. Ik zou die graag lager zien, en de belasting op bezit verhogen (welke juist zeer laag is hier). Juist als liberaal die staat voor gelijke kansen lijkt me dat geen gek streven.

Kern van het probleem is imho echter dat de gemeenten teveel uitgaven hebben tov inkomstenposten.
Welke verkoopprijs heb je het over? Woz waarde is van een jaar terug, dus met terugwerkende kracht maakt gemeente gebruik van slechte algoritmes om tot de waarde van een jaar uit te komen. In veel gevallen taxeert de gemeente juist te hoog en daarom zijn die woz bureaus nu erg populair en kunnen heel makkelijk geld verdienen. Simpelweg omdat de gemeente te hoog taxeert en omdat ze gewoon niet in staat zijn om voor al die woningen een goede woz waarde te bepalen. Ze kunnen beter erkende taxateurs inschakelen. Ze hebben mijn woning meer dan 100k hoger getaxeert dan de buren identieke woning met uitbouw. Dan ben je toch niet goed bij de hoofd? En niet alleen bij mij maar ook anderen in de wijk, maar als je de aflevering van kassa bekijkt dan zie je dat dit een groter probleem is dan het lijkt.

• Richh
  • Nu online
Figo112 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:37:
[...]

Welke verkoopprijs heb je het over?
Stel je zou het op Funda zetten, (ja ja, een jaar geleden) wat zou het dan opleveren?
Als je woz daar boven zit, dan snap ik wel dat je bezwaar maakt. Dan is het namelijk daadwerkelijk onjuist.

In de praktijk komt dat amper voor en hebben veel mensen geen enkel idee hoeveel hun eigen huis waard is - en dat een stijging van de WOZ helemaal niet gek is.
Stuur gerust je adres in DM, ik kan via Walterliving wel kijken wat het in je straat heeft opgebracht.
In veel gevallen taxeert de gemeente juist te hoog en daarom zijn die woz bureaus nu erg populair en kunnen heel makkelijk geld verdienen.
Relatief gezien gebeurt dat vrijwel niet.
De woz bureaus zijn populair omdat het inderdaad makkelijk geld oplevert. Misschien wel 50 euro, poeh hee, op je huis van een paar ton die afgelopen jaar een modaal jaarsalaris in waarde is toegenomen. En die €50 is uiteindelijk op kosten van de belastingbetaler, want je totale ozb is lager dan de kosten die een gemeente maakt voor de aanpassing.
Die bureaus zijn parasieten, simpel als dat.

Als het onterecht is (bijvoorbeeld omdat je buren hetzelfde huis met een lagere woz hebben) - dan is bezwaar maken natuurlijk volledig terecht. Maar als het zo duidelijk is, dan heb je echt geen bureau nodig.

[Voor 3% gewijzigd door Richh op 01-03-2021 20:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Figo112
  • Nu online
Richh schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:39:
[...]
Stel je zou het op Funda zetten, (ja ja, een jaar geleden) wat zou het dan opleveren?
Als je woz daar boven zit, dan snap ik wel dat je bezwaar maakt. Dan is het namelijk daadwerkelijk onjuist.

In de praktijk komt dat amper voor en hebben veel mensen geen enkel idee hoeveel hun eigen huis waard is - en dat een stijging van de WOZ helemaal niet gek is.
Stuur gerust je adres in DM, ik kan via Walterliving wel kijken wat het in je straat heeft opgebracht.

[...]

Relatief gezien gebeurt dat vrijwel niet.
De woz bureaus zijn populair omdat het inderdaad makkelijk geld oplevert. Misschien wel 50 euro, poeh hee, op je huis van een paar ton die afgelopen jaar een modaal jaarsalaris in waarde is toegenomen. En die €50 is uiteindelijk op kosten van de belastingbetaler, want je totale ozb is lager dan de kosten die een gemeente maakt voor de aanpassing.
Die bureaus zijn parasieten, simpel als dat.

Als het onterecht is (bijvoorbeeld omdat je buren hetzelfde huis met een lagere woz hebben) - dan is bezwaar maken natuurlijk volledig terecht. Maar als het zo duidelijk is, dan heb je echt geen bureau nodig.
Woz bureaus zijn niet de oorzaak maar een gevolg van de onkunde van de gemeente zelf. Kijk bijv. qoute uit een nieuwsartikel rtlnieuws:

'Fouten van de overheid
Van alle bezwaarschriften wordt gemiddeld 40 procent gegrond verklaard. Gemeenten zitten er dus vaak naast. Het is voor burgers vrij moeilijk om te achterhalen hoe een waarde precies tot stand is gekomen. De waarde wordt door een computer berekend en het huis wordt zelden door een taxateur bezocht om in detail te kijken hoe de staat is.

Is de groei van de bezwaarbedrijven niet te wijten aan de overheid zelf? Directeur Vonk ziet dat het beter moet. "Als mijn taxateurs niet zo veel tijd hoefden te besteden aan de bezwaren van dit soort bedrijven, kunnen ze aan de voorkant betere waardes vaststellen."

Meerdere gemeenten stellen dat bezwaarschriften van burgers minder goed worden bekeken, omdat de focus uitgaat naar bezwaren die door de bedrijven worden ingediend. Die schuwen een lange procedure niet. '

De gemeente die zelf toegeeft dat bezwaren van de burgers minder goed bekeken word dan die van de bureaus geeft al aan hoe serieus de zaak is. Grappige is dat de gemeente de oorzaak netals jij en velen bij de woz bureaus gaat zoeken, maar de oorzaak is dat de gemeente vaker te hoog gaat taxeren. Beetje omgekeerde wereld zo. Check ook rapport bij Kassa, bureaus hebben meer sucess dan burgers en daarnaast taxeert te gemeente over het algemeen te hoog. Als je van elke bezwaar 40% moet toegeven dan doe je als gemeente gewoon iets verkeerds.

Zie ook wat ervaringen van anderen:

Nathalie woont aan het einde van een blok met rijtjeshuizen in Almere. Ze zag haar WOZ-waarde vorig jaar met 16 procent stijgen. "Ze hadden in mijn ogen verkeerde huizen vergeleken, zoals eentje met een tuin op het zuiden en eentje met een privézwembad van 10 vierkante meter." Haar bezwaar is ongegrond. "Je wordt op voorhand afgewezen." Ze kan naar de rechter, maar dat kost haar dan 45 euro aan griffierecht. "Het voordeel zou 25 euro zijn op jaarbasis. Dan heb ik daar geen 45 euro voor over."

Jorn de Vreede uit Haren (Groningen) kan er over meepraten. Zijn WOZ-waarde steeg afgelopen jaar met 15 procent. "De gemeente had woningen met een heel ander vloeroppervlak vergeleken. In mijn straat staan vergelijkbare woningen die een ton minder waard zouden zijn, puur omdat ze de afgelopen 15 jaar niet verkocht zijn."

In zijn bezwaar draagt De Vreede documenten aan die zijn betoog moeten ondersteunen, waaronder een taxatierapport. "En dan krijg je een brief: 'bedankt voor uw input, maar we baseren ons op de feiten'. Ik heb niet het gevoel dat er geluisterd wordt naar je argumenten. Er is geen hoorzitting geweest en ik en ook niet gebeld. Bij mij wordt dan een groot beroep gedaan op je rechtvaardigheidsgevoel."

Je kan doen netals of deze problemen niet bestaat maar daar ga je niks mee oplossen. Mensen schakelen zulke bureaus in omdat ze zelf niet serieus genomen worden. Mijn tijd kost ook geld dus is volkomen normaal dat deze bureaus ook betaald moeten worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Figo112 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Woz bureaus zijn niet de oorzaak maar een gevolg van de onkunde van de gemeente zelf. Kijk bijv. qoute uit een nieuwsartikel rtlnieuws:

'Fouten van de overheid
Van alle bezwaarschriften wordt gemiddeld 40 procent gegrond verklaard. Gemeenten zitten er dus vaak naast.
En met hoeveel zitten ze er dan naast? Om hoeveel geld gaat het?

Buiten de N=1 foutjes (waar ik, nogmaals, voor de derde keer, het helemaal mee eens ben) zal het gros gaan om 1% tot 5% WOZ-verschil, en daarmee enkele tientjes aan belasting betalen. Die N=1 foutjes hebben geen bureau nodig.

Dat terwijl de kosten voor zo'n bezwaar via een bureau'tje honderden euro's kost uit de algemene belastingpot.
Ze kan naar de rechter, maar dat kost haar dan 45 euro aan griffierecht. "Het voordeel zou 25 euro zijn op jaarbasis. Dan heb ik daar geen 45 euro voor over."
8)7
Nee precies. Voor 25 euro wil je de moeite niet doen, als het 45 euro oplevert. Het gaat dus niet om het principe, maar om geld.
Blijkbaar willen mensen wel de moeite doen voor 25 euro, als het de algemene belastingpot 750 euro kost, zoals in een post hiervoor uit is gerekend.

En dat is het probleem.

Voor de vierde keer: als jouw WOZ overduidelijk heel fors uit de maat is met gelijkwaardige woningen uit je straat, dan is bezwaar maken natuurlijk terecht: daar is het voor.
Maar die bureaus worden voornamelijk gebruikt door mensen die een paar euro belastingkorting willen verkrijgen. Daar mag best eens wat van gezegd worden.

• Figo112
  • Nu online
Richh schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:27:
[...]

En met hoeveel zitten ze er dan naast? Om hoeveel geld gaat het?

Buiten de N=1 foutjes (waar ik, nogmaals, voor de derde keer, het helemaal mee eens ben) zal het gros gaan om 1% tot 5% WOZ-verschil, en daarmee enkele tientjes aan belasting betalen. Die N=1 foutjes hebben geen bureau nodig.

Dat terwijl de kosten voor zo'n bezwaar via een bureau'tje honderden euro's kost uit de algemene belastingpot.

[...]

8)7
Nee precies. Voor 25 euro wil je de moeite niet doen, als het 45 euro oplevert. Het gaat dus niet om het principe, maar om geld.
Blijkbaar willen mensen wel de moeite doen voor 25 euro, als het de algemene belastingpot 750 euro kost, zoals in een post hiervoor uit is gerekend.

En dat is het probleem.

Voor de vierde keer: als jouw WOZ overduidelijk heel fors uit de maat is met gelijkwaardige woningen uit je straat, dan is bezwaar maken natuurlijk terecht: daar is het voor.
Maar die bureaus worden voornamelijk gebruikt door mensen die een paar euro belastingkorting willen verkrijgen. Daar mag best eens wat van gezegd worden.
Het maakt simpelweg niet uit of het met paar euro is of niet. Je zit weer de schuld te schuiven richting de burger. Zo werkt dat niet. Waarom kan de gemeente niet normaal taxeren? Waarom laten ze het niet over aan erkende taxateurs die minder geld kosten? Daarnaast doe je een aanname je weet niet exact hoeveel gevallen met hoeveel % ernaast zit. Kassa komt tot de conclusie dat gemeenten te slordig zijn bij het bepalen van de woz waarde en dat ze daardoor teveel geld kwijt zijn aan die zogenaamde woz bureaus. De gemeente is de oorzaak, je kan burgers de schuld niet geven dat ze die bureaus inschakelen om hun te hoge woz (ongeacht de hoogte) willen aanvechten.

Zie ook de qoute van kassa:

'Gemeenten moeten beter hun best doen om de WOZ-waarde van woningen nauwkeuriger vast te stellen, zodat zij minder geld kwijt zijn aan no-cure-no-pay-bureaus die met succes bezwaar maken. Dit blijkt uit het onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC) van het Ministerie van Veiligheid en Justitie'

'Geïnterviewde rechters geven in het rapport aan dat zij in een beroepsprocedure te vaak tegenover slecht voorbereide taxateurs en juristen van een gemeente zitten. Gemeenten moeten daarom investeren in hun informatieprocessen. "Wanneer gemeenten bij de rechter niet goed kunnen uitleggen hoe een door het model vastgestelde WOZ-waarde zich verhoudt tot de woning van de bezwaarmaker, zal de rechter deze niet in stand laten en meegaan in de argumenten die het no-cure-no-pay-bureau (ncnp) aandraagt", aldus Arjen Schep, bijzonder hoogleraar Heffingen van de Lokale Overheden aan de Erasmus Universiteit die het onderzoek heeft begeleid.'

Dit is het probleem niet de burger die gebruik maakt van deze bureaus.

Daarnaast zijn er ook gemeenten die het wel beter doen en dat zijn vaak de kleinere gemeenten.:

'Uit navraag bij de Waarderingskamer blijkt dat momenteel dertien gemeenten onder verscherpt toezicht staan omdat de kwaliteit van de WOZ-uitvoering te wensen overlaat. Diverse andere gemeenten functioneren weliswaar voldoende volgens de toezichthouder, maar laten wel steken vallen bij bijvoorbeeld de afhandeling van het aantal bezwaarschriften. Uit het WODC-onderzoek blijkt dat kleinere gemeenten vaak beter werk afleveren dan grote gemeenten.''

[Voor 22% gewijzigd door Figo112 op 04-03-2021 16:14]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Figo112 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Het maakt simpelweg niet uit of het met paar euro is of niet. Je zit weer de schuld te schuiven richting de burger. Zo werkt dat niet. Waarom kan de gemeente niet normaal taxeren? Waarom laten ze het niet over aan erkende taxateurs die minder geld kosten? Daarnaast doe je een aanname je weet niet exact hoeveel gevallen met hoeveel % ernaast zit. Kassa komt tot de conclusie dat gemeenten te slordig zijn bij het bepalen van de woz waarde en dat ze daardoor teveel geld kwijt zijn aan die zogenaamde woz bureaus. De gemeente is de oorzaak, je kan burgers de schuld niet geven dat ze die bureaus inschakelen om hun te hoge woz (ongeacht de hoogte) willen aanvechten.
Omdat het waarderen van een woning geen exacte wetenschap is en het ondoenlijk is om de waarde exact vast te stellen, zeker niet als het modelmatig moet gebeuren. Je kan moeilijk elk jaar elk huis in Nederland door een taxateur laten bezoeken die binnen en buitenkant bezoekt en er een mooi rapport over schrijft (en ook dan zullen nog meer dan genoeg mensen het niet eens zijn met de taxateur). Soms moet je gewoon accepteren dat een systeem niet perfect is.

• Figo112
  • Nu online
Hielko schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Omdat het waarderen van een woning geen exacte wetenschap is en het ondoenlijk is om de waarde exact vast te stellen, zeker niet als het modelmatig moet gebeuren. Je kan moeilijk elk jaar elk huis in Nederland door een taxateur laten bezoeken die binnen en buitenkant bezoekt en er een mooi rapport over schrijft (en ook dan zullen nog meer dan genoeg mensen het niet eens zijn met de taxateur). Soms moet je gewoon accepteren dat een systeem niet perfect is.
Sorry maar huidig systeem is een drama. Zelfs de onderzoeken onderstrepen dit. Gemeente is slordig en taxeert uit de losse pols. En dit noem jij niet perfect? Dit is verre van niet perfect en eigenlijk te gek voor woorden.
Als 40% van alle bezwaren gegrond worden verklaard dan geeft dit al aan hoe de gemeente werk gaat. In het rapport is ook te lezen dat de gemeente in rechtzaken slecht voorbereid is en zelf niet eens de taxatie waarde kan verdedigen. Dan heb jij het over accepteren 8)7

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Figo112 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:05:
[...]

Sorry maar huidig systeem is een drama. Zelfs de onderzoeken onderstrepen dit. Gemeente is slordig en taxeert uit de losse pols. En dit noem jij niet perfect? Dit is verre van niet perfect en eigenlijk te gek voor woorden.
Als 40% van alle bezwaren gegrond worden verklaard dan geeft dit al aan hoe de gemeente werk gaat. In het rapport is ook te lezen dat de gemeente in rechtzaken slecht voorbereid is en zelf niet eens de taxatie waarde kan verdedigen. Dan heb jij het over accepteren 8)7
Ja, NATUURLIJK zijn die taxaties gedaan uit de losse pols. Hoe zouden ze anders gedaan moeten worden? Voor een paar honderd euro aan belastingen per jaar net zoveel geld uitgeven aan een taxatie voor elk huis? Dan is het eerlijk, maar betaald iedereen 2x zoveel...

• Figo112
  • Nu online
Hielko schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Ja, NATUURLIJK zijn die taxaties gedaan uit de losse pols. Hoe zouden ze anders gedaan moeten worden? Voor een paar honderd euro aan belastingen per jaar net zoveel geld uitgeven aan een taxatie voor elk huis? Dan is het eerlijk, maar betaald iedereen 2x zoveel...
Tja dan moet men niet gaan zeuren als er woz bureaus zijn die wel tot een goede waarde uitkomen.
Maargoed misschien moet de gemeente de woz waarde gewoon afschaffen en standaard belastingtarieven voor iedereen toepassen.Heb je ook minder ambtenaren nodig en verdwijnen al die woz bureaus ook.

• marcelcee
  • Laatst online: 17:07
Nodig 3 taxateurs uit om een rapport van je woningwaarde te maken. Gegarandeerd dat je 3 verschillende waardes krijgt. Je mag gerust op €1000 nauwkeurig vergelijken, doet een bureau ook: succes :)

Dus wat is dan de goede? Immers, je woning is niet verkocht dus je weet nooit zeker wat de best voorbereide koper geboden zou hebben. Hoe zou jij objectief willen kiezen tussen die drie verschillende waardes? En daar zit de crux: de gemeente, de woningeigenaar en het bureau weten alle drie niet exact wat de correcte waarde is.

Alleen is er voor laatstgenoemde een verdienmodel om een paar euro van de waarde af te krijgen. Dus in die 40% bezwaarschriften zal denk ik ook wel een deel zitten waarbij een kosten-baten analyse gemaakt is door de gemeente. Bezwaar toekennen is tijd en geld besparen. Betekent helemaal niet dat de oorspronkelijke waarde onvoldoende juist was in mijn ogen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Figo112 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:15:
[...]

Tja dan moet men niet gaan zeuren als er woz bureaus zijn die wel tot een goede waarde uitkomen.
Maargoed misschien moet de gemeente de woz waarde gewoon afschaffen en standaard belastingtarieven voor iedereen toepassen.Heb je ook minder ambtenaren nodig en verdwijnen al die woz bureaus ook.
Je hebt volgens mij het verdien model van die bureaus niet door of negeert het in je argumentatie: iedere euro die ze er afkrijgen krijgen ze 750 euro voor. 1000 eraf zal wel te doen zijn "pand heeft schilderwerk nodig" "lekkage aan dakgoot" en hop >750 in de pocket van een paar gasten die een leuke Maas in de wet uitmelken.

En bezwaarmaker heeft een goed gevoel want "de overheid een poot uitgedraaid".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Figo112
  • Nu online
Barrycade schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:45:
[...]

Je hebt volgens mij het verdien model van die bureaus niet door of negeert het in je argumentatie: iedere euro die ze er afkrijgen krijgen ze 750 euro voor. 1000 eraf zal wel te doen zijn "pand heeft schilderwerk nodig" "lekkage aan dakgoot" en hop >750 in de pocket van een paar gasten die een leuke Maas in de wet uitmelken.

En bezwaarmaker heeft een goed gevoel want "de overheid een poot uitgedraaid".
Ik blijf in de herhaling maar zelfs de overheid zegt dat de gemeente beter hun best moeten maar jij zeurt nog steeds over dat er een maas in de wet is.

''Gemeenten moeten beter hun best doen om de WOZ-waarde van woningen nauwkeuriger vast te stellen, zodat zij minder geld kwijt zijn aan no-cure-no-pay-bureaus die met succes bezwaar maken. Dit blijkt uit het onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC) van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. .'

Kijk als de gemeente zijn best zou doen en zou zorgen voor de burger dan zou de burger ook eerder bereid zijn om zulke bureaus te vermijden. Maar wat uit het rapport blijkt is dat de burgers minder kans hebben op woz verlaging bij een bezwaar en minder serieus genomen worden.
Als de gemeente de burgers probeert uit te melken en constant te hoog gaat taxeren denk je dat de burger het dan nog kan schelen dat deze bureaus teveel geld verdienen? Eigenlijk zijn deze bureaus gelijk in handelen en vergelijkbaar met de gemeente, het gaat niet om zorgplicht of behoorlijk bestuur maar om zoveel mogelijk geld binnenhalen.

Het verdienmodel van de buraus is kwalijk maar verdienmodel van de gemeente is nog kwalijker.

• Figo112
  • Nu online
marcelcee schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:41:
Nodig 3 taxateurs uit om een rapport van je woningwaarde te maken. Gegarandeerd dat je 3 verschillende waardes krijgt. Je mag gerust op €1000 nauwkeurig vergelijken, doet een bureau ook: succes :)

Dus wat is dan de goede? Immers, je woning is niet verkocht dus je weet nooit zeker wat de best voorbereide koper geboden zou hebben. Hoe zou jij objectief willen kiezen tussen die drie verschillende waardes? En daar zit de crux: de gemeente, de woningeigenaar en het bureau weten alle drie niet exact wat de correcte waarde is.

Alleen is er voor laatstgenoemde een verdienmodel om een paar euro van de waarde af te krijgen. Dus in die 40% bezwaarschriften zal denk ik ook wel een deel zitten waarbij een kosten-baten analyse gemaakt is door de gemeente. Bezwaar toekennen is tijd en geld besparen. Betekent helemaal niet dat de oorspronkelijke waarde onvoldoende juist was in mijn ogen.
Volgens mij begrijp je het niet , maar de manier waarop de gemeente tot een bepaalde waarde komt is gewoon een algoritme. Alles gebeurt min of meer automatisch, Er komen bijna geen taxateurs aan te pas. Het is een programmatje die jou woning gaat taxeren. Kijk als je nou een goede taxatie rapport hebt dan kan de gemeente deze goed verdedigen, maar dat is het probleem er is geen goede taxatie uitgevoerd dat is ook de reden waarom uit het onderzoek is gebleken dat de ambtenaren erg slecht voorbereid zijn en de waarde die zij hebben aangegeven niet kunnen verdedigen. Elke taxateur kan de waarde die hij heeft afgegeven verdedigen, maar bij de gemeente is dit vaak niet zo, daarom worden bezwaren ook toegekend. Die paar euro verschillen zouden niet toegekend worden als de gemeente zijn huiswerk goed op orde zou hebben.

• marcelcee
Figo112 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Volgens mij begrijp je het niet , maar de manier waarop de gemeente tot een bepaalde waarde komt is gewoon een algoritme. Alles gebeurt min of meer automatisch, Er komen bijna geen taxateurs aan te pas. Het is een programmatje die jou woning gaat taxeren. Kijk als je nou een goede taxatie rapport hebt dan kan de gemeente deze goed verdedigen, maar dat is het probleem er is geen goede taxatie uitgevoerd dat is ook de reden waarom uit het onderzoek is gebleken dat de ambtenaren erg slecht voorbereid zijn en de waarde die zij hebben aangegeven niet kunnen verdedigen. Elke taxateur kan de waarde die hij heeft afgegeven verdedigen, maar bij de gemeente is dit vaak niet zo, daarom worden bezwaren ook toegekend. Die paar euro verschillen zouden niet toegekend worden als de gemeente zijn huiswerk goed op orde zou hebben.
Voor mijzelf denk ik vrij goed te weten hoe dit werkt. En inderdaad, de modelmatige waardebepaling is mij bekend (= verplicht voorgeschreven). En ja, met een leger taxateurs zou je betere waardes vast kunnen stellen. Alleen om daar nou jaarlijks miljoenen aan uit te geven gaat veel belastingbetalers ook wel ver. Die kosten zie je natuurlijk ook terug op je aanslagbiljet. Vandaar dus de modelmatige waardebepaling.

Het punt dat ik wel maakte was dat zelfs al zou je 3 taxateurs van vlees en bloed een taxatierapport laten schrijven, dan nog is er niet 1 correcte waarde. Als jij zegt dat het huis 5 ton waard is, zeg ik dat het 495K of 505K waard is. Wie heeft er gelijk als het huis niet verkocht wordt?

Een bureau weet dit en verdient er fors aan. Dat is niet erg, maar het is niet gelinkt aan de ‘foutmarge’ in de waarde van de gemeente. Ik vind het niet erg als mijn gemeente er €1000 naast zit, is €1 OZB ofzo...

• Figo112
  • Nu online
marcelcee schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:21:
[...]

Voor mijzelf denk ik vrij goed te weten hoe dit werkt. En inderdaad, de modelmatige waardebepaling is mij bekend (= verplicht voorgeschreven). En ja, met een leger taxateurs zou je betere waardes vast kunnen stellen. Alleen om daar nou jaarlijks miljoenen aan uit te geven gaat veel belastingbetalers ook wel ver. Die kosten zie je natuurlijk ook terug op je aanslagbiljet. Vandaar dus de modelmatige waardebepaling.

Het punt dat ik wel maakte was dat zelfs al zou je 3 taxateurs van vlees en bloed een taxatierapport laten schrijven, dan nog is er niet 1 correcte waarde. Als jij zegt dat het huis 5 ton waard is, zeg ik dat het 495K of 505K waard is. Wie heeft er gelijk als het huis niet verkocht wordt?

Een bureau weet dit en verdient er fors aan. Dat is niet erg, maar het is niet gelinkt aan de ‘foutmarge’ in de waarde van de gemeente. Ik vind het niet erg als mijn gemeente er €1000 naast zit, is €1 OZB ofzo...
Kijk op het moment dat de gemeente een goede taxatie zou uitvoeren en ook al zou deze beetje afwijken dan zou de rechter deze niet zomaar verlagen, want de taxatie is goed uitgevoerd. Daarnaast doen die bureaus geen taxaties maar omdat de gemeente slechte waarde bepaling heeft uitgevoerd worden deze met simpele argumenten verlaagd en gaat de rechter daarin mee. Want de gemeente kan de bepaalde waarde niet verdedigen. Kijk dit zijn de feiten die in het rapport door de overheid zijn erkend. De gemeente is niet goed voorbereid en kan de taxatie waarde niet verdedigen. Die bureaus doen geen taxaties en de gemeente ook niet dus wordt gekeken wie de beste argumenten heeft. Die vergelijking met die taxateurs is niet van toepassing omdat er geen echte taxaties gedaan worden. De gemeente maakt gebruik van de zogenaamde modelmatige waardebepaling vaak uit de losse pols kan je eigenlijk geen taxatie noemen. En die bureaus die maken vaak gebruik van woningen in de buurt met simpele argumenten en goed bezwaar zorgen zij voor een verlaging. Als de gemeente kosten wil besparen zorg dan voor betere waardebepaling of schaf het gewoon af en maak gebruik van vaste belastingtarieven.

Ik denk dat de kleinere gemeenten het wel goed doen hoor, dat is gebleken uit de radar uitzending. Dus het kan wel op een goede manier, maar denk dat de gemeente in de grotere steden het werk niet aan kan.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zat vandaag even te kijken op wozwaardeloket, blijkt ons huis een WOZ te hebben die 30-50k hoger is dan alle andere vergelijkbare huizen in de hele wijk! Het is een standaard 2o1k uit 1973. Ze waren niet bepaald zuinig met het bouwen van ditzelfde huis in de hele wijk, dus referentiemateriaal genoeg. Toch was er maar één huis met een hogere WOZ. Het verschil was 7k terwijl dat huis 40m² woonoppervlakte en 120m² kavel extra heeft.
Hoewel het verlagen van de WOZ met zo'n 30k slechts € 50 oplevert is dit wel iets wat jaar op jaar doorgaat. En hoewel ik blij ben dat ik OZB moet betalen had een simpele analyse een afwijking van >10% er wel uit kunnen halen denk ik.
Bezwaar maken doe ik overigens rechtstreeks bij de gemeente. Zo'n 'gratis' WOZ check beweert dat een verlaging van de WOZ met 30k mij € 200,- oplevert, dat is wat mij betreft gewoon oplichting. Bij ons is het tarief 0,1534%. De rest bestaat uit vaste bedragen.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001

Honesty

kattenneus!

Tehh schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:42:
Ik zat vandaag even te kijken op wozwaardeloket, blijkt ons huis een WOZ te hebben die 30-50k hoger is dan alle andere vergelijkbare huizen in de hele wijk! Het is een standaard 2o1k uit 1973. Ze waren niet bepaald zuinig met het bouwen van ditzelfde huis in de hele wijk, dus referentiemateriaal genoeg. Toch was er maar één huis met een hogere WOZ. Het verschil was 7k terwijl dat huis 40m² woonoppervlakte en 120m² kavel extra heeft.
Hoewel het verlagen van de WOZ met zo'n 30k slechts € 50 oplevert is dit wel iets wat jaar op jaar doorgaat. En hoewel ik blij ben dat ik OZB moet betalen had een simpele analyse een afwijking van >10% er wel uit kunnen halen denk ik.
Bezwaar maken doe ik overigens rechtstreeks bij de gemeente. Zo'n 'gratis' WOZ check beweert dat een verlaging van de WOZ met 30k mij € 200,- oplevert, dat is wat mij betreft gewoon oplichting. Bij ons is het tarief 0,1534%. De rest bestaat uit vaste bedragen.
Je betaald ook EFT over je WOZ waarde en als het een tweede huis is ook vermogensbelasting maar natuurlijk zitten er ook voordelen aan een hogere WOZ maar daar kijkt die WOZ check natuurlijk niet naar, dan geven ze hun eigen verdienmodel op.
Wij hebben er voor onze verbouwing 40k af gekregen en dat was voor de OZB maar iets van 17 euro, maar bij ons was het ook een principe kwestie maar inderdaad zelf bezwaar doen bij de gemeente en niet bij die speciale bedrijfjes.Alleen nu hoor je inderdaad ook verhalen dat de gemeente de burger niet serieus neemt en die no cure no pay bedrijfjes wel.

[Voor 3% gewijzigd door Honesty op 19-03-2021 13:53]

festina lente

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-03 13:29
Tehh schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:42:
WOZ telt ook door in inkomstenbelasting (eigenwoningforfait) en waterschapslasten. Dus lagere WOZ is meer dan alleen lagere ozb

• marcelcee
Met name in situaties van erfrecht loont een lagere WOZ-waarde. EWF inderdaad ook, maar m.i. is dat ook nog wel beperkt (bijv. €40k x 0,5% EWF x 37% IB-tarief). Uiteraard tikken meerdere kleine beetjes wel aan.

Lijkt me een terecht bezwaar als de hele wijk fors lager is gewaardeerd. Een gemeente zou dat als het goed is serieus nemen want het is gewoon een erg kansrijk bezwaar/beroep als je naar een bedrijfje zou stappen. Je kunt op het taxatieverslag nog controleren of de kenmerken van de woning juist zijn. Staat er bijv meer m2 grond op dan feitelijk aanwezig? Zo ook voor andere onderdelen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
DutchChelsea schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:07:
[...]

WOZ telt ook door in inkomstenbelasting (eigenwoningforfait) en waterschapslasten. Dus lagere WOZ is meer dan alleen lagere ozb
EWF was ik inderdaad vergeten, dat telt inderdaad nog wel mee. Waterschapslasten had ik al meegeteld, tarief is 0,044% voor waterschap en 0,1094% voor OZB. Ik zie dat altijd een beetje als 1 belasting.
marcelcee schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 06:34:
Met name in situaties van erfrecht loont een lagere WOZ-waarde. EWF inderdaad ook, maar m.i. is dat ook nog wel beperkt (bijv. €40k x 0,5% EWF x 37% IB-tarief). Uiteraard tikken meerdere kleine beetjes wel aan.

Lijkt me een terecht bezwaar als de hele wijk fors lager is gewaardeerd. Een gemeente zou dat als het goed is serieus nemen want het is gewoon een erg kansrijk bezwaar/beroep als je naar een bedrijfje zou stappen. Je kunt op het taxatieverslag nog controleren of de kenmerken van de woning juist zijn. Staat er bijv meer m2 grond op dan feitelijk aanwezig? Zo ook voor andere onderdelen.
De kenmerken staan er allemaal wel goed op. Als ik eerlijk ben denk ik dat de WOZ ook wel redelijk correct is, maar de WOZ van de omliggende huizen is veel te laag.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee