• lennardude
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-03 12:15
Hi all,

Ik heb al paar maanden een heerlijke setup draaien met helaas 1 probleem. Hij maakt echt veel hoorbaar geluid zelfs als hij idle is. Mijn vorige PC met een Corsair H110iGT was 'n heel stuk stiller en had eigenlijk verwacht dat deze koeler nog stiller zou moeten zijn, het tegendeel is echter waar.

Mijn setup:
MSI X570 Gaming plus
Ryzen 9 3950X
NZXT Kraken X62
Gigabyte 2070 super

Dit alles in de behuizing van NZXT H510

Op idle draaien de fans op 1400-1500 Rpm en is de CPU 45-50 graden

Dingen die ik geprobeerd heb:
- Koelpasta vervangen
- Andere aansluitingen van fans op moederboord
- Fans aan andere kant van radiator
- Settings BIOS en CAM nalopen / proberen

Enige wat ik kan bedenken is dat het een flaw van deze behuizing is (ik kan echter weinig hier over vinden) aangezien de radiator helemaal voorin zit en de voorkant helemaal gesloten vlak is en lucht uit zijkant moet komen.

Ben op dit moment aan het overwegen om toch een luchtkoeler te gaan nemen maar misschien heeft iemand hier een gouden tip?

Thanks alvast

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09
Wat maakt precies het geluid? Pomp of fans?
En zijn het de fans van de waterkoeler of degenen die bij de kast zijn geleverd (die kunnen luidruchtig zijn lees ik)?

Kan je een schets maken van hoe je de luchtstroom hebt ontworpen?

[Voor 34% gewijzigd door Leader98 op 22-02-2021 17:39]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:07
Zo'n radiator hoor je normaliter aan de bovenkant van je behuizing te monteren toch? Lijkt me dat deze (dus) niet helemaal compatible is met je behuizing.

Sowieso kun je eigenlijk beter voor luchtkoeling gaan als het je om het geluid te doen is.

• lennardude
Leader98 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:28:
Wat maakt precies het geluid? Pomp of fans?

Kan je een schets maken van hoe je de luchtstroom hebt ontworpen?

Ik kan eigenlijk niet goed plaatsen waar het geluid vandaan komt, ik dacht de fans maar zou ook heel goed de pomp kunnen zijn...

• lennardude
mcDavid schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:32:
Zo'n radiator hoor je normaliter aan de bovenkant van je behuizing te monteren toch? Lijkt me dat deze (dus) niet helemaal compatible is met je behuizing.

Sowieso kun je eigenlijk beter voor luchtkoeling gaan als het je om het geluid te doen is.
Bij deze kast is het zo ontworpen, staat zo op de website, specs en gebruikershandleiding

Het gaat mij niet om 1 of 2 db meer of minder maar ik vind dit geluid toch vrij luid voor wat ik gewend ben van PCs

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:07
lennardude schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]

Ik kan eigenlijk niet goed plaatsen waar het geluid vandaan komt, ik dacht de fans maar zou ook heel goed de pomp kunnen zijn...
Tijd om eens goed te luisteren dus. Door een slang of rietje zodat je goed kunt horen waar het vandaan komt.

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-03 20:21
lennardude schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:25:
Op idle draaien de fans op 1400-1500 Rpm en is de CPU 45-50 graden
Ik vind je fanspeed vrij hoog. Als ik de NZXT website er bij pak zouden je fans op >70% fanspeed draaien bij idle. Maar als ik naar je schets kijk en wat mensen op internet zeggen is er niet direct iets vreemds te zien.
Zijn er niet stiekem airflowroosters/gaten geblokkeerd? Met die fanspeed zou ik lagere temperaturen verwachten om eerlijk te zijn.

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Ik zou toch het waterkoeling systeem verdenken.
Fanspeed hoog en temperatuur hoog... rest van systeem koel?

Zou toch eens kijken of je je AIO kan ontluchten of opnieuw vullen.
Opnieuw vullen van AIO (Gamers Nexus).

Geen reclame maar toch, als het lucht is gaat je pomp uiteindelijk toch kapot met misschien nog meer :(

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09
Op welk toerental draait de pomp?

Om te testen waar het in zit kan je de fans een voor een even (!!) tegenhouden om te controleren of het geluid daarmee weg is. Op die manier kan je een afzonderlijke luide fan eruit halen.
Vergeet de fans op je GPU daarbij niet.

Om de pomp goed te kunnen horen zou je eigenlijk de fans even los moeten halen zodat alleen de pomp te horen is.

Soms werken pomp en fans op een toertal wat meer geluid oplevert dan iets sneller of iets langzamer.
Via het MSI DragonCenter (zie http://download.msi.com/manual/mb/DRAGONCENTER2.pdf) kan je dat instellen (ik hoop dat ik het juiste moederbord voor je heb opgezocht, geen MSI dan even de juiste tool voor jouw moederbord downloaden) kan je de toerentallen van pomp en fans precies instellen en zo minder geluid laten maken.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Probeer je radiator eens om te draaien. Zodat de slangen aan de onderkant zijn. Een hoop problemen kan je daarmee voorkomen. En probeer je pomp altijd onder je radiator te plaatsen.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• lennardude
loki504 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:30:
Probeer je radiator eens om te draaien. Zodat de slangen aan de onderkant zijn. Een hoop problemen kan je daarmee voorkomen. En probeer je pomp altijd onder je radiator te plaatsen.
Denk je echt dat dat kan helpen? Op bijna alle plaatjes op internet zie je altijd de slangen aan de bovenkant van de raditor zitten

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Het is ook gewoon een slechte kast qua airflow. Ik zou sowieso even een fan in het dak monteren.

Ik heb zelf een fan op de bodem gelegd die op de gpu blaast. En 2pull fans op de radiator er bij. Icm veel fancurve tuning werkt het redelijk. Maar bij hoge belasting is het veel herrie.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
lennardude schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:22:
[...]

Denk je echt dat dat kan helpen? Op bijna alle plaatjes op internet zie je altijd de slangen aan de bovenkant van de raditor zitten
Ik was iets te voorbarig.😲

Het is belangrijk dat je radiator/slangen boven je pomp zit. Dit om te voorkomen dat er lucht in je pomp zit.

Maar als ik die kast zo bekijk ziet het er wel erg slecht uit met de airflow.

Kijk eens wat er gebeurt als je de rad met fan gewoon in je hand houd buiten de kast(op zijn zij leggen zodat er gewoon airflow mogelijk is. Is ook nog een optie.

Als hij buiten de kast prima werkt(lees: veel lagere rpm) dan weet je dat je kast niet de beste keuze is geweest😥

Loki Gaming Mmo pvp channel

• BrosRiddertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-05-2021
Eergisteren heb ik de m'n NZXT H510 Elite in elkaar gestoken inclusief de z63 kraken AIO.

Via de Cam software kun je de RPM van je fans aanpassen. De stock fans in de case zijn zo luid dat ik deze a.s.a.p. ga vervangen.

Ik hoor m'n setup draaien terwijl ik FPS games aan het spelen ben. Precies een jet naast m'n kop 8)7

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
BrosRiddertje schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:41:
Eergisteren heb ik de m'n NZXT H510 Elite in elkaar gestoken inclusief de z63 kraken AIO.

Via de Cam software kun je de RPM van je fans aanpassen. De stock fans in de case zijn zo luid dat ik deze a.s.a.p. ga vervangen.

Ik hoor m'n setup draaien terwijl ik FPS games aan het spelen ben. Precies een jet naast m'n kop 8)7
Mijn tip: stel je radiatorfans in op de temperatuur van het water van je AIO. Dan slaan ze niet aan op elke spike
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee