Advies t.a.v. zonnepanelen offertes gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:28
Ik ben nieuw in de zonnepanelen materie en heb twee offertes ontvangen.

- Ik verbruik 3600kwh
- Type dak: Schuin pannendak
- Orientatie : Zuid-West | hellingshoek ± 40 graden
- Ik verwacht geen vijf jaar meer in deze woning te wonen
- Omdat mijn zonnnepanelenkosten volledig worden gedekt door een aantal regelingen hou ik geen rekening met de terug verdientijd

De offertes zijn verschillend in de door de leverancier gekozen materialen en opbouw en lopen ook flink uiteen in prijs.Offerte 2 heeft mooi materiaal, maar de prijs is exorbitant hoog. Ik ken mensen die daar 18 jinko panelen voor hebben liggen. Wat is jullie mening over deze offertes? Ik wil het gewoon goed spul, voor een scherpe prijs. Garantie is minder relevant gezien de verwachte periode dat ik hier nog woon.

Offerte 1:
- 10 zonnepanelen Suntech zonnepaneel 360Wp full black
- Omvormer: SolarEdge 3680 HD-Wave
- Montage materiaal: schuin dak, V2
- Bekabeling solarkabel 4mm en voedingskabel 230V 3x4mm
- Externe werkschakelaar (verplicht conform NEN1010)
- Optimizers: 10 x Solaredge optimizer P401, per stuk uitleesbaar
- Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
- Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset
-Opbrengst 3319 KkWh Rekening houden met zonnestand
- 25 jaar garantie op het montage materiaal en bekabeling. 25 jaar garantie op de optimizers, 12 jaar
garantie op de omvormer.
-Zonnepanelen rendementsgarantie: na 25 jaar 80.7%. 12 jaar product garantie

Kosten: Inclusief BTW: 4.784,46

Offerte 2
- 10 x SunPower (P3) 375 Wp Full Black zonnepaneel
- 10 x Enphase IQ7+ micro-omvormer inclusief Envoy-S
- Montagemateriaal Clickfit/Solfix voor pannendak
- Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
- Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset
- Opbrengst 3200 KkWh Rekening houden met zonnestand
- 25 jaar garantie op panelen, micro omvormer
- Zonnepanelen Vermogensgarantie: 25 jaar @ 87 %
Kosten: Inclusief BTW € 5.884,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je tvt met enphase en solaredge is al langer dan 5 jaar, dus waar doe je het dan voor?

Hang dit op een simpele stringomvormer, dan zit je ook niet met een vendor-lockin en zadel je de toekomstige bewoners er ook niet mee op.

Overdracht kost al geld bij enphase

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik snap niet helemaal wat je nu vraagt, tvt maakt niets uit want alles wordt betaald
garantie maakt niet uit want ik woon er geen 5 jaar meer...

pleur het dak dan gewoon vol met pana's en een sma omvormer, worden de volgende bewoners vast blij van.
heb je 2 van de bekenste merken liggen, dat geeft vast de meeste meerwaarde bij verkoop, want uiteindelijk is dat alles wat nog overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taiHbqpVsetaSdmsLRk2Eff2JBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp6RfQO87XV2ct3H02nhoO66.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonics mag van mij ook als het geld tegen de plinten omhoog klotst.

Die IQ7+ worden trouwens opgeblazen als het deze panelen zijn
https://storage.googleapi...d83a7245785d021949880.pdf
https://cdn.webshopapp.co...0204/enphase-iq-serie.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
twain4me schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:03:
ik snap niet helemaal wat je nu vraagt, tvt maakt niets uit want alles wordt betaald
garantie maakt niet uit want ik woon er geen 5 jaar meer...

pleur het dak dan gewoon vol met pana's en een sma omvormer, worden de volgende bewoners vast blij van.
heb je 2 van de bekenste merken liggen, dat geeft vast de meeste meerwaarde bij verkoop, want uiteindelijk is dat alles wat nog overblijft.
Hmm, Vraagstelling is verwarrend idd, maar het is allemaal nieuw voor mij. Even wat toelichting, er kan deels aanspraak worden gemaakt op een waardevermeerderingsregeling. Echter doordat woning een 4 jaar jonge nieuwbouwwoning is, zijn zonnepanelen de enige/slimste optie. Mooi meegenomen dus.

Ik wil graag goed spul hebben liggen waar een volgende eigenaar ook blij mee is en inderdaad meerwaarde aan de woning geeft. Voor de periode dat ik hier nog woon is zelf stroom opwekken mooi meegenomen Logischerwijs wil dat er niet te veel betaald wordt voor wat er wordt geleverd.

De vraag wat concreter. Is het zinvol om voor de duurdere offerte 2 te gaan, of is offerte 1 ook goed spul en wordt de volgende eigenaar hier ook blij van? Of kan ik beter verder kijken?
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:59:
Je tvt met enphase en solaredge is al langer dan 5 jaar, dus waar doe je het dan voor?

Hang dit op een simpele stringomvormer, dan zit je ook niet met een vendor-lockin en zadel je de toekomstige bewoners er ook niet mee op.

Overdracht kost al geld bij enphase
Zoals benoemd laat ik de TVT deels buiten beschouwing. Je opmerking over vendorlocking en overdracht begrijp ik niet zo goed. Dit klinkt belangrijk.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:09:
[Afbeelding]

Panasonics mag van mij ook als het geld tegen de plinten omhoog klotst.

Die IQ7+ worden trouwens opgeblazen als het deze panelen zijn
https://storage.googleapi...d83a7245785d021949880.pdf
https://cdn.webshopapp.co...0204/enphase-iq-serie.pdf
Ik maak op uit je post dat de micro omvormer oplossing een onnodig dure oplossing is, en blijkbaar ook niet goed op elkaar afgestemd, want je linkt daar de juist combi panelen en miciroomvormer.

[ Voor 36% gewijzigd door mcsluis op 20-02-2021 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vendor-lockin
Als er iets mis is met de stringomvormer en ze zijn failliet heb je nog 5 fabrikanten.
5 minuten werk om een nieuwe op te hangen en je hoeft niet het dak op.

Enphase overdracht kost geld.
vinylator in "Overnamekosten van Enphase?"

Google ff.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:24:
Vendor-lockin
Als er iets mis is met de stringomvormer en ze zijn failliet heb je nog 5 fabrikanten.
5 minuten werk om een nieuwe op te hangen en je hoeft niet het dak op.

Enphase overdracht kost geld.
vinylator in "Overnamekosten van Enphase?"

Google ff.
Dank voor twee schoppen in de goede richting. Ik zie net trouwens dat het om deze panelen gaat.
https://zonnemarkt.nl/data/Sunpower-375.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan kan het wel met de IQ7+
Maar die doen niet meer dan 290 watt. (IQ7A kan ook)
Ik zie toch liever een string omvormer. (die je zelf volledig in de hand hebt)

Er zijn ongewenst wat foute updates verstuurd...(vermoedelijk)
Enphase IQ7+ fout! Na update.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:29:
Dan kan het wel met de IQ7+
Maar die doen niet meer dan 290 watt. (IQ7A kan ook)
Ik zie toch liever een string omvormer. (die je zelf volledig in de hand hebt)

Er zijn ongewenst wat foute updates verstuurd...(vermoedelijk)
Enphase IQ7+ fout! Na update.
Dank voor weer een reactie! Goh, dat betekent dat offerte 2 die aangeeft 10x375 =3750 feitelijk maar 10x290 = 2900 en daarbij ook nog geen rekening wordt gehouden met daarwerkelijk opbrengst.

Toch blij dat ik hier even een topic open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met enphase is het ook een beetje afhankelijk welke ligging je dak heeft.

Met een minder gunstig gelegen dak, zal het volledige Wp vermogen van de panelen niet vaak gehaald worden.
Enkel in het voorjaar met kouder weer.

Maar een stringomvormer (SMA 3.6) is dus niet per paneel beperkt. (op 2900 watt zoals je uitrekent)
Maar het kan best zo zijn dat een SMA 3.0 ook zwaar genoeg is omdat je dak minder gunstig is.
Zelf kan ik niet tegen aftoppen, dus al mijn omvormers zijn te groot.
Op jaarbasis zal dat wellicht niet zo gek veel uitmaken. Maar ik zie liever geen beperkingen op mooie dagen.

Een en ander kan je hier ook lezen, al vind ik het nogal erg enphase promotie gerelatieerd
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Je ziet hier een (geupdate) plaatje welke te kiezen:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7a-micro-omvormer.html
375 Wp is dus grensgeval tussen IQ7+ en IQ7A

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mcsluis schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:17:
[...]

Hmm, Vraagstelling is verwarrend idd, maar het is allemaal nieuw voor mij. Even wat toelichting, er kan deels aanspraak worden gemaakt op een waardevermeerderingsregeling. Echter doordat woning een 4 jaar jonge nieuwbouwwoning is, zijn zonnepanelen de enige/slimste optie. Mooi meegenomen dus.

Ik wil graag goed spul hebben liggen waar een volgende eigenaar ook blij mee is en inderdaad meerwaarde aan de woning geeft. Voor de periode dat ik hier nog woon is zelf stroom opwekken mooi meegenomen Logischerwijs wil dat er niet te veel betaald wordt voor wat er wordt geleverd.

De vraag wat concreter. Is het zinvol om voor de duurdere offerte 2 te gaan, of is offerte 1 ook goed spul en wordt de volgende eigenaar hier ook blij van? Of kan ik beter verder kijken?
Als ik vanuit de ogen van een koper zou kijken zou ik erg blij zijn als het dak vol ligt, ik ken je situatie niet maar als je bv met 12 panelen het dakvlak op een nette manier vol kan leggen zou ik dat zeker niet laten.

Dan zou ik voor een bekend merk gaan als het in het budget past LG, panasonic of REC of als (goede) budget oplossing een chinees, en ja er zijn grote verschillen in de prijs. maar er zijn erg veel mensen die deze merken kennen, of na googlen veel positiefs kunnen lezen. (als ze het niet verkloten in de komende 4 jaar)
Past het niet in het budget dan bv gewoon Longi. Ik denk dat als je de goedkoopste omvormer ophangt je de indruk wekt erg budget bezig te zijn geweest. mede daarom zou ik voor een sma gaan. maargoed het is een paar honderd duurder dan bv een Goodwe van de chinese merken heb ik de indruk dat Goodwe er redelijk opstaat bij de gemiddelde zonnepaneel geintreseerde.

Daarnaast buisjes netjes recht etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
mcsluis schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:17:
Ik wil graag goed spul hebben liggen waar een volgende eigenaar ook blij mee is en inderdaad meerwaarde aan de woning geeft.
Over een aantal jaar geeft goed spul weinig meerwaarde. Misschien hecht de nieuwe eigenaar daar helemaal geen waarde aan.
Net zoiets als met een dure keuken in je huis plaatsen (voor de volgende eigenaar).

Leg er gewoon normaal spul op met een simpele string omvormer.

En met BTW aftrek loop je de kans om te moeten verrekenen met de belastingdienst als je te snel weer verkoopt. Dus reken je niet te snel rijk op dat gebied.

[ Voor 19% gewijzigd door jobr op 20-02-2021 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
@twain4me @AUijtdehaag @jobr Dank voor jullie reacties en inzichten, wordt gewaardeerd! Ik merk al dat ik het niet helemaal op de juiste wijze benaderd heb. Ik weet nu in ieder geval

- Offerte 1 een beter optie lijkt dan 2, maar dat er ruimte is voor verbetering
- Offerte 2 Omvormer en panelen niet juist op elkaar afgestemd zijn. Zou met een iq7x of A gecombineerd moeten worden.
- Ik geen dure constructies wil met micro omvormers
- beter kan kiezen voor een constructie met stringomvormer, advies voorkeursmerk SMA
- Dit te regelen moet zijn voor max 4500 euro inclusief BTW
- Vooral een goed systeem moet willen voor mezelf en meerwaarde woning / behoefte volgende eigenaar buiten beschouwing moet laten.
- Rekening moet houden met verrekening btw aftrek indien op relatief korte termijn verhuizen

Ik ga dus beter onderzoek doen en een aantal extra offertes aanvragen. Mocht iemand goede ervaringen hebben met een bedrijf die levert in regio Groningen, wordt een DM op prijs gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Waarom zou je SMA nemen. Growatt of Goodwee lijkt me voldoende in jouw situatie. Scheelt weer een flink stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom zou je solaredge nemen of micro omvormers?

Is het een dak met veel schaduw?

Is het antwoord nee?
-> SMA -> voor makkelijk zelf uitlezen
-> growatt of goodwe -> voor goedkoop (maar lastiger zelf uitlezen)

Een schaduwloos dak, levert niks meer op met solaredge of enphase.
Integendeel, die optimizers kosten ook stroom op grijze dagen.
Dan is een stringomvormer beter.
Een micro omvormer zal eerder starten en later stoppen.
Maar wat heb je daar aan? Dat scheelt je enkele watts per paneel in de ochtend en avond.
Niet boeiend tegenover de meerprijs.

Qua panelen is het een "gevoel"
LG, Panasonic, Rec, Sunpower, zijn niet chinese panelen en vallen onder het hogere segment
De rest is vele malen goedkoper maar werkt ook.

Toegegeven. Sunpower zijn mooi zwart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzlxH6eNUA1o4Ia7SIcPdAGrvbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gyYTtCCe9mbVYlL2T1hN2X5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zelf panasonic en ben daar ook heel tevreden mee. (n-silicium en kakt minder in met warmte, maar ook maar enkel procenten, dus....)

Heb inmiddels ervaring met SMA, Growatt, Solax (via de cloud), Fronius en Enphase om deze zelf uit te lezen.
Maar SMA is toch wel de makkelijkste. Internet verbinding is niet eens nodig. Maar wel handig om naar pvoutput te sturen.

[ Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Update: Donderdag zonnefabriek over de vloer. Gaat een offerte opmaken o.b.v. stringomvormer. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05 20:17
@mcsluis hoe was je ervaring met Zonnefabriek? Ik ga ze binnenkort ook uitnodigen voor een adviesgesprekz

Edit: sorry voor de onnodige bump, dit had achteraf een dm moeten zijn; ik had niet op de timestamp van de post gelet.

[ Voor 36% gewijzigd door dutchminator op 08-04-2022 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
dutchminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:42:
@mcsluis hoe was je ervaring met Zonnefabriek? Ik ga ze binnenkort ook uitnodigen voor een adviesgesprekz
Let op! dit is een zeer oude topic -> Geen advies meer nodig !!

@dutchminator Uiteindelijk enkel telefonisch contact gehad met een offerte die ruim 2000 euro hoger uitviel dan andere partijen. Inmiddels liggen er hier nu reeds een jaar 12x 360 met Solaredge op het dak (toch eigenwijs geweest).

[ Voor 8% gewijzigd door mcsluis op 08-04-2022 13:52 ]

Pagina: 1