Bezorgt over de temperatuur van mijn nieuwe desktop pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sander800
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05-2021
Mijn vraag
Ik heb nu een week geleden mijn gloednieuwe desktop pc binnen gekregen, maar maak me zorgen over de temperatuur van mijn processor. Als ik niks aan het doen ben op mijn pc zit mijn cpu al rond de 40 graden en als ik een zware game speel loopt dit op tot de 60/65 graden. Mijn vraag luid kort en rechtstreeks. zijn dit normale temperaturen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
cpu: amd ryzen 5 5600x
case: Corsair iCUE 220T RGB tower-behuizing (met glas paneel)
grafische kaart: nvidia 3070 rtx
koeler: Be Quiet! Dark Rock 4 Cpu-Koeler

Extra opmerking: Om sinds kort met mijn vrienden ( die allemaal Playstation hebben) in party te kunnen praten gebruik ik de ps remote play software. Echter als ik deze draai en dan nog een game ga spelen loopt mijn cpu op tot 70 graden.

Hopelijk kan iemand mij hier het antwoord geven wat ik zoek, want op internet staat niet echt iets concreets. Alvast bedankt! :)

hier een foto van core temp wanneer mijn pc belast wordt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpHceDDXAGxD9IV6GN8aZEBId2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x8vQYapocDuyEepVe92aFAlE.png?f=user_large

Beste antwoord (via Sander800 op 22-02-2021 14:11)

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-04 03:06
ReneK schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:33:
Een paar opmerkingen:

Je screenshot van CoreTemp geeft bij de belasting die jij op dat moment hebt een gemiddelde load per core
van slechts zo'n 18%. Als dat al een stijging van de core temperatuur teweeg brengt van zo'n 25 graden,
zal een full load van 100% een stijging van zo'n 25 x 100/18 = ca. 140 graden veroorzaken. De core temperatuur wordt dan zo'n 165 tot 180 graden.
Dat is natuurlijk veel te veel.
That's not how it works, de temperatuur is met name afhankelijk van de hoeveelheid Vcore naar de CPU gestuurd word, in zijn screenshot is dat 1.3375 V wat logisch is gezien zijn cores op base clock draaien.

Kan je natuurlijk de vraag stellen waarom draaien die cores op hun base clock als de CPU nauwelijks belast word, dat kan een gevolg zijn van sommige tooltjes zoals CoreTemp die openstaat.

Verder is een max temp van 70 °c niet enkel normaal, het is zelfs een mooi resultaat voor een 5600X. De maximum toegelaten temperatuur is 95°c, de idle temps zijn laag dus er is hier helemaal geen probleem.

Waarom er geadviseerd word om met de Vcore te spelen of de fans aggresiever te zetten, ik heb geen idee, de temps zijn reeds ideaal en de CPU gaat echt niet harder boosten bij 65 graden dan bij 70 graden. Mocht je temps van 90 graden krijgen, wat gebeurd met de stock AMD koeler, dan zou ik zeggen ja, maar hier, alles is perfect normaal.

Die temperatuur meting is gemeten aan de core zelf, het is dus niet dat die koelblok 70 graden heeft, een moderne CPU core is gigantisch klein terwijl er 75 Watt door gaat voor de 5600X, dat is heel veel stroom die in warmte omgezet word op een gigantisch klein oppervlak, dan is het logisch dat dit klein oppervlak instant vrij hoge temperaturen haalt waar die voor alle duidelijkheid, geen slijtage van ondervind.

Alle reacties

• Sander800
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05-2021
Hier een screenshot van amd ryzen master, van de temperatuurmetingen als ik niks zwaars aan het doen ben op mijn pc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px3S5-nxmthvVEe25F3MHG66Ge0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DLipAALFjBTCpMRMc7YK4RnA.png?f=user_large

Deze is inderdaad lager dan de metingen van coretemp.
Pagina: 1