Toon posts:

[VoWifi] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:24
Aan de hand van een aankoopadvies die uit de hand ging lopen start ik dit topic over ervaringen met VoWifi.
Lang niet alle providers ondersteunen alle toestellen, of ondersteunen een goed signaal. Ook de kwaliteit van het Wifi netwerk, en eventuele handover tussen de access points hebben invloed.

Wat is VoWifi

(bron: https://www.infradata.nl/resources/wat-is-vowifi/ )

VoWiFi staat voor voice over (Evolved Packet Core-integrated) WiFi en is een aanvullende technologie op VoLTE. Het maakt gebruik van IMS-technologie om een packet voice service te bieden die via een WiFi-netwerk over IP wordt geleverd.

Voordelen van VoWiFi voor gebruikers

Geen signaal nodig voor het voeren van gesprekken
Met VoWiFi kunnen gebruikers zelfs zonder mobiel signaal verbonden zijn. VoWiFi maakt het voor gebruikers mogelijk om betrouwbaar te bellen en gebeld te worden, zelfs binnenshuis, zonder nieuwe apparatuur te hoeven installeren of hun smartphone te upgraden.
Maak gebruik van bestaande SIM-gebaseerde beveiliging en authenticatie zoals voor VoLTE
In plaats van te vertrouwen op gebruikersnamen/wachtwoorden of andere zwakke cryptografische elementen, maakt VoWiFi gebruik van bestaande SIM-beveiligingsmechanismen om de communicatie voor abonnees te authenticeren en te beschermen. Bij gebruik van de SIM kunnen dezelfde beveiligingsstandaarden naadloos worden toegepast op alle technologieën: CS, PS en WiFi.
Minder belasting op het netwerk
VoWiFi is een goedkope manier voor mobiele operators om services in gebouwen te verbeteren wanneer macro netwerksignalen niet goed doordringen. VoWiFi is een gemakkelijke manier voor mobiele operators en bedrijven die draadloze spraakdiensten in gebouwen willen leveren. Door te vertrouwen op de wifi-hotspots van huiseigenaren of bedrijven, kunnen mobiele operators het verkeer van het macro netwerk onttrekken en waarschijnlijk superieure service bieden.

Hoe werkt VoWiFi?

Bij gebruik van een apparaat met VoWifi-ondersteuning moet de mobiele abonnee zich eerst registreren op het netwerk en de standaard datadrager instellen om gegevens uit te kunnen wisselen met het netwerk of de applicaties.

De UE zal zich aansluiten op WiFi en een IP-connectiviteit verkrijgen, waarbij de ePDG wordt geselecteerd op basis van een statische IP-configuratie of DNS. De UE en ePDG zullen wederzijdse authenticatie uitvoeren tijdens de IPsec-tunnelbouw met behulp van publieke sleutelcertificaten, terwijl de UE ingekapselde EAP-AKA-berichten over IKEv2 naar ePDG stuurt met inbegrip van de gebruikers identiteit (NAI) en potentiële APN (voor IMS). De AAA haalt AKA-authenticatie vectoren op die zijn gegenereerd door de HSS (indien niet beschikbaar). De AAA haalt IMSI op voor de gebruiker. Als dit lukt, initieert de AAA het ophalen van het abonnee profiel met de HSS om te controleren of de gebruiker geautoriseerd is voor de niet-vertrouwde toegang en verzendt hij server registratie. Indien succesvol, stuurt de AAA het definitieve authenticatie antwoord inclusief IMSI en Master Session Key.

Zodra de drager is ingesteld, volgen de normale SIP / IMS procedures om oproepen mogelijk te maken net als bij VoLTE.

• swhnld
VoWifi is veel afhankelijk van je provider inderdaad die het toe moet staan, maar zou niet afhankelijk moeten zijn van het Wifi netwerk waar je opzit zolang daar geen verkeer geblokkeerd wordt.
Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat bepaalde merken telefoons bij providers beter of slechter werken met VoWifi.
In Nederland KPN bijvoorbeeld zet het voor elk toestel alleen aan na bepaalde testen. T-Mobile daarentegen lijkt daar veel makkelijker mee om te gaan en het gewoon toe te staan als het toestel het juiste profiel ondersteund. Vodafone lijkt het meest strict. En er zijn virtuele operators die het gewoon helemaal niet ondersteunen om goedkoop te kunnen werken.

Mijn ervaring op vakantie voor Covid was dat ik met mijn Samsung telefoon met KPN SIM VoWifi had in mijn hotel in Zuid Afrika en in Tanzania. Idem in de VS. Tijdens Covid kocht ik een OnePlus Nord en daar had ik geen VoWifi tot ik overstapte op T-Mobile, meteen met die SIM kaart had ik de functie beschikbaar in de telefoon. Dus als VoWifi belangrijk is vanwege slechte dekking, is het goed je te verdiepen in wat de providers doen en welke toestellen ze ondersteunen.
In zijn algemeenheid mag je verwachten dat een Samsung goed ondersteund is hiervoor vanwege de grote aantallen, Apple kan ook als er een contract is, en zo ook andere merken als Xiaomi, Oppo, OnePlus, Sony, etc. Beste neem je een toestel dat al een paar maanden op de markt is, dus dat je in een forum als hier de vraag kunt stellen of VoWifi werkt op dat toestel met jou provider.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:40
Mijn ervaring op vakantie voor Covid was dat ik met mijn Samsung telefoon met KPN SIM VoWifi had in mijn hotel in Zuid Afrika en in Tanzania. Idem in de VS.
Knap dat het bij jou wel werkt dan.
https://www.kpn.com/belee...20alleen%20in%20Nederland.
Kan ik Mobiel via wifi ook in het buitenland gebruiken?
Nee, dit is niet mogelijk. Mobiel via wifi werkt alleen in Nederland.
Volgens KPN kan dit niet , bij geen 1 provider kan dit eigenlijk. Ook werkt VoLTE niet over de grens.

[Voor 9% gewijzigd door dutchnltweaker op 26-02-2021 18:22]

• swhnld
@dutchnltweaker het afhandelen van het gesprek begint bij de roaming partner.

• Rilian
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-03-2021
Ook wij wonen in gebied met zeer slecht bereik. Willen eigenlijk mobiel bellen van Delta, de glasvezelaanbieder hier. Is heel voordelig, maar hoewel Tmobile, biedt geen VoWifi. Vraag: het levert de provider niet minder belminuten op. Waarom bieden ze dan geen VoWifi. Moeten ze veel kosten daarvoor maken, zijn hun modems niet geschikt? Wie weet het antwoord? Delta zelf niet.

• swhnld
Rilian schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:56:
Ook wij wonen in gebied met zeer slecht bereik. Willen eigenlijk mobiel bellen van Delta, de glasvezelaanbieder hier. Is heel voordelig, maar hoewel Tmobile, biedt geen VoWifi. Vraag: het levert de provider niet minder belminuten op. Waarom bieden ze dan geen VoWifi. Moeten ze veel kosten daarvoor maken, zijn hun modems niet geschikt? Wie weet het antwoord? Delta zelf niet.
De mobiele provider moet het netwerk wel inrichten voor VoWifi afhandeling. Denk bijvoorbeeld aan het overpakken van het gesprek bij het verlaten van het Wifi bereik. Dan wil je niet je gesprek verliezen. De apparatuur en software in het netwerk van de provider moeten dat wel aankunnen. Bij storingen moeten de beheerders wel weten hoe te troubleshooten.
Ook moet je het testen met diverse toestellen, support bieden voor klanten bij vragen, etc. Dus levert wel wat overhead kosten op.

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 11:17
Rilian schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:56:
T-Mobile bied wel VoWi-Fi toch? --> https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen

ik heb zelf T-Mobile, en bij mij werkt het prima namelijk. Tenzij er in Zeeland een andere T-Mobile actief is dan in Nijmegen :P

• swhnld
davidoffm schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:36:
[...]

T-Mobile bied wel VoWi-Fi toch? --> https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen

ik heb zelf T-Mobile, en bij mij werkt het prima namelijk. Tenzij er in Zeeland een andere T-Mobile actief is dan in Nijmegen :P
Ja, de provider T-Mobile bied het zeker, maar of virtuele providers op het netwerk van T-Mobile dit bieden is aan hun.

Bijvoorbeeld Ben biedt dit ook niet aan: https://service.ben.nl/service/categorie/225
VoWiFi is een techniek waarbij je kunt bellen via het WiFi-netwerk. Ben biedt deze mogelijkheid momenteel nog niet aan.

[Voor 19% gewijzigd door swhnld op 10-03-2021 16:26]

• saltajose
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 11:10
Als iederen weet, voWifi van T-Mobile NL werkt niet in het buitenland. Je moet verbonden zijn met een netwerk met en NLse IP adres.

Een maand geleden ben ik naar Roemenie (binnen de EU). Daar ik kon een verbinding met voWifi van T-Mobile NL krijgen met een router die verbonden is met een VPN servertje op mijn NL-adres. Een NLse IP adres dus.

Ik kon bellen, gebelden worden, en SMSen terwijl de vliegtuigmodus op telefoon aan stond. Ik dacht dat alle bellen en SMS transacties als in NL zullen geregistreerd worden.

Maar op mijn factuur al deze transacties zijn geregistreerd als ik in Roemenie was. Dit was echt de geval, maar de telefoon stond op vliegtuigmodus (zonder cell signal) een verbonden met een NLse IP adres.

Het lijkt dat T-Mobile iets onder water doet om de locatie te bepalen. Weet iemand of dat het geval is?

Ik was van plan om dezelfde trukje te gebruiken wanneer ik naar de VS gaat. Maar ik denk dat ik ga een beetje voorzichtig met de gebruik en de kosten ervan...

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:34

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

saltajose schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:06:
Als iederen weet, voWifi van T-Mobile NL werkt niet in het buitenland. Je moet verbonden zijn met een netwerk met en NLse IP adres.

Een maand geleden ben ik naar Roemenie (binnen de EU). Daar ik kon een verbinding met voWifi van T-Mobile NL krijgen met een router die verbonden is met een VPN servertje op mijn NL-adres. Een NLse IP adres dus.

Ik kon bellen, gebelden worden, en SMSen terwijl de vliegtuigmodus op telefoon aan stond. Ik dacht dat alle bellen en SMS transacties als in NL zullen geregistreerd worden.

Maar op mijn factuur al deze transacties zijn geregistreerd als ik in Roemenie was. Dit was echt de geval, maar de telefoon stond op vliegtuigmodus (zonder cell signal) een verbonden met een NLse IP adres.

Het lijkt dat T-Mobile iets onder water doet om de locatie te bepalen. Weet iemand of dat het geval is?

Ik was van plan om dezelfde trukje te gebruiken wanneer ik naar de VS gaat. Maar ik denk dat ik ga een beetje voorzichtig met de gebruik en de kosten ervan...
Heb je de telefoon helemaal niet van vliegtuigmodus gehad terwijl je in Roemenië was?

Redacteur 4Gmasten.nl

• saltajose
The_Wireless_Guy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:16:
[...]

Heb je de telefoon helemaal niet van vliegtuigmodus gehad terwijl je in Roemenië was?
Ik heb mobiel data gebruikt toen ik naar buiten ging ;)

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:34

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

saltajose schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Ik heb mobiel data gebruikt toen ik naar buiten ging ;)
Dan weet T-Mobile dat je in het buitenland bent. En als je daarna weer VoWiFi gebruikt kan je wel een NL IPadres hebben maar je laatste netwerklocatie blijft niet Nederlands.

Trukje zou alleen goed werken als je na verlaten Nederland nooit meer connect met een mobiel netwerk.
Zodra je dat doet is bekend dat je niet meer in NL bent.

Redacteur 4Gmasten.nl

• saltajose
Aha. Begrepen. Is dit een bekende werkwijze, of je conclusie/deductie?

Ik ga proberen wanneer ik naar de VS gaat: ik heb 2 SIMs, en ik kan de data van de ene SIM gebruiken (van mijn werkgever) om VoWifi op de andere SIM te krijgen (mijn prive nummer). Ik ga alleen voorzichtig zijn om geen verbinding maken met en Amerikaanse netwerk op mijn prive nummer (met het handmatig selecteren van T-Mobile NL netwerk voor vertrek).

Trouwens, bij Vodafone zijn ze wat strenger: Ik kon geen voWifi krijgen (met of zonder vliegtuigmodus) in Roemenië. VoWifi werkte alleen alweer toen ik terug in NL was.

Een beetje gek dat ze dit doen. Met alle concurrentie van voIP providers (WhatsApp, etc) maar misschien verliezen ze behoorkijke inkomsten met roaming, etc.

Ik gebruik soms een Argentijnse SIM-kaart met VoWifi hier in NL. Alle gespreken zijn lokaal en ik kan gebeld worden zonder probleem. NLse M(V)NO zullen dit gewoon ondersteunen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee