Toon posts:

1440p Ultrawide game PC check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:59

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
Ik ben een game-PC aan het samenstellen en ik zou graag van jullie een check willen of mijn keuzes goed zijn en of ik wellicht andere keuzes kan maken die een betere prijs / prestatie verhouding hebben.

Ik zou graag gaan gamen met een Ultrawide 1440p scherm. Ik denk aan de volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 505,-€ 505,-
Totaal€ 505,-

Deze monitor spreekt mij aan vanwege de goede prijs-prestatie verhouding met goede zwartwaardes. Ik heb zelf een calibratietool om de kleuren beter te krijgen. De enige twijfel die ik heb is of ik wellicht misschien beter kan gaan voor het IPS broertje. Er hoeft niet op de volle 144Hz gegamed te worden en er wordt ook niet competitief gespeeld. Lekker casual.

Ik begrijp dat voor deze monitor een goede grafische kaart vereist is, maar vanwege de huidige prijzen laat ik dat nu even voor wat het is en gebruik ik een RX580 als placeholder, deze is al in mijn bezit. Dit hoop ik in de toekomst te kunnen vervangen voor een 3060ti of een RX 6700XT oid. Wellicht duurt dat even, maar voor nu accepteer ik dat ik wat oudere spellen moet spelen. Dat is geen probleem, want nu game ik op een laptop met een 960M.

1VideokaartenXFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 0€ 0
Totaal€ 0

Dit is wat ik momenteel samengesteld heb waarvan ik denk dat het een goede prijs / prestatie verhouding heeft in combinatie met een leuke grafische kaart in de toekomst:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 359,-€ 359,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,95€ 149,95
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 99,99€ 99,99
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 27,99€ 27,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 86,96€ 86,96
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 99,-€ 99,-
2Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,64€ 199,28
Totaal€ 1.022,17

- Het moederbord heb ik o.a. uitgekozen ivm bluetooth. Dit is een vereiste vanwege mijn koptelefoon. Het prijsverschil is zo klein dat een losse dongle mij geen toegevoegde waarde lijkt?
- Ik heb nog wat andere moederborden vergeleken, bijv de Tomahawk, maar deze lijkt voldoende te zijn qua features. Zo laten of is er nog een betere voor het geld of een goedkopere met dezelfde features?
- Is de keuze voor geheugen verstandig? Het is 16GB wat mij voorlopig voldoende lijkt en hij lijkt compatible met het moederbord. Zie ik nog wat over het hoofd? Zijn er betere alternatieven?
- De voeding lijkt mij voldoende. Ik ben niet van plan er een 3080 op te prikken. Ik neem aan dat de komende midrange kaarten (deze of volgende generaties) voldoende hebben aan een kwalitatieve 650W voeding?
- Is er evt. nog een beter alternatief qua prijs/kwaliteit/prestatie?
- Past deze voeding in deze kast? Waar kan ik dat vinden? Ik heb het iig nergens kunnen vinden.
- Ik heb voor nu 2x een A2000 1TB gekozen ipv 1x een XPG 2TB ivm de prijs. Die paar tientjes maakt me nog niet eens zo heel veel uit, maar ik las dat niet elke XPG dezelfde prestaties haalt. Of vergis ik me nu van merk?
- Muis, toetsenbord en stuurtje heb ik al.

De reden dat ik toch over ga op aanschaf van PC is omdat ik anders eeuwen kan wachten en mijn zoon wat ongeduldig wordt. Hij betaalt mee, dus tsjah. De 'gameroom' is zo goed als af, er staat alleen nog geen game-PC in _/-\o_

Het budget is nog wel wat op te rekken als het nodig is, maar ik zou het ook niet erg vinden als er wat geld afgeschraapt kan worden. Dat kan tenslotte gebruikt worden voor een muis of een spel oid.
En als jullie nog andere aanraders hebben waar ik niet aan heb gedacht, dan hoor ik het ook graag.

Alvast hartelijk bedankt

www.janvandoornik.nl

Alle reacties

• Pastafarian
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-02 14:26
Verdere aanbevelingen laat ik even aan de anderen over, maar wat betreft de monitor: deze heb ik, en hij bevalt. Let wel op dat alle meegeleverde kabels vaak brak zijn. De DP en HDMI kabels lieten het beeldscherm bij mij kraken en uitvallen. Als je dus voor de VA versie van dit beeldscherm gaat, koop er dan een nieuwe kabel bij.

Zie ook het topic hierover: Het grote IIyama GB3466WQSU-B1 topic.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-03 14:19
Hmm...you hebt een calibratietool. Daaruit maak ik op dat je wellicht iets doet met video of foto editing. Als dat zo is, zou ik altijd voor een IPS (of OLED) monitor gaan. De reden is simpel: kijkhoeken. VA en TN schermen hebben over het algemeen slechte kijkhoeken en dus heb je continue last van colour shift. En zeker bij foto editing is dat problematisch wanneer je de kleursettings in je foto goed probeert te krijgen. Zorg dan ook dat Brightness, Contrast, Colour Temperature, Gamma en het R, G en B kanaal allemaal apart instelbaar zijn.

Maar misschien heb ik helemaal mis en doe je op zich niets met colour editing, en dan maakt het dus niet zoveel uit of je voor VA, TN of IPS gaat.

Let je ook even op dat je calibratietool ook met het type scherm overweg kan?

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-03 14:19
Waarom twee maal een SSD? Kun je niet beter gaan voor een 2TB variant? Of voor een goedkopere HDD gaan? Als je de disk gebruikt voor archiveren krijg je voor EUR 99 4 x zoveel opslagruimte. Wat ben je van plan?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 19:24
Voeding is een ATX size voeding en past perfect in die case.
Kwa case zou ik deze ook kopen, maar zeker wachten tot de dark tempered glass editie beschikbaar is, die is veel mooier dan alle andere in deze reeks (misschien persoonlijk maar goed...)

SSD is zeker een goede keuze en op het mobo kan je idd 2x M.2 SSDs kwijt. Maar als het voor opslag is is een SSD+HDD combo mssn een betere keuze.

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:59

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
Pastafarian schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 03:28:
Verdere aanbevelingen laat ik even aan de anderen over, maar wat betreft de monitor: deze heb ik, en hij bevalt. Let wel op dat alle meegeleverde kabels vaak brak zijn. De DP en HDMI kabels lieten het beeldscherm bij mij kraken en uitvallen. Als je dus voor de VA versie van dit beeldscherm gaat, koop er dan een nieuwe kabel bij.

Zie ook het topic hierover: Het grote IIyama GB3466WQSU-B1 topic.
Tnx, ik neem het mee.
pepsiblik schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:29:

Maar misschien heb ik helemaal mis en doe je op zich niets met colour editing, en dan maakt het dus niet zoveel uit of je voor VA, TN of IPS gaat.

Let je ook even op dat je calibratietool ook met het type scherm overweg kan?
Tnx, ik heb daar een Eizo voor in mijn fotostudio. Bovendien is het scherm van mijn laptop daar ook prima voor. Al mijn kritieke werk kijk ik na op de Eizo.

Wat bedoel je met type scherm? VA? Voor zover ik kan vinden kan mijn X-Rite i1Display Pro daar gewoon mee overweg.
pepsiblik schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:33:
Waarom twee maal een SSD? Kun je niet beter gaan voor een 2TB variant? Of voor een goedkopere HDD gaan? Als je de disk gebruikt voor archiveren krijg je voor EUR 99 4 x zoveel opslagruimte. Wat ben je van plan?
Het gaat mij om opslagruimte voor games. 1TB zit zo vol, 2TB is voorlopig voldoende. Ik heb gekeken naar een enkele SSD: de XPG, maar ik las in de reviews dat die nogal eens met zichzelf verschilt qua onderdelen. Een HDD is uiteraard ook mogelijk, maar ik hoop die eigenlijk te kunnen vermijden ivm laadtijden en opstarttijd na standby. Is altijd nog mogelijk als SSD prijzen per GB op de lange termijn niet gaan dalen. Ik overweeg de 2e SSD uit te stellen tot een 2TB versie rond de € 100,- ligt die vergelijkbaar is met de A2000 qua snelheid.
Inrage schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:20:
Voeding is een ATX size voeding en past perfect in die case.
Kwa case zou ik deze ook kopen, maar zeker wachten tot de dark tempered glass editie beschikbaar is, die is veel mooier dan alle andere in deze reeks (misschien persoonlijk maar goed...)

SSD is zeker een goede keuze en op het mobo kan je idd 2x M.2 SSDs kwijt. Maar als het voor opslag is is een SSD+HDD combo mssn een betere keuze.
Tnx! Ik geef niets om doorkijkje, dus voor mij geen toegevoegde waarde. Uiteraard is het mooier, maar niet de extra kosten waard. Ik kijk wel wat langer naar een game :P

www.janvandoornik.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee