Vraag

• Ryali
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-03 15:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een home/hobby server bouwen voor vm's, hosting, storage. Eigenlijk alles waar ik eventueel een idee voor hebt. Het heeft dus geen specifieke eisen, maar meer het meeste uit mijn budget te halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer ~1000 euro. Het voorbeeld is iets hoger meer dan het budget, wat het uiterste is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het wordt een compleet nieuwe zelfbouw server.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
64GB RAM, sterke processor en opslag. In 1e instantie nog geen RAID setup, wil later extra schijven daarvoor aanschaffen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk als het kan, het liefst zet ik hem op mijn kamer. Als dit niet lukt is het echt geen groot probleem. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk uit mijn budget halen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Mijn bedachte setup nakijken en advies geven of er mogelijk betere opties zijn. Xeon vs Ryzen ben ik niet helemaal zeker over, zover ik kan zien lijkt Ryzen de beste optie. Het enige nadeel is dat het geen integrated GPU heeft waardoor ik een aparte GPU moet aanschaffen, maar zelfs dan lijkt het een betere optie. Echter weet ik niet zeker of ik iets over het hoofd heb gezien op dit vlak.

Alvast erg bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenGigabyte A520I AC€ 109,55€ 109,55
1VideokaartenAsus GeForce GT 710 1GB€ 36,-€ 36,-
1Interne harde schijvenSeagate Exos 7E8 SATA (512e, Standard model), 4TB€ 131,61€ 131,61
1BehuizingenCooler Master Elite 130€ 52,13€ 52,13
1Geheugen internSamsung M393A8G40AB2-CVF€ 295,02€ 295,02
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 100,05€ 100,05
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 105,05€ 105,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.124,41

Alle reacties

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-03 13:35
Belangrijkste is om te weten wat voor virtuele machines/servers je wil gaan draaien en of de server dag en nacht aan moet staan en daarna pas de hardware kiezen.
Zo heb ik voldoende aan een Intel NUC (i5, 32GB, 1TB NVMe SSD), aangezien ik weinig power echte power nodig heb en toch 24/7 aan staat (ivm virtuele firewall bijv.)

Welke OS ga je draaien op de server voor virtualisatie?

[Voor 15% gewijzigd door woutertjuh88 op 23-02-2021 20:01]

-

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:01
Wat @woutertjuh88 zegt: als hij 24/7 draait is stroomverbruik belangrijk. Dus als je zaken zoals wifi, en een losse videokaart kan vermijden helpt dat. Een Intel Core i7-10700 presteert vergelijkbaar met de Ryzen 7 3700 - en heeft een ingebouwde GPU - bij eenzelfde TDP als de Ryzen (dat zegt niet alles over het idle verbruik, wat bij een thuisserver belangrijk is, de grafiek hier suggereert dat de Intel zuiniger is als hij niks doet).
Het nadeel is dat hij geen ECC RAM ondersteunt, de vraag is dus wat je belangrijker vindt: een stroomrekening die met een geschat 30 Watt minder verbruik voor videokaart en CPU een euro of 60 lager is per jaar, of ECC geheugen.
<update>In de Best Buy Guide staat een iets zuiniger Intel systeem met iGPU wat wel ECC geheugen ondersteunt, weliswaar met iets minder CPU power</update>

[Voor 12% gewijzigd door martyw op 23-02-2021 21:18]

• Ryali
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-03 15:38
martyw schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:02:
Wat @woutertjuh88 zegt: als hij 24/7 draait is stroomverbruik belangrijk. Dus als je zaken zoals wifi, en een losse videokaart kan vermijden helpt dat. Een Intel Core i7-10700 presteert vergelijkbaar met de Ryzen 7 3700 - en heeft een ingebouwde GPU - bij eenzelfde TDP als de Ryzen (dat zegt niet alles over het idle verbruik, wat bij een thuisserver belangrijk is, de grafiek hier suggereert dat de Intel zuiniger is als hij niks doet).
Het nadeel is dat hij geen ECC RAM ondersteunt, de vraag is dus wat je belangrijker vindt: een stroomrekening die met een geschat 30 Watt minder verbruik voor videokaart en CPU een euro of 60 lager is per jaar, of ECC geheugen.
Hij zal in eerste instantie niet 24/7 draaien, maar ik zal het zeker niet uitsluiten. Ik zat zelf te denken om mogelijk proxmox te gebruiken voor virtualisatie. Dit is meer om er ervaring mee te krijgen dan een specifieke eis. VM's zullen van alles zijn, testen voor school, mogelijke server opzetten om mee te gamen etc. Ik heb zelf veel ervaring met windows server maar wil juist meer Linux leren.

Die intel cpu had ik nog niet gezien, maar is wel een goede optie. In dit geval zou dit denk ik wel een betere optie zijn. Stroomverbruik vind ik belangrijker dan ECC in dat geval.

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:38
Ik zou je aanraden om 2x32GB geheugen te doen. RAM neemt niet zoveel stroom, en dan heb je dubbele bandbreedte, wel handig voor VMs.

Je kan ook kijken naar M-ITX moederborden met CPU geïntegreerd. Die hebben vaker 4 RAM sloten en ECC support zodat je later nog meer geheugen kan toevoegen, en nu al de volle geheugensnelheid hebt.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:01
Ryali schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:28:
[...]

Hij zal in eerste instantie niet 24/7 draaien, maar ik zal het zeker niet uitsluiten. Ik zat zelf te denken om mogelijk proxmox te gebruiken voor virtualisatie. Dit is meer om er ervaring mee te krijgen dan een specifieke eis. VM's zullen van alles zijn, testen voor school, mogelijke server opzetten om mee te gamen etc. Ik heb zelf veel ervaring met windows server maar wil juist meer Linux leren.

Die intel cpu had ik nog niet gezien, maar is wel een goede optie. In dit geval zou dit denk ik wel een betere optie zijn. Stroomverbruik vind ik belangrijker dan ECC in dat geval.
Bedenk ook dat een thuisserver meestal minder CPU kracht nodig heeft dan je in eerst instantie geneigd bent te denken. Heb je al een idee bv. hoeveel mensen van je gameserver gebruik gaan maken en welke games je wilt faciliteren? Ook zaken als home automation, een mediaserver, etc. eisen zeker bij weinig gelijktijdig gebruik niet perse high end CPU's. Zie bijvoorbeeld hier en hier.

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 24-02-2021 09:47]

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-03 10:50
Ik heb een beetje een vergelijkbaar plan, en zit zelf te kijken naar de asus pn50-bbr747md-csm barebone icm 64gb ddr4 ram en een M2 SSD. De extra opslag ga ik faciliteren dmv externe opslag, waarbij de M2 bedoeld is voor de VMs, host OS en als cache. Al met al denk ik dat je dan ook wel redelijk onder de 1000 kan blijven, afhankelijk van je extra opslag uiteraard.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou je aan willen raden om als bootdrive een mirror te gebruiken. Dit voorkomt ellende als je t.z.t. een drive failure hebt. De boot drive is ook de plek waar al je KVM definities staan etc. (tenzij je zelf aan de slag gaat met partitionering tijdens de setup)
Stiekem gaat zo'n server langer mee dan je voorheen dacht en zal je t.z.t. dingen gaan doen die je eerst niet in gedachten had, gewoon omdat het kan :+ .
Als je dan in ieder geval de basiszaken goed geregeld hebt kan je met vertrouwen gaan experimenteren met wat servers allemaal kunnen doen :)

Bij nadat je de installatie van Proxmox hebt afgerond moet je wel even grub overzetten geloof ik. Hoewel je de optie kan selecteren om een mirrored boot drive te gebruiken kopieert Proxmox niet automatisch de grub partitie tijdens de setup.

Qua kast zou je kunnen overwegen om een kast met hotswap bays te gebruiken, maar dat is meer een gemaksfunctie. Dat kan bijvoorbeeld met een Inter-Tech SC-4002 of SC+4004. Deze kastjes vereisen wel een 1U PSU, welke niet zo stil zijn. Een Silverstone CS01-HS i.c.m. SFX voeding kan ook, maar dan heb je alleen ruimte voor 2½ inch schijven.

Misschien ben ik een beetje een verwend ventje, ik kies graag voor de betere optie ook al is het net iets duurder.

Nog een overweging is het gebruiken van een KVM of IPMI optie, dat kan ook worden gedaan met een RPi. Dit kost een paar tientjes, maar zorgt er wel voor dat je de server in de meterkast kan wegstoppen, wat bij 24/7 gebruik aantrekkelijk is i.v.m. geluid.

[Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 28-02-2021 16:16]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee