Toon posts:

Monitor pc ging op zwart bij gamen en bij opnieuw opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• murn
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-03 11:04
Hallo iedereen,
Ik heb een probleem met mijn pc en dat probleem is’: Toen ik aan het gamen was ging heel af en toe het beeld op zwart/blauw. Later werd dit steeds vaker, ik met mijn domme kop denken dat er niets aan de hand was. Vanochtend wou ik eventjes gamen alleen toen kreeg ik alleen maar zwart scherm en kon ik er helemaal niets meer mee. Nu zou ik echt niet weten waar en aan zou moeten liggen zeg maar.’

Mijn componenten zijn’:
Processor: Intel core i5 3570k
Moederbord: Asus p8z68-V pro 3 gen
Videokaart: sapphire-radeon-r9-280-dual-x-3gb
Geheugen ram: zijn 3 sticks of 4 gb ddr 3 (weet niet van welk merk)
Voeding: corsair cv 450m
Dan heb ik er ook nog een ssd van 240gb in zitten met een hdd van 1tb

Ook is de Windows versie nog versleuteld dus kan Windows gebruiken maar niet alles er van zoals een 2e beeldscherm met andere achtergrond bijvoorbeeld.

Ook heb ik wel problemen gehad eerder. Zoals dat het cmmr batterijtje leeg was, maar ook dingen die ik zelf nog niet had gevonden dat mijn aux kabels niet meer worden gedetecteerd, oftewel alles via Bluetooth moet.
Ook het feit dat ik na dat ik mijn pc heb uitgezet en hem weer wil aan zetten eerst opnieuw moet opstarten anders pakt hij de internet kabel niet. Ik weet niet of dit er mee te maken heeft maar is toch altijd handig om in ons achterhoofd te houden denk ik tenminste. Ook zei de zo nu en dan dat ik te oude drivers had alleen had ik al wel de nieuwste van mijn moederbord gedownload.

Ik heb al wel gekeken of het niet gewoon aan mijn beeldscherm laag of kabels. Had eventjes snel een andere kabel en beeldscherm gepakt alleen jammer genoeg met weinig progessie.
Ik kan altijd nog eventjes proberen om het cmmr batterijtje te vervangen of dat nog wat oplevert.

Met vriendelijke groet
Murn

.
Dit was gisteravond onder het gamen

Dit was met het andere beeldscherm en dan zegt die dat er een fout is.

Alle reacties

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:01
Tijd om te kijken waar het aan ligt door middel van zaken uitsluiten.
Bijv. even je videokaart eruit halen en je beeld aansluiten op het moederbord. Vanaf hier kijken of het dan wel werkt. Deze strepen zouden bijv kunnen duiden op een kapotte videokaart.

Als je al meerdere problemen had kan het ook zijn dat je moederbord kapot is.
Dit is het beste te testen door zoveel mogelijk eruit te halen en enkel met de basis op te starten.

[Voor 6% gewijzigd door Renzzie op 19-02-2021 11:13]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 20:47
Wat bedoel je met
Ook zei de zo nu en dan dat ik te oude drivers had alleen had ik al wel de nieuwste van mijn moederbord gedownload.
Oude drivers waarschuwing? dat krijg je naar mijn weten bv alleen bij je videokaart.

Die strepen op je scherm doen vermoeden naar je grafische kaart. Maar tegelijkertijd kan het ook zo zijn dat je ram en of moederbord niet meer in orde is, aangezien je problemen hebt met de poorten van je bord. Je moet dus gaan troubleshooten.

Zoals hierboven Door @Renzzie word gezegd. Dus stap voor stap, begin zonder grafischekaart, zonder extra pci-e kaarten, met maar 1 stickje ram bv. En idd dan weer opbouwen.

[Voor 4% gewijzigd door legendareN op 19-02-2021 11:29]

• murn
Hallo Renzzie

Ik heb eerst dus de videokaart er eerst uitgehaald en dat probleem is dusver nu wel opgelost want hij doet het.

Ik weet niet of jullie hier dus nog meer van weten dan met de problemen van het geluid vooral eigenlijk dus als jullie mij daar bij zouden kunnen helpen en misschien weten wat nu te doen ,want moet dus waarschijnlijk nieuwe videokaart kopen enig idee welke ik dan zou kunnen kopen?

Met vriendelijke groet.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 20:47
De markt voor videokaarten is op dit moment niet in orde, je zou op vraag en aanbod kunnen kijken voor een oudere kaart. Want iets moderns is niet te betalen momenteel. Kaarten kosten nu 2 tot 3x zoveel dan dat ze oorspronkelijk hebben moeten kosten.

Ik denk dat je moederbord wat problemen heeft, wellicht heb je niet de juiste realtek audio drivers geinstalleerd? En anders een audio pci-e insteekkaart. Een geluidskaartje halen dus.

https://tweakers.net/videokaarten/aanbod/

Kijk hier eens rond. Maar zelfs een 1050ti word 130euro voor gevraagd. Dus ik denk dat je of een tijd moet wachten, en dat kan misschien nog wel tot eind dit jaar worden, of toch even in de buidel moet tasten, en dan krijg je niet eens een mega upgrade.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:14
-Je videokaart is aan het sterven.

-Je voeding is aan het sterven/niet toereikend (meer).

• Renzzie
Sluit je het geluid aan op het moederbord of op de kast? Als je het op de kast doet zou het kunnen duiden op een los stekkertje. Als je het direct op het mobo doet, dan kan het een probleem met het mobo zijn.

Het is een oud beestje en je had een oude videokaart. Als je hier nog tevreden mee was zou ik iets gelijkwaardigs tweedehands halen. bijv een 1050 of 1060

• murn
Ik sluit het stekkertje drekt aan op het moederbord zelf altijd. Nooit eigenlijk op de kast.

zeker waar dat het een oud beestje was. Opzich was ik er wel tevreden mee, zou eigenlijk wel een iets beter willen.

Klopt ik had het door dat de markt helemaal niet goed loopt. Dus weet niet precies wat nu wijsheid is.

• murn
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:38:
-Je videokaart is aan het sterven.

-Je voeding is aan het sterven/niet toereikend (meer).
bedoeld u hier beide dingen mee of een van beide want we hebben inprincipe toch het probleem gevonden?

• HugoBoss1985
Volgens mij kan het nog steeds één van de twee zijn of beide.

De voeding wordt namelijk minder belast wanneer je de videokaart verwijderd. ;)
En dan lijkt het inderdaad dat het nu goed werkt omdat de pc geen videokaart meer bevat en de voeding dus minder hoeft te doen.
Zwarte schermen kan (let wel: naar mijn ervaring!) ook op een probleem met een voeding wijzen.

Ik zou persoonlijk de videokaart in een andere pc testen om dat uit te sluiten.

[Voor 33% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-02-2021 11:52]

• murn
ik heb hier wel een andere pc staan alleen is dat ding echt oud uit 2008 volgens mij. Ook krijg ik dan het probleem dat ik dan andere videokaart drivers daar op moet instaleren omdat dat een msi is.

• Renzzie
murn schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:46:
Ik sluit het stekkertje drekt aan op het moederbord zelf altijd. Nooit eigenlijk op de kast.

zeker waar dat het een oud beestje was. Opzich was ik er wel tevreden mee, zou eigenlijk wel een iets beter willen.

Klopt ik had het door dat de markt helemaal niet goed loopt. Dus weet niet precies wat nu wijsheid is.
Je kan dan nog proberen om deze op de kast aan te sluiten. En anders inderdaad driver gerelateerd.

Als je nog wel tevreden bent zou ik wachten. Gewoon een 2e hands videokaartje en dan pas upgraden als je je echt begint te irriteren aan je systeem. Nu upgraden is gewoon duur. Of een upgrade het geld waard is, is een persoonlijke keuze. Ik ben in ieder geval aan het wachten totdat de prijzen weer wat normaler worden. Een flinke upgrade nu kost je met gemak €1500 en dan doe je nog niets geks.

Als ik naar de games kijk die je speelt is een upgrade niet echt nodig.

• HugoBoss1985
murn schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:52:
ik heb hier wel een andere pc staan alleen is dat ding echt oud uit 2008 volgens mij. Ook krijg ik dan het probleem dat ik dan andere videokaart drivers daar op moet instaleren omdat dat een msi is.
Tja, dat hoort er soms bij met troubleshooting.

• Renzzie
murn schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:52:
@HugoBoss1985 heeft inderdaad gelijk. Je wilt de voeding uitsluiten.

Hoe is drivers een probleem? zoiets kost je 30min op z'n hoogst.
Of geef je liever €100-€150 uit voor iets wat wellicht niet nodig is? ;)

[Voor 8% gewijzigd door Renzzie op 19-02-2021 11:54]

• murn
Renzzie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Je kan dan nog proberen om deze op de kast aan te sluiten. En anders inderdaad driver gerelateerd.

Als je nog wel tevreden bent zou ik wachten. Gewoon een 2e hands videokaartje en dan pas upgraden als je je echt begint te irriteren aan je systeem. Nu upgraden is gewoon duur. Of een upgrade het geld waard is, is een persoonlijke keuze. Ik ben in ieder geval aan het wachten totdat de prijzen weer wat normaler worden. Een flinke upgrade nu kost je met gemak €1500 en dan doe je nog niets geks.

Als ik naar de games kijk die je speelt is een upgrade niet echt nodig.
Is goed. Heb namelijk ook echt niet zin en ook de waarde kan ik er niet van in zien om eventjes het 3 dubbele er voor neer te tikken ondanks dat ik werk vind ik dat er zonde.

• murn
Renzzie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:53:
[...]

@HugoBoss1985 heeft inderdaad gelijk. Je wilt de voeding uitsluiten.

Hoe is drivers een probleem? zoiets kost je 30min op z'n hoogst.
Of geef je liever €100-€150 uit voor iets wat wellicht niet nodig is? ;)
het maakt me niet uit om te. Alleen het feit dat ik echt niet altijd even handig ben maakt me niet bepaald prettig als u snapt wat ik bedoel.

• Renzzie
Videokaart is relatief simpel te vervangen. Dat lukt je vast :)

• murn
Renzzie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:56:
Videokaart is relatief simpel te vervangen. Dat lukt je vast :)
dat zal me vast lukken maar meer het feit dat ik in de knoop raak met de drivers

• murn
en het terug zetten van die drivers kan dat ook op een simpele manier qua download of wat?

• HugoBoss1985
murn schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:57:
[...]

dat zal me vast lukken maar meer het feit dat ik in de knoop raak met de drivers
Nieuwste drivers en DDU downloaden en op een usb stick zetten.

De netwerkkabel uit de pc (waar je de kaart in wil testen) laten/trekken.

De videokaartdrivers verwijderen van de pc via programma's/onderdelen.

DDU en de drivers kopiëren naar de pc

DDU uitpakken/installeren.

Opstarten naar de veilige modus.

Met DDU de driver restanten van alle videokaarten verwijderen.

Opnieuw opstarten en de nieuwste drivers voor de R9 280 installeren.

Opnieuw opstarten.

Netwerk kabel er eventueel weer in en de kaart testen.

• murn
Welke nieuwe ddu moet ik downloaden en op een stick zetten die van mijn eigen videokaart of uit die andere pc??

En als ik het goed begrijp wil je alles testen in een andere computer,

waar ik dus die drivers van moet verwijderen en dan dus de drivers van mijn r9 280 downloaden en dan kijken of die het doet.

Sorry dat ik zo veel vraag maar ik ben niet helemaal thuis in deze wereld zoals je misschien al door had

[Voor 14% gewijzigd door murn op 19-02-2021 12:27]

• murn
En jullie zeggen ook dat ik een geluidskaartje nodig heb wat voor 1 zou dat dan moeten zijn.
Wel voor een aux kabel

[Voor 12% gewijzigd door murn op 19-02-2021 13:07]

• Renzzie
murn schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:15:
Welke nieuwe ddu moet ik downloaden en op een stick zetten die van mijn eigen videokaart of uit die andere pc??

En als ik het goed begrijp wil je alles testen in een andere computer,

waar ik dus die drivers van moet verwijderen en dan dus de drivers van mijn r9 280 downloaden en dan kijken of die het doet.

Sorry dat ik zo veel vraag maar ik ben niet helemaal thuis in deze wereld zoals je misschien al door had
Als je oude PC op internet zit gewoon alles daar downloaden. Zo niet, dan downloaden op je huidige PC en op een USB stick zetten.

DDU is om alle oude grafische drivers te verwijderen.
Download dus DDU en run deze. Volg de instructies. (link; https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html )
Zorg dat je de nieuwe drivers al gedownload hebt vor de r280 en installeer deze daarna.

Het is letterlijk dubbel klik > volgende > volgende > volgende. Niet moeilijker maken dan het is, er is niets engs aan :)

• murn
Das prima te doen wel. Alleen hoe vind ik de drivers van die andere videokaart? want die is namelijk nog wel steeds in gebruik

• Renzzie
Google de naam van de videokaart + driver

• murn
Ik kan niet een driver meer vinden voor de videokaart op de msi site.

Videokaart: MSI NX8600GT-TD1GEZ/D2

Laat maar dit gaat sowieso niet kunnen omdat die voeding geen pins heeft om in mijn gpu te stoppen.

[Voor 32% gewijzigd door murn op 22-02-2021 15:39]

• HugoBoss1985
murn schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:34:
Ik kan niet een driver meer vinden voor de videokaart op de msi site.

Videokaart: MSI NX8600GT-TD1GEZ/D2

Laat maar dit gaat sowieso niet kunnen omdat die voeding geen pins heeft om in mijn gpu te stoppen.
Ik wil je ook adviseren om in de toekomst bij Nvidia (of AMD) zelf de drivers te downloaden en niet bij de "board partner" (MSI in dit geval).
Dan heb je vaak nieuwere drivers.
Alhoewel dat voor een 8600GT niet echt relevant zal zijn, gezien de leeftijd daarvan zullen de drivers wel even oud zijn van beide websites :P

• murn
Is goed.

Maar wat zou ik nu verder kunnen proberen dan?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee