Toon posts:

Bestaand huis kopen. Waar op letten met de volgende plannen

Pagina: 1
Acties:

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:16

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Hi all,

Het bod van Mr. en Ms. ROFLASTC is geaccepteerd we kopen een huis (1983 vinex-ish huis) als het qua financiering lukt van 3 kamers en ruime tuin met daarin een uitgebouwde en geluidsdichte schuur waar ik mijn foto en film studiootje in kan bouwen. Zo op het eerste gezicht schort er nu slechts een lekkend raam aan maar wellicht meer. We willen deze wel omdat ik er dus een bedrijfspandje in de tuin bij krijg en dat vond ik wel belangrijk.

Nu is op dit moment een keurrapport geen onderdeel van de deal blijkt en dat pluis ik uit of dat een probleem is als we het rapport pas na tekenen van koop kunnen doen en er iets dramatisch is. Ook ga ik nog na hoe de deal nu exact in elkaar steekt want het ging allemaal per telefoon op de laatste dag vd bieding terwijl we naar een crematie reden #rollseyes.

Enfin als ik zeker weet dat we kunnen kopen zonder extreme zorgen wil ik de woning wel verbeteren met oa zonnepanelen al dan niet met huisaccus of meteen een solarroof. Ook de isolatie ansich mag aangepakt en wat domotica er in voor climate control.

Nu weet ik dus fuck-all van huizen en heb ik hooguit wat klokken horen luiden her en der. Ik weet dus niet exact wat ik nu wil vragen anders dan wat een goede aanvliegroute is een goede aannemer offerte te vinden. Tesla zelf heeft wel een nederlands talige website maar ik zie nog nergens info over mogelijkheden in ons landje. Die amerikaanse plaatjes van dakpannen zie ik zo 1.2.3 niet passen (qua vorm niet qua looks) of kan zoiets wel? Online zie ik wel wat voorbeelden zoals bij DakMax.nl maar kan het op een jaren 80 ruitjes huis?

Overige leveranciers voor oplossingen zijn er wel maarja, wat is wijs... We hebben nu nog een huur appartement van de studentenhuisvesting dus is het onzichtbaar wat we verstoken in energie maar reken maar dat 2 jonge jongens en pa met z'n workstations wel wat verstoken kan.

Excuus voor het wat rommelig neerzetten zo maar ik weet dus echt even niet waar te beginnen. De koop staat nu op 430 en 1 euro wat 40K boven funda vraagprijs is en er is 35K eigen geld. We zullen wel een groenhypotheek nemen van de Rabo om de zonnepanelen en overige duurzaamheidsdingen te doen waardoor ik hoop dat overbod weer terug te kunnen krijgen.

And it goes BRAAAAAPP!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-03 21:28
het is inderdaad een warrig verhaal ;)

als ik het een beetje samenvat heb je dus een huis gekocht. gefeliciteerd! het is dus 40 jaar oud en je wil het graag verbeteren. Ik denk zelf dat die verbeteringen die jij aandraagt een paar stappen te ver zijn in het hele proces van een huis kopen. Je zit al zo ver in de details te denken....

Ga eens lijstjes maken met wat er gebeuren moet, koppel daar kosten aan en geef het een cijfer wat betreft prio. Zo klinkt de mogelijkheid om zonnenergie op te slaan in accu's heel interessant, maar als je dan beseft dat opslag van 5 Kwh ongeveer 4000 euro kost.... hoe mooi is het dan? Wat wil je met isolatie, welk glas zit er in? Hoe zit het met de keuken? Wat is de staat van het huis? Alleen een likje verf of is het een bouwval. kun je vloerverwarming aanleggen? dat lijkt mij een betere investering dan bijvoorbeeld accu's. Zo zijn er nog vele vele vragen te stellen.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
107mb schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:15:
het is inderdaad een warrig verhaal ;)

als ik het een beetje samenvat heb je dus een huis gekocht. gefeliciteerd! het is dus 40 jaar oud en je wil het graag verbeteren. Ik denk zelf dat die verbeteringen die jij aandraagt een paar stappen te ver zijn in het hele proces van een huis kopen. Je zit al zo ver in de details te denken....

Ga eens lijstjes maken met wat er gebeuren moet, koppel daar kosten aan en geef het een cijfer wat betreft prio. Zo klinkt de mogelijkheid om zonnenergie op te slaan in accu's heel interessant, maar als je dan beseft dat opslag van 5 Kwh ongeveer 4000 euro kost.... hoe mooi is het dan? Wat wil je met isolatie, welk glas zit er in? Hoe zit het met de keuken? Wat is de staat van het huis? Alleen een likje verf of is het een bouwval. kun je vloerverwarming aanleggen? dat lijkt mij een betere investering dan bijvoorbeeld accu's. Zo zijn er nog vele vele vragen te stellen.
Fair enough maar over het algemeen is het huis in nette staat op 1 lekkend raampje na en een buitenmuur die beter geisoleerd kan worden, het is een hoek huis. Het punt is dus dat ik niet exact weet waar ik moet beginnen met de lijst te maken die je noemt. We gaan nu niks aan de binnenkant doen waar het de kleur en vorm van de keuken, slaapkamers etc betreft, hooguit schuren en verven. Het meest wezelijke waar we een aannemer voor zoeken is de verduurzaming maar omdat het al een goed geregeld huis is lijkt atm zonne energie het meest voor de handliggend als het gaat om verbetering of zelfs reparatie. Kijk de douche is lelijk maar we dont care en de andere lelije dingen kunnen we zelf stucen of verven.

Edit: uiteraard offertes verzamelen adhv een bouw/keuringrapport maar zogezegd komt dan wel solar als eerste in beeld denk ik.

[Voor 3% gewijzigd door ROFLASTC op 20-02-2021 22:21]

And it goes BRAAAAAPP!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:23
ROFLASTC schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:21:

Fair enough maar over het algemeen is het huis in nette staat op 1 lekkend raampje na en een buitenmuur die beter geisoleerd kan worden
Maar dit weet je niet toch want als ik het goed begrijp heb je geen keuring laten doen ?

Niemand kan verder voor jou beslissen wat je prioriteiten zijn in het huis. Ik zou zelf mijn woonomgeving willen verbeteren. Dus isolatie, vloerverwarming, alles schoon verven, nieue vloeren en dingen als keuken en badkamer aanpakken. Voordat ik zou beginnen aan zonnepanelen. Maar dat is jouw keuze. Hier komen ze in maart panelen leggen. Opslag van zonne-energie vond ik nu nog niet interessant.

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 7900xtx sapphire pulse - @4k 144hz

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Skybullet schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:27:
[...]

Maar dit weet je niet toch want als ik het goed begrijp heb je geen keuring laten doen ?
Correct maar tegelijkertijd kon er veel overlegd worden om te laten zien dat een boel al is gedaan zoals vloerverwarming.
Niemand kan verder voor jou beslissen wat je prioriteiten zijn in het huis. Ik zou zelf mijn woonomgeving willen verbeteren. Dus isolatie, vloerverwarming, alles schoon verven, nieue vloeren en dingen als keuken en badkamer aanpakken. Voordat ik zou beginnen aan zonnepanelen. Maar dat is jouw keuze. Hier komen ze in maart panelen leggen. Opslag van zonne-energie vond ik nu nog niet interessant.
Sja onze drempel voor smaak is vrij laag dus alles woont wel eigenlijk al zal ongetwijfeld een keer de keuken veranderd worden of de ramen een ander kleurtje. We zien de panelen nu als een stap die het nu waard is maar ea komt inderdaad met een rapport, offertes etc.

And it goes BRAAAAAPP!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:02
ROFLASTC schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:54:
Excuus voor het wat rommelig neerzetten zo maar ik weet dus echt even niet waar te beginnen. De koop staat nu op 430 en 1 euro wat 40K boven funda vraagprijs is en er is 35K eigen geld. We zullen wel een groenhypotheek nemen van de Rabo om de zonnepanelen en overige duurzaamheidsdingen te doen waardoor ik hoop dat overbod weer terug te kunnen krijgen.
Die groenhypotheek scheelt je inderdaad zo'n 35K - uitgesmeerd over 30 jaar, dus dat klopt ongeveer wel. Maar volgens mij geldt die alleen voor nieuwbouwwoningen. Voor een bestaande woning zou je 0,1% duurzaamheidskorting kunnen krijgen, dat bespaart je 7K over 30 jaar. Maar dan moet je ook nog maatregelen nemen om de woning naar label A++ te krijgen. Bij een woning uit 1983 is dat niet noodzakelijk simpel, en zelfs als het als het simpel is kost het natuurlijk geld.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-03 21:28
Het lijkt wel alsof die zonnepanelen de heilige graal voor je is. Zonnepanelen in dakpannen, opslag van energie in accu's... toe maar. Bij mijn eerste huis zou ik de prioriteiten anders hebben. Ga er eerst eens lekker wonen. Bepalen wat jouw verbruik is. Is dat 3000 KW op jaarbasis, 4000? 6000? Als je dat weet plof je in één dag
het dak vol.

Als ik een nieuw huis zou kopen zou ik kijken naar het volgende:
- zijn er reparaties uit te voeren?
- wat kun je relatief eenvoudig verduurzamen? spouwmuurisolatie bijvoorbeeld. Zolderisolatie kan ook.
- hoe oud is de CV installatie? een 15 jaar oude ketel kun je goed vervangen voor een nieuwe! Levert je veel op.

Daarna zou ik kijken naar zaken die je in het begin goed kunt doen, maar op een later tijdstip lastiger uit te voeren worden. denk aan het vervangen van een laminaatvloer.

Zo kun je doorgaan naar de kleinere zaken die je tegenstaan.

Wat ik zelf niet goed snap is dat je een huis van 430k koopt, en dat je dan er geen 'eigen plekje' van maakt. Een likje verf en een exotische zonne-energie installatie, en that's it. :? Maar misschien zie ik het verkeerd.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Die groenhypotheek scheelt je inderdaad zo'n 35K - uitgesmeerd over 30 jaar, dus dat klopt ongeveer wel. Maar volgens mij geldt die alleen voor nieuwbouwwoningen. Voor een bestaande woning zou je 0,1% duurzaamheidskorting kunnen krijgen, dat bespaart je 7K over 30 jaar. Maar dan moet je ook nog maatregelen nemen om de woning naar label A++ te krijgen. Bij een woning uit 1983 is dat niet noodzakelijk simpel, en zelfs als het als het simpel is kost het natuurlijk geld.
Het zal wdb een beetje een bos aan subsidies en regelingen zijn en ik zag gister dat er een heleboel banken zijn met allerlei soorten groen hypotheken dus het zal even wat moeite kosten dat degelijk uit te zoeken. De woning zelf staat nu op C label dus daar zal dan ea mee gedaan moeten worden om op dat A++ te krijgen. Waarom dat een C is met al een boel verbeteringen die er in zitten is een beetje mistig maar dat zou ook een oude CV kunnen zijn natuurlijk. Volgende week hopelijk gauw een keuring en dan eens het lijstje opstellen.
Zoals ik zei we hebben een vrije ruime grens als het gaat om woonplezier en een matras op een betonnenvloer zou nog werken als slaapkamer. Het prijskaartje van het gebruik van het huis mag inderdaad zsm omlaag dus nu ff lang hard en diep gaan op dat soort verbouwingen waarbij een isolatie van een muur heus niet vergeten wordt. Ik zal na volgende week es de topic start aanpassen als ik meer concreet zicht heb op de (on)mogelijkheden.

[Voor 19% gewijzigd door ROFLASTC op 21-02-2021 08:41]

And it goes BRAAAAAPP!

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:14
Taxatie wordt dus nog spannend?
Je hebt 40k over de vraagprijs geboden, maar je hebt zelf maar 35k.
Wie gaat die 5k + alle bijkomende kosten betalen?
(Uitgaande dat vraagprijs ook taxatie prijs is, maar dat kan best meevallen)

Daarnaast wil je heel veel gaan verbouwen? Alhoewel een bouwdepot gewoon kan, zeker voor verduurzaming, moet je dit uiteindelijk ook terugbetalen.

Ik ben het er ook mee eens dat je allerlei dure maatregelen kunt nemen om te verduurzamen, maar begin eerst eens bij isoleren en een nieuwe ketel.
Je kunt wel aan de ene kant stroom opwekken, maar als aan de andere kant je gasverbruik heel hoog is en de warmte zo je huis uit loopt?

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
FuaZe schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:27:
Taxatie wordt dus nog spannend?
Je hebt 40k over de vraagprijs geboden, maar je hebt zelf maar 35k.
Wie gaat die 5k + alle bijkomende kosten betalen?
(Uitgaande dat vraagprijs ook taxatie prijs is, maar dat kan best meevallen)

Daarnaast wil je heel veel gaan verbouwen? Alhoewel een bouwdepot gewoon kan, zeker voor verduurzaming, moet je dit uiteindelijk ook terugbetalen.

Ik ben het er ook mee eens dat je allerlei dure maatregelen kunt nemen om te verduurzamen, maar begin eerst eens bij isoleren en een nieuwe ketel.
Je kunt wel aan de ene kant stroom opwekken, maar als aan de andere kant je gasverbruik heel hoog is en de warmte zo je huis uit loopt?
Dat wordt dus the whole package inderdaad dat wel en dus ook de CV en wat er nog ter tafel komt. De wens is inieder geval dat verduurzamen het overbod kan compenseren bij een later taxatie maar het zal natuurlijk blijken of dat zo werkt en we hebben het geluk dat we een handige handjes familie hebben die wel voor een boel kluswerk kunnen zorgen. We hebben echter weinig kluswensen anders dan het tapijt er uit rukken, dingen verven en dan dus alle groene stroom meuk. Hoe dat aan te vliegen voor een goede aannemer met dito prijs..

Met 2 kids in een studentenhuis kan iig niet meer en met dit huis kan ik ook mijn kantoor/bedrijf meenemen al was een beter betaalbare nieuwbouw wel leuker geweest wellicht.

And it goes BRAAAAAPP!

• CVTTPD2DQ
ROFLASTC schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:38:
De woning zelf staat nu op C label dus daar zal dan ea mee gedaan moeten worden om op dat A++ te krijgen. Waarom dat een C is met al een boel verbeteringen die er in zitten is een beetje mistig maar dat zou ook een oude CV kunnen zijn natuurlijk. Volgende week hopelijk gauw een keuring en dan eens het lijstje opstellen
Verwacht van de bouwkundige keuring geen uitgekiend duurzaamheidsadvies. Misschien dat ze het wel kunnen opnemen als je er speciaal om vraagt.

Label C is voor een woning uit de jaren '80 niet gek. Als je alle 'makkelijke' verbeteringen doorvoert (spouwmuur vullen, dubbel/HR glas) kom je daar ergens op uit.

"Vroeger" was het zo dat als je op een huis veel zonnepanelen kwijt kon, je het energielabel makkelijk naar "A" kon trekken. Ook al was het verder winderig en tochterig, met een enorme energierekening.

Volgens mij is dat sinds 2021 niet meer zo.

Als laatste is het ook nog zo dat het energielabel niet altijd iets zegt over het echte energieverbruik. Een hoekhuis zal (bij gelijke maatregelen) bijna altijd meer energie verbruiken dan een rijtjeshuis. Heb je een gevel op het zuiden die 's winters volle zon vangt, dan bespaart dit weer energie, etc. Dus het kan zijn dat je met een A-label niet eens zoveel energie bespaart als de extra uitgaven hebben gekost.

Als je indak zonnepanelen wil, dan kun je in Nederland kijken naar SCX of Stafier. En er zijn vast meer leveranciers.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Verwacht van de bouwkundige keuring geen uitgekiend duurzaamheidsadvies. Misschien dat ze het wel kunnen opnemen als je er speciaal om vraagt.

Label C is voor een woning uit de jaren '80 niet gek. Als je alle 'makkelijke' verbeteringen doorvoert (spouwmuur vullen, dubbel/HR glas) kom je daar ergens op uit.

"Vroeger" was het zo dat als je op een huis veel zonnepanelen kwijt kon, je het energielabel makkelijk naar "A" kon trekken. Ook al was het verder winderig en tochterig, met een enorme energierekening.

Volgens mij is dat sinds 2021 niet meer zo.

Als laatste is het ook nog zo dat het energielabel niet altijd iets zegt over het echte energieverbruik. Een hoekhuis zal (bij gelijke maatregelen) bijna altijd meer energie verbruiken dan een rijtjeshuis. Heb je een gevel op het zuiden die 's winters volle zon vangt, dan bespaart dit weer energie, etc. Dus het kan zijn dat je met een A-label niet eens zoveel energie bespaart als de extra uitgaven hebben gekost.

Als je indak zonnepanelen wil, dan kun je in Nederland kijken naar SCX of Stafier. En er zijn vast meer leveranciers.
Dat is ook wel waarom ik er zo een puzzel van maak eigenlijk want een label versus echt resultaat is al een probleem en wat er nog te bereiken is, is inderdaad moeilijker als wij er een waarde vermeerdering uit willen slepen (ooit). Het is inderdaad een hoekhuis dus die muur op de hoek zal wat aandacht vergen maar gelukkig is er al een boel gedaan op overige onderwerpen. Ik neem de leveranciers suggesties mee en dat wordt een aardige drukke week komende week. Ik zal bij de keuring nog vragen wat ze kunne naaraden voor verbeteringen en wat er allemaal moet versus wat later kan.

And it goes BRAAAAAPP!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-04 14:48
ik zou per ruimte bekijken wat er NU moet en wat kan wachten. Zo heb ik destijds mijn huis gekocht (alweer heel wat jaren geleden).

Van boven naar beneden keek ik:

zolder: vloeren zijn oke (niet mijn smaak maar voldoen)
badkamer: niet mijn smaak, maar is functioneel, alles is heel.
slaapkamers: behangen/verven/laminaatvloertje erin en klaar kosten 1500 euro
overloop: ligt laminaat , netjes , kan blijven
trap: verfje kosten 100 euro
gang en woonkamer: vloer vervangen .laminaat 2000 euro. behang/verf 500 euro
toilet : netjes en functioneert dus nieuwe bril 100 euro
keuken: is ramp, eruit. 10000 euro

Tuin had geen prio toen, dus opgeruimd, wat plantjes en klaar.

Wij hadden bouwkundig er wel naar laten kijken met een voorbehoud dat als het meer als 5000 euro ging kosten aan dingen die nu moesten we dan de prijs met 5000 lieten zakken.

Qua duurzaamheid zou ik kijken naar dingen die je direct wat op gaan leveren (vloer/muur/dak isolatie bijv.). IS je CV nog goed of kan je daar misschien combi mee maken met zonnepanelen?

Kortom kijk heel goed wat nu moet en naar dingen die je direct wat op gaan leveren en ga dan iedere keer weer een stap verder. Niet alles hoeft NU he..

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-04 14:48
CVTTPD2DQ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Indak zonnepanelen zou ik niet snel doen, volgens mijn zonnepanelen boer is dat toch minder brandveilig. Op je dag is minder risicovol. Sommige vezekeraars doen daar moeilijk over namelijk qua opstal verzekering.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:35
Ook al staat er geen bouwkundige keuring in je voorbehoud, je kan er natuurlijk wel gewoon 1 plannen. Als het allemaal tegenvalt kun je nog ontbinden in de 4 dagen bedenktijd na tekenen.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:49
Koptelefoontje schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:53:
Ook al staat er geen bouwkundige keuring in je voorbehoud, je kan er natuurlijk wel gewoon 1 plannen. Als het allemaal tegenvalt kun je nog ontbinden in de 4 dagen bedenktijd na tekenen.
Het is geen 4 maar 3 dagen. Verder moeten de verkopers dan wel meewerken natuurlijk.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mevrouwKees_1 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:49:
ik zou per ruimte bekijken wat er NU moet en wat kan wachten. Zo heb ik destijds mijn huis gekocht (alweer heel wat jaren geleden).

Van boven naar beneden keek ik:

zolder: vloeren zijn oke (niet mijn smaak maar voldoen)
badkamer: niet mijn smaak, maar is functioneel, alles is heel.
slaapkamers: behangen/verven/laminaatvloertje erin en klaar kosten 1500 euro
overloop: ligt laminaat , netjes , kan blijven
trap: verfje kosten 100 euro
gang en woonkamer: vloer vervangen .laminaat 2000 euro. behang/verf 500 euro
toilet : netjes en functioneert dus nieuwe bril 100 euro
keuken: is ramp, eruit. 10000 euro

Tuin had geen prio toen, dus opgeruimd, wat plantjes en klaar.

Wij hadden bouwkundig er wel naar laten kijken met een voorbehoud dat als het meer als 5000 euro ging kosten aan dingen die nu moesten we dan de prijs met 5000 lieten zakken.

Qua duurzaamheid zou ik kijken naar dingen die je direct wat op gaan leveren (vloer/muur/dak isolatie bijv.). IS je CV nog goed of kan je daar misschien combi mee maken met zonnepanelen?

Kortom kijk heel goed wat nu moet en naar dingen die je direct wat op gaan leveren en ga dan iedere keer weer een stap verder. Niet alles hoeft NU he..
Zo hebben wij het ook bekeken.
Huiskamer is geschilderd, vloer moet een keer vervangen worden (laminaat) door tegels maar hoeft niet meteen.
In de keuken hebben we geverfd, wat muurtjes laten betegelen en de lampen vervangen.
De hal en trap is voor nu goed genoeg (daar komt niemand binnen omdat iedereen langs achter komt).
Boven de badkamer is ook goed genoeg, het ziet er netjes uit. Niet in nieuwstaat maar alles werkt en heeft een moderne look.
Slaapkamers geschilderd.
Verder overal ledlampen in gedaan en in de tuin de betonstrook vervangen door grind met plantenbakken en een bak gemetseld voor planten (de rest is netjes, een paar gebroken tegels maar dat komt wel).
In de veranda is een raam vervangen en die is geschilderd aan de buitenkant en het dak schoongemaakt.

Verder ontdekken we dingen door er te wonen, in de winter verliest het huis veel warmte ondanks de nieuwe HR++ ramen (behalve de huiskamer maar daar zit een aanbouw aan vast) dus dit jaar worden de spouwmuren en het dak geïsoleerd.
De CVketel wilde ik vervangen maar het gasverbruik valt me erg mee. Ik denk dat die vlam dus niet zo veel gas kost. Dus die prio is verlaagd, misschien dat ik hem gewoon hou tot hij stuk gaat.

Zonnepanelen heb ik wel iemand voor laten komen voor een offerte, maar niet gedaan (omdat het dak nog gedaan moet worden) en met de huidige regels (Vlaanderen) is het denk ik ook minder interessant geworden (de teller mag niet meer terugdraaien). Misschien als een thuisbatterij goedkoper wordt, maar voorlopig is het van mijn lijst gehaald.

Dus tja, ik zou er ook gewoon gaan wonen en dingen doen die moeten en er dan eerst eens een jaar wonen. Dat lekkende raam dat moet je wel meteen fixen (en waarschijnlijk wel meer dingen die je nog moet ontdekken). Straks ligt je dak vol panelen en besluit je dat je een dakkapel wilt of blijken er stukken dak vervangen te moeten worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
Koptelefoontje schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:53:
Eens met dit. Plan z.s.m. een bouwkundige keuring in. Niet voor je "complete duurzaamheidsplan" maar puur even om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt (rotte vloerbalken, vochtproblemen, staat van het dak, etc.). Dit is op jouw eigen kosten en kost meestal zo'n 400-700 euro. Wel aftrekbaar denk ik (maar weet ik niet zeker). Willen verkopers niet meewerken, dan is dat al wel een teken aan de wand...

Mocht er uit zo'n keuring bijvoorbeeld komen dat er vloerbalken rot zijn en moeten vervangen, tegen bijvoorbeeld 8000 euro kosten, dan kan je dat als onderhandelmiddel gebruiken om de prijs te verlagen. Lukt dat niet dan is het aan jou natuurlijk hoe graag je het huis wilt hebben.

Alle 'verduurzaming' (dus niet te verwarren met gewoon noodzakelijk onderhoud) zou ik geheel apart zien en pas naar kijken als je het huis eenmaal hebt. Tenzij het zó slecht geisoleerd is dat je meteen vanaf start wonen een probleem hebt, maar dat zou wel opmerkelijk zijn want die andere 40 jaar hebben er ook gewoon mensen gewoond die het kennelijk geen múst vonden om verder te isoleren.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Valorian schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:40:
[...]

Eens met dit. Plan z.s.m. een bouwkundige keuring in. Niet voor je "complete duurzaamheidsplan" maar puur even om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt (rotte vloerbalken, vochtproblemen, staat van het dak, etc.). Dit is op jouw eigen kosten en kost meestal zo'n 400-700 euro. Wel aftrekbaar denk ik (maar weet ik niet zeker). Willen verkopers niet meewerken, dan is dat al wel een teken aan de wand...

Mocht er uit zo'n keuring bijvoorbeeld komen dat er vloerbalken rot zijn en moeten vervangen, tegen bijvoorbeeld 8000 euro kosten, dan kan je dat als onderhandelmiddel gebruiken om de prijs te verlagen. Lukt dat niet dan is het aan jou natuurlijk hoe graag je het huis wilt hebben.

Alle 'verduurzaming' (dus niet te verwarren met gewoon noodzakelijk onderhoud) zou ik geheel apart zien en pas naar kijken als je het huis eenmaal hebt. Tenzij het zó slecht geisoleerd is dat je meteen vanaf start wonen een probleem hebt, maar dat zou wel opmerkelijk zijn want die andere 40 jaar hebben er ook gewoon mensen gewoond die het kennelijk geen múst vonden om verder te isoleren.
Duidelijk, gaan we doen. keuring in de bedenktijd organiseren.

And it goes BRAAAAAPP!

• CVTTPD2DQ
Wat we ook een beetje missen is de motivatie. Wil je vooral het milieu sparen, of wil je lagere kosten? Bij investeringen voor duurzaamheid schiet je nu cash voor om die later via je energierekening terug te krijgen. Dat is prima als milieubesparingen een doel opzich zijn, of als je nu geld op je spaarrekening over hebt waar je een hoger rendement op zoekt. Maar volgens mij is jouw situatie eigenlijk omgekeerd: te weinig cash op dit moment.
mevrouwKees_1 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:50:
Indak zonnepanelen zou ik niet snel doen, volgens mijn zonnepanelen boer is dat toch minder brandveilig. Op je dag is minder risicovol. Sommige vezekeraars doen daar moeilijk over namelijk qua opstal verzekering
Eens, maar de TS wilde Tesla zonnedakpannen.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Inmiddels is de bank akkoord (gister pas) maar we kunnen verder. Keuring gaf 8K aan dingen om te doen die variëren in noodzaak, sommige dingen kunnen wachten maar houtrot ramen moet wel even gedaan. de dak(pannen)vervanging lijkt betaalbaar nu maar we gaan nu naar offertes kijken. Aan de hand van suggesties hierboven zoals Monier ea gevonden voor cellen op het dak. De overige zaken in het huis zijn netjes en het zou slechts betekenen dat we plavuizen vervangen of er een vloer op neerleggen ofzo. Dus so far so good. Nu hopen vlot de juiste mensen te vinden voor het dak of installatie werk.

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee