Toon posts:

Zonnepanelen - wel/geen rekening houden met schaduw

Pagina: 1
Acties:

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:08
Allen,

Ik ben mij aan het inlezen zodat ik weloverwogen een keuze kan maken in de aanschaf van zonnepanelen.
Ik heb een vrij laag verbruik van ongeveer 1500kwh en zou een systeem willen laten aanleggen met wat overcapaciteit zodat later nog kan worden overgestapt naar elektrisch koken en een keukenboiler.

Dak ligt op het zuiden. Echter op Zuid-West staat een boom die, mogelijk, voor schaduw zorgt. Ik zeg mogelijk omdat ik hier nog nooit op gelet heb tot vanmiddag. Vanmiddag zag ik wel wat schaduw van de takken, maar in de zomer staat de zon hoger. Qua tijdstip speelt dit issue tussen 13:30 en 16:00 uur (grove schatting)

Foto schaduw op het dak

Boom in kwestie

Onderstaande offertes heb ik ontvangen. Alle partijen bieden 6 panelen aan. Twee offertes zijn serie geschakeld, 2 offertes werken met micro-omvormers/optimizers. Ik vind het lastig om zelf een keuze te maken welk systeem juist is. Ik lees dat half cut panelen prima kunnen omgaan met wisselende schaduw omstandigheden. Ik kan echter nergens vinden of dat ook geld voor een relatief kleine installatie van 6 panelen. De meerprijs in offerte 3 voor een systeem met optimizers is niet heel erg hoog, maar dan lees ik weer dat je beter geen Solar Edge kunt hebben (kwaliteit). Bovendien weet ik dus ook niet hoe groot het schaduw issue uberhaubt is in de zomer, vanwege de hogere stand van de zon. Ook wisselt het legplan per aanbieder, als er al een schets bij de offerte meegestuurd is.

Kunnen jullie een advies geven in hoeverre er rekening gehouden moet worden met de schaduwval? En welke offerte/systeem jullie het meest aan staat?

Offerte 1:
Panelen: Suntech half cut (360 wp)
Omvormer: Goodwe 2000 xs
€2533 excl. BTW

Offerte 2:
Panelen: Trina half cut (370 wp)
Omvormer: Goodwe 2000 xs
€2605 excl. BTW

Offerte 3:
Panelen: URE all black (320 wp)
OmvormerSolar Edge 2000m (icm. met Solar Edge M2640)
€2747,50 excl. BTW

Offerte 4:
Panelen: Suntech half cut (360 wp)
Omvormer: Enphase I-Q7+ + micro omvormer
€2854,08 excl. BTW

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-03 21:07

Gerco-M

mijn tornado res.

Een beetje schaduw is niet ideaal inderdaad, maar meer panelen heeft vaak veel meer extra opbrengst dan het gebruik van duurdere panelen of andere duurdere dingen zoals Solar Edge. Zelfs als die panelen dan op Noord komen te liggen.

Heb je op noord ook plek voor bv 6 panelen? Dan zou je per kant 6 panelen kunnen leggen, en dan een string omvormer met 2 x MPPT zodat je per kant een string hebt.

Als de installateur toch aan de slag gaat en er een omvormer komt dan zijn de meerkosten voor de Noord zeker te overzien denk ik, en zelfs met een lagere opbrengst van noord tov zuid nog steeds dezelfde tvt omdat de meerkosten ook lager zijn. Terwijl je wel een veel hogere opbrengst hebt!

Als je meeropbrengst wil is dat misschien een overweging, maar dus afhankelijk van hoeveel panelen je kwijt kan aan die kant.

Offerte 1 en 2 zijn dan wel goede opties, en zijn nog wel een tikje duur, maar met de noordkant erbij zakt de prijs per Wp vast hard zodat het netto dus goedkoper wordt.
Ik weet niet of die 360 en 370 panelen zowiezo een meerprijs hebben, maar je kan ook meer standaard 330 wp panelen nemen (=goedkoper) om wat meer budget te hebben voor de noordkant panelen. Succes!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Ik heb zelf ook last van bomen die mijn opbrengst zowel in de winter als in de zomer behoorlijk omlaag trekken, heb er sinds kort optimizers (honeybee400's) tussen gelegd omdat ik al een string omvormer (growatt) had liggen dus voor mij was dat een betere uitkomst.

In jouw geval zou ik kiezen voor micro omvormers van bv APsystems, die zijn goedkoper dan de Enphase en per APS micro kun je 2 of 4 panelen aansluiten die elk een eigen MPPT hebben zodat de schaduw minimale invloed heeft.

Mocht je ruimte op je dak over hebben en bv 8 panelen kwijt kunnen, dan is dat zeker te adviseren omdat het prijstechnisch gunstiger voor je uitpakt (installateurs zijn toch al op het dak dus die kosten heb je dan maar 1x) en de micro omvormers hebben dan elk 4 panelen eraan hangen wat dezelfde prijs is als wanneer de APS micro omvormer er 2 aan heeft hangen.

Qua prijs zal de meerprijs voor de APS micro omvormers niet bijzonder veel meer zijn dan de GoodWe 2000 (reken grofweg 100 euro duurder), het voordeel is echter dat de schaduw dan minder/geen invloed heeft wat bij een GoodWe wel het geval zal zijn.

Ik moet er wel bij zeggen dat de panelen i.c.m. APS eventueel gemonitord kan worden op paneel niveau, dat kastje die daarvoor nodig is, zal rond de 150 euro extra kosten, dat is echter optioneel.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is te hopen dat de boom nog even meegaat.
Gezien de staat, is die begroeit met klimop incl schutting.
Hier in de straat hebben ze ook 2 bomen weggehaald die waren begroeid met klimop.
Er braken ook delen van de boom af.
Maar ben ook geen boomdokter.

Zul je net zien. Veel geïnvesteerd in micromvormers en optimizers, en halen ze de boom weg.
Die maken van schaduw ook geen zon.
Ik zou gewoon een stringomvormer hangen met zoveel mogelijk panelen.

Goodwe als je niks hebt met zelf uitlezen en SMA als je dat wel wilt.

Heeft men ook een legplan meegeleverd?
Er passen toch wel meer dan 6?
Meet eens van pan tot pan via je dakraam (ernaast)

Pics or it didnt happen

[Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 11:03]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• meintje
Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties. Verschillend advies dus. @HSA.Solar geeft aan dat in zijn situatie optimizers duidelijk effect hebben. @Gerco-M en @AUijtdehaag adviseren zoveel mogelijk panelen liggen om zo de schaduw te compenseren met meer opbrengst van andere panelen.

Ik heb net even gemeten en onderstaande gemaakt (hopelijk is het een beetje te lezen).
Als ik de maten van de Suntech Half-Cut er bij pak (1756 x 1039 mm) dan kan ik links van het dakraam 4 panelen kwijt (landscape). Onder het dakraam past 1 paneel, boven niet. Onder het kleine dakraam zouden dan ook nog 2 panelen passen. Dat brengt het totaal op 7.
De URE half black panelen zijn wel iets kleiner, maar dat maakt qua plaatsingsaantal niet uit.
Op het noorden heb ik ruimte zat. Daar komt echter nooit geen zonlicht. Ik weet niet goed hoe ik dan daarvan kan berekenen of dat interessant is.

De afmetingen aangezien deze op de foto toch niet goed leesbaar zijn:

Dakhoogte: 448,5 cm
Dakbreedte: 413 cm
Rand dak tot dakraam: 195 cm
Dakraam tot dak hoogste punt: 103,5 cm
Dakraam tot dakgoot: 127 cm
Dakraam tot kleine dakraam: 105 cn
Kleine dakraam tot dakgoot: 241,5

• AUijtdehaag
  • Niet online
Weet niet of dit in je buurt is, maar je kan er eens naar kijken of het ook past?
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
https://www.winkelman-zon...sief-webconnect-wifi.html
https://www.winkelman-zon...-inclusief-meterkast.html
+ bevestigingmateriaal

Dak is 45 graden helling?
Dan is noord niet zo interessant inderdaad.
Noord heeft het vooral van diffuus licht (heeft dus wolken nodig om te weerkaatsen)
Heb zelf 35 graden en doet zo een 55% van zuid op jaarbasis wat aardig overeenkomt met dit schema.

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 11:03]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• meintje
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:54:
Weet niet of dit in je buurt is, maar je kan er eens naar kijken of het ook past?
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
https://www.winkelman-zon...sief-webconnect-wifi.html
https://www.winkelman-zon...-inclusief-meterkast.html
+ bevestigingmateriaal

Dak is 45 graden helling?
Dan is noord niet zo interessant inderdaad.
Noord heeft het vooral van diffuus licht (heeft dus wolken nodig om te weerkaatsen)
Heb zelf 35 graden en doet zo een 55% van zuid op jaarbasis wat aardig overeenkomt met dit schema.

[Afbeelding]
Dat is zeker in de buurt! Heb meteen een offerte aangevraagd :)
Ik heb helaas geen bouwtekeningen. Dus geen idee wat de helling van het dak is.

[Voor 4% gewijzigd door meintje op 24-02-2021 11:05]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:53
Hou op zolder je smartphone er tegenaan. Zit vast wel een gradenmeter-app op.

OhSunnyDay

• AUijtdehaag
  • Niet online
Velux roof pitch app

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Hier een soortgelijke situatie met in het winterhalfjaar schaduwwerking van (kale) bomen. Ik heb gekozen voor Enphase micro omvormers. Voordeel is dat je geen omvormer in huis hebt zoals bij Solar Edge en in geval van uitval omvormer ligt bij Solar Edge je gehele systeem plat. Voorts starten de individuele panelen bij een systeem met Enphase micro omvormers al snel op bij een klein beetje licht heb ik geconstateerd. Ik zou voor optie 4 gaan. Een Enphase systeem is ook zeer eenvoudig uit te breiden mocht je een tweede dakvlak later ook willen benutten.

[Voor 11% gewijzigd door Jan Workum op 24-02-2021 11:32]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nadeel is dat je dan telkens weer een micro omvormer nodig hebt bij uitbreiding met bijbehorende kosten.
Ik kies toch liever zelf voor een firmware update ipv gepushed te worden: Enphase IQ7+ fout! Na update.

Dat eerder starten en later stoppen dat is waar.
Maar wat maakt die paar watt verschil in de ochtend en avond uit op een dag...
Die winst verlies je dan weer als je aftopt.

Even voor de duidelijkheid:
Ik ben niet tegen micro omvormers, maar die maken van schaduw ook geen zon.
Dus neem gewoon je verlies met de boomschaduw. Meer panelen (Wp) voor hetzelfde geld, heb je meer aan dan fancy hardware.
(zegt iemand met dure panasonics. Ach ja hobby he)

[Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 12:00]

• Jan Workum
  • Nu online

Jan Workum

Klopt, elk systeem heeft voor en nadelen en inderdaad die paar Wattjes verschil doen er eigenlijk niet heel erg toe maar op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken en dat is best lastig met zoveel keuzes.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hoe makkelijke zijn die micro omvormers te vervangen als ze na ~8 jaar falen? Schijnt nog wel eens voor te komen. Dan lijkt me een grote omvormer toch fijner dan 12x het dak op moeten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Jan Workum
  • Nu online

Jan Workum

Ook waar @marowi, de daksituatie was in mijn situatie leidend. Met meerdere dakvlakken en seizoensgebonden deelschaduwen was een of meerdere stringen geen mooie oplossing. Bovendien ook geen geschikte plek voor een omvormer. Eens kijken hoe lang de micro's het storingsvrij uithouden.

• meintje
Zoals gezegd heb ik een offerte aanvraag ingedient bij Winkelman. Die ben ik nog aan het afwachten.
Ook heb ik contact gehad met de firma van offerte 3, aangezien zij de enige zijn die tot op heden op technisch vlak een beetje meedenken (ipv. wat wilt u opwekken, hier een offerte met x panelen).

Zij hebben hun offerte aangepast naar onderstaande. Zij stellen voor om onder het dakraam 3 panelen te plaatsen en deze te voorzien van Tigo optimizers. De overige 4 panelen blijven dan in serie geschakeld. Op basis van mijn maten zien zij ruimte voor 7 panelen en hebben zij het paneel geüpgrade van 330wp naar 360 wp. Technisch gezien vind ik dit wel interessant. Een beetje het beste van beide werelden (serie- en parallel geschakeld), een ander paneel met meer wp én ruimte voor een extra paneel voor praktisch hetzelfde bedrag als dezelfde offerte.
Wat vinden jullie van deze redenering?

Panelen: Suntech all black (360 wp) (7 panelen)
Omvormer: Goodwe 2500 XS
Optimizers: Tigo ( 3 stuks)
€2799,80 excl. BTW

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
De 360's zijn iets groter dan de 330's , maar als dat past, geen probleem natuurlijk. Je kunt eventueel ook nog kijken naar panelen van Jinko, met hun ribbon techniek vallen ze een paar centimeter kleiner uit waardoor je misschien net weer 1 meer kwijt kan.

Het lijkt erop dat ze alsnog de string omvormer hebben aangehouden (GoodWe), met de 3 tigo optimizers voor de 3 panelen die eventueel last van schaduw hebben. Ik denk dat je echter nog steeds beter gebaard bent bij een systeem met 2x APsystems micro omvormer, zodat elk van de 7 (of 8 ) panelen voorzien is van een eigen MPPT, daarmee maakt die boom niet meer uit en heb je ook geen optimizers nodig.

Zoals marowi hierboven vroeg, kunnen micro omvormers ook stuk gaan, echter heb je het voordeel van de APS dat ze meteen 4 panelen aansturen zodat er maar 2 op het dak liggen die rechtstreeks op de meterkast aangesloten zijn, bij een Enphase zouden dat er inderdaad meerdere zijn (1 per paneel).

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee