• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:54
Wij hebben onze woning deels verbouwd.

Nu wil ik me verdiepen in het huis slim te maken.

Ik heb reeds een slimme thermostaat staat en zonnepanelen.

Ik weet niet zo goed wat allemaal mogelijk is door het huis slim te maken.

Ik ga ook een slimme deurbel plaatsen.

Zelf was ik aan het denken voor enkele slimme spotjes aan de voordeur eventueel om deze op bepaalde tijdstippen in te stellen zodat ik zelf niet de hele tijd de knop moet in&uitschakelen.

En ook slimme stekkers gebruiken ( kan ik zo het sluimerverbruik van tv/printer ... Uitschakelen).

Graag hoor ik wat ideeen wat me op weg zullen helpen wat ik zelf ook kan toepassen hier wat ons zelf helpen om ons energieverbruik nog wat te kunnen verduurzamen.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:47

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je fantasie is de limiet natuurlijk met automatiseren. Stap één is inderdaad bekijken wat dingen zijn die je zou kunnen automatiseren. Verlichting bij de voordeur zou een mooi begin zijn maar op vaste tijd is niet echt slim. Aan de hand van zonsopkomst/zonsondergang en/of lichtintensiteit is natuurlijk veel slimmer. Alle "slimme" systemen zijn leuk maar als je ze koopt zit er eigenlijk geen snars smart in. Het is alleen een tool om het te automatiseren en eventueel op afstand (je mobiel) te schakelen. Alle slimmigheden zal je gewoon zelf moeten bedenken en verschillen van persoon tot persoon en van huis tot huis.

Daarnaast is het belangrijk je af te vragen wat voor jou smart inhoud. Voor mij is dat absoluut niet dat ik mijn mobiel voor alles moet pakken. In mijn setup gaat iets of helemaal vanzelf (licht in de woonkamer gaat op vanzelf op de standaard niveaus aan de hand van de hoeveelheid licht buiten of hallicht met een bewegingssensor) of doordat ik gewoon een knop gebruik. Smart zit hem er voor mij vooral in dat alles samen aangestuurd wordt met een enkele handeling. De knop bij de woonkamerdeur zet bijvoorbeeld de hele woonkamer uit incl TV en versterker etc. Maar ook dit doel kan dus verschillen van persoon tot persoon.

Daarnaast speelt nog mee hoeveel tijd en geld je wilt spenderen en of je bezwaren hebt tegen de cloud (= geen smarts zonder internet). Zo maakt een Hue (niet cloud) of Xiaomi (Cloud) het beide wel erg makkelijk voor simpele dingen maar kunnen wel een beperkende factor zijn als je dus heel creatief wilt zijn met je smart en met welke zaken/merken je wel of niet aan elkaar kunt koppelen. Aan de andere kant heb je het spectrum heb je bijvoorbeeld Home Assistant. Hiermee zijn de mogelijkheden echt onbeperkt maar zal je ook meer tijd in moeten investeren om te leren. Het is dus weer een persoonlijke afweging.

Overigens hoef je het in 90% van de gevallen niet te doen voor het sluipverbruik. Ook een smart plug zelf heeft natuurlijk sluipverbruik dus dit zal in veel gevallen al tegen elkaar op wegen. Voor iets als een TV ontvanger zou het kunnen schelen maar zorgt er vaak voor dat opstarten dan enorm langzaam is. Zou wel kunnen helpen voor dingen die jij anders zou vergeten uit te zetten.

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-03 18:07
kijk eens op dit topic. hier staat erg veel informatie over het slimmer maken van je huis.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791877

[Voor 3% gewijzigd door Dewoudloper op 23-02-2021 08:42]

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 18:37
Meest gebruikte automatisering is verlichting. Je kunt shellies achter schakelaars of in WCDs verwerken waardoor je lichten slim kunt schakelen middels regels in bv. Node-Red met behoud van de werking van de fysieke knoppen (WAF).

• Philtjens
Dewoudloper schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:42:
kijk eens op dit topic. hier staat erg veel informatie over het slimmer maken van je huis.

Hier heb ik al wat gelezen maar ik vind nergens echt iets hoe ik eraan kan beginnen stap per stap vaak is dit topoc al voor experts om te discussiëren over bepaalde mogelijkheden of problemen.

• Philtjens
_Piwi_ schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:54:
Meest gebruikte automatisering is verlichting. Je kunt shellies achter schakelaars of in WCDs verwerken waardoor je lichten slim kunt schakelen middels regels in bv. Node-Red met behoud van de werking van de fysieke knoppen (WAF).
Verlichting zou denk ik ook de eerste stap zijn wat ik wil toepassen aangezien dit "het gemakkelijkste" zal zijn.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:47

MsG

Forumzwerver

Dewoudloper schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:42:

Iemand meteen al een hele concrete, en zeker niet voor iedereen geschikte, oplossingsinrichting induwen lijkt me nou niet de beste aanpak.

Ik denk dat je de volgende zaken moet afvragen:

- Wat voor budget heb ik er voor over
- Wil ik er zoveel mogelijk tijd aan kwijt zijn (hobby), of zo min mogelijk?
- Mag het soms even stuk zijn, of moet het 100% van de tijd werken?

Afhankelijk van dit soort uitkomsten kom je in hele verschillende oplossingsrichtingen terecht.

Homey en andere Hobbybob (HomeAssistant, Domoticz, Openhab, etc.)-oplossingen zijn bijvoorbeeld weer heel anders dan industriële KNX-systemen, maar die laatste zijn veelal ook weer duurder.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Philtjens
septillion schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:34:
Je fantasie is de limiet natuurlijk met automatiseren. Stap één is inderdaad bekijken wat dingen zijn die je zou kunnen automatiseren. Verlichting bij de voordeur zou een mooi begin zijn maar op vaste tijd is niet echt slim. Aan de hand van zonsopkomst/zonsondergang en/of lichtintensiteit is natuurlijk veel slimmer. Alle "slimme" systemen zijn leuk maar als je ze koopt zit er eigenlijk geen snars smart in. Het is alleen een tool om het te automatiseren en eventueel op afstand (je mobiel) te schakelen. Alle slimmigheden zal je gewoon zelf moeten bedenken en verschillen van persoon tot persoon en van huis tot huis.

Daarnaast is het belangrijk je af te vragen wat voor jou smart inhoud. Voor mij is dat absoluut niet dat ik mijn mobiel voor alles moet pakken. In mijn setup gaat iets of helemaal vanzelf (licht in de woonkamer gaat op vanzelf op de standaard niveaus aan de hand van de hoeveelheid licht buiten of hallicht met een bewegingssensor) of doordat ik gewoon een knop gebruik. Smart zit hem er voor mij vooral in dat alles samen aangestuurd wordt met een enkele handeling. De knop bij de woonkamerdeur zet bijvoorbeeld de hele woonkamer uit incl TV en versterker etc. Maar ook dit doel kan dus verschillen van persoon tot persoon.

Daarnaast speelt nog mee hoeveel tijd en geld je wilt spenderen en of je bezwaren hebt tegen de cloud (= geen smarts zonder internet). Zo maakt een Hue (niet cloud) of Xiaomi (Cloud) het beide wel erg makkelijk voor simpele dingen maar kunnen wel een beperkende factor zijn als je dus heel creatief wilt zijn met je smart en met welke zaken/merken je wel of niet aan elkaar kunt koppelen. Aan de andere kant heb je het spectrum heb je bijvoorbeeld Home Assistant. Hiermee zijn de mogelijkheden echt onbeperkt maar zal je ook meer tijd in moeten investeren om te leren. Het is dus weer een persoonlijke afweging.

Overigens hoef je het in 90% van de gevallen niet te doen voor het sluipverbruik. Ook een smart plug zelf heeft natuurlijk sluipverbruik dus dit zal in veel gevallen al tegen elkaar op wegen. Voor iets als een TV ontvanger zou het kunnen schelen maar zorgt er vaak voor dat opstarten dan enorm langzaam is. Zou wel kunnen helpen voor dingen die jij anders zou vergeten uit te zetten.
Voorlopig wil ik beginnen met de verlichting.

Zoals aangehaald met zonsopgang of ondergang is ook een mooie stap.

Ik ben niet van plan om meteen een hele grote investering te doen en wil gewoon een goed begin hebben om erna eventueel ook rolluiken / aircos aan te sturen.

Of eventueel wasmachine & afwasmachine te laten aansturen ergens in de middag als we niet thuis zijn.
Alsook heb ik nu een slimme thermostaat en heb deze ingesteld op bepaald tijdschema maar wil ook kijken als ik dit wat slimmer kan aanpakken want dit verloopt ook niet altijd even goed.

Ben dus op zoek naar een budget oplossing wat nog uit te bereiden valt.

• Philtjens
MsG schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Iemand meteen al een hele concrete, en zeker niet voor iedereen geschikte, oplossingsinrichting induwen lijkt me nou niet de beste aanpak.

Ik denk dat je de volgende zaken moet afvragen:

- Wat voor budget heb ik er voor over
- Wil ik er zoveel mogelijk tijd aan kwijt zijn (hobby), of zo min mogelijk?
- Mag het soms even stuk zijn, of moet het 100% van de tijd werken?

Afhankelijk van dit soort uitkomsten kom je in hele verschillende oplossingsrichtingen terecht.

Homey en andere Hobbybob (HomeAssistant, Domoticz, Openhab, etc.)-oplossingen zijn bijvoorbeeld weer heel anders dan industriële KNX-systemen, maar die laatste zijn veelal ook weer duurder.
Ik ben op zoek naar een budget type wat in de toekomst uitgebreid kan worden.
Wil er ook niet teveel tijd insteken gewoon het liefst instellen en indien mogelijk aanpassen.
Het moet vooral gemakkelijk zijn omdat ik er ook niks van ken.

Vind het niet erg als het even niet werkt maar moet dan wel gemakkelijk op te lossen zijn ook mede omdat ik er geen kennis van heb over hoe dit allemaal werkt.

Aangezien ik ook een slimme deurbel ga gebruiken (ben van plan hem op een gong aan te sluiten) maar misschien ook handig als dit via een homey of google home of iets dergelijks ook ams gong / bediening kan bedienen voor al de rest van domotica aan te sturen.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:47

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Philtjens schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Voorlopig wil ik beginnen met de verlichting.

Zoals aangehaald met zonsopgang of ondergang is ook een mooie stap.

Ik ben niet van plan om meteen een hele grote investering te doen en wil gewoon een goed begin hebben om erna eventueel ook rolluiken / aircos aan te sturen.
Dan is het vooral van belang om dus op te stellen wat je van het systeem verwacht. Wat wil je doen? Welke devices wil je koppelen? Cloud of geen cloud? Gaat die "geen grote investering" alleen over geld of ook over tijd?
Of eventueel wasmachine & afwasmachine te laten aansturen ergens in de middag als we niet thuis zijn.
Uitdaging, het echt aansturen gaat je niet lukken met standaard componenten als ze dit nu niet al ondersteunen. Melding krijgen dat het klaar is kan wel vrij makkelijk met een plug die het verbruik meet.
Alsook heb ik nu een slimme thermostaat en heb deze ingesteld op bepaald tijdschema maar wil ook kijken als ik dit wat slimmer kan aanpakken want dit verloopt ook niet altijd even goed.
Smart geeft je geen magie, dus je zult zelf dan moeten bedenken hoe deze slimmere aanpak zou moeten werken.
Ben dus op zoek naar een budget oplossing wat nog uit te bereiden valt.
Er is absoluut geen holy grail. Zeker omdat de meeste systemen vooral goed met zichzelf werken maar minder of omslachtiger onderling. Fabrikanten willen natuurlijk dat je gewoon alles van hun koopt. Maar er is geen enkele fabrikant die spullen voor elke toepassing aanbiedt. Je zal dus nu al water bij de wijn moeten doen.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29
Denk bij verlichting ook goed na over wat je met de knoppen doet.
Je kunt overal lampen van Hue, IKEA, LIDL (allemaal Zigbee) of HEMA, Kruidvat, Action (wifi, rebrands van Tuya) in draaien, maar die zullen niets doen als je ze uit zet met de schakelaar. Dan krijgen ze immers geen stroom.

Je kunt ook Shellies (of Zigbee schakelaars) inbouwen achter de knop, dan kun je de knop nog gewoon gebruiken. Als je een Shelly dimmber gebruikt, en er dimbare ledlampen bij gebruikt kun je ook dimmen.

Als je ook kleur(temperatuur) wil bepalen van de lampen, dan heb je toch slimme lampen nodig. Die kun je wel eventueel samen met een Shelly 1 gebruiken, waarbij je dan de lamp aanstuurt met de knop, maar de lamp wel continu stroom heeft.

Om alles aan elkaar te knopen hebben de meeste systemen een centraal systeem, maar dan moet je wel alles van hetzelfde merk gebruiken (bijv Hue). Als je verschillende systemen gaat combineren (Zigbee lampen, wifi schakelaars etc) dan kun je het beste een eigen centraal systeem opzetten met Home Assistant of Domoticz.

Je hebt ook nog systemen als Kilk Aan Klik Uit. Leuk om mee te beginnen, maar hier loop je al snel tegen beperkingen aan. Zo geven deze systemen geen feedback terug, dus je centraal systeem weet niet of de lamp uitstaan of aanstaat. Dit zou ik dus afraden.

Home Assistant configuratie

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:34
Als je simpel en begrijpelijk, maar wel toekomstbestendig wilt beginnen. Zou ik inderdaad Hue adviseren.
dingen als routines voor dingen als zonsopkomst/ondergang zitten er native in, je heb heel veel accesoires zoals standaard muurschakelaars die je kunt programmeren om scene's te activeren.
Het werkt met vrijwel alle Zigbee apparaten (Ikea Tradfri, Lidl Smarthome, etc) dus het hoeft niet altijd duur te zijn. om te starten heb je eigenlijk alleen een bridge nodig (tip kop die hier in V&A voor +/- 20 euro) en een hue lamp. De rest komt daarna vanzelf :)

Ook zijn de API koppelingen van Hue best goed, zo heb ik bijvoorbeeld een samsung TV. en die heeft weer Samsung Smartthings. Die API's heb ik aan elkaar geknoopt. Zo gaan bij mij nu als mijn lampen aan zijn, en het buiten donker is bij het aanzetten van mij TV de lampen automatisch iets gedimd.

Mijn moeder heeft een volledig huis voorzien van Hue, en heeft een Samsung wasmachine. Ze heeft ook een paar van die Hue Go portable meer kleurenlampen. Als haar wasmachine klaar is, knipperen die paar lampen rood en krijgt ze een notificatie op haar telefoon :)
Dat huis heb ik volledig voorzien van hue verlichting en busch and jaeger friend of hue inbouw schakelaars. Per ruimte gebruiken ze nog maar een knop, dat is de knop voor de standaard avond scene. ze zijn 67 en weten niet meer beter als dat het geweldig werkt zo.

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Philtjens tja wat is "slim".. staat dat gelijk met
- veiligheid
- zuinigheid ?
- gemak
ik kan je vertellen dat gimmicks zoals op afstand besturen van je thermostaat, of uitlezen van je PV installatie leuk is maar je geen enkele moer oplevert.
omschakelen naar LED verlichting of zuinigere CV ketel, Wasmachine zijn No-brainers maar in principe voegen dit geen "smart" meuk toe ..

Een "slimme deurbel" met camera is leuk zeker als je daarmee op afstand je deur kan openen .. en de inbreker alleen de beschermkap eraf hoeft te halen en 2 pinnetjes met een paperclip ook de deur kan openen ..

Vendor lock-in (alles van 1 vendor kopen) is je grootste probleem op dit moment.

ik heb een smart wasmachine (samsung) per toeval heb ik dit een keer geprobeert .. @skai21 meld wel dat je een leuk notificatie krijgt op je samsung device maar in de praktijk irriteer ik me dood aan het muziek deuntje dat 2 minuten speelt .. en de notificaties ..

tja smart is meer dat je bv de temperatuur in huis op een constante temp weet te houden zowel in verwarmen als koelen ..

en vooral meten = weten hoe meer je meet hoe meer je weet .. en daarop kan sturen ..

Tja vanalles

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee