Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Ryali
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 24-06 00:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een home/hobby server bouwen voor vm's, hosting, storage. Eigenlijk alles waar ik eventueel een idee voor hebt. Het heeft dus geen specifieke eisen, maar meer het meeste uit mijn budget te halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer ~1000 euro. Het voorbeeld is iets hoger meer dan het budget, wat het uiterste is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het wordt een compleet nieuwe zelfbouw server.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
64GB RAM, sterke processor en opslag. In 1e instantie nog geen RAID setup, wil later extra schijven daarvoor aanschaffen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk als het kan, het liefst zet ik hem op mijn kamer. Als dit niet lukt is het echt geen groot probleem. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk uit mijn budget halen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Mijn bedachte setup nakijken en advies geven of er mogelijk betere opties zijn. Xeon vs Ryzen ben ik niet helemaal zeker over, zover ik kan zien lijkt Ryzen de beste optie. Het enige nadeel is dat het geen integrated GPU heeft waardoor ik een aparte GPU moet aanschaffen, maar zelfs dan lijkt het een betere optie. Echter weet ik niet zeker of ik iets over het hoofd heb gezien op dit vlak.

Alvast erg bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenGigabyte A520I AC€ 109,55€ 109,55
1VideokaartenAsus GeForce GT 710 1GB€ 36,-€ 36,-
1Interne harde schijvenSeagate Exos 7E8 SATA (512e, Standard model), 4TB€ 131,61€ 131,61
1BehuizingenCooler Master Elite 130€ 52,13€ 52,13
1Geheugen internSamsung M393A8G40AB2-CVF€ 295,02€ 295,02
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 100,05€ 100,05
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 105,05€ 105,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.124,41

Alle reacties

• Ryali
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 24-06 00:43
martyw schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:02:
Wat @woutertjuh88 zegt: als hij 24/7 draait is stroomverbruik belangrijk. Dus als je zaken zoals wifi, en een losse videokaart kan vermijden helpt dat. Een Intel Core i7-10700 presteert vergelijkbaar met de Ryzen 7 3700 - en heeft een ingebouwde GPU - bij eenzelfde TDP als de Ryzen (dat zegt niet alles over het idle verbruik, wat bij een thuisserver belangrijk is, de grafiek hier suggereert dat de Intel zuiniger is als hij niks doet).
Het nadeel is dat hij geen ECC RAM ondersteunt, de vraag is dus wat je belangrijker vindt: een stroomrekening die met een geschat 30 Watt minder verbruik voor videokaart en CPU een euro of 60 lager is per jaar, of ECC geheugen.
Hij zal in eerste instantie niet 24/7 draaien, maar ik zal het zeker niet uitsluiten. Ik zat zelf te denken om mogelijk proxmox te gebruiken voor virtualisatie. Dit is meer om er ervaring mee te krijgen dan een specifieke eis. VM's zullen van alles zijn, testen voor school, mogelijke server opzetten om mee te gamen etc. Ik heb zelf veel ervaring met windows server maar wil juist meer Linux leren.

Die intel cpu had ik nog niet gezien, maar is wel een goede optie. In dit geval zou dit denk ik wel een betere optie zijn. Stroomverbruik vind ik belangrijker dan ECC in dat geval.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True