Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Dag allemaal, ik heb na veel gedoe eindelijk concrete offertes voor airco in huis, van verschillende bedrijven. De verschillen zijn enorm, maar dat hangt dan hopelijk (?) af van de gekozen oplossingen. Hieronder samengevat de twee offertes voor de volgende situatie: rijtjeshuis, waarbij woonkamer gekoeld moet worden, plus drie slaapkamers op eerste verdieping en de zolderkamer. Voor de woonkamer is minstens 5Kw nodig, voor de slaapkamers 2,5 en voor de kleinste daarvan eigenlijk maar 2. Mijn eisen: minstens A++, energiezuinig en vooral ook geluidsarm.

1 - Eenmanszaakje dat installaties verzorgd
- Woonkamer: 6.5 Kw LG Dualcool standaard inverter
- Slaapkamer achter + zolder : LG multisplit unit 1x 5 Kw buitendeel met 2 x 2,5 Kw binnendelen
- Slaapkamers voor: LG Multisplit unit 1 x 5 Kw buitendeel met 2 x 2.5 Kw binnendelen
Deze gehele installatie inclusief alle aspecten, waaronder sparingen boren, koelleidingen maken, elektra voorzieningen maken, gootwerk, arbeid 6000 EUR inc BTW
Nadeel: is eenmanszaak, lastiger verhaal halen als er iets is wellicht
Voordeel: prijs

2 - Groter bedrijf
- Woonkamer: Mitsubishi Heavy Industries triple split 5Kw en slaapkamer achterkant huis van 2,5Kw
Binnendelen: DUO SRK25ZS-W – SRK50ZS-W. Buitendelen: SCM50ZS-S
Minimale geluidsdruk binnenunit 19 dB – 22 dB

- 2 slaapkamers voorkant huis en 1 slaapkamer op zolder: 2,5 en 2,5 en 2Kw
MITSUBISHI ELECTRIC TRIPLE buitendeel: MXZ-3HA50VF
Binnendelen: MSZ-HR25VF – MSZ-HR25VF – MSZ- HR25VF
Minimale geluidsdruk binnenunit MSZ-HR25VF: 21 dB MSZ-HR35VF: 22 dB
- Deze gehele installatie inclusief alle aspecten, waaronder sparingen boren, koelleidingen maken, elektra voorzieningen maken, gootwerk, arbeid 8600 EUR inc BTW
Nadeel: significant duurder
Voordeel: groter bedrijf, goede beoordelingen, wellicht makkelijker verhaal halen als er iets is

Mijn vragen: ik weet onvoldoende of de voorgestelde airco's middelmatig/goed/heel goed zijn. En of de prijzen dus ok zijn, of te hoog of juist laag. Wie kan over deze specifieke offertes zeggen of ze ok zijn? Hulp zéér welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
Wat voor woonkamer heb jij dat er een 6,5 kW monster is voorgesteld? Dat vermogen is echt hoog, heb je ultiem veel glas op Zuid of wil je ook de hele toko in 10 min op kunnen warmen of andere redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Fr33z schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:13:
Wat voor woonkamer heb jij dat er een 6,5 kW monster is voorgesteld? Dat vermogen is echt hoog, heb je ultiem veel glas op Zuid of wil je ook de hele toko in 10 min op kunnen warmen of andere redenen?
Kamer is inc open keuken iets van 35m2 denk, dus niet groot. Weet niet meer waarom hij 6,5 aanbood, want zijn conclusie was ook dat 5Kw voldoende zou moeten zijn. Overigens is opWARMEN absoluut geen doel. Het gaat mij echt puur om koelen in de zomer.

[ Voor 8% gewijzigd door locloc op 23-02-2021 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
De tering, voor alleen koelen is 3,5 wss al voldoende. Veel glas op zuid? Of wanden van karton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Je bent er zeer waarschijnlijk ook wel met een 3,5 kW unit, zo'n woonkamertje is echt peanuts.

Je post staat helaas beetje in het verkeerde deel van het forum, er zitten veel meer airco kenners in DED (duurzame energie en domotica). Ik heb mods gevraagd om je.topic daar neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
I-King schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:52:
De tering, voor alleen koelen is 3,5 wss al voldoende. Veel glas op zuid? Of wanden van karton?
100% op het zuiden, volledig glazen schuifpui over de volle breedte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Fr33z schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:52:
Je bent er zeer waarschijnlijk ook wel met een 3,5 kW unit, zo'n woonkamertje is echt peanuts.

Je post staat helaas beetje in het verkeerde deel van het forum, er zitten veel meer airco kenners in DED (duurzame energie en domotica). Ik heb mods gevraagd om je.topic daar neer te zetten.
Kan ik dat laatste eventueel zelf ook doen? Want meer input zou wel fijn zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
locloc schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Kan ik dat laatste eventueel zelf ook doen? Want meer input zou wel fijn zijn. :)
Ja denk.ik.wel. Je kunt deze ook sluiten en gewoon een nieuwe aanmaken in het DED forum, misschien nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb recent een triplesplit airconditioning laten installeren met binnenunits in mijn woonkamer, slaapkamer op de 1e en op mijn kantoor op zolder. Specs: Daikin 3MXM68N buitenunit.

Daikin Stylish 4kW unit in de woonkamer en 2x Daikin Perfera 2kW units in de slaapkamer en kantoor. Alle drie de binnenunits hebben een afstandbediening + WIFI bediening via een app.

Dat heeft mij net geen 6400,- euro gekost.

Ik koel/verwarm met die twee units op de verdiepingen de gehele verdieping als het moet. Kwestie van de deur open zetten en die warmte/kou komt overal op die verdieping.

Dus mogelijk dat je met minder binnenunits af zou kunnen, mits je de deuren boven vaak open hebt staan.

Met de 4kW unit in de woonkamer koel en verwarm ik mijn gehele woonkamer + open keuken ( 45m2 vloeroppervlak ) en de unit moduleert ook vrij snel terug, dus die 4kW is meer dan zat wat dat betreft.

De 2kW op de 1e verdieping en zolder is ook zat om de gehele verdieping te verwarmen en koelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:25
Check ook even op de prijzen van de onderdelen uit de offertes; Bij de LG's zie ik nu geen typenummers staan dus misschien moet je die even navragen. Maar daar kan al een flink verschil in zitten, wat ook de uiteenlopende offertes zou kunnen verklaren

[ Voor 0% gewijzigd door stefanass op 24-02-2021 11:32 . Reden: typo ]

• locloc
Dag allemaal, ik heb na veel gedoe eindelijk concrete offertes voor airco in huis, van verschillende bedrijven. De verschillen zijn enorm, maar dat hangt dan hopelijk (?) af van de gekozen oplossingen. Hieronder samengevat de twee offertes voor de volgende situatie: rijtjeshuis, waarbij woonkamer gekoeld moet worden, plus drie slaapkamers op eerste verdieping en de zolderkamer. Voor de woonkamer is minstens 5Kw nodig, voor de slaapkamers 2,5 en voor de kleinste daarvan eigenlijk maar 2. Mijn eisen: minstens A++, energiezuinig en vooral ook geluidsarm.

1 - Eenmanszaakje dat installaties verzorgd
- Woonkamer: 6.5 Kw LG Dualcool standaard inverter
- Slaapkamer achter + zolder : LG multisplit unit 1x 5 Kw buitendeel met 2 x 2,5 Kw binnendelen
- Slaapkamers voor: LG Multisplit unit 1 x 5 Kw buitendeel met 2 x 2.5 Kw binnendelen
Deze gehele installatie inclusief alle aspecten, waaronder sparingen boren, koelleidingen maken, elektra voorzieningen maken, gootwerk, arbeid 6000 EUR inc BTW
Nadeel: is eenmanszaak, lastiger verhaal halen als er iets is wellicht
Voordeel: prijs

2 - Groter bedrijf
- Woonkamer: Mitsubishi Heavy Industries triple split 5Kw en slaapkamer achterkant huis van 2,5Kw
Binnendelen: DUO SRK25ZS-W – SRK50ZS-W. Buitendelen: SCM50ZS-S
Minimale geluidsdruk binnenunit 19 dB – 22 dB

- 2 slaapkamers voorkant huis en 1 slaapkamer op zolder: 2,5 en 2,5 en 2Kw
MITSUBISHI ELECTRIC TRIPLE buitendeel: MXZ-3HA50VF
Binnendelen: MSZ-HR25VF – MSZ-HR25VF – MSZ- HR25VF
Minimale geluidsdruk binnenunit MSZ-HR25VF: 21 dB MSZ-HR35VF: 22 dB
- Deze gehele installatie inclusief alle aspecten, waaronder sparingen boren, koelleidingen maken, elektra voorzieningen maken, gootwerk, arbeid 8600 EUR inc BTW
Nadeel: significant duurder
Voordeel: groter bedrijf, goede beoordelingen, wellicht makkelijker verhaal halen als er iets is

Mijn vragen: ik weet onvoldoende of de voorgestelde airco's middelmatig/goed/heel goed zijn. En of de prijzen dus ok zijn, of te hoog of juist laag. Wie kan over deze specifieke offertes zeggen of ze ok zijn? Hulp zéér welkom. Met name ook of die tweede, duurdere offerte, redelijk is qua prijs voor wat ze er voor vragen?

(deze post had ik oorspronkelijk in 'witgoed' gezet, maar er werd getipt het juist hier te plaatsen).

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:30

Freakie1NL

Grote Baas

Vind beide offertes niet duur voor het materiaal en installatie. LG is niet slecht maar staat wel als minder bekend dan ME. Daar betaal je wel voor. Net als dat je voor de meer zekerheid van de grotere partij betaald.

Wat je dit waard vind is natuurlijk geheel aan je zelf.

Ben wel benieuwd hoe je er bij komt dat minstens 5 kW nodig is voor de woonkamer. Dat is namelijk enorm veel. Heb je dan een gigantische woonkamer? Met de gemiddelde Nederlandse woonkamer heb je aan 3,5 kW al meer dan zat.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:30

Freakie1NL

Grote Baas

Beetje onhandig om 2x het zelfde topic te openen, m.i ook nergens voor nodig.

Airco advies gezocht!

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Bij mij komen ze over een maand het volgende plaatsen voor 4100 euro, dit betreft 3 kleine binnen modules voor alle slaapkamers op dezelfde verdieping, dus die eerste lijkt me geen slechte prjis, mits LG goed spul is dan en dat weet ik eigenlijk niet.

1 x Mitsubishi Heavy Industries, Inverter warmtepomp airconditioning buitendeel
type SCM60ZS-W split unit.

3 x Mitsubishi Heavy Industries wandmodel type SRK20ZS-W inclusief wifi module

3 x afstandsbediening.
6 x stek koppeling.
1 x set balken t.b.v. opstelling airconditioning buitendeel.
3 x Koelleidingen set en communicatiekabelset.
3 x condensafvoer naar riolering

Omschrijving werkzaamheden:
• Volledig installeren, inregelen en in bedrijfstellen van geleverde apparatuur.
• Installeren van alle benodigde koelleidingen, stuurkabels en condens afvoeren
• Installeren van airconditioning buitendeel op kunststof dakbalken.
• Verzorgen van verticaal transport ten behoeve van de binnen en buitenunits.
• Inclusief doorvoer maken door stenen muur.

Waar ik nooit rekening mee had gehouden was afvoer van condenswater, ik kan uiteindelijk gelukkig een afvoerleiding in het washok gebruiken en heb mazzel dat dit met afschot kan dus geen extra pompjes nodig om het buiten te krijgen (en daarbij dus ook niet het geluid dat de pompjes maken).

[ Voor 34% gewijzigd door Pixal op 26-02-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 10:04

Gosse_W

Brims

Poe, waar doe je dat @Pixal? Vorig jaar heb ik 4 offertes gevraagd voor een multisplit-systeem voor op zolder, met 2 binnenunits en 1 buitenunit. Die liepen allemaal al van 4,5k tot boven de 6k, ben toen maar afgehaakt op de prijs. Wel Daikin-systemen maar ook HiSense gehoord, prijs maakte weinig verschil allemaal. Mischien dat de airco-boeren hier in de buurt elkaars prijzen mooi hoog houden.
Ik ben in elk geval benieuwd naar jouw leverancier.

[ontopic] Kleine lokale installateurs hebben soms ook wel een naam op te bouwen, waar ze soms juist extra (mooi) werk leveren bij wijze van reclame. Zou me daar niet te veel zorgen over maken, en als het 1x draait, gaat het ook bij een failliete boer vast nog een tijd mee.

Ga je er trouwens ook mee verwarmen in de winter? Zeker aan te raden i.c.m. een evt. PV-overschot, scheelt dan misschien (zolang er saldering is) een hoop stookkosten. Dan snap ik die 5kW voor de woonkamer ook wel. Houd wel rekening met een kortere levensduur als je het zo gaat inzetten; de systemen zullen dan een heel stuk intensiever draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door Gosse_W op 26-02-2021 12:48 ]

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb eigenlijk gewoon op google maps airco ingevuld en de recensies gelezen van bedrijven in de buurt en daar offertes gevraagd. Ik kwam bij Aircoman in Leimuiden uit.

Maar ze moeten nog plaatsen dus misschien kom ik nog verassingen tegen :D

Omdat ik vloerverwarming beneden heb en het daar al snel op temperatuur is en boven dus best wel koud blijft wilde ik zeker de airco's gebruiken om te (bij)verwarmen. Echter wel ergens gelezen dat die airco's bij verwarmen meer geluid maken en best wel hitte produceren (dus aan\uit springen) omdat hun minimale vermogen dan te hoog ligt. Maar daar komen we dan wel weer achter.

[ Voor 43% gewijzigd door Pixal op 26-02-2021 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
Gosse_W schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:46:
Poe, waar doe je dat @Pixal? Vorig jaar heb ik 4 offertes gevraagd voor een multisplit-systeem voor op zolder, met 2 binnenunits en 1 buitenunit. Die liepen allemaal al van 4,5k tot boven de 6k, ben toen maar afgehaakt op de prijs. Wel Daikin-systemen maar ook HiSense gehoord, prijs maakte weinig verschil allemaal. Mischien dat de airco-boeren hier in de buurt elkaars prijzen mooi hoog houden.
Ik ben in elk geval benieuwd naar jouw leverancier.

[ontopic] Kleine lokale installateurs hebben soms ook wel een naam op te bouwen, waar ze soms juist extra (mooi) werk leveren bij wijze van reclame. Zou me daar niet te veel zorgen over maken, en als het 1x draait, gaat het ook bij een failliete boer vast nog een tijd mee.

Ga je er trouwens ook mee verwarmen in de winter? Zeker aan te raden i.c.m. een evt. PV-overschot, scheelt dan misschien (zolang er saldering is) een hoop stookkosten. Dan snap ik die 5kW voor de woonkamer ook wel. Houd wel rekening met een kortere levensduur als je het zo gaat inzetten; de systemen zullen dan een heel stuk intensiever draaien.
Ik vind het echt lastig hoor... heb net al die type- en modelnummers eens zitten googlen. Voor die electric triple kom ik op een Italiaanse site de set tegen voor 1960 euro. Bij de offerte die ik heb gekregen is dat ding inclusief installatie 3900 euro, exclusief extra groepen aanmaken (750 euro) en exclusief extra leidingen (325 euro). En verder is ie dan weer bijna nergens te vinden, in ieder geval niet op andere NL sites. Wat me wel opvalt, nu ik op steeds meer aircoboersites kom, is dat er vaak trotse foto's staan van geplaatste units, terwijl je dan op de foto's nog purschuim ziet zitten, of niet afgewerkte gaten, loshangende bedrading, midden op een muur opgehangen buitenunits, super lelijk allemaal. Zo van: 'het werkt, dus we zijn klaar.' Ook daar maak ik me zorgen over... ik voel me een beetje een zeur, maar het gaat ook om zulke grote bedragen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Pixal schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:48:
Ik heb eigenlijk gewoon op google maps airco ingevuld en de recensies gelezen van bedrijven in de buurt en daar offertes gevraagd. Ik kwam bij Aircoman in Leimuiden uit.

Maar ze moeten nog plaatsen dus misschien kom ik nog verassingen tegen :D

Omdat ik vloerverwarming beneden heb en het daar al snel op temperatuur is en boven dus best wel koud blijft wilde ik zeker de airco's gebruiken om te (bij)verwarmen. Echter wel ergens gelezen dat die airco's bij verwarmen meer geluid maken en best wel hitte produceren (dus aan\uit springen) omdat hun minimale vermogen dan te hoog ligt. Maar daar komen we dan wel weer achter.
Da's zo te zien ook een eenpitter overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Zou goed kunnen, de vent die de situatie kwam opnemen bij mij thuis was dezelfde die het woord deed in een item over airco's in het nieuws. (toen wel voorbij zien komen maar uiteraard niet onthouden, zag het later omdat ze het item op hun site hebben staan).

Bij mij hoeven ze overigens geen extra groepen te maken dus dat is wellicht ook een reden mijn offerte iets lager uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-05 16:24
Pixal schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:48:
Omdat ik vloerverwarming beneden heb en het daar al snel op temperatuur is en boven dus best wel koud blijft wilde ik zeker de airco's gebruiken om te (bij)verwarmen.
Een flinke installatie voor een rijtjeshuis.
Toen wij nog in een 2 onder een kap woonden, koelden we het hele huis met iets van 3kW vanuit de slaapkamer.
Als je geld over hebt, prima ga je gang. Anders zou ik boven eerst eens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zou je nog iets meer kunnen vertellen over je huis? M² Ramen op het zuiden oid. Bouwjaar, isolatie e.d. oppervlak

Vind een offerte met een 6,5Kw voor de woonkamer en nog een multisplit 5Kw wel erg veel voor een rijhuis. Alsof je huis overdag 40 graden mag worden binnen, want ag toch aan het werk, naar standje iglo bouwen. Lekker koele lucht, maar hele huis (muren/meubilair) straalt nog warmte uit.

Waar zijn de vermogens op afgestemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
plaspvd schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 00:49:
Zou je nog iets meer kunnen vertellen over je huis? M² Ramen op het zuiden oid. Bouwjaar, isolatie e.d. oppervlak

Vind een offerte met een 6,5Kw voor de woonkamer en nog een multisplit 5Kw wel erg veel voor een rijhuis. Alsof je huis overdag 40 graden mag worden binnen, want ag toch aan het werk, naar standje iglo bouwen. Lekker koele lucht, maar hele huis (muren/meubilair) straalt nog warmte uit.

Waar zijn de vermogens op afgestemd?
Ik merk dat ik zelf meer geïnteresseerd ben in de vraag of de duurdere aanbieding duur IS, of dat het voor wat er geoffreerd wordt juist wel ok is. Ze namen meer de tijd om serieus na te denken over oplossingen die er mooi uitzagen namelijk.

Anyhow: achtertuin is vol op het zuiden, met een volledig glazen schuifpui over de gehele breedte. Op zolder kun je op de warmste dagen echt onmogelijk slapen, is pal onder het dak. En daar zit wel een slaapkamer van een van de kids..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
locloc schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:42:
[...]
Anyhow: achtertuin is vol op het zuiden, met een volledig glazen schuifpui over de gehele breedte. Op zolder kun je op de warmste dagen echt onmogelijk slapen, is pal onder het dak. En daar zit wel een slaapkamer van een van de kids..
Dat klinkt alsof er nog geen zonnepanelen op liggen. En dat je dak slecht geïsoleerd is.
Een goede airco is hier ook zeker op zijn plaats. Maar om nu meteen in totaal iets van 13kW koel vermogen neer te hangen, gaat toch wel ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

lijkt mij ook. Eerst beter dakisolatie, dan panelen erop (extra zonisolatiedie je nodig hebt om het verbruik van de airon te compenseren), dan een plafondventilator erbij.
Daarna heb je veel minder KW nodig aan aircon en ben je op korte termijn veel goedkoper uit. Dak opnieuw isoleren kan wel een puntje zijn nu met een tekort aan werklui. Ik denk dat aircon installaties daarom nu ook duurder zijn dan 4 jaar geleden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
DjAntoon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 02:18:
[...]

Dat klinkt alsof er nog geen zonnepanelen op liggen. En dat je dak slecht geïsoleerd is.
Een goede airco is hier ook zeker op zijn plaats. Maar om nu meteen in totaal iets van 13kW koel vermogen neer te hangen, gaat toch wel ver.
Er is een uitbouw achter en daar liggen zonnepanelen op, ook op de dakopbouw (13 in totaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 22:20

AJM

Wellicht ook een kijkje nemen in dit ( of een van de voorgaande) topic:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Prijsverschil is redelijk verklaarbaar met LG versus Mitsubishi Electric. Die laatste is gewoon toch wel een stapje hoger aangeschreven. Maar eerste offerte blijft erg scherp, vooral voor de enorme bak vermogen die je daar krijgt. 16kW totaal is echt bizar veel, zelfs als het een groot woonhuis is.

Ik zou gevoelsmatig voor de tweede offerte kiezen, dat ziet er allemaal beter in balans uit en de gebruikte spullen zijn gewoon kwalitatief beter.

Maar zoals eerder ook geschreven, als je inhoudelijk advies over de vermogens wilt is er wat meer informatie nodig over de inhoud van de verschillende ruimtes en de isolatie status.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 28-02-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
1500 per binnendeel is een hele nette prijs. LG valt niet onder de A merken maar is wel een prima merk.

Andere is wat duurder maar is een A merk. Maar vind dat ze een stevige prijs vragen. Dat mag wel goedkoper.

Wellicht een nog een bedrijf vragen voor een offerte?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@locloc ik heb je twee topics samengevoegd. Bij deze het verzoek om het bij 1 topic te houden; crossposten in verschillende fora of topics is een no-no.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
ik222 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:10:
Prijsverschil is redelijk verklaarbaar met LG versus Mitsubishi Electric. Die laatste is gewoon toch wel een stapje hoger aangeschreven. Maar eerste offerte blijft erg scherp, vooral voor de enorme bak vermogen die je daar krijgt. 16kW totaal is echt bizar veel, zelfs als het een groot woonhuis is.

Ik zou gevoelsmatig voor de tweede offerte kiezen, dat ziet er allemaal beter in balans uit en de gebruikte spullen zijn gewoon kwalitatief beter.

Maar zoals eerder ook geschreven, als je inhoudelijk advies over de vermogens wilt is er wat meer informatie nodig over de inhoud van de verschillende ruimtes en de isolatie status.
Woonkamer: raam op zuiden, volledig glazen schuifpui, open keuken, 35m2 in totaal ofzo
Slaapkamer: 12m2
Slaapkamer: 6m2
Slaapkamer zolder: 15m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
locloc schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Woonkamer: raam op zuiden, volledig glazen schuifpui, open keuken, 35m2 in totaal ofzo
Kan je niet zonwering installeren ook? Die echt grote units zijn vaak minder stil en groter ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Stel we rekenen even met factor 40 en een standaard plafond hoogte van 2,5 meter, wat voor puur koeling eigenlijk al overkill is maar dan zit je echt ruim. Dan kom je op de volgende maximaal benodigde vermogens per ruimte.

Woonkamer: 35m2 --> 87,5m3 --> 3,5kW
Slaapkamer: 12m2 --> 30m3 --> 1,2 kW
Slaapkamer: 12m2 --> 30m3 --> 1,2 kW
Slaapkamer: 6m2 --> 15m3 --> 0,6 kW
Slaapkamer zolder: 15m2 --> 37,5m3 --> 1,5 kW

Als ik het dan ga verdelen zou de ideale verdeling denk ik zijn om de woonkamer en de kleinste slaapkamer samen op een 4kW 2-split buitenunit te zetten en dan de overige 3 slaapkamers samen op een 4kW 3-split buitenunit. Binnenunits dan 2kW op alle slaapkamers en een 3,5kW in de woonkamer.

Wat je dan nog zou moeten overwegen is of je er ook mee wilt gaan verwarmen als hoofdverwarming. In dat geval zou het nog een optie kunnen zijn om de woonkamer op een aparte single split te zetten (iets efficiënter en zeker geen last van bijgeluiden in de kleinste slaapkamer) en dan alle slaapkamers samen op een 4-split. Nadeel is dan echter wel dat zo'n 4-split bij Daikin in elk geval begint vanaf 6,8kW wat eigenlijk voor die 4 slaapkamers bij elkaar al teveel is.

Als je bovenstaande mapt op de offertes dan is dus de tweede offerte het meest in de buurt, hoewel ook daar dan nog flink extra ruimte genomen is. De eerste offerte is een simpelweg belachelijk wat betreft aangeboden vermogens, daarmee kan je ijsberen gaan huisvesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
[...]

Dat is wat ik verwachte, dit zijn geen oppervlaktes.

Bijkomend probleem is dat alles wel heel ver terug moet moduleren...
Als je voor LG gaat, de 5kW maakt erg veel meer herrie als een 3,5kW.

Als je denkt dat je zoveel vermogen nodig hebt, dan zou ik toch ook eens naar de isolatie gaan kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door DjAntoon op 01-03-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
DjAntoon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:12:
[...]

Dat is wat ik verwachte, dit zijn geen oppervlaktes.

Bijkomend probleem is dat alles wel heel ver terug moet moduleren...
Als je voor LG gaat, de 5kW maakt erg veel meer herrie als een 3,5kW.

Als je denkt dat je zoveel vermogen nodig hebt, dan zou ik toch ook eens naar de isolatie gaan kijken.
Ik denk dat niet, dit is wat ze adviseren. :)
Ik neig qua degelijkheid meer naar offerte 2, alleen prijs is me nog onzeker.

Hierboven roept ook nog iemand dat 1,2 per slaapkamer ook genoeg zou moeten zijn, maar dat is echt voor het eerst dat ik iemand dat hoor zeggen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
locloc schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Hierboven roept ook nog iemand dat 1,2 per slaapkamer ook genoeg zou moeten zijn, maar dat is echt voor het eerst dat ik iemand dat hoor zeggen..?
Dat is het simpele resultaat van de inhoud berekenen, dat zijn echt gewoon hele kleine ruimtes. Die inhoud doe je dan voor de benodigde airco capaciteit maal 30, 40 of 50. Waarbij 30 voor ruimtes met een lage warmtelast is en 40 voor ruimtes met een hogere warmtelast, 50 heb je voor een woonhuis eigenlijk nooit nodig of je moet een volledig glazen serre willen koelen.

Overigens is die 1,2 kW dan dus het benodigde vermogen, dat zal dan nog altijd resulteren in een 2,0 kW unit omdat kleiner vaak lastig te leveren is of anders in elk geval niets toevoegt in het het minimale vermogen of de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
ik222 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:48:
[...]

Dat is het simpele resultaat van de inhoud berekenen, dat zijn echt gewoon hele kleine ruimtes. Die inhoud doe je dan voor de benodigde airco capaciteit maal 30, 40 of 50. Waarbij 30 voor ruimtes met een lage warmtelast is en 40 voor ruimtes met een hogere warmtelast, 50 heb je voor een woonhuis eigenlijk nooit nodig of je moet een volledig glazen serre willen koelen.

Overigens is die 1,2 kW dan dus het benodigde vermogen, dat zal dan nog altijd resulteren in een 2,0 kW unit omdat kleiner vaak lastig te leveren is of anders in elk geval niets toevoegt in het het minimale vermogen of de prijs.
Ah, die laatste toevoeging vind ik erg nuttig, dank! Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom bedrijf 2 voor de woonkamer inzet op een 5kW unit. Maakt het financieel heel veel uit als je daar een 3,5 voor zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01
Ik lees hier over "pendelen" bij overgedimensioneerde airco's, maar een installateur wist me te vertellen dat dat tegenwoordig met de moderne airco's niet echt voorkomt omdat deze kunnen moduleren en dus hun vermogen zelf aanpassen, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:03:
Ik lees hier over "pendelen" bij overgedimensioneerde airco's, maar een installateur wist me te vertellen dat dat tegenwoordig met de moderne airco's niet echt voorkomt omdat deze kunnen moduleren en dus hun vermogen zelf aanpassen, klopt dat?
Dat klopt uiteraard maar ook elke moderne modulerende unit heeft wel een minimaal vermogen, verder dan dat kan de unit dus niet terug moduleren. Dat minimale vermogen verschilt per model en moet je dus in de specs opzoeken maar in principe heeft een zwaardere unit zowel een hoger maximaal vermogen als ook een hoger minimaal vermogen.

Als de ruimte minder verwarm of koel vermogen vraagt dan het minimale vermogen dat de airco kan leveren krijg je dus alsnog pendel gedrag. Dat kan spelen bij een veel te zware singlesplit en zeker ook als je een zware multisplit buitenunit hebt en daarvan dan slechts 1 kleine binnenunit gelijktijdig aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:23
locloc schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Ligt aan formaat slaapkamer.

Ik heb in al mij slaapkamers 2,5kW Daikin's minder zou ik niet doen voor de omdat dat vaak toch niet goedkoper is. Bij multi-split kan je overwegen om buitenunit "te klein" te kopen.

De kleinste slaapkamer bij mij is ook echt het snelst koud, voor kamer op 2e had ik achteraf toch liever 3,5kW genomen is toch wat sneller koud zo onder het platte dak maar op zich redt die unit het ook.

Slaapkamer 1e
1x B 6x D 3,5 met 2,5kW Daikin
1x B 3,5x D5 met 2,5kw Daikin (Deze met het minste buitenmuur van maar 3,5m is het snelst koud)
2e verdieping
1x B 6x D3,5 met 2,5kW Daikin

Het zijn geen mulit-splits zijn ik heb wel condens-afvoerpompen om het water naar het dak te pompen.
Daarnaast zijn de slaapkamers aan de voorkant van mijn huis dus heb ik vloerboringen naar het platte dak bovenop mijn huis. Want een buitenunit aan de voorkant van je huis is toch een beetje lelijk.
Zodoende kan je aan buitenkant niet zien dat ik airco's heb.

Ze staan in midden van platte dak met verhoogde dakrand (45cm) dus vanaf de straat en tuin niet te zien.
Totaal 6000€ inclusief elektrisch separate groepen per airco, beton boring en dakdekker voor de doorvoer inclusief wifi.
Waarbij door het aircobedrijf:
Elektra was uitbesteed aan een echte elektricien.
Dakdoorvoer was ook uit uitbesteed aan een echte dakdekker.

Wifi is erg handig op slaapkamers van die kinderen kan gewoon de afstandsbediening weg laten en zet ik op afstand hem aan in de avond voor het slapen en afhankelijk van de nacht op afstand uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trien
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-04-2021
Wij hebben een offerte van 2500 euro voor LG DUAL INVERTER van 6,7 kW. Dit is ook enkel voor onze woonkamer en keuken samen. Het betreft wel een vrijstaande woning in prefabmuren dus zonder muurisolatie. En met zon gericht op het zuidwesten. We komen aan 122 kubieke meter. Is de6,7 kw dan goed of te zwaar?
Welke heeft u uiteindelijk gekozen?
Pagina: 1