Toon posts:

Zonnepanelen plaatsen op leien dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pjcobra9t7
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2021
Mijn vraag
Hoi, ik ben nieuw op het forum en heb nu al een paar keer mijn neus gestoten dat installateurs toch de opdracht terug trekken of dat offertes worden opgemaakt en dan kijken ze op google maps en dan bellen ze dat ze geen leien daken doen. Dit terwijl de leien net als pannen op laten zijn bevestigd. En in de straat staan genoeg woningen met zonnepanelen. een bepaalde straat in Almere.

Ik wil graag 15 panelen 365 Wp full black Longi Solar laten plaatsen, Enphase met micro omvormers. Mijn jaarverbruik is 5500kwh. Vrijstaand met dak op het zuiden maar heb in de ochtend schaduw van boom.

Ik heb een offerte liggen van 9066,00 incl btw. Van dat bedrijf Bestbuysolar weet ik zeker dat ze willen plaatsen. Maar het is 1,65 euro per Wp.

Solaredge zou 250 euro goedkoper zijn maar heeft zijn voor en nadelen. Grote omvormer 12 jaar garantie en zo. Enphase echt per paneel en 25 jaar garantie.

Wie heeft ervaring met installateurs die op leien daken leggen? Zo ja, graag adres van dat bedrijf.

Dank jullie wel.

Patrick

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[Voor 1% gewijzigd door teacher op 22-02-2021 17:43. Reden: Adres geknipt]

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:18
Ik zou je adres gewoon niet plaatsen, blijft wel gewoon internet :+

en even een open deur intrappen, waarom vraag je het niet gewoon aan je buren? ;)

• pjcobra9t7
Thx twain. Ja, dat is het makkelijkst maar die plaatsingen zijn van best wel wat jaren geleden begrijp ik. Ik loop een beetje achteraan.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:08
En de buren zijn vergeten wie het destijds gelegd heeft, en hoe de ervaringen zijn? Ik denk toch echt dat je daar de meest relevante info wel vandaan kunt halen.

[Voor 31% gewijzigd door hesselbeertje op 22-02-2021 18:05]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Na 10 jaar is alles hopeloos verouderd tegenover de dan geldende techniek.
Daarom heb ik een SMA met maar 5 jaar garantie.

Misschien heeft @Pazo nog leien dak tips?

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2021 18:13]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Ik ben inderdaad tegen hetzelfde probleem aangelopen toen ik zonnepanelen wilde. Ik heb ook een leien dak, en merkte dat installateurs daar niet op zitten te wachten. Dit komt omdat het gewoon ontzettend veel werk is. In mijn geval moet je voor 1 haak 4 leien verwijderen, en daarna 2 op maat zagen om vervolgens goed om de haak heen te vallen. 1 installateur vroeg daar €4000 voor (alleen installatie!), en een andere wilde het alleen op uurbasis doen, omdat die niet wist hoe lang hij er over zou doen. Kan ik natuurlijk begrijpen, maar toen heb ik besloten om het zelf te gaan doen. Op internet is best veel te vinden over het plaatsen van dakhaken op een leien dak. Ik ben er zelf meerdere dagen mee bezig geweest, maar het gaf ook wel een voldoening. En je moet het natuurlijk maar durven :)

Wellicht dat je wat informatie uit mijn topic van destijds kan halen.
Pazo in "Aanschaf zonnepanelen; zelf installeren"

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• pjcobra9t7
Bedankt voor je reactie, Pazo. Heb even jouw topic bekeken. Knap zeg dat je dat durft. Zelf doen gaat mij niet lukken. Ik heb dezelfde leien trouwens. New Stonit 40x30 cm met die haakjes.

[Voor 18% gewijzigd door pjcobra9t7 op 22-02-2021 20:38]

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:12
Wij hebben ook een leien dak en bij ons heeft ongeveer een jaar geleden Bongo Solar de panelen geplaatst.
Had daarvoor een hele voorraad offertes opgevraagd maar zijn er maar heel weinig bedrijven die dat doen.

• pjcobra9t7
Ik kreeg vandaag al een offerte van Bongo Solar. Altijd fijn als men snel reageert. Men doet een voorstel voor 15 panelen. AEG full black 360Wp en een Goodwe 4200D-NS omvormer. Offerte komt uit op 7045 incl btw. Dat is al 2000 goedkoper dan de andere. Maar de andere gaat uit van 15 Longi Solar 365Wp en Enphase met Iq7+ micro-omvormers.

Opbrengst 5400Wp en verwachte opbrengst 4984 kWh = 92%. Ons verbruik nu is rond de 5500 kWh. Maar wij denken aan een airco in de komende jaren. 1 fase in huis. 40A hoofdaansluiting en 25A Max groepzekering. Ik heb ergens gelezen dat je dan 5750 Watt Max vermogen mag aansluiten. Betekent dat dat ik nog dik 700 Watt veilig zit?

Ik ken de Goodwe niet. Is dat een stringomvormer? Werkt ie ook met optimizers zoals SolarEdge?

• twain4me
netbeheerders willen niet dat je onbalans aanbrengt dus hebben ze de onbalans die je maximaal mag veroorzaken vast gesteld op 5kVa wat in de praktijk betekend geen omvormer groter dan 5kW op een 1 fase aansluiting

een 4200 (4,2kW) komt niet in de buurt van de 5750W die geeft niets meer dan 4200watt wat past op 20A wat prima is met je huisaansluiting.

een goodwe is een string omvormer werkt niet standaard met optimizers. maar heeft wel een vorm van schaduw management hij gebruikt de bypase diodes om delen van panelen uit te schakelen. en probeerd daar dan het beste uit te halen.
in de meeste gevallen is Solar Edge onnodig duur.

[Voor 28% gewijzigd door twain4me op 23-02-2021 14:00]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:03
Stringomvormer. Gewoon prima, werkt niet met optimizers. Je zou, als er minimaal schaduw is, dat paneel waar schaduw op valt kunnen voorzien van een enkele Tigo-optimizer.

Als je nou echt ingewikkelde schaduw hebt, of een dak met meerdere orientaties, kun je Enphase/SolarEdge overwegen.

De vraag is vaak of de kosten van optimizers/micro-omvormers opwegen tegen de mindere opbrengst van een stringomvormer. Die zijn nl. echt wel wat goedkoper, zoals je nu merkt.

OhSunnyDay

• twain4me
Gramser schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:00:
Stringomvormer. Gewoon prima, werkt niet met optimizers. Je zou, als er minimaal schaduw is, dat paneel waar schaduw op valt kunnen voorzien van een enkele Tigo-optimizer.

Als je nou echt ingewikkelde schaduw hebt, of een dak met meerdere orientaties, kun je Enphase/SolarEdge overwegen.

De vraag is vaak of de kosten van optimizers/micro-omvormers opwegen tegen de mindere opbrengst van een stringomvormer. Die zijn nl. echt wel wat goedkoper, zoals je nu merkt.
ik heb zijn huis vluchtig bekeken toen het adres er nog stond :$ , hij heeft wel schaduw, maar hoeveel heb ik niet echt naar gekeken. Ik was druk bezig met kijken naar de daken van de buren :+ wellicht even wat plaatjes toevoegen aan de Openingspost @pjcobra9t7

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 16:29
Dat boompje op zuid-oost is wat jammer, hoewel die een redelijk eind van het dak afstaat en niet extreem hoog is.

Optimizers kunnen wel, maar waarschijnlijk wekken ze maar amper meer op dan zonder. Zeker als je de panelen relatief hoog neer legt.

• pjcobra9t7

• pjcobra9t7
Voor de auto van mijn dochter staat een boom zuidoost die een meter of 7 hoog is. Dus de ander had mij al optimizers of micro omvormers aangeraden. De 11 panelen aan de waterkant hebben daar geen last van. Maar in de winter is de zon een tijd laag en hebben de lagere panelen last van het huis van mijn buurman. Afstand tussen beide huizen is 8 meter.

• pjcobra9t7

• pjcobra9t7

• pjcobra9t7
Het zijn drie voorbeelden. Ik kan er 11 kwijt aan de waterkant en dan 2 boven en 2 onder het zolder dakraam. En mogelijk 3 rechts naast de zonneboiler.

[Voor 16% gewijzigd door pjcobra9t7 op 23-02-2021 14:53]

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 16:29
Je kan overwegen om een gewone string omvormer te nemen en dan bij de 2 of 4 panelen rond het dakraam een losse optimizer te plaatsen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

even wat verdwaalde fotos hierheen gezet..

Wise enough to play the fool

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Kun je in de luchtfoto eens netjes je favoriete legplan tekenen?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• pjcobra9t7

Zoiets. Die drie rechts was een idee maar 18x360 wordt teveel op een 1 fase aansluiting.

• busscherski
  • Nu online
18*360 Wp gaat nog prima op een 5 kW enkelfase omvormer.
Omdat de omvormer dan in verhouding inderdaad aan de kleine kant is verlies je 0.5% aan de jaaropbrengst door aftoppen van de omvormer. Prima toch?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• pjcobra9t7
busscherski schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:13:
18*360 Wp gaat nog prima op een 5 kW enkelfase omvormer.
Omdat de omvormer dan in verhouding inderdaad aan de kleine kant is verlies je 0.5% aan de jaaropbrengst door aftoppen van de omvormer. Prima toch?

[Afbeelding]
Kan dat dan ook met Enphase? En welk type micro omvormers heb ik dan bij 15 dan wel 18 AEG 120 halfcel panelen nodig. Ik zie de 7, 7+, 7V.

AEG 365 Wp
http://klanten.bongosolar.nl/bijlagen/132.pdf

[Voor 3% gewijzigd door pjcobra9t7 op 24-02-2021 08:39]

• busscherski
  • Nu online
Ivm max 5000 W onbalans tussen de fasen mag je met 295 W Enphase micro's niet verder dan 5000 W / 295 W = 16 panelen.

Niemand doet je wat als je het toch doet overigens.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee