Vraag

• Loenbruin
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 01-04 08:53
Ik heb van mijn werk een mobiele telefoon met een zakelijk abonnement. dit is een Iphone 8, en heb nu een Iphone 8 plus te leen om uit te proberen. Maar op beide toestellen heb ik slecht bereik thuis. Ik ben niet goed te verstaan en ik val steeds weg. de Iphone 8 plus lijk het wel iets beter te doen. Volgens de dekkingskaart moet ik minimaal; 4G: 100 Mbit/s, ik zit in het donker groene gebied.

Nu heb ik de KPN simkaart ook in mijn Oneplus 8 pro gehad. En daarmee heb ik wel goed bereik, en ben ik goed te verstaan. Om te testen heb ik bij de verschillende toestellen 3 dezelfde personen gebeld om te kijken of er verschil merkbaar is. Hieruit blijkt dat als ik met de Oneplus 8 pro bel, het geluid is helderder is, en de verbinding valt niet weg. Bij de phone 8 is het het slechts, en bij de Iphone 8 plus iets beter, maar ook nog steeds niet goed.

Kan het zo zijn dat een nieuwe mobiel zoals de Oneplus 8 pro t.o.v. de Iphone 8 een beter bereik heeft op het mobiele netwerk? En ben ik dan van mijn probleem af, als ik naar bijvoorbeeld een nieuwere Samsung overstap?

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Beste antwoord (via Loenbruin op 26-02-2021 13:36)

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:25
Er zit wel degelijk verschil in de plaatsing van de antenne's, en de aantallen antenne's.
Apple heeft in een iPhone 8 minder antenne's zitten dan in een OnePlus 8 Pro zitten.
Ook heeft de iPhone 8 nog een metalen achterkant wat antenne signaal enigszins belemmerd, waar bij glazen achterkant (OnePlus 8 Pro) of Plastic achterkant (Samsung S21) het signaal onbeperkt erdoor kan.

Echter, als je goed vast internet hebt thuis, zou je kunnen beginnen met VoWifi en VoLTE aan te zetten op je iPhone. Is het telefoonnetwerk dan niet goed, kun je terugvallen op de Wifi (doet de telefoon zelf).

Mocht je een andere telefoon kunnen krijgen van de werkgever, maar moet het iPhone zijn, de iPhone 12 heeft weer meer antennes (ivm 5G) en is van glas, dus dat zal het signaal helpen. De 11 heeft ook glazen achterkant, maar antenne's weet ik niet.

Alle reacties

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Er kan best wel verschil zitten tussen het bereik van telefoons maar ik denk niet dat je simpelweg kan stellen dat nieuwer altijd beter is.

Het verschil zal vooral zitten in een andere plaatsing van de antennes, de kwaliteit van de onderdelen, of de telefoon/provider combinatie VoLTE (bellen over 4G ) ondersteunt en welke frequenties het toestel ondersteunt. Lagere frequenties bieden minder bandbreedte maar reiken verder.

Als ik jou was zou ik eens uitzoeken welke frequenties je provider ondersteunt en of die overeen komen met de frequenties die je telefoons ondersteunen. Er bestaan ook apps (in ieder geval op Android) waarmee je kan zien op welke frequentie je verbonden bent. Let op dat je tijdens het telefoneren kan terugvallen naar 2G/3G in plaats van 4G als je provider/telefoon geen VoLTE ondersteunt of de combinatie niet goed wil samenwerken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• swhnld
Er zit wel degelijk verschil in de plaatsing van de antenne's, en de aantallen antenne's.
Apple heeft in een iPhone 8 minder antenne's zitten dan in een OnePlus 8 Pro zitten.
Ook heeft de iPhone 8 nog een metalen achterkant wat antenne signaal enigszins belemmerd, waar bij glazen achterkant (OnePlus 8 Pro) of Plastic achterkant (Samsung S21) het signaal onbeperkt erdoor kan.

Echter, als je goed vast internet hebt thuis, zou je kunnen beginnen met VoWifi en VoLTE aan te zetten op je iPhone. Is het telefoonnetwerk dan niet goed, kun je terugvallen op de Wifi (doet de telefoon zelf).

Mocht je een andere telefoon kunnen krijgen van de werkgever, maar moet het iPhone zijn, de iPhone 12 heeft weer meer antennes (ivm 5G) en is van glas, dus dat zal het signaal helpen. De 11 heeft ook glazen achterkant, maar antenne's weet ik niet.

• smartje74
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-09 15:04
swhnld schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:01:

De achterkant van een iPhone 8 is wel degelijk van glas.

• swhnld
smartje74 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:50:
[...]
De achterkant van een iPhone 8 is wel degelijk van glas.
Verhip, je hebt gelijk. Maar wel slechts 2 antennes, had ik dat wel goed onthouden. Vanwege het model scheerde ik ze over dezelfde kam als de voorgangers.

• Admiral Freebee
  • Niet online
swhnld schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:01:

Werkt VoWifi goed in Nederland dan? In België lijkt het een huzarenstukje om het te laten werken en moet je ook bij dezelfde provider zijn als je mobiel abonnement, de juiste telefoon hebben, enz.

Een gemiste kans dat mij betreft. Er zijn vele mensen met slecht bereik in hun (nieuwbouw)woning en VoWifi zou een uitkomst zijn.

• swhnld
Admiral Freebee schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:56:
[...]

Werkt VoWifi goed in Nederland dan? In België lijkt het een huzarenstukje om het te laten werken en moet je ook bij dezelfde provider zijn als je mobiel abonnement, de juiste telefoon hebben, enz.

Een gemiste kans dat mij betreft. Er zijn vele mensen met slecht bereik in hun (nieuwbouw)woning en VoWifi zou een uitkomst zijn.
VoWifi is veel afhankelijk van je provider inderdaad die het toe moet staan, maar zou niet afhankelijk moeten zijn van het Wifi netwerk waar je opzit zolang daar geen verkeer geblokkeerd wordt.
Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat bepaalde merken telefoons bij providers beter of slechter werken met VoWifi.
In Nederland KPN bijvoorbeeld zet het voor elk toestel alleen aan na bepaalde testen. T-Mobile daarentegen lijkt daar veel makkelijker mee om te gaan en het gewoon toe te staan als het toestel het juiste profiel ondersteund. Vodafone lijkt het meest strict. En er zijn virtuele operators die het gewoon helemaal niet ondersteunen om goedkoop te kunnen werken.

Mijn ervaring op vakantie voor Covid was dat ik met mijn Samsung telefoon met KPN SIM VoWifi had in mijn hotel in Zuid Afrika en in Tanzania. Idem in de VS. Tijdens Covid kocht ik een OnePlus Nord en daar had ik geen VoWifi tot ik overstapte op T-Mobile, meteen met die SIM kaart had ik de functie beschikbaar in de telefoon. Dus als VoWifi belangrijk is vanwege slechte dekking, is het goed je te verdiepen in wat de providers doen en welke toestellen ze ondersteunen.
In zijn algemeenheid mag je verwachten dat een Samsung goed ondersteund is hiervoor vanwege de grote aantallen, Apple kan ook als er een contract is, en zo ook andere merken als Xiaomi, Oppo, OnePlus, Sony, etc. Beste neem je een toestel dat al een paar maanden op de markt is, dus dat je in een forum als hier de vraag kunt stellen of VoWifi werkt op dat toestel met jou provider.

• Admiral Freebee
  • Niet online
@swhnld Feit is dat je erg beperkt bent qua telefoon als je wilt dat het goed ondersteund wordt bij veel providers. Het heeft dus wel wat onderzoek nodig en dan moet je nog 'geluk' hebben dat het echt lijkt te werken in de praktijk.

Als ik even kijk naar Proximus in België (de grootste primaire provider) dan zie ik dat eigenlijk enkel de Galaxy S10 en sommige iPhones ondersteund worden. Er staat wel een grotere lijst met Samsung toestellen onder "coming soon" maar dat is toch wel erg teleurstellend.

• swhnld
Admiral Freebee schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:44:
@swhnld Feit is dat je erg beperkt bent qua telefoon als je wilt dat het goed ondersteund wordt bij veel providers. Het heeft dus wel wat onderzoek nodig en dan moet je nog 'geluk' hebben dat het echt lijkt te werken in de praktijk.

Als ik even kijk naar Proximus in België (de grootste primaire provider) dan zie ik dat eigenlijk enkel de Galaxy S10 en sommige iPhones ondersteund worden. Er staat wel een grotere lijst met Samsung toestellen onder "coming soon" maar dat is toch wel erg teleurstellend.
Het kan natuurlijk zijn dat ze die lijst niet bijgewerkt hebben, maar nog is wat het was op datum van publicatie.
Maar meer dan uitzoeken wat de ervaringen werkelijk zijn. Ik zou zeggen open een nieuw topic hier op het forum met als vraag welk toestel met VoWifi voor Proximus, en prijs erbij, dan kijken wat er aan adviezen komt.

• Admiral Freebee
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Het kan natuurlijk zijn dat ze die lijst niet bijgewerkt hebben, maar nog is wat het was op datum van publicatie.
Maar meer dan uitzoeken wat de ervaringen werkelijk zijn. Ik zou zeggen open een nieuw topic hier op het forum met als vraag welk toestel met VoWifi voor Proximus, en prijs erbij, dan kijken wat er aan adviezen komt.
Ja, ik ben een beetje off topic aan het gaan maar het was meer om aan de TS aan te tonen dat VoWifi en VoLTE een factor kunnen zijn in het ontvangstprobleem maar dat het niet altijd even evident is.

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-09 16:30
swhnld schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:31:
[...]
.
In zijn algemeenheid mag je verwachten dat een Samsung goed ondersteund is hiervoor vanwege de grote aantallen, Apple kan ook als er een contract is, en zo ook andere merken als Xiaomi, Oppo, OnePlus, Sony, etc. Beste neem je een toestel dat al een paar maanden op de markt is, dus dat je in een forum als hier de vraag kunt stellen of VoWifi werkt op dat toestel met jou provider.
Toch is Samsung niet denderend als het gaat om VoWIFI.
Ik heb met een zelfgebouwde app een aantal testen gedaan, de drempelwaarde om te roamen ligt vrij hoog en is niet handmatig in te stellen, -79 geloof ik en dat is voor VoWIFI veel te laat. Natuurlijk werkt het wel prima als je stil zit maar als je in een groot pand bent met verschillende accespoints werkt het niet fijn.
Wij hebben een locatie in beheer met nagenoeg 0 dekking door de providers, VoWIFI is dus noodzakelijk, Samsung ging niet al te best, het onbekende Unitech ging fantastisch bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• swhnld
@Ora et Labora @Admiral Freebee Ik heb een apart topic gestart voor de VoWifi discussie, kunnen we daar verder gaan?
[VoWifi] Ervaringen & Discussie
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee