Bezorgt over de temperatuur van mijn nieuwe desktop pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander800
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05-2021
Mijn vraag
Ik heb nu een week geleden mijn gloednieuwe desktop pc binnen gekregen, maar maak me zorgen over de temperatuur van mijn processor. Als ik niks aan het doen ben op mijn pc zit mijn cpu al rond de 40 graden en als ik een zware game speel loopt dit op tot de 60/65 graden. Mijn vraag luid kort en rechtstreeks. zijn dit normale temperaturen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
cpu: amd ryzen 5 5600x
case: Corsair iCUE 220T RGB tower-behuizing (met glas paneel)
grafische kaart: nvidia 3070 rtx
koeler: Be Quiet! Dark Rock 4 Cpu-Koeler

Extra opmerking: Om sinds kort met mijn vrienden ( die allemaal Playstation hebben) in party te kunnen praten gebruik ik de ps remote play software. Echter als ik deze draai en dan nog een game ga spelen loopt mijn cpu op tot 70 graden.

Hopelijk kan iemand mij hier het antwoord geven wat ik zoek, want op internet staat niet echt iets concreets. Alvast bedankt! :)

hier een foto van core temp wanneer mijn pc belast wordt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpHceDDXAGxD9IV6GN8aZEBId2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x8vQYapocDuyEepVe92aFAlE.png?f=user_large

Beste antwoord (via Sander800 op 22-02-2021 14:11)

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
ReneK schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:33:
Een paar opmerkingen:

Je screenshot van CoreTemp geeft bij de belasting die jij op dat moment hebt een gemiddelde load per core
van slechts zo'n 18%. Als dat al een stijging van de core temperatuur teweeg brengt van zo'n 25 graden,
zal een full load van 100% een stijging van zo'n 25 x 100/18 = ca. 140 graden veroorzaken. De core temperatuur wordt dan zo'n 165 tot 180 graden.
Dat is natuurlijk veel te veel.
That's not how it works, de temperatuur is met name afhankelijk van de hoeveelheid Vcore naar de CPU gestuurd word, in zijn screenshot is dat 1.3375 V wat logisch is gezien zijn cores op base clock draaien.

Kan je natuurlijk de vraag stellen waarom draaien die cores op hun base clock als de CPU nauwelijks belast word, dat kan een gevolg zijn van sommige tooltjes zoals CoreTemp die openstaat.

Verder is een max temp van 70 °c niet enkel normaal, het is zelfs een mooi resultaat voor een 5600X. De maximum toegelaten temperatuur is 95°c, de idle temps zijn laag dus er is hier helemaal geen probleem.

Waarom er geadviseerd word om met de Vcore te spelen of de fans aggresiever te zetten, ik heb geen idee, de temps zijn reeds ideaal en de CPU gaat echt niet harder boosten bij 65 graden dan bij 70 graden. Mocht je temps van 90 graden krijgen, wat gebeurd met de stock AMD koeler, dan zou ik zeggen ja, maar hier, alles is perfect normaal.

Die temperatuur meting is gemeten aan de core zelf, het is dus niet dat die koelblok 70 graden heeft, een moderne CPU core is gigantisch klein terwijl er 75 Watt door gaat voor de 5600X, dat is heel veel stroom die in warmte omgezet word op een gigantisch klein oppervlak, dan is het logisch dat dit klein oppervlak instant vrij hoge temperaturen haalt waar die voor alle duidelijkheid, geen slijtage van ondervind.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:43
reviews: AMD Ryzen 5 5600X, Ryzen 7 5800X, Ryzen 9 5900X en 5950X

60 graden is gemiddeld.

Heb je automatische overclock aanstaan of gamemode aanstaan bij MSI ( weet niet welk moederbord je hebt, maar bij MSI is er een game mode die automatisch overclockt )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
68 graden is niks mis mee.

Volgens de website van AMD is de maximale temp 95 graden
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-5600x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Alles onder de 70 graden is heel netjes IMO met lucht onder load. Onder de 80 graden ook niks mis mee. En sommige notebooks worden zo 90 a 100 graden. Is wel een trend van de laatste tijd (10 jaar ofzo) dat hogere temps worden toegestaan door koeling keuzes en CPU power en boost settings. Kan ook dat de temp sensors beter en op meer plekken in de CPU zitten dat de meting beter is waardoor hij hoger uitkomt vergeleken met de oude meetmethodes. Heb een mobo gehad wat al crashte als de northbridge chip 62c graden bereikte.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander800
Iedereen heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Als ik het goed begrijp is het zo dat de nieuwere cpu's in het algemeen wel wat warmer worden en kan het geen kwaad als mijn cpu voor langere tijd de 70 graden aantikt?

Mijn moederbord is de: TUFgaming b550-plus.

Is dit een moederbord waarbij automatisch overclocken aanstaat? Zo ja, hoe zet ik dat dan uit want dat heb ik liever niet.

Nogmaals ik ben erg tevreden met de snelle reacties van iedereen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Sander800 op 22-02-2021 00:42 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Dat automatisch overclocken is een standaard functie van alle AMD Ryzen X CPU modellen. Zal dus wel standaard aan staan, je zal het wel uit kunnen zetten in de bios maar dat is op zich niet gebruikelijk. Als je zo zuinig mogelijk wil zou het kunnen helpen. Waar ik eerder eens naar zou kijken is hoeveel spanning er op je CPU staat tijdens pieken met auto settings. Kan soms onnodig hoog zijn. Ook kan het interessant zijn om te kijken of je een voltage offset kan toepassen om het CPU voltage iets lager uit te laten komen. Meestal kan er wel wat vanaf.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander800
Bedankt voor de reactie.

Ik ben totaal niet bekend met het overclocken van een cpu. Voor zover ik weet verminderd dat ook de levensduur van je cpu. Lijkt me ook raar dat dat automatisch aan zou staan, echter als u zegt dat het zo is geloof ik dat natuurlijk.

Is auto settings een software of is dat iets wat standaard op je pc zit? Ik kan op internet niet echt een goede uitleg vinden van hoe ik die pieken kan bekijken en hoe ik voltage offset kan toepassen.

zou u mij hiermee kunnen helpen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Deze temperaturen zijn volledig normaal en je PC werkt naar behoren met de 'standaard' instellingen. Ik zou dus vooral nergens aan zitten gezien je PC kennis en lekker gaan gamen :+

Een hedendaagse CPU is trouwens niet kapot te krijgen, die dingen gaan 20+ jaar mee. Heel ver voorbij hun technologische waarde.

[ Voor 35% gewijzigd door stin00 op 22-02-2021 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
Een paar opmerkingen:

Niet alle 3rd-party programma's als CoreTemp e.d. lijken goed overweg te kunnen met een Ryzen 5000 processor. Op mijn Ryzen 5900X PC geven CoreTemp, HWMonitorPro en OpenHardwareMonitor allemaal
wat anders aan vwb. temperatuur en energieverbruik, ondanks dat sommige van deze programma's claimen support voor de Ryzen 5000 series te hebben.
Op dit moment vertrouw ik maar op de software van AMD zelf (AMD Ryzen Master). CoreTemp geeft bij mij in idle mode 7 tot 8 graden meer aan dan AMD Ryzen Master.

Je screenshot van CoreTemp geeft bij de belasting die jij op dat moment hebt een gemiddelde load per core
van slechts zo'n 18%. Als dat al een stijging van de core temperatuur teweeg brengt van zo'n 25 graden,
zal een full load van 100% een stijging van zo'n 25 x 100/18 = ca. 140 graden veroorzaken. De core temperatuur wordt dan zo'n 165 tot 180 graden.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat moderne processoren goed beveiligd zijn tegen hoge temperaturen, en maatregelen nemen door terug te clocken of spanningen te verlagen.

Ik weet niet of je andere software gebruikt die een hogere CPU load geeft dan 18%, want 18% is natuurlijk relatief weinig.
Als je wilt weten wat er met de temperatuur gebeurt onder full load, zou je eens kunnen testen met een programma als Cinebench.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander800
Hier een screenshot van amd ryzen master, van de temperatuurmetingen als ik niks zwaars aan het doen ben op mijn pc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px3S5-nxmthvVEe25F3MHG66Ge0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DLipAALFjBTCpMRMc7YK4RnA.png?f=user_large

Deze is inderdaad lager dan de metingen van coretemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou in Ryzen Master wat instellingen wijzigen, of in je BIOS direct.
Heb je de koeler wel goed gemonteerd ?

CPU Voltage is nu 1.096v bij 37 graden, dat zal hoger worden bij hogere temp. of te wel niet op AUTO zetten,
maar handmatig op 1.25V Max

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-05 19:13

Nutral

gamer/hardware freak

Ik zou normaal gesproken zeggen, houd lekker alles op auto, als je er mee gaat spelen en je weet niet wat de stabiele spanningen zijn, kun je instabiliteit krijgen.

Belangrijk om op te merken is dat de ryzen zen 2 en zen 3 op het 7nm procede gemaakt zijn, waar bij de hitte zich op een hele klein oppervlak bevind. Dit betekend dat koeling moeilijker is, en dat de temperatuur een stuk mee fluctueerd, de clocksnelheden die geregeld worden door de cpu houden hier ook rekening mee.

In weze is het dus niet erg als de cpu 60/65 graden is, je kunt dit lager krijgen door je koeler harder te laten draaien, maar daar krijg je lawaai voor terug.
Wat je wel kunt testen is om een volle belasting op de cpu te zetten met bijv intelburn. Als de fan harder gaat draaien en de temperatuur onder de 95 blijft is de koeling afdoende, de cpu zal iets terugklokken bij hogere temperaturen, dus het kan vruchten afwerpen om de curven van de cpu fan iets aggresiever te zetten als je meer snelheid wilt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
ReneK schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:33:
Een paar opmerkingen:

That's not how it works, de temperatuur is met name afhankelijk van de hoeveelheid Vcore naar de CPU gestuurd word, in zijn screenshot is dat 1.3375 V wat logisch is gezien zijn cores op base clock draaien.

Kan je natuurlijk de vraag stellen waarom draaien die cores op hun base clock als de CPU nauwelijks belast word, dat kan een gevolg zijn van sommige tooltjes zoals CoreTemp die openstaat.

Verder is een max temp van 70 °c niet enkel normaal, het is zelfs een mooi resultaat voor een 5600X. De maximum toegelaten temperatuur is 95°c, de idle temps zijn laag dus er is hier helemaal geen probleem.

Waarom er geadviseerd word om met de Vcore te spelen of de fans aggresiever te zetten, ik heb geen idee, de temps zijn reeds ideaal en de CPU gaat echt niet harder boosten bij 65 graden dan bij 70 graden. Mocht je temps van 90 graden krijgen, wat gebeurd met de stock AMD koeler, dan zou ik zeggen ja, maar hier, alles is perfect normaal.

Die temperatuur meting is gemeten aan de core zelf, het is dus niet dat die koelblok 70 graden heeft, een moderne CPU core is gigantisch klein terwijl er 75 Watt door gaat voor de 5600X, dat is heel veel stroom die in warmte omgezet word op een gigantisch klein oppervlak, dan is het logisch dat dit klein oppervlak instant vrij hoge temperaturen haalt waar die voor alle duidelijkheid, geen slijtage van ondervind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander800
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties.

Op basis van de laatste reactie van Sprankel ga ik er vanuit dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1