Toon posts:

Gratis of goedkope VPN? Enig advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bh6
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03-2021
Beste,

Iemand met goede ervaringen met een VPN die goedkoop is /bestaan er gratis VPNs? En hebben die ook een download / bandbreedte limiet of niet?

Het is voor mij de bedoeling om mijn rechtstreeks IP adres te verbergen.

Hoe stel je een VPN trouwens in in Windows 10? IS dat manueel netwerk toevoegen ?

Brecht

Alle reacties

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:06

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Afhankelijk van de provider zit er soms een apart programma bij om het simpeler te maken, maar sommige varianten kun je ook gewoon in Windows instellen. De specifieke instructies zijn afhankelijk van de provider en het soort VPN.

Een optie die je kunt bekijken voor gratis VPN: ProtonVPN.

Verwacht bij gratis VPN's overigens geen wereldschokkende snelheden, daar is het ook niet voor bedoeld. Als je wilt downloaden via een VPN dan kun je beter een betaalde VPN provider zoeken met dedicated P2P (peer-to-peer) ondersteuning via die server.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

slaay

Natuurbeleven.com

bh6 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:37:
Beste,

Iemand met goede ervaringen met een VPN die goedkoop is /bestaan er gratis VPNs? En hebben die ook een download / bandbreedte limiet of niet?

Het is voor mij de bedoeling om mijn rechtstreeks IP adres te verbergen.

Hoe stel je een VPN trouwens in in Windows 10? IS dat manueel netwerk toevoegen ?

Brecht
Wat heb je zelf al gevonden?

Dich bis echt unne foëzen haas

• bh6
Die Proton VPN staat me aan. Gratis versie (gemiddelde snelheid , maar zonder bittorrent support en p2p), en ook een basis versie van 4 euro per maand, waar je dan hoge snelheid krijgt en bittorrent en p2p ondersteuning. Dan is er nog een 8 euro per maand versie met TOR ondersteuning en meer VPN's inbegrepen.

Is die TOR noodzakelijk? Die vpn verbergt toch al je IP adres? Is er nog een meerwaarde van TOR ?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 18:30

Croga

The Unreasonable Man

Of een VPN je IP adres verbergd is sterk afhankelijk van wat je aan het doen bent en voor wie je je wilt verbergen.

Realiseer je goed dat ook VPN providers verplicht zijn je gebruik te loggen, net zo goed als dat je eigen provider dat is. Als je denkt via VPN anoniem torrents te kunnen downloaden dan is dat dus niet waar. Hoe hard de VPN providers ook beweren dat het niet waar is, ze hebben zich gewoon aan de wet te houden.

De vraag is dus wat je wilt bereiken... Voor 90% van wat je met een VPN zou willen bereiken is het ongeschikt. Voor 90% van die overige 10% is het geblokkeerd (zoals bijvoorbeeld streaming diensten gebruiken alsof je in een ander land zit)

• bh6
@Croga, hier zag ik nog een lijstje met voordelen van VPNs. Uit het artikel lijkt het toch dat vpn je ip versleuteld/veranderd. Is dit artikel dan achterhaald of foutief geschreven.?

https://www.vpngids.nl/vpn-info/waarom-een-vpn-gebruiken/

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

bh6 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:08:
@Croga, hier zag ik nog een lijstje met voordelen van VPNs. Uit het artikel lijkt het toch dat vpn je ip versleuteld/veranderd. Is dit artikel dan achterhaald of foutief geschreven.?

Euh, wij van WC-eend?

1. IP-adres verbergen/veranderen voor betere privacy
Je privacy is allang niet meer gekoppeld aan je ip-adres. Er zijn ondertussen veel betere fingerprinting technieken

2. Veilig (openbare) netwerken gebruiken
Zit wat in, maar ook deze techniek is achterhaald

3. Netflix, HULU, VEVO en BBC iPlayer kijken van uit Nederland
Pertinent onwaar. Netflix en BBC blokkeren de ip-adressen van VPN providers

4. Censuur en surveillance van een overheid tegengaan
Lijkt me vooralsnog in Nederland niet zo'n issue

5. Torrents veilig downloaden zonder risico op claims/rechtszaken
Pertinent onwaar. VPN providers moeten ook loggen

6. Google anoniem gebruiken
Zie 1)

7. Uitzending gemist, WK/EK etc. vanuit het buitenland kijken
Zie 3

[Voor 49% gewijzigd door Brahiewahiewa op 23-02-2021 07:40. Reden: uitleg]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Croga
  • Laatst online: 25-03 18:30

Croga

The Unreasonable Man

bh6 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:08:

Om even te reageren op dat artikel:
1. Yup, je krijgt een ander IP adres. Een IP adres is echter helemaal niets meer tegenwoordig. Je IP adres zegt niet zo heel veel. Mobiele gebruikers hebben bijvoorbeeld al geen herleidbaar IP adres, noch werknemers binnen een bedrijf. Er zijn zelfs al ISPs die op 1 IP adres meerdere klanten aansluiten. Het verbergen van je IP adres is dan ook zinloos.

2. Voor openbare netwerken zou het nuttig kunnen zijn maar dat is niet waar jij het voor wilt gebruiken. Daarnaast is TLS tegenwoordig standaard waardoor ook je verkeer over openbare netwerken over het algemeen al versleuteld is.

3. Zoals al gezegd; deze diensten blokkeren VPNs standaard om dit gebruik te dwarsbomen.

4. Surveillance van de overheid houdt je niet tegen met een VPN. De VPN provider heeft zich aan dezelfde regels te houden als je eigen ISP en zal dus net zo hard je gegevens moeten inleveren op verzoek.

5. Torrents download... Zie 4. Niet mogelijk via VPN. Tenminste niet veiliger dan zonder VPN.

6. Google anoniem gebruiken. Nope. Google gebruikt je IP adres helemaal niet om je te identificeren. En de dingen die Google daar wel voor gebruikt worden niet door een VPN gemaskeerd.

7. Zie 3. Ook daar worden VPNs gewoon geblokkeerd.

Ik zou David Jansen voortaan met een grote boog mijden. Hij heeft geen flauw benul waar hij het over heeft.

P.S. zie hierboven :D blijkbaar op hetzelfde moment getypt ;)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Nu heb je het inmiddels al in de reacties vermeldt, maar let daarop bij het aanmaken van een volgend topic.

• bh6
OK allen.

Merci voor de vele informatie.

Blijkbaar wordt er nog veel 'onzin' geschreven over VPNs dat ze de heilige graal zijn.
Ik ben bij deze toch wel wijzer geworden door jullie reacties.

Ik ga de kat voorlopig nog wat uit de boom kijken ivm VPNs.

Brecht

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-03 21:18
Let wel dat wat Croga zegt gemiddeld gesproken zegt waar is. Echter is het verhaal niet volledig, vooral op punt 3, 7 en 4 is nogal wat te twisten.

Er zijn zat grote VPN providers die aan zero logging doen, oftewel de overheid kan alles opvragen en ze zullen alles krijgen maar er is niets om te geven. Dit geld niet voor alle VPN providers, maar zover ik weet zijn er een aantal zeer bekende en gereputeerde VPN aanbieders die geen logging hebben.

Voor punten 3 en 7 klopt in essentie wat er gezegd wordt. Streaming diensten proberen zoveel als mogelijk VPN IP adressen te blokkeren. Echter weet ik uit ervaring dat er ook VPN diensten zijn die niet geblokkeerd zijn, op dit moment gebruik ik er regelmatig een om op de amerikaanse Netflix te komen. Deze presteert het al 2 jaar om dit te regelen. Dit is echter geen garantie dat het altijd zal blijven lukken, de streaming diensten werken de blokkades continu bij.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

gedonie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:14:
... Dit geld niet voor alle VPN providers, maar zover ik weet zijn er een aantal zeer bekende en gereputeerde VPN aanbieders die geen logging hebben...
Zeggen niet aan logging te doen. Maar als je in Europa of in de VS een VPN aanbiedt, ben je wettelijk verplicht te loggen.
Je kunt inderdaad een VPN-dienst buiten de invloedssfeer van Europa of de VS vestigen. Dan voldoe je aan punt 5. Maar de privacy en veiligheid gerelateerde punten worden dan een stuk dubieuzer. En Netflix, NPO, BBC, etc hebben die ip-adressen allang geblacklist

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-03 21:18
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Zeggen niet aan logging te doen. Maar als je in Europa of in de VS een VPN aanbiedt, ben je wettelijk verplicht te loggen.
Je kunt inderdaad een VPN-dienst buiten de invloedssfeer van Europa of de VS vestigen. Dan voldoe je aan punt 5. Maar de privacy en veiligheid gerelateerde punten worden dan een stuk dubieuzer. En Netflix, NPO, BBC, etc hebben die ip-adressen allang geblacklist
Dan is het toch raar dat Private Internet Access, ExpressVPN en NordVPN allemaal gevalideerd aan zero logging doen. En ja om dat te kunnen regelen hebben ze hun bedrijf in een land staan die dit toestaat. Over streaming. Zoals gezegd is dit getest / gevalideerd werkend per februari 2021 bij NordVPN / ExpressVPN en PrivateVPN en SurfShark.

Maar nogmaals of het blijft werken zal enkel de toekomst uitwijzen.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

gedonie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:12:
[...]

en NordVPN allemaal gevalideerd aan zero logging doen...
NordVPN beweert dat Price Waterhouse Coopers het onderzocht heeft. Het verslag van PWC is echter alleen in te zien voor geregistreerde users van NordVPN. IMHO levert dat voldoende vraagtekens op om hun claims niet te vertrouwen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-03 19:01
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:25:
[...]

5. Torrents veilig downloaden zonder risico op claims/rechtszaken
Pertinent onwaar. VPN providers moeten ook loggen
Nope, dat is dus niet waar. Een VPN aanbieder hoeft wettelijk (Europees geregeld) niets te loggen. Wetgeving: GDPR (General Data Protection Regulation). Data retention voor ISP's geldt in het algemeen niet voor VPN's die een andere status hebben. Maar natuurlijk kunnen VPN's wel loggen, maar het is zeker niet verplicht en ook niet wettelijk af te dwingen.

[Voor 39% gewijzigd door Ynnoz op 23-02-2021 14:41]

• bh6
Bij Proton VPN zie ik deze zaken staan bij hun Plus abonnement. geen logging en nog andere zaken zoals toegang tot geblokkeerde inhoud (zoals Netflix America series.) . Best interessant om je in die VPN's wat te verdiepen. De discussie hierboven lijkt toch dat voor velen het niet echt duidelijk is (incl. voor mij).

Hier een screenshot van hun website ter illustratie:

[Voor 22% gewijzigd door bh6 op 23-02-2021 14:21]

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-03 19:08
Heb je al eens gekeken bij Mullvad?

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
VPN’s hoeven helemaal niet te loggen. Loggen, waar dat verplicht is, gebeurt op het uitwisselingspunt.

In sommige gevallen is dat de VPN provider zelf, maar meestal ligt die verantwoordelijkheid bij de hosting provider waar een VPN gebruikt van maakt.

Veel belangrijker is dat het ontbreken van logs (zero-logging) bij de VPN provider nietszeggend is. Juist omdat de upstream provider dit dus doet.

De meeste VPN’s zetten je verkeer 1 op 1 door, waardoor men die upstream provider logs kan gebruiken om middels correlatie te achterhalen wie welk verkeer veroorzaakt.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-03 15:46

Rannasha

aka "Species5618"

bh6 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:20:
Bij Proton VPN zie ik deze zaken staan bij hun Plus abonnement. geen logging en nog andere zaken zoals toegang tot geblokkeerde inhoud (zoals Netflix America series.) .
Toegang tot geblokkeerde inhoud, zoals Netflix van een ander land, is nooit gegarandeerd. In principe kun je je met een VPN voordoen alsof je in een ander land bent (wat ik ook regelmatig doe om NPO streams te kijken die beperkt zijn tot mensen met een Nederlands IP adres), maar de grote videodiensten vinden het niet leuk dat dit gebeurt.

Bedrijven zoals Netflix zijn dan ook continu op zoek naar IP adressen die van VPN providers zijn. Die proberen ze te vinden door te kijken naar IP adressen waarmee veel verschillende klanten verbinding maken (een VPN server kan zo honderden gebruikers tegelijk bedienen) en adressen die behoren bij datacentra en gerelateerde providers in plaats van internet providers die zich richten op de consumentenmarkt.

Zodra ze adressen van VPN servers vinden, worden die geblokkeerd. Sommige VPN providers zijn vrij vlot met het toevoegen van nieuwe servers met nieuwe adressen om zo de blokkade te omzeilen, maar het blijft een kat en muis spel. Zelfs al vind je een VPN die niet door Netflix wordt geblokkeerd, is dat geen garantie dat het na een paar weken of maanden nog steeds zo is. Vanzelfsprekend heb je met kleine aanbieders meer kans dan met de grote namen, omdat de kleintjes minder opvallen bij bedrijven als Netflix.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Ynnoz
NielsFL schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:58:
VPN’s hoeven helemaal niet te loggen. Loggen, waar dat verplicht is, gebeurt op het uitwisselingspunt.

In sommige gevallen is dat de VPN provider zelf, maar meestal ligt die verantwoordelijkheid bij de hosting provider waar een VPN gebruikt van maakt.

Veel belangrijker is dat het ontbreken van logs (zero-logging) bij de VPN provider nietszeggend is. Juist omdat de upstream provider dit dus doet.

De meeste VPN’s zetten je verkeer 1 op 1 door, waardoor men die upstream provider logs kan gebruiken om middels correlatie te achterhalen wie welk verkeer veroorzaakt.
Ik heb nog nooit een rechtszaak gezien waarbij een directe relatie tussen de upstream log en een VPN aanbieder als bewijs is aangedragen. Sterker nog, volgens mij is dit ook niet mogelijk.

Om een voorbeeld te nemen: AirVPN heeft op een willekeurig moment van de dag alleen al op hun Nederlandse servers 4685 concurrent verbindingen over 68 servers. Mullvad zit daar nog ver boven. Er van uitgegaan dat er bij deze VPN aanbieders geen logs worden bijgehouden, is het daarom ook niet mogelijk om a.d.v. upstream log een relatie te leggen met een bepaalde VPN verbinding die ook nog eens versleuteld is.

[Voor 58% gewijzigd door Ynnoz op 24-02-2021 16:54]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
NielsFL schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:58:

In sommige gevallen is dat de VPN provider zelf
Wat is een 'uitwisselingspunt' en waarom zou die verplicht zijn zaken te loggen?
meestal ligt die verantwoordelijkheid bij de hosting provider waar een VPN gebruikt van maakt.

Wie zie je als de 'hostingprovider' van ProtonVPN? En waarom heeft die een 'verantwoordelijkheid' om te loggen?
Ynnoz schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Alleen een ISP (Internet Service Provider) heeft de plicht logs bij te houden voor een beperkte periode. Punt.
Logs moet je heel beperkt opvatten. Een ISP hoeft alleen maar bij te houden wie op welk moment van welk ip-adres gebruikt maakt, en moet die gegevens dagelijks naar het Centraal informatiepunt onderzoek telecommunicatie sturen. Dat is geregeld in in artikel 4 lid 2 van dit besluit. Er wordt standaard geen traffic gelogd.

[Voor 29% gewijzigd door GlowMouse op 24-02-2021 17:06]

• bh6
@GlowMouse enig idee of die wetten van artikel 4 lid 2 ook voor België hetzelfde zijn? (is dit Europees bepaald of is elk EU land daar anders in inzake het melden/loggen van die data?)

Via Wiki vond ik deze info:

Wikipedia: Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens

En onder het hoofding 'te bewaren gegevens' het extract:

"De aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en telecommunicatiediensten werden verplicht tot het bewaren van alle verkeers- en locatiegegevens van de gebruikers van deze diensten. De gesprekken zelf, de inhoud van berichten of bezochte websites hoefden niet te worden opgenomen of geregistreerd.

Van een telefoongesprek moesten gedurende twaalf maanden de volgende gegevens worden bewaard: begin- en eindtijd, telefoonnummers, namen en adressen van de betrokken abonnees of geregistreerde gebruikers[11] en de locaties waar betrokken mobiele telefoons zich bevinden. De inhoud van het gesprek werd niet opgenomen. Bij sms en MMS idem.

Van e-mails moesten soortgelijke gegevens twaalf maanden, na de reparatiewet: zes maanden, worden bewaard, zoals datum en tijdstip en e-mailadressen. De e-mail zelf werd niet bewaard. Voor een internetsessie, ook: zes maanden, datum en tijdstip van de log-in en log-off en het IP-adres van de gebruiker. De bezochte websites werden niet geregistreerd. Afgezien van de gegevens van een internetsessie viel webmail van niet-Europese providers, bijvoorbeeld van Hotmail en Gmail buiten de bewaarplicht.

[Voor 79% gewijzigd door bh6 op 24-02-2021 21:45]

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
GlowMouse schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:47:
Wat is een 'uitwisselingspunt' en waarom zou die verplicht zijn zaken te loggen?
In een aantal landen is dat verplicht. Dat gaat in de praktijk dan meestal over punten waar verkeer op basis van BGP wordt uitgewisseld.
Wie zie je als de 'hostingprovider' van ProtonVPN? En waarom heeft die een 'verantwoordelijkheid' om te loggen?
Dat verschilt per VPN server locatie. ProtonVPN hoeft daar zelf dus niets voor te doen. Die verantwoordelijkheid - voor zover die bestaat (wederom locatie afhankelijk) - vloeit voort uit locale wet en regelgeving.
Logs moet je heel beperkt opvatten. Een ISP hoeft alleen maar bij te houden wie op welk moment van welk ip-adres gebruikt maakt, en moet die gegevens dagelijks naar het Centraal informatiepunt onderzoek telecommunicatie sturen. Dat is geregeld in in artikel 4 lid 2 van dit besluit. Er wordt standaard geen traffic gelogd.
Nederlandse wet lijkt me niet zo relevant. De meeste Nederlanders die een VPN gebruiken kiezen een VPN server buiten Nederland. (Althans, volgens mijn eigen statistieken over ca. 65000 gebruikers.)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
bh6 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:37:
@GlowMouse enig idee of die wetten van artikel 4 lid 2 ook voor België hetzelfde zijn? (is dit Europees bepaald of is elk EU land daar anders in inzake het melden/loggen van die data?)
Het is niet meer Europees geregeld, maar ik ga ervan uit dat er ook wel een manier is om je ip-adres aan je naam te koppelen.
NielsFL schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:46:
[...]

In een aantal landen is dat verplicht. Dat gaat in de praktijk dan meestal over punten waar verkeer op basis van BGP wordt uitgewisseld.
Noem eens concreet een bedrijf of een land dan. In Europa is het loggen in ieder geval verboden, en in de VS bestaat er ook geen verplichting tot loggen. Waarom zou een bedrijf dan kosten maken om alles te loggen?

Gericht loggen in het kader van een strafrechtelijk onderzoek ('hee VPN-boer, log al het verkeer van NielsFL') of loggen door veiligheidsdiensten komt wel voor, dat laatste zeker in de VS.

• Ynnoz
NielsFL schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:46:
[...]

Laten we het even tot Europa beperken, maar dan mag jij de landen noemen waar dat zo wettelijk geregeld is. Sterker nog, in Europa mag het zelfs niet (GDPR).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee