Toon posts:

Advies UTP kabels, trekken en wandcontactdozen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-03 19:12
Over 2 weken krijg ik de sleutel van een nieuwbouwwoning. Ik heb in het hele huis loze leidingen laten leggen om utp kabels door te trekken. In de wanden van de woonkamer en kamers boven wil ik wandcontactdozen plaatsen waar ik een internetkabel in kan steken. Dat zal voornamelijk gebruikt worden om m'n Tp Link X20's en NUC bedraad aan te sluiten. In de meterkast steek ik de kabels in de router of ik zet er nog een switch tussen als ik poorten tekort komt. Het moet meteen goed en toekomstproof, dus ik trek er het liefst cat6 door.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar besloten om zelf kabels te trekken en wcd's te plaatsen. De bouwer vroeg € 250 per wcd met cat6... dat werd met te gortig. Naar aanleiding van mijn zoektocht, blijkt er toch meer keuze te zijn dat ik had gedacht. Ik heb geen budget, omdat het gewoon aangelegd moet worden.

Ik heb de volgende vragen
1) Harde of soepele kern?
Ik lees dat je voor een wandcontactdoos een kabel met harde/stugge kern moet hebben, maar dat je hier weer lastig een RJ45 connector aan kan krijgen. Kan ik dan beter voor een soepele kern gaan of zijn er RJ45 connectoren specifiek voor een harde kern?

2) kwaliteit van WCD's
Zit er nog kwaliteitsverschil in dergelijke wandcontactdozen? Het hele huis hangt vol met Busch-Jaeger, of is de eerste beste wcd van kabelshop a € 7,49/stuk ook prima?

3) controledraad of trekveer?
De loze leidingen zijn voorzien van een controledraad. Dat is koperdraad met een zwart omhulsel. Heeft wel wat weg van een stugge speakerkabel. Is zo'n controledraad geschikt om cat6 met stugge kern te trekken of is een trekveer beter? En wat voor trekveer? Daar is ook weer zoveel in te krijgen.

4) Krimptang
Kunnen alle krimptangen overweg met alle utp kabels (soepel en hard), of moet ik daar ook rekening mee houden?

5) kwaliteit van UTP kabels
Zit hier nog kwaliteitsverschil tussen? Op kabelshop koop je 50m cat6 utp stugge kern voor € 30. Geen idee of dit wat is.

[Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 24-02-2021 09:38]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Beste antwoord (via Hulleman op 25-02-2021 08:00)

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 09:06
Patchkabels zou ik gewoon op lengte kopen en niet zelf mee gaan lopen klooien.

Ik heb voor kleine lengtes cat5e kabeltjes van goobay en die werken prima voor klein spul zoals TV ontvanger en AppleTV. Alles wat baat heeft bij een stabiele verbinding, maar geen 10gbe nodig heeft zeg maar.

Voor kabels in de muur altijd gaan voor installatiekabel. Dat is dus de stugge variant die aangeduid wordt als Solid Core. Altijd koperen kern pakken, dat scheelt misschien een paar cent de meter, maar is veel beter voor je signaaloverdracht op hogere snelheden. Overigens moet je goed opletten met de cca vermelding. Dit kan namelijk ook bij koperkern kabels staan, maar dan met 1 hoofdletter: "Cca" dit gaat dan om de brandklasse van de kabel en is dus niet CCA (copper cladded aluminium) als materiaal van de kern.

Amazon heeft opzich kwalitatief goede bekabeling die ook makkelijk te trekken is. Heb zelf CAT7 s/ftp PIMF besteld (deleyCON) en met 66 cent de meter is dat echt een koopje.

Hiervan kun je er wel twee door een korte 19mm buis krijgen. Zodra er veel bochten inzitten wordt dat wel wat lastiger. Zorg er iig voor dat je met z'n tweeën bent als je gaat trekken.

De kabels patch je in de meterkast af met een lsa punchdown tool:
op een LSA patchpaneel:

dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Aan de muurkant pak je dan zulke keystones:

die hebben ook een LSA strip, maar deze zijn toolless dus wat makkelijker mee te werken. Die prik je dan in dit soort keystone WCD's

Die heb je in enkel en dubbel uitvoering. Afhankelijk van hoeveel kabels je trekt.

Houd er rekening mee dat je een bepaalde baseline moet hebben waar je aan wil voldoen qua Categorieën.

In principe is het met bovenstaande spullen allemaal Cat6 of hoger waardoor je prima 10Gbit/s kunt halen.

edit: typo

Alle reacties

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 07:04
In de muur --> Stugge kabel
Buiten de muur --> Flexibele kabel (patch kabels)

De WCDs zelf zullen niet veel verschil hebben qua kwaliteit. Let wel goed op je Keystones, daar kan wel verschil in zitten. Ik gebruik meestal tool-loze, die zijn mega simpel te monteren.

Je kan UTP/FTP kabel prima trekken met de zwarte draad, wel even op een goede manier bevestigen, voel je je daar niet prettig bij, trek dan een trekveer door de buis met je zwarte draad

Krimptang is niet van belang bij stug/flex. Je RJ45 stekker wel! Daar zit verschil in (vorkje of priem op de connectoren die je krimpt)

Er is zeker kwaliteit verschil, vermijd TEN ALLEN TIJDEN de CCA kabels. Ga voor volle CU kabels.

Edit; mijn spullen koop ik altijd bij netwerkwinkel.com
Webpagina is een Web 1.0 site, maar spullen zijn wel prima in orde :) (nee, geen aandelen)

[Voor 9% gewijzigd door Dr Pro op 24-02-2021 09:40]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:44
1) Harde of soepele kern?
Trek gewoon harde kern kabels. Deze zijn geschikt voor wandcontactdozen en patch panels.

2) kwaliteit van WCD's
Lijkt mij vooral afscherming. Zou hier gewoon een tussen oplossing doen (qua prijs). Heb ooit hele dure merk dingen geplaatst en die waren heel mooi maar een wandcontactdoos die de helft goedkoper is werkt al 10 jaar bij iemand anders.

Ikzelf doe eerst de trekveer eraan doen en die er doorheen halen. Weet je gelijk of het een beetje lukt. Zit nog weleens bouwtroep in de leidingen. Daarna de kabel aan de trekveer.

4) Krimptang
Ik zou die niet aanschaffen maar een punch tool en een goedkoop patch paneeltje. Is veel makkelijker dan stekkers eraan knijpen en je bent flexibeler.

Zeker! Koop een volledige koper kabel bij een goede webshop. Er is een heel topic over netwerkkabels en de kwaliteit: https://gathering.tweaker...list_messages/1491393/127

• Hulleman
Dank voor de antwoorden @DJ-Promo en @Dr Pro. Helpt al mooi in de goede richting. Een trekveer is wellicht een goed idee, maar ook daar weer best wat keuze. De een is te slap, de ander te stug.... Met welke trekveer hebben jullie goede ervaringen?

@DJ-Promo
Een patch paneeltje is ook een mooie optie. Verbind je de kabel vanuit de WCD naar het patch paneel (dus meterkast) en het patch paneel sluit je met 1 kabel aan op de router? Of moet ik er dan voor zorgen dat elke kabel in het patch paneel een kabel naar de router heeft?

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 20:19
Neem hier even een kijkje voor inspiratie: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

In principe werk je zo:
In meterkast apparatuur (modem/router/switch), verbinden met soepele patch kabels naar patchpanel.
Op dit patchpanel heb je vervolgens alle stugge kabels aangesloten die naar contactdozen in je huis gaan.
Vanuit die contactdozen sluit je je overige apparatuur aan.

[Voor 54% gewijzigd door FoxLenny op 24-02-2021 10:23]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:44
Je pakt gewoon een patch paneel met voldoende aansluitingen (liefst iets meer voor de toekomst):
https://www.allekabels.nl...patchpaneel-8-poorts.html

Je koopt een setje korte UTP kabels en sluit gewoon alleen aan welke je gebruikt (waar dus een kabel aangesloten zit naar een WCD). Kabel gaat van het patch paneel naar je router. Is je router te klein kun je makkelijk een switch toevoegen.

Als trekveer gebruik ik altijd zoiets:
https://www.elektroshop.nl/trekveer-nylon-10-meter.html

Als je het dan echt gebruikt als trekveer en iemand aan de andere kant de kabel beetje geleid dan moet dat zeker lukken.

Shops zijn willekeurig die ik koos, was puur op google resultaat.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:29
Ik zouz zelf geen patchkkabels met krimpyang maken maar gewoon kant en klaar kopen.
Scheelt hoop gedoe en kost niet zoveel extra.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 14:34
In de muur, harde kern en NIET CCA, gewoon puur koper. Kost een euro'tje of wat meer, maar worth it.
2) kwaliteit van WCD's
Wat je zelf esthetisch verantwoord vind + let meer op hoe je het kan afmonteren. Heb je een prikker nodig of kan je het bijna schroeven per ader?
Wederom persoonlijk, gewoon een stalen trekveer, laat je loze draad liggen voor het geval je het echt nodig hebt. Let wel, ik heb bijna overal 19mm buis niet flexibel liggen. Als je zelf alleen maar 16mm hebt en je gaat dan nog 2 geshielde UTP kabels erbij leggen ... misschien dat de controle draad dan opgeofferd zou moeten worden.
4) Krimptang
Allemaal 1 pot nat. Je moet alleen zorgen dat je connector bestemt is voor het UTP draad wat je hebt gekocht.
Zoals eerder, vermijd 'coper cladded aluminium' (cca) en ga voor puur koper. Dit is in de categorie 'wil je niet op bezuinigen'.

Protip; bij kabels trekken/leggen, zoveel mogelijk van boven naar beneden werken. Dus als je naar de meterkast wil op de begane grond vanaf de eerste verdieping slaapkamer, dan trek je de utp kabel vanaf de slaapkamer naar de meterkast. (zo is het me in ieder geval vanuit de bouw als tip meegegeven, zit wel logica in maar echte onderbouwing heb ik niet behalve zwaartekracht en eventuele bouwpuin/rotzooi wat misschien in je loze leiding kan zitten)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• supersnathan94
Patchkabels zou ik gewoon op lengte kopen en niet zelf mee gaan lopen klooien.

Ik heb voor kleine lengtes cat5e kabeltjes van goobay en die werken prima voor klein spul zoals TV ontvanger en AppleTV. Alles wat baat heeft bij een stabiele verbinding, maar geen 10gbe nodig heeft zeg maar.

Voor kabels in de muur altijd gaan voor installatiekabel. Dat is dus de stugge variant die aangeduid wordt als Solid Core. Altijd koperen kern pakken, dat scheelt misschien een paar cent de meter, maar is veel beter voor je signaaloverdracht op hogere snelheden. Overigens moet je goed opletten met de cca vermelding. Dit kan namelijk ook bij koperkern kabels staan, maar dan met 1 hoofdletter: "Cca" dit gaat dan om de brandklasse van de kabel en is dus niet CCA (copper cladded aluminium) als materiaal van de kern.

Amazon heeft opzich kwalitatief goede bekabeling die ook makkelijk te trekken is. Heb zelf CAT7 s/ftp PIMF besteld (deleyCON) en met 66 cent de meter is dat echt een koopje.

Hiervan kun je er wel twee door een korte 19mm buis krijgen. Zodra er veel bochten inzitten wordt dat wel wat lastiger. Zorg er iig voor dat je met z'n tweeën bent als je gaat trekken.

De kabels patch je in de meterkast af met een lsa punchdown tool:
op een LSA patchpaneel:

dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Aan de muurkant pak je dan zulke keystones:

die hebben ook een LSA strip, maar deze zijn toolless dus wat makkelijker mee te werken. Die prik je dan in dit soort keystone WCD's

Die heb je in enkel en dubbel uitvoering. Afhankelijk van hoeveel kabels je trekt.

Houd er rekening mee dat je een bepaalde baseline moet hebben waar je aan wil voldoen qua Categorieën.

In principe is het met bovenstaande spullen allemaal Cat6 of hoger waardoor je prima 10Gbit/s kunt halen.

edit: typo

• Hulleman
Thnx voor alle tips d:)b

@supersnathan94, dank voor de plaatjes. Dan heb ik een idee wat ik moet gaan kopen. Mooi priegelwerk, maar lijkt niet moeilijk te zijn.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:36

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Edit: verkeerd gelezen, gaat over patchkabels.

[Voor 87% gewijzigd door Bart ® op 24-02-2021 11:12]

Cunning linguist.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:29
Bart ® schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Trekt ook zo lekker makkelijk door een buis heen, zo'n kabel waar de connector al op zit.
meestal hoeven patchkabels niet door een buis heen.
Enkel stugge kern leg je in muur (in buis).
Flexibele kern is om van muur naar pc / tv / router etc te gaan.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:36

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

99ruud99 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:12:
[...]

meestal hoeven patchkabels niet door een buis heen.
Enkel stugge kern leg je in muur (in buis).
Flexibele kern is om van muur naar pc / tv / router etc te gaan.
Patchkabels inderdaad niet nee. Ziet er vaak ook strakker uit als ze allemaal zelfde lengte zijn en naast elkaar van patchkast naar nabijgelegen switch of router lopen. Maar zelf op lengte maken kan natuurlijk ook voordelen hebben als je een lengte nodig hebt die standaard niet te koop is. Ligt dus een beetje aan de situatie.

Cunning linguist.

• supersnathan94
Bart ® schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Patchkabels inderdaad niet nee. Ziet er vaak ook strakker uit als ze allemaal zelfde lengte zijn en naast elkaar van patchkast naar nabijgelegen switch of router lopen. Maar zelf op lengte maken kan natuurlijk ook voordelen hebben als je een lengte nodig hebt die standaard niet te koop is. Ligt dus een beetje aan de situatie.
Ja is zo, maar die krengen zijn echt op alle lengtes tussen 0,10 en 10 meter wel verkrijgbaar. Dat is het werk denk ik ook niet waard.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hulleman schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:33:
maar dat je hier weer lastig een RJ45 connector aan kan krijgen.
Welnee, krimpen gaat op dezelfde manier, zolang je maar de juiste connector gebruikt.
Ze zijn makkelijk te krijgen en meestal staat aangegeven of het voor stranded of solid is.
https://www.hardwarewebwi...n/cat-5e-rj45-connectoren

Als je een stranded only (middelste) gebruikt voor solid kabel beschadig je de kern ermee.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• supersnathan94
Zolang je fatsoenlijke field connectors gebruikt (die dus tegen een stootje kunnen en fatsoenlijke pinnen gebruiken) is het geen probleem voor vaste installaties. Als je echter een keer over je kabel struikelt heb je kans dat je de hele bende weer mag vervangen. Gebruik van Keystones is enorm aan te raden en qua kosten maakt het elkaar niet zoveel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee