Toon posts:

Keuze warmtepomp bij goede isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:32
- edit -

Omdat ik niet 1 antwoord als 'beste' kon aanmerken, hier een update. Ik heb uiteindelijk een Panasonic J 5kW (monoblock) gekozen, omdat deze qua prijs/prestatie verhouding erg goed presteert en opties heeft om met domotica te koppelen. Er is dus ook veel support voor op de forums hier en hij is zelf te plaatsten. Omdat het huis zelf goed geisoleerd is, zal 5kW zelfs nog wat overpowered zijn, maar de Panasonic kan ook goed terug moduleren, kortom: allemaal voordelen ;) .

Dit was een korte samenvatting waarom ik voor deze Warmtepomp gekozen heb.

- edit -
Ik heb een nieuwe warmtepomp nodig voor in een verbouwd huis uit 1960, wat zeer goed geisoleerd is en geen gebruik meer maakt van het gas.

Het afgelopen jaar druk bezig geweest om een oud huis te verbouwen tot ons 'droomhuis'. Hier rekening mee gehouden dat we van het gaf afgaan en alles extra goed willen isoleren, zodat we hier nog heel lang kunnen blijven.

We zijn gegaan van (maart 2020 tot februari 2021) en als derde hoe het ongeveer moet worden:

De volgende isolatietechnieken zijn toegepast:
  • Buitenmuren aan de binnenkant voorzien van 4cm PIR platen
  • Spouwmuur met PUR schuim
  • Buitenmuur met 13cm EPS
  • Dak schuin geisoleerd met 24cm Knauf glaswol
  • Dak plat (aanbouw) geisoleerd met 26cm PIR platen
  • Houten muren (aanbouw, achtergevel) geisoleerd met 24cm Knauf glaswol en 13cm EPS
  • Vloeren geisoleerd met 26cm EPS en daar overheen een betonvloer
  • Aluminium ramen met HR+++ glas
Wat resulteert in de volgende Rc waarden:
  • Stenen muren: 9,6
  • Houten muren: 11
  • Dak schuin: 6,6
  • Dak plat: 9,4
  • Vloer: 8,5
  • Kozijnen geheel: ong 1.4 W/m²K
  • Glas: U-waarde 0.6
De afgelopen (horror)winter hebben we het huisje warm gestookt met een oude close-in boiler van 10 liter (1,8kW) die op de vloerverwarming staat. De boiler pendelt netjes aan/uit om de binnentemperatuur beneden rond de 21 graden te houden. Boven hebben wij alleen elektrische vloerverwarming in de badkamer (5m2).

Verder is er een Zehnder ComfoAir Q450 met enthalpiewisselaar aanwezig, welke het huis voorziet van ventilatie en hopelijk boven ook iets warmere lucht inblaast in de winter en wat koelere lucht in de zomer (wanneer het buiten koeler is). En het gehele dak ligt vol met zonnepanelen (140 stuks) wat een max opbreng heeft van ongeveer 12 kW. Door de Oost/West opstelling haal je dat overigens nooit.

De bruto inhoud van het huis is: 450m3.
Oppervlakte van het huis is: 120m2.
Oppervlakte vloerverwarming is: 75.

We hebben geen berekeningen laten maken, dat wilde ik zelf doen. Nu was de simpelste variant (dmv je oude gasverbruik) niet van toepassing, omdat we hier nooit gas gebruikt hebben en het gehele huis nu geisoleerd is. Qua warmtepomp vind ik het belangrijk dat hij stil is, goed te sturen valt (dmv homeassistant bijv.) en dat hij uiteraard het huis lekker warm houdt (22 graden).

Ik kom al snel op een buffervat uit van 500L, omdat we boven een bad hebben staan en twee regendouches, maar hoeveel kW ik nodig heb vind ik lastig. Als ik nieuwbouw huizen zie hier in de buurt, dan komen die weg met een buffervat van 500L en een warmtepomp tussen de 7 en de 9kW, terwijl die huizen qua inhoud en vloeroppervlak een stuk groter zijn en minder goed geisoleerd.

Ik denk daarom zelf dat ik met een 6kW goed uit de voeten moet kunnen komen. Ik wil natuurlijk voorkomen dat hij gaat pendelen of dat hij het tijdens koude dagen niet trekt.

Zelf heb ik gekeken naar een Nefit/Bosch en Niba. LG valt af omdat ik veel negatieve dingen lees tijdens de koude dagen. Verder vind ik het dus belangrijk dat de geluidsproductie al voldoet aan de waardes die ingaan April 2021 (max 40db).

In het geval van een warmtepomp vind ik comfort belangrijker dan prijs, dus ben daarom ook bereid wat meer te betalen voor meer kwaliteit.

[Voor 129% gewijzigd door Krilo_89 op 29-05-2021 10:01]

Alle reacties

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik zie niet of je wel of geen vloerverwarming hebt. Zonder vloerverwarming zou ik kijken naar een airco voor verwarmen/koelen beneden. Ikzelf verwarm ook alleen beneden met een airco. En voor warm water een warmtepompboiler, daar is nog subsidie op. Bij vloerverwarming, zou ik een kleine L/W warmtepomp kiezen en aparte warmtepompboiler. Zie mijn onderschrift voor meer informatie van mijn situatie/keuzes (airco, WPB).

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-03 22:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:34:
Ik zie niet of je wel of geen vloerverwarming hebt. Zonder vloerverwarming zou ik kijken naar een airco voor verwarmen/koelen beneden. Ikzelf verwarm ook alleen beneden met een airco. En voor warm water een warmtepompboiler, daar is nog subsidie op. Bij vloerverwarming, zou ik een kleine L/W warmtepomp kiezen en aparte warmtepompboiler. Zie mijn onderschrift voor meer informatie van mijn situatie/keuzes (airco, WPB).
Krilo_89 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:15:
De afgelopen (horror)winter hebben we het huisje warm gestookt met een oude close-in boiler van 10 liter (1,8kW) die op de vloerverwarming staat.

[Voor 6% gewijzigd door niki_lauda op 20-02-2021 08:02]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@Krilo_89 Een buffervat is iets anders dan een boilervat. Een buffervat dient als energiebuffer voor je verwarming, en het boilervat is voor je warme water.

500L is veel, echt heel veel. Gebruikelijk is rond de 200L voor een gezin. Echter zie je soms ook wel bewegingen naar boven (denk aan 300L). Als je af en toe echt meer nodig hebt zou ik eerder gaan kijken naar een doorstromer er bij. Want dat warm maken kost je een hoop energie elke keer.

Ik heb hier een huis uit 94 opgeknapt en een warmtepomp geplaatst. Dat ging prima met een Stiebel Eltron WPC17. Die genereert maximaal (geloof ik) 7kWh.

Als jij het warm kan houden met een close in boilertje kun je volgens mij af met een heel kleintje (in principe is 2kW al genoeg als je van daaruit rekent. Ik zou eens contact opnemen met een expert die je hierbij goed kan adviseren. Een goed ingeschaalde warmtepomp kan je een hoop energie besparen.

[Voor 3% gewijzigd door Hooglander1 op 20-02-2021 08:12]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:25
Deze tool is wel handig om zelf te kunnen rekenen aan het warmteverlies:
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/

Verder lijkt me gezien je ervaring met de 2kW boiler bij koude dagen dat een kleine warmtepomp van 5kW al meer dan zat zou moeten zijn. Ik zou bijvoorbeeld eens kijken naar een Panasonic monoblock J serie van 5kW of een kleine Mitsubishi split. Dat zijn twee populaire opties hier op het forum vanwege de prijs prestatie verhouding en opties om ze aan domotica te kunnen knopen (Cloud module of Heishamon bij Panasonic en Procon of DIY bordje bij Mitsubishi).

Ik zou vooral ook opletten dat je een niet te grote warmtepomp koopt vanwege het beperkte oppervlakte aan vloerverwarming. Met 35 aanvoer en 33 retour op 75m2 op 10cm hart op hart kom je op zo'n 5kW afgifte van de vloer (https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening). Dus ik gok dat groter dan dat weinig nut zal hebben.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
De isolatie werkt goed want je hebt voldoende aan die 1.8 kW boiler. Het lijkt wel een passief huis zo.

Hier ging er toen het koud was constant 1.6 kW elektrisch in de warmtepomp om er 5 kW thermisch uit te halen.

De kleinste L/W warmtepomp is het best voor verwarming. En ook wel fijn om te kunnen koelen in de zomer. (dat kan zo'n close in boiler niet)

Hoe lang douchen jullie? Een boiler vat groter dan 300 liter is er zeldzaam en zelden nodig. Hoe groter hoe meer stilstand verlies (warmtebron in de zomer). En hoe groter hoe meer energie nodig voor de legionella run.

Een doorstroom verwarmer erbij kan altijd nog.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Krilo_89
@ZuinigeRijder , Ik heb beneden vloerverwarming zoals @niki_lauda al aangaf ;). Wat ik wel vergeten te zeggen ben is dat ik twee extra verwarmingsgroepen heb buiten onder de veranda. Dus eigenlijk zou die 75m2 vloerverwarming ongeveer 90m2 moeten zijn. Maar ja die gebruik ik niet om écht te verwarmen, meer om het niet te laten bevriezen.
500L is veel, echt heel veel. Gebruikelijk is rond de 200L voor een gezin. Echter zie je soms ook wel bewegingen naar boven (denk aan 300L). Als je af en toe echt meer nodig hebt zou ik eerder gaan kijken naar een doorstromer er bij. Want dat warm maken kost je een hoop energie elke keer.
Hoe lang douchen jullie? Een boiler vat groter dan 300 liter is er zeldzaam en zelden nodig. Hoe groter hoe meer stilstand verlies (warmtebron in de zomer). En hoe groter hoe meer energie nodig voor de legionella run.
Ik ging ervan uit dat als je je bad vult van bijv. 200 liter en je wilt erna douchen, dat je dan geen warm water meer hebt met een 200 liter vat. Ik bedoelde wel echt een 'buffervat', ik dacht dat een boilervat meer iets was bij huizen met gas? In de nieuwbouwhuizen zag ik wel buffervaten staan van 500 liter, en dat was dan berekend door iemand oid, vandaar dat ik dacht dat dit 'normaal' was.
Ik zou vooral ook opletten dat je een niet te grote warmtepomp koopt vanwege het beperkte oppervlakte aan vloerverwarming. Met 35 aanvoer en 33 retour op 75m2 op 10cm hart op hart kom je op zo'n 5kW afgifte van de vloer (https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening). Dus ik gok dat groter dan dat weinig nut zal hebben.
Ubakus kende ik, mooi tool inderdaad. Hoe ik er een warmteverlies berekening mee moet maken, dat weet ik nog niet zo 123. Die andere tool is ook handig, ik kom inderdaad op ongeveer 5kW uit, wat betekend dat je dus meer ook nooit kwijt kunt? Als je dan een grotere warmtepomp hebt, moet je dus een buffervat hebben om eventuele uitschakelen te voorkomen? Ik weet niet of alle getallen kloppen, want een vloertemperatuur van 26,5 graden is pittig heet of niet?
https://tweakers.net/i/7lQe5VO9YYpTq__MqBEemCfQeJM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/urVn7fRtqXDgDB9HQTljBQci.png?f=fotoalbum_small

@busscherski, een kleinere warmtepomp zal zorgen dat de vloer altijd goed op temperatuur is, maar hoe vangen we zegmaar af dat we met twee personen aan het douchen zijn en dat er wellicht nog iemand die dag in bad gaat? Een doorstromer is puur voor nood toch? Omdat het een niet efficiënte manier is om je water te verwarmen. Of zou je zeggen neem een warmtepomp met een geïntegreerd vat van 200/300 liter (wat vaak voorkomt) en wanneer je een bad gevuld hebt met water en je wilt douchen, dan kan die doorstromer dat mooi opvangen.
Dan is het wel te hopen dat in de winter je warmtepomp het vat nog goed warm kan krijgen, anders zou je doorstromer continue aan staan.

Voor een Panasonic was ik benaderd om eventueel gezamenlijk wat te importeren vanuit Duitsland. Dat makkelijk aan domotica knopen klinkt wel goed en het feit dat veel tweakers er een hebben is ook een voordeel. Zoiets gebeurde ook veel met de LG, maar daar las ik in de kou dus toch veel negatieve verhalen over.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik weet niet of je gasloos wilt gaan, maar dan heb je wel een boilervat nodig voor je ssw gebruik. Een buffervat is nodig als je te weinig afgifte hebt en dus gaat pendelen (aan/uit)

Aangezien je vloer de buffer is, is een vat niet nodig.

Een boiler voor je tapwater wel. Met 200 liter red je het niet om een vol bad te vullen en daarna te douchen. Je zou eventueel ook een warmtepompboiler kunnen kopen van 270 liter. Deze werkt los van de warmtepomp.

Ik heb zelf een 200 liter en die is voor ons voldoende 2 kids gaan allen in bad.

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• busscherski
  • Nu online
Als je warmtepomp die dag 3 uur met SWW bezig is (en dat is erg lang) dan heeft die nog 21 uur over voor verwarming. Veel SWW runs duren maar een uurtje, mocht het vat dan nog niet warm genoeg zijn dan gaat hij vaak eerst weer een uurtje de vloerverwarming opwarmen.
Stel dat je dagelijkse maximale warmtevraag 1.8 kW * 24 uur = 43.2 kWh thermisch / dag is. Als je daar 21 uur voor hebt dan is je benodigd warmtepomp vermogen 43.2 kWh thermisch / dag / 21 uur = 2.06 kW thermisch.
De kleinste L/W monobloc die ik ken is overigens 5 kW.

Ik ken iemand met een 1000 m3 huis en badkamer met bad + douche en die heeft 150 liter boilervat. Geen doorstromer en ook geen douche WTW (wel een 11 kW monobloc). Geen klachten over te weinig SWW.
Een doorstromer is puur voor nood toch? Omdat het een niet efficiënte manier is om je water te verwarmen.
Een doorstromer die je toch niet gebruikt is energetisch niet inefficient (als hij echt niet nodig is is het jammer dat je hem hebt opgehangen, dat wel). Een te groot boilervat is wel inefficient.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Krilo_89
@Possible ik wil zeker gasloos gaan, heb momenteel ook geen gas abonnement en ik hoop dat we over een maandje of 2 alles legaal kosteloos kunnen laten verwijderen ;).

Een warmtepompboiler heb ik momenteel in de schuur (waar ik tijdelijk woon) en dat werkt prima. In de winter red hij het overigens niet om warm te blijven, dus dan moet hij elektrisch bijverwarmen. Het is alleen niet zo'n slim apparaat dat hij weet wanneer er bij verwarmt moet worden, wat soms resulteert in 30 graden water wanneer je wilt douchen. Hij maakt ook behoorlijk wat herrie en ik zou hem dan op mijn bestaande ventilatiesysteem moeten aansluiten? Momenteel heeft dat niet echt mijn voorkeur. Al zou het probleem van kouder water voor het douchen niet opgaan, omdat de vloer het vat niet afkoelt.

@busscherski , wat je zegt klopt natuurlijk. Iets wat geen energie gebruikt is per definitie zuinig ;). Eigenlijk zou ik dus met een te kleine boilervat kunnen gaan werken en een doorstromer. Het boilervat zou het alleen niet redden wanneer er eerst een bad gevuld wordt en er daarna met 3 personen gedouched gaat worden onder twee regendouches. Dit gaat niet vaak gebeuren, maar is de meest extreme variant die ik me kan bedenken. Het boilervat zou dan net het bad kunnen vullen, maar de doorstromer kan daarna zorgen voor continue warm water tijdens het douche. Op dat moment is het niet efficient, maar omdat dit bijna nooit gebeurd maakt dat voor een keertje niet uit. 90% van de tijd gaat het boilervat het namelijk wel redden en hoeft de doorstromer niets te doen. Ik begrijp het goed toch?

Want in dat geval zou lange frans zeggen: heel interessant.

• Possible
  • Nu online
Krilo_89 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:10:
@Possible ik wil zeker gasloos gaan, heb momenteel ook geen gas abonnement en ik hoop dat we over een maandje of 2 alles legaal kosteloos kunnen laten verwijderen ;).

Een warmtepompboiler heb ik momenteel in de schuur (waar ik tijdelijk woon) en dat werkt prima. In de winter red hij het overigens niet om warm te blijven, dus dan moet hij elektrisch bijverwarmen. Het is alleen niet zo'n slim apparaat dat hij weet wanneer er bij verwarmt moet worden, wat soms resulteert in 30 graden water wanneer je wilt douchen. Hij maakt ook behoorlijk wat herrie en ik zou hem dan op mijn bestaande ventilatiesysteem moeten aansluiten? Momenteel heeft dat niet echt mijn voorkeur. Al zou het probleem van kouder water voor het douchen niet opgaan, omdat de vloer het vat niet afkoelt.

@busscherski , wat je zegt klopt natuurlijk. Iets wat geen energie gebruikt is per definitie zuinig ;). Eigenlijk zou ik dus met een te kleine boilervat kunnen gaan werken en een doorstromer. Het boilervat zou het alleen niet redden wanneer er eerst een bad gevuld wordt en er daarna met 3 personen gedouched gaat worden onder twee regendouches. Dit gaat niet vaak gebeuren, maar is de meest extreme variant die ik me kan bedenken. Het boilervat zou dan net het bad kunnen vullen, maar de doorstromer kan daarna zorgen voor continue warm water tijdens het douche. Op dat moment is het niet efficient, maar omdat dit bijna nooit gebeurd maakt dat voor een keertje niet uit. 90% van de tijd gaat het boilervat het namelijk wel redden en hoeft de doorstromer niets te doen. Ik begrijp het goed toch?

Want in dat geval zou lange frans zeggen: heel interessant.
Ik weet niet welke je hebt, maar mijn warmtepompboiler van Atlantic schakel ik met PV ingang van dat ding. Hiermee kan ik dus zelf bepalen als de temp van het vat < 39 graden is dat hij moet gaan verwarmen tot 55 graden. Dit doe ik met Home assistant, maar dat moet je natuurlijk wel iets vanaf weten :)

• Krilo_89
Possible schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:32:
[...]
Ik weet niet welke je hebt, maar mijn warmtepompboiler van Atlantic schakel ik met PV ingang van dat ding. Hiermee kan ik dus zelf bepalen als de temp van het vat < 39 graden is dat hij moet gaan verwarmen tot 55 graden. Dit doe ik met Home assistant, maar dat moet je natuurlijk wel iets vanaf weten :)
Ja ik ben zelf ook wel handig met programmeren en home assistant, alleen dit is er eentje die ik niet heb kunnen koppelen. Dan moet er waarschijnlijk wat op de printplaatjes aangesloten worden etc., en gezien ik druk ben/was met verbouwen heb ik dat even met rust gelaten.

Het is een Remko RBW 301 PV die op de vloerverwarming zit met een thermostaat en een pompje. Wanneer het vat afgekoeld is door bijv. douchen en de vloerverwarming springt aan, dan komt er nog even een zootje koud water vanuit de vloer het vat in. Resultaat is dat zelfs met elektrisch bijverwarmen het nog wel even duurt voor alles weer op temperatuur is. Ik wil zelf niet de hele tijd heen en weer lopen om elektrisch bijverwarmen aan te zetten of te checken of alles nog goed gaat, dus in de winter heeft hij waarschijnlijk niet zo efficiënt gedraaid.

Ik zat nu ook even te lezen over die Panasonic J, maar die maakt nog wel aardig wat herrie hoor ik of lijkt dat zo? De specs zeggen 65dB, ik weet niet of dat overeen komt met: "jvdmast in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

• busscherski
  • Nu online
De Panasonic maakt in de praktijk minder lawaai dan sommige anderen die volgens de specs minder lawaai maken. Kennelijk klinkt de Panasonic minder irritant ofzo.

Edit: er bestaat ook nog speciale geluidsisolatie voor, te verkrijgen via een van de Duitse webshops.

[Voor 24% gewijzigd door busscherski op 22-02-2021 15:23]

• Possible
  • Nu online
En daarnaast las ik dat het daar om een defect ging / gaat ? En het is ook nog eens een split welke sowieso meer geluid maken volgens mij.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Krilo_89 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:14:
@ZuinigeRijder Hoe ik er een warmteverlies berekening mee moet maken, dat weet ik nog niet zo 123. Die andere tool is ook handig, ik kom inderdaad op ongeveer 5kW uit, wat betekend dat je dus meer ook nooit kwijt kunt?
5 kW vind ik best wel veel gezien je Rc en U waarden.
De belangrijkste getallen heb je zelf, dus je kunt (ruwweg je warmteverlies uitrekenen.

Voor transmissie:
- Deel het oppervlak van een gevel of dakdeel door de Rc waarde. Bijvoorbeeld 32 m2 / (Rc = 8 m2K/W) = 4 W/K
- Idem dito voor de vloer, maar vermenigvuldig met 0.5 ter compensatie van de grond (die warmer blijft dan de buitenlucht).
- Voor kozijnen en ramen vermenigvuldig je het warmteverlies met de U waarde. Bijvoorbeeld 10 m2 x (U = 0.6) = 6 W/K
- Voor ventilatie met de Q450 kun je ruwweg [volume woning] x 0.4 (ventilatievoud) * (1-.85) * 1230 J/m3K / 3600 (s/h), of nog eenvoudiger: [Volume woning] x 0.02. Bijvoorbeeld 300 m3 x 0.02 = 6 W/K
- Infiltratie wordt een beetje een gok, maar ik schat [Volume woning] x 0.14. Bijvoorbeeld 300 m3 x 0.14 = 42 W/K.

Tel de uitkomsten allemaal bij elkaar op. Ik schat dat je iets op 90 W/K uitkomt. Het maximum benodigde vermogen (in de worst-case scenario, bij -10 °C), is dan je W/K vermenigvuldigd met 30. Bijvoorbeeld 90 x 30 = 2700 W.

Tapwater is een hele andere uitdaging. Daar zou ik meer van je tapwaterpatroon moeten weten.

Heb je ook nagedacht over koeling? Ik zie nauwelijks zonwering en een zwart dak. Dat wordt warm deze zomer.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou eerder een kleinere tapwater boiler doen (formaat bad) aangevuld met een doorstroom heater icm doucheWTW voor de douche.

Gezien de isolatiewaardes zou ik vooral kijken naar het modulatie bereik van de WP, en niet alleen het vermogen voor de dagen dat het een keer erg vriest. Anders zit je in lente en herfst in een veel te warme hut.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
busscherski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:22:
De Panasonic maakt in de praktijk minder lawaai dan sommige anderen die volgens de specs minder lawaai maken. Kennelijk klinkt de Panasonic minder irritant ofzo.

Edit: er bestaat ook nog speciale geluidsisolatie voor, te verkrijgen via een van de Duitse webshops.
Bedoel je speciaal voor de Panasonic wp of van die kappen die geheel over de wp heenkomen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
Wat resulteert in de volgende Rc waarden:

Stenen muren: 9,6
Houten muren: 11
Dak schuin: 6,6
Dak plat: 9,4
Vloer: 8,5
Kozijnen geheel: ong 1.4 W/m²K
Glas: U-waarde 0.6

Oppervlakte van het huis is: 120m2.
met die rc waardes en die oppervlakte kom ik op de achterkant van een bierviltje net als @Skyaero nog niet aan een 3kW wp. 7 tot 9 is echt veel te veel (25W/m2* 120= 3.0 KW) en 25 is waarschijnlijk al ruim voor jouw isolatie waarde.
Maargoed dat kan je nog even uitrekenen dit was denk ik een mooi huis geweest voor een L/L Kanaal unit, maar dat zal nu niet meer zo makkelijk gaan, inmiddels zal alles wel netjes zijn van binnen :)

Denk vooral klein.

• frisianstar
Krilo_89 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Ja ik ben zelf ook wel handig met programmeren en home assistant, alleen dit is er eentje die ik niet heb kunnen koppelen. Dan moet er waarschijnlijk wat op de printplaatjes aangesloten worden etc., en gezien ik druk ben/was met verbouwen heb ik dat even met rust gelaten.

Het is een Remko RBW 301 PV die op de vloerverwarming zit met een thermostaat en een pompje. Wanneer het vat afgekoeld is door bijv. douchen en de vloerverwarming springt aan, dan komt er nog even een zootje koud water vanuit de vloer het vat in. Resultaat is dat zelfs met elektrisch bijverwarmen het nog wel even duurt voor alles weer op temperatuur is. Ik wil zelf niet de hele tijd heen en weer lopen om elektrisch bijverwarmen aan te zetten of te checken of alles nog goed gaat, dus in de winter heeft hij waarschijnlijk niet zo efficiënt gedraaid.

Ik zat nu ook even te lezen over die Panasonic J, maar die maakt nog wel aardig wat herrie hoor ik of lijkt dat zo? De specs zeggen 65dB, ik weet niet of dat overeen komt met: "jvdmast in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Ik heb mijn Panasonic 7 KW Mono J type 3 maanden geleden eigenhandig (zonder CV ervaring) bij mijn nieuwbouw woning aangelegd, ik en zeker de buren vinden het geluidsniveau aangenaam en niet storend, terwijl een andere nieuwe buurman al veel klachten heeft van zijn WP die van een ander merk is.

Bij een zogenaamde 'defrost' maakt de WP nog het meeste geluid, dan kan ik de wp maar net ook binnenshuis horen, maar dat duurt maar een paar minuten, om de normale werking te horen moet de achter buitendeur open.
Voor sanitair warm water gebruik ik een warmtepomp boiler van 200 liter die binnen staat, die draait via een tijdklok alleen overdag.
De Panasonic wp is van het 'lucht/ water type en draaide afgelopen dagen amper, ik verwacht dat de wp van april tot oktober vrijwel stil staat en dus ook geen geluid maakt in tegen stelling tot een wp die ook sanitair warm water moeten maken.
Je kan ook het geluidsniveau van de Panasonic wp ook via de (be-draade) remote wat verminderen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Krilo_89
@Possible , inderdaad je hebt gelijk. Het ging daar niet om een warmtepomp die normaal draait. @busscherski er zou altijd nog iets van isolatie omheen gebouwd kunnen worden ja, al begreep ik dat dat soms ook weer ten nadele is van de werking. Maar ik kan me nu gewoon niet goed inbeelden hoeveel lawaai nou 65db is op de plek waar hij komt te staan. Wellicht hoor ik helemaal niets. Binnen sowieso niet, want dat gaat door 50cm isolatie en steen heen.

@Skyaero en @twain4me , wow dat maakt een hoop duidelijk die berekeningen! Het huis is al dusdanig afgewerkt, dat ik geen lucht/lucht systeem meer kan maken }:O Ik dacht zelf dat een warmtepomp eigenlijk 'standaard' was omdat ik wil koelen en verwarmen, maar er worden wel steeds meer dingen duidelijk.

Qua tapwaterpatroon weet ik het eigenlijk nog niet, want dit is allemaal nieuw en luxe.
In principe is het zo dat mijn vriendin lang en heet doucht (in de winter rustig een half uur), en dat is vaker in de morgen dan 's avonds. Ik douche nu korter (10 min max) en altijd 's avonds, maar dat komt ook doordat ik nu een oncomfortabele douche heb, dus dat zal straks ook langer zijn (20 tot 30 min)
In bad is iets wat bijv. elke week een keer gebeurd omdat er een kleine bij gekomen is. Dat zal er dus ook voor zorgen dat er wel eens met drie personen gedoucht gaat worden (2 regendouches) of dat er lang gebadderd wordt in een bad van 160 liter. Voor de rest is de kraan in de keuken een Quooker, dus veel ander tapwater is er niet.

Dit neigt dus eigenlijk naar een 3kW warmtepomp die rustig mijn vloerverwarming kan bedienen (ook wanneer het koud is) en een los systeem erbij voor tapwater. Een warmtepompboiler (is hetzelfde als de Remko die ik nu heb staan?) kan dan met twee pijpen door de muur naar buiten zorgen voor warm tapwater en eventueel elektrisch bijverwarmen om een vat water sneller op temperatuur te houden.

Is er nog een mogelijkheid om die twee met elkaar te laten samenwerken? Want in de zomer wil je koelen met de vloer, dus er moet 'koud' water doorheen stromen. Een kleine warmtepomp kan je dan puur inzetten voor koeling, terwijl de warmwaterboiler nog rustig kan voorzien in tapwater.
@frisianstar , jij koelt dus niet de vloer met je panasonic?

Bovenop het dak liggen zonnepanelen met daaronder flink wat ruimte zodat er een natuurlijke trek ontstaat. Dit in combinatie met de isolatie op het dak zou moeten zorgen dat het dak wel heet wordt, maar niet het huis moet opwarmen. De zuidkant is een blinde muur bij mij, die dus bijna geen warmte doorgeeft aan huis. Mijn gehele achterpui is glas, maar bevindt zich in een veranda. Zo heb ik in de zomer geen direct zonlicht, maar in de winter wel. Het glas is driedubbel dik en achter (boven) zit er een zonwerende coating op. Aan de voorkant zal ik dus alleen de ochtendzon hebben. Hoe dit in de zomer gaat zijn weet ik dus nog niet, maar de mogelijkheid om zonwering te plaatsen is er wel. Hier een plaatje van de achterkant:

[Voor 29% gewijzigd door Krilo_89 op 22-02-2021 18:27]

• Possible
  • Nu online
@Krilo_89 Met zulke lange douchetijden zou je denk ik je ritme hier we op aan moeten passen. Daar is zelfs een 300 liter vat niet tegen opgebokst (met name als je vriendin niet normaal op 38 a 39 graden douches :)

Dus dat zou wel een dingetje kunnen worden. Of je moet 2x 200 in serie zetten.

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-03 14:23
Hou ook rekening met de snelheid van de warmwaterproductie. Hoe langzamer, hoe groter je voorraad moet zijn. Als je een warmtepompboiler neemt die 1 kW aan warmte afgeeft en je wil 300 liter van koud (10 graden) naar 45 wil opwarmen heb je 12 kWh nodig, oftewel die warmtepompboiler is 12 uur bezig met verwarmen. Pak je een ruimere warmtepomp van 5 kWh duurt het "maar" 2.4 uur.

Ik ben teruggegaan van een warmtepompboiler van 150 liter naar een boiler die verwarmd wordt door mijn warmtepomp van 5kW van 80 liter, maar doordat de snelheid van de warmtepomp veel groter is, is het veel prettiger werken.

• Krilo_89
Possible schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:20:
@Krilo_89 Met zulke lange douchetijden zou je denk ik je ritme hier we op aan moeten passen. Daar is zelfs een 300 liter vat niet tegen opgebokst (met name als je vriendin niet normaal op 38 a 39 graden douches :)

Dus dat zou wel een dingetje kunnen worden. Of je moet 2x 200 in serie zetten.
Daar ben ik me van bewust, maar ik dik het nu liever wat aan dan dat het straks niet uit komt ;)

@Ep Woody , dat klinkt dan ook wel weer logisch. Dat is waar we nu tegenaanlopen met de huidige warmtepompboiler wanneer hij elektrisch het gehele vat moet opwarmen. In de winter hebben we dit voornamelijk gehad, maar dat kwam door de vloer die hem afkoelde. Dan was het dus wel eens dat je 's morgens dacht, dan maar niet douchen. In het nieuwe huis zou deze specifiek zijn voor douche/baden, dus dan hou je er rekening mee met volgorde van douchen en de lengte. De onbekende factor van vloer heb je dan niet.

• frisianstar
Krilo_89 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:15:
@Possible , inderdaad je hebt gelijk. Het ging daar niet om een warmtepomp die normaal draait. @busscherski er zou altijd nog iets van isolatie omheen gebouwd kunnen worden ja, al begreep ik dat dat soms ook weer ten nadele is van de werking. Maar ik kan me nu gewoon niet goed inbeelden hoeveel lawaai nou 65db is op de plek waar hij komt te staan. Wellicht hoor ik helemaal niets. Binnen sowieso niet, want dat gaat door 50cm isolatie en steen heen.

@Skyaero en @twain4me , wow dat maakt een hoop duidelijk die berekeningen! Het huis is al dusdanig afgewerkt, dat ik geen lucht/lucht systeem meer kan maken }:O Ik dacht zelf dat een warmtepomp eigenlijk 'standaard' was omdat ik wil koelen en verwarmen, maar er worden wel steeds meer dingen duidelijk.

Qua tapwaterpatroon weet ik het eigenlijk nog niet, want dit is allemaal nieuw en luxe.
In principe is het zo dat mijn vriendin lang en heet doucht (in de winter rustig een half uur), en dat is vaker in de morgen dan 's avonds. Ik douche nu korter (10 min max) en altijd 's avonds, maar dat komt ook doordat ik nu een oncomfortabele douche heb, dus dat zal straks ook langer zijn (20 tot 30 min)
In bad is iets wat bijv. elke week een keer gebeurd omdat er een kleine bij gekomen is. Dat zal er dus ook voor zorgen dat er wel eens met drie personen gedoucht gaat worden (2 regendouches) of dat er lang gebadderd wordt in een bad van 160 liter. Voor de rest is de kraan in de keuken een Quooker, dus veel ander tapwater is er niet.

Dit neigt dus eigenlijk naar een 3kW warmtepomp die rustig mijn vloerverwarming kan bedienen (ook wanneer het koud is) en een los systeem erbij voor tapwater. Een warmtepompboiler (is hetzelfde als de Remko die ik nu heb staan?) kan dan met twee pijpen door de muur naar buiten zorgen voor warm tapwater en eventueel elektrisch bijverwarmen om een vat water sneller op temperatuur te houden.

Is er nog een mogelijkheid om die twee met elkaar te laten samenwerken? Want in de zomer wil je koelen met de vloer, dus er moet 'koud' water doorheen stromen. Een kleine warmtepomp kan je dan puur inzetten voor koeling, terwijl de warmwaterboiler nog rustig kan voorzien in tapwater.
@frisianstar , jij koelt dus niet de vloer met je panasonic?

Bovenop het dak liggen zonnepanelen met daaronder flink wat ruimte zodat er een natuurlijke trek ontstaat. Dit in combinatie met de isolatie op het dak zou moeten zorgen dat het dak wel heet wordt, maar niet het huis moet opwarmen. De zuidkant is een blinde muur bij mij, die dus bijna geen warmte doorgeeft aan huis. Mijn gehele achterpui is glas, maar bevindt zich in een veranda. Zo heb ik in de zomer geen direct zonlicht, maar in de winter wel. Het glas is driedubbel dik en achter (boven) zit er een zonwerende coating op. Aan de voorkant zal ik dus alleen de ochtendzon hebben. Hoe dit in de zomer gaat zijn weet ik dus nog niet, maar de mogelijkheid om zonwering te plaatsen is er wel. Hier een plaatje van de achterkant:
[Afbeelding]
Ik woon nog niet in de woning, ik wil het wel eens proberen om via de vv te koelen, maar ik wil zeker niet mijn buren storen met een wp die bij mooi 'buiten-zit-weer' aan het draaien is.
Wel is er alvast één groep op de vv naar de WTW unit gebracht om via een warmte wisselaar (fancoil unit) de circulatie lucht in de woning kan verwarmen of koelen

• busscherski
  • Nu online
frisianstar schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Bedoel je speciaal voor de Panasonic wp of van die kappen die geheel over de wp heenkomen?
Isolatie aan de binnenkant van de behuizing

• twain4me
Mijn panasonic verwarmd het warm water vat van 300L (280) tot 40 graden en een element gestuurd op zonnestroom overschot verwarmd de rest. (experiment ivm afbouw salderen) Als ik wil kan ik 280 L van 85 graden klaar zetten. en dat is serieus veel water op 38 graden

Mijn vrouw had lauw water vrees zoals zovelen en in lijn met een beter mileu begint bij jezelf is ze gaan proberen korter te douchen want 20 - 45 min is gewoon echt veel te lang.
ik heb beloofd als het allemaal echt niet te doen is we er een doorstroom verwarmer achter zetten of een nog groter vat. maar voorlopig gaat het allemaal prima.
Dus imho is het gewoon veel water en je kan gewoon iets aan besparingen gaan doen.. ik bedoel maar al dat isoleren heb je ook niet voor je portomonee gedaan, althans dat denk ik. Die enorme hoge waardes verdien je nooit terug tov iets lagere maar wel goedkopere waardes. dus waarschijnlijk is het deels voor het milleu betere wereld voor de kinder etc. gewoon aanleren minder warm water te gebruiken, dat is echt niet zoon hele grote stap terug in luxe.

2 stortdouches a hoeveel liter/min? en dan ook nog tegelijk aan zeker? daar kan geen doorstromer tegenop althans niet 1 die past op een 3x 25A aansluiting. een grote boiler en toch een grotere wp wellicht.. maarja dat is allemaal wel een beetje tegenstrijdig

Lang verhaal kort kudo;s voor je verbouwing, maar hier zit wel een duurzaamheids min puntje in hoor :+

overegens zit een woning uit dat levensjaar normaal boven de 100W/m2 dus die verbetering heb je al in je zak ;)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20
Als je warmtevraag maar max. 3kW is ga je een Panasonic 5kW of LG 5kW zeker niet horen. Dat zal voor andere warmtepompen die goed terug kunnen moduleren niet anders zijn.

Dato DUO synth voor twee

• busscherski
  • Nu online
Krilo_89 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:15:
@busscherski er zou altijd nog iets van isolatie omheen gebouwd kunnen worden ja, al begreep ik dat dat soms ook weer ten nadele is van de werking. Maar ik kan me nu gewoon niet goed inbeelden hoeveel lawaai nou 65db is op de plek waar hij komt te staan. Wellicht hoor ik helemaal niets. Binnen sowieso niet, want dat gaat door 50cm isolatie en steen heen.
Als je je plaatsnaam noemt krijg je vanzelf reacties van Tweakers waar je mag langs komen om te luisteren. Als je in de buurt van Hengelo woont ben je hier welkom, ik heb een 5 kW H-serie, (inmiddels het oude model maar maakt qua geluid volgens mij niet zoveel verschil). En dan krijg je er ook nog uitleg bij ook.

• Possible
  • Nu online
Heb jij toevallig ook opnames van je pana J @CurlyMo ?

• busscherski
  • Nu online
David schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:20:
Als je warmtevraag maar max. 3kW is ga je een Panasonic 5kW of LG 5kW zeker niet horen. Dat zal voor andere warmtepompen die goed terug kunnen moduleren niet anders zijn.
Ja dat klopt. Die van mij hoor ik inderdaad ook alleen boven 3 kW.
Als je er SWW mee gaat bereiden gaat het volgens mij wel altijd op 5 kW.
Possible schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:22:
Je zult moeten langskomen, geluid kun je alleen persoonlijk goed ervaren.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:17
Hier ook een Pana 5J. Wat is dat ding stil... Ik heb hem op plat dak staan en als ik in de tuin rond loop kan ik hem niet horen. Ik moet echt op platte dak staan om iets te horen. Ik heb hem van RJtec uit Duitsland gekocht en gekozen voor de extra isolatie optie. Dan pakken ze de compressor zelf extra goed in. Heeft geen gevolgen voor de werking.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:03

CurlyMo

www.pilight.org

Possible schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:22:
Nee, ik heb hem niet meer zo lawaaierig gekregen als die beruchte maandag.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
Hier onder wat van mijn ervaringen.
Als je de WP wil laten plaatsen :
Zoek eerst een goede installateur en bepaal dan samen met hun wat er nodig cq mogelijk is!

Ik heb in mijn nieuwbouw woning (hoekhuis opgelever in mei 2020) een WP van Daikin staan, een Daikin Altherma 3 LT EHVX04S18D3VG / ERGA 04 DV om precies te zijn. Geluid buiten is geen probleem, binnen niet bestaand.
Volgens de opgave is het een EPC 0.4 woning maar gezien de fratsen van de aannemer is het maar de vraag of het allemaal klopt. De isolatie is wel zodanig dat 1 graad afkoelen ongeveer 72 uur duurt (eigen test n=1), dus wat dat betreft geen klachten.
De Altherma heeft een boilervat van 180 liter, bij 55graden is dat genoeg om het bad te vullen (ik hou wel van een goed heet bad). Bij het douchen al helemaal geen probleem, maar ik ben ook in mijn eentje. Voor heet/kokend water in de keuken heb ik nog zo'n kokendwater kraan. Warm water trek ik dan wel weer uit de boiler.

De WP is niet geleverd via de aannemer.
Vervolgens is er bij de bestelling van de WP destijds niet aan een kamerthermostaat gedacht. De WP staat nu dus ingesteld om te stoken aan de hand van de buiten temperatuur met als gevolgd dat het binnen eigenlijk te warm is. Aangezien de oorspronkelijke leverancier niet meer thuis geeft ben ik in de regio (Noord-Brabant Oost) opzoek gegaan naar een installateur voor een draadloze kamerthermostaat (er ligt ook geen leiding), een goede inregeling en eventueel onderhoud. Dat was vier maanden geleden. Van de meeste komt geen reactie, een paar waren zo eerlijk om te zeggen dat ze eerst hun vacatures gevuld moeten krijgen om meer klanten te kunnen bedienen.

• Possible
  • Nu online
Dronium schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:03:
Hier onder wat van mijn ervaringen.
Als je de WP wil laten plaatsen :
Zoek eerst een goede installateur en bepaal dan samen met hun wat er nodig cq mogelijk is!

Ik heb in mijn nieuwbouw woning (hoekhuis opgelever in mei 2020) een WP van Daikin staan, een Daikin Altherma 3 LT EHVX04S18D3VG / ERGA 04 DV om precies te zijn. Geluid buiten is geen probleem, binnen niet bestaand.
Volgens de opgave is het een EPC 0.4 woning maar gezien de fratsen van de aannemer is het maar de vraag of het allemaal klopt. De isolatie is wel zodanig dat 1 graad afkoelen ongeveer 72 uur duurt (eigen test n=1), dus wat dat betreft geen klachten.
De Altherma heeft een boilervat van 180 liter, bij 55graden is dat genoeg om het bad te vullen (ik hou wel van een goed heet bad). Bij het douchen al helemaal geen probleem, maar ik ben ook in mijn eentje. Voor heet/kokend water in de keuken heb ik nog zo'n kokendwater kraan. Warm water trek ik dan wel weer uit de boiler.

De WP is niet geleverd via de aannemer.
Vervolgens is er bij de bestelling van de WP destijds niet aan een kamerthermostaat gedacht. De WP staat nu dus ingesteld om te stoken aan de hand van de buiten temperatuur met als gevolgd dat het binnen eigenlijk te warm is. Aangezien de oorspronkelijke leverancier niet meer thuis geeft ben ik in de regio (Noord-Brabant Oost) opzoek gegaan naar een installateur voor een draadloze kamerthermostaat (er ligt ook geen leiding), een goede inregeling en eventueel onderhoud. Dat was vier maanden geleden. Van de meeste komt geen reactie, een paar waren zo eerlijk om te zeggen dat ze eerst hun vacatures gevuld moeten krijgen om meer klanten te kunnen bedienen.
Dat is bij mij nu ook een “probleem” de plek waar de wp komt heeft niet de mogelijkheid om een draad naar de huidige thermostaat te verplaatsen.

Ik was overigens wel van plan om war te draaien. Voor de warmere dagen zoals nu moet ik dan maar iets anders gaan verzinnen.

Heb jij nu een draadloze module?

[Voor 3% gewijzigd door Possible op 22-02-2021 21:21]

• busscherski
  • Nu online
Dat is een lastige, als je enigszins de mogelijkheid heb verdiep je er dan zelf in en installeer gewoon zelf. Volgens mij is iedereen die er aan begonnen is het ook gelukt.
how-to
Vervolgens is er bij de bestelling van de WP destijds niet aan een kamerthermostaat gedacht. De WP staat nu dus ingesteld om te stoken aan de hand van de buiten temperatuur met als gevolgd dat het binnen eigenlijk te warm is.
Je hebt niet perse een thermostaat nodig, hebben de meeste Tweakers niet. Gewoon de stooklijn aanpassen. Duik eens in het menu en stel je vraag ergens op het forum.

• vandermark
Possible schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:20:
[...]

Dat is bij mij nu ook een “probleem” de plek waar de wp komt heeft niet de mogelijkheid om een draad naar de huidige thermostaat te verplaatsen.

Ik was overigens wel van plan om war te draaien. Voor de warmere dagen zoals nu moet ik dan maar iets anders gaan verzinnen.

Heb jij nu een draadloze module?
Als je maar een schakeldraad naar binnen kan trekken, dat is voldoende. Je hebt al stroomkabels nodig, trek er dan ook schakeldraden en LAN kabels bij. Elke WP heeft mogelijkheden om aan/uit te schakelen. Je kan dan op meerdere manieren een thermostaat regelen. Op een andere plek. Of een simpel relais die door een draadloze temperatuurmeting op andere plek wordt bestuurd.

Ik gebruik zelf mijn binnen unit van Netatmo als nauwkeurige kamer temperatuurmeting. In domoticz heb ik een simpel aan/uit thermostaat als script. Voordeel is ook dat je de hysterese nauwkeurig en laag kan instellen. Via domoticz schakel ik de WP uit als het te warm wordt binnen.

• Possible
  • Nu online
@vandermark oke thanks. Gelukkig heb ik al aardig wat voorbereid. Wp zou op het dan komen. Twee losse groepen liggen al klaar en heb er. Ook al een switch klaar leggen met utp.

Met een schakel draad bedoel je gewoon zo’n rood/wit kabel? Of kan ik ook gewoon een utp hieropr gebruiken.

Om on topic te blijven:

@Krilo_89 een 400 liter vat is denk ik dan beter geschikt. Volgens mij heeft @Grolsch ook een 400 liter boilervat.

[Voor 20% gewijzigd door Possible op 22-02-2021 21:37]

• vandermark
Possible schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:29:
@vandermark oke thanks. Gelukkig heb ik al aardig wat voorbereid. Wp zou op het dan komen. Twee losse groepen liggen al klaar en heb er. Ook al een switch klaar leggen met utp.

Met een schakel draad bedoel je gewoon zo’n rood/wit kabel? Of kan ik ook gewoon een utp hieropr gebruiken.
Dat hangt ervan af wat de specificaties zijn van de schakeling. Vaak kan je ook een aderpaar van een UTP gebruiken, soms is het een 220V schakeling, dan kan dat niet.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
busscherski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:24:
Je hebt niet perse een thermostaat nodig, hebben de meeste Tweakers niet. Gewoon de stooklijn aanpassen. Duik eens in het menu en stel je vraag ergens op het forum.
Klopt het kan ook zonder. Maar de stooklijn staat nu, afhankelijk van de buiten temperatuur, op het minimum van 25 graden (weet zo niet meer of dat dan uitgaand of retour is) en daar mee wordt het in de woonkamer 23+. Vanaf 10 graden buiten loopt het op tot 32 graden bij -4 buiten. Dat was afgelopen vorst periode voldoende.

• busscherski
  • Nu online
Dronium schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:48:
[...]

Klopt het kan ook zonder. Maar de stooklijn staat nu, afhankelijk van de buiten temperatuur, op het minimum van 25 graden (weet zo niet meer of dat dan uitgaand of retour is) en daar mee wordt het in de woonkamer 23+. Vanaf 10 graden buiten loopt het op tot 32 graden bij -4 buiten. Dat was afgelopen vorst periode voldoende.
Dan moet de warmtepomp bij een lagere temperatuur uit gaan.

• vandermark
busscherski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:24:

Is in voor en naseizoen echt niet waar voor veel situaties... Ik heb op laagste Taanvoer van 25 graden nog dat het veels te warm wordt binnen en stooklijn kan niet verder naar beneden want dat gaat die pendelen. Dan moet de WP simpel voor 6 uur of meer uit. Dat kan alleen met een goede thermostaat functie. In NL met zachte perioden is WAR only echt niet zaligmakend.
busscherski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Dan moet de warmtepomp bij een lagere temperatuur uit gaan.
Welke temperatuur bedoel je nu? De Taanvoer van het water uit de WP? Dat snap ik niet. Als stooklijn bij bepaalde lage temp aankomt gaat die gewoon uit? En wanneer weer aan dan? Lijkt een simpele thermostaat beter werken om constante binnen temperatuur te houden toch?

[Voor 25% gewijzigd door vandermark op 22-02-2021 21:55]

• Skyaero
  • Niet online
Oef, 30 minuten regendouche is best een uitdaging. Als ik jou was zou ik eens kijken naar de Upfall shower.

Koelen met vv kan, maar heeft wel dauwpuntbewaking nodig, anders heb je een natte vloer

• busscherski
  • Nu online
vandermark schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Is in voor en naseizoen echt niet waar voor veel situaties... Ik heb op laagste Taanvoer van 25 graden nog dat het veels te warm wordt binnen en stooklijn kan niet verder naar beneden want dat gaat die pendelen. Dan moet de WP simpel voor 6 uur of meer uit. Dat kan alleen met een goede thermostaat functie. In NL met zachte perioden is WAR only echt niet zaligmakend.
Ja met zacht weer lukt het WAR inderdaad niet altijd precies goed. Toch vind ik het verbazend goed gaan.
Als het toch warm wordt zet ik de warmtepomp wel eens een dagje uit of bij Panasonic kun je met 2 drukken op de knoppen (↓ ⏎) de stooklijn opschuiven.

• busscherski
  • Nu online
vandermark schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:53:
Welke temperatuur bedoel je nu? De Taanvoer van het water uit de WP? Dat snap ik niet. Als stooklijn bij bepaalde lage temp aankomt gaat die gewoon uit? En wanneer weer aan dan? Lijkt een simpele thermostaat beter werken om constante binnen temperatuur te houden toch?
Bij een lagere buitentemperatuur uit gaan bedoel ik.

Edit:
Bij mij gaat de Panasonic bij ongeveer 15 graden buitentemperatuur uit. Dat kun je aanpassen naar 13.

Maar goed, helemaal perfect wordt het inderdaad niet. Daar is een thermostaat beter in.

[Voor 32% gewijzigd door busscherski op 22-02-2021 22:03]

• vandermark
busscherski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:00:
[...]

Bij een lagere buitentemperatuur uit gaan bedoel ik.
*hogere ;)

Ik zie dat jij een 5H hebt, die staat bekend om erg ver terug te kunnen moduleren. Ik kan me voorstellen dat WAR dan langer blijft werken. Met mijn 5J draait die minimaal 450W met CoP van 6 a 7 met dit weer. Dat is een bak warmte. Dan is 3 uur draaien per dag genoeg. De thermostaat zet hem 's ochtends aan, en eind van de ochtend zet die hem uit. Geen omkijken naar. Maar zo zie je maar dat elke situatie anders is.

Ik zou wel altijd adviseren om een schakeldraad voor te bereiden zodat je een thermostaat kan installeren.

• busscherski
  • Nu online
vandermark schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:05:
[...]

*hogere ;)

Ik zie dat jij een 5H hebt, die staat bekend om erg ver terug te kunnen moduleren. Ik kan me voorstellen dat WAR dan langer blijft werken. Met mijn 5J draait die minimaal 450W met CoP van 6 a 7 met dit weer. Dat is een bak warmte. Dan is 3 uur draaien per dag genoeg. De thermostaat zet hem 's ochtends aan, en eind van de ochtend zet die hem uit. Geen omkijken naar. Maar zo zie je maar dat elke situatie anders is.

Ik zou wel altijd adviseren om een schakeldraad voor te bereiden zodat je een thermostaat kan installeren.
Nee, bij een lagere buitentemperatuur uit gaan. Als je de 15 aanpast naar 13 graden dan gaat de warmtepomp bij zacht weer minder uren draaien.

Oja het is waar dat mijn 5H zo ongeveer het verst terug moduleert van alles wat er te koop is. Met een 5J krijg je veel meer start/stops. Maar een groot probleem lijkt me dat niet.
Of het veel effect heeft op WAR weet ik niet.
Jouw 5J met de veel grotere compressor doet het overigens juist weer beter met lage buitentemperaturen.

• busscherski
  • Nu online
Het display van 5H en 5J kan thermostaat regeling doen maar dan heb je geen WAR meer. Dus slechtere COP en meer start/stops.

Panasonic ondersteunt volgens mij nog steeds geen thermostaat gecorrigeerde stooklijn zoals Nibe dat heeft. (ook dat heeft overigens weer een nadeel, namelijk dat als je een keer de deur lang open zet in de winter dat je stooklijn langzaam daarvoor gecorrigeerd wordt en later weer terug moet worden gecorrigeerd)

Het display van mijn 5H hangt in de woonkamer. Op de buitenunit aangesloten met een oude 4 aderige telefoonkabel. Dus ik heb nog 2 aders over voor een losse thermostaat als ik dat zou willen.

• Krilo_89
@frisianstar hoe werkt dat precies met een fancoil op een wtw? Hoe moet ik dat voor mij zien? De zehnder comfoair kan in de nacht de bypass open zetten (wat dat voor effect gaat hebben weet ik nog niet), maar in de winter zorgt hij er wel voor dat je geen lucht van een paar graden binnenkrijgt, maar zo rond de 18 graden bijv. Kan je zo'n fancoil dan weer aansluiten op de comfoair om in de zomer bijv. echt koele lucht in te blazen?

@twain4me , jaa daar heb je me ;). Het isoleren, de zonnepanelen, het glas etc. hadden zeker goedkoper gekund. Dus dat ik het niet terugverdien dat weet ik, we willen er gewoon nog heel lang comfortabel en 'goedkoop' kunnen leven. Beetje hypocriet wellicht om wel je hele huis te isoleren, maar niet kort willen douchen en baden, maar zo is het wel ;).
Overigens is het punt wat je noemt mbt salderen wel een goede! Dat zou eigenlijk voor mij de enige reden moeten zijn om een grotere voorraad water te hebben. Met mijn overschot kan ik zo energie opslaan in water. Niet de meest efficiente, maar waarom niet? @Possible , dat komt dan overeen met je advies voor een groter vat.

@busscherski, ik woon in de buurt van Alkmaar, dus dat is een aardig eindje. Ik heb wel even in de buurt mogen luisteren naar een warmtepomp (Nefit/Bosh) die volgens de specs dezelfde db levert, maar wel een stuk zwaarder is. Ik moet zeggen dat dit wel verreweg de mooiste buitenunit is die ik ooit gezien heb.

@Dronium, mijn ervaring met de installateurs hier in de buurt zijn niet zo best. En als ik nu jouw ervaringen hoor, maak je dat nu zelf ook mee? Ze zetten een groot ding neer, stellen hem niet af en voor zover die mensen weten is alles goed, maar had het wellicht veel zuiniger/efficiënter gekund. Ik heb meer vertrouwen in expertise en ervaringen op dit forum hier. En een expert inhuren die wellicht wel verstand van zaken heeft, daar is het geld er niet meer voor ;). Vandaar dat zelf installeren mijn voorkeur heeft.
vandermark schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:05:
[...]
Ik heb een plek waar de thermostaat zou kunnen komen, maar tegen het einde van de ruwbouw besloten een pelletkachel doorgang te maken, die staat schuin tegenover waar ik de thermostaat had bedacht :+ . Overigens kun je met draadloze temp sensoren ook wel weer schakelen toch? Of bedoel je dat die schakeldraden naar de buitenunit moeten?

Ik lees nu veel verschillende dingen over WAR of juist niet, maar maakt het uit voor je warmtepomp dat hij veel aan/uit gaat? Of maakt het hem minder zuinig? Als jullie de hele dag een warmtepomp uit hebben staan, betekend dit dat hij ook geen warm water voor douchen etc. geeft? Ik dacht dat het beter was om je warmtepomp juist altijd aan te laten staan op een laag toerental.

• Heronimo
Krilo_89 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:43:
@frisianstar hoe werkt dat precies met een fancoil op een wtw? Hoe moet ik dat voor mij zien? De zehnder comfoair kan in de nacht de bypass open zetten (wat dat voor effect gaat hebben weet ik nog niet), maar in de winter zorgt hij er wel voor dat je geen lucht van een paar graden binnenkrijgt, maar zo rond de 18 graden bijv. Kan je zo'n fancoil dan weer aansluiten op de comfoair om in de zomer bijv. echt koele lucht in te blazen?

@twain4me , jaa daar heb je me ;). Het isoleren, de zonnepanelen, het glas etc. hadden zeker goedkoper gekund. Dus dat ik het niet terugverdien dat weet ik, we willen er gewoon nog heel lang comfortabel en 'goedkoop' kunnen leven. Beetje hypocriet wellicht om wel je hele huis te isoleren, maar niet kort willen douchen en baden, maar zo is het wel ;).
Overigens is het punt wat je noemt mbt salderen wel een goede! Dat zou eigenlijk voor mij de enige reden moeten zijn om een grotere voorraad water te hebben. Met mijn overschot kan ik zo energie opslaan in water. Niet de meest efficiente, maar waarom niet? @Possible , dat komt dan overeen met je advies voor een groter vat.

@busscherski, ik woon in de buurt van Alkmaar, dus dat is een aardig eindje. Ik heb wel even in de buurt mogen luisteren naar een warmtepomp (Nefit/Bosh) die volgens de specs dezelfde db levert, maar wel een stuk zwaarder is. Ik moet zeggen dat dit wel verreweg de mooiste buitenunit is die ik ooit gezien heb.

@Dronium, mijn ervaring met de installateurs hier in de buurt zijn niet zo best. En als ik nu jouw ervaringen hoor, maak je dat nu zelf ook mee? Ze zetten een groot ding neer, stellen hem niet af en voor zover die mensen weten is alles goed, maar had het wellicht veel zuiniger/efficiënter gekund. Ik heb meer vertrouwen in expertise en ervaringen op dit forum hier. En een expert inhuren die wellicht wel verstand van zaken heeft, daar is het geld er niet meer voor ;). Vandaar dat zelf installeren mijn voorkeur heeft.

[...]

Ik heb een plek waar de thermostaat zou kunnen komen, maar tegen het einde van de ruwbouw besloten een pelletkachel doorgang te maken, die staat schuin tegenover waar ik de thermostaat had bedacht :+ . Overigens kun je met draadloze temp sensoren ook wel weer schakelen toch? Of bedoel je dat die schakeldraden naar de buitenunit moeten?

Ik lees nu veel verschillende dingen over WAR of juist niet, maar maakt het uit voor je warmtepomp dat hij veel aan/uit gaat? Of maakt het hem minder zuinig? Als jullie de hele dag een warmtepomp uit hebben staan, betekend dit dat hij ook geen warm water voor douchen etc. geeft? Ik dacht dat het beter was om je warmtepomp juist altijd aan te laten staan op een laag toerental.
Ik zou eens contact opnemen met @koevlaas2 . Hij heeft bij veel Tweakers de zelf geïmporteerde warmtepomp geïnstalleerd en komt volgens mij uit Noord Holland. Waarschijnlijk heb je ook een installateur nodig die in ieder geval aftekent op de inbedrijfstelling vanwege de sinds dit jaar aangepaste eisen voor de ISDE subsidie.

Verder denk ik dat ik zou gaan voor een 5kW monoblock met 300L of 400L vat. Je zou eventueel altijd nog een tweede vat, een doorstromer of je huidige warmtepompboiler in serie kunnen zetten om de capaciteit te vergroten.

[Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 23-02-2021 07:28]

• busscherski
  • Nu online
Ik heb zelf geen fancoil maar probeer het toch even uit te leggen.
Correct me if I'm wrong.

Koelen met een fancoil en WTW lijkt me de beste manier als het goed is aangelegd. Vooral condens voorkomen op plekken waar je het niet wilt is lastig. Bij volledige renovatie kan het wel.

Het koelt het best/comfortabelst als je de lucht ook ontvochtigt. Dat betekent een aanvoer van ongeveer 12 graden.
Om geen condens op de CV leidingen te krijgen moeten die dampdicht geïsoleerd worden (belangrijk en moeilijk). Ik denk dat je daar het best voorgeïsoleerde meerlagenbuis voor pakt (Uponor heeft dat bijvoorbeeld wel volgens mij, vraag anders nog eens in het grote L/W topic).

Bij de fancoil is condensafvoer noodzakelijk.

Voor optimale koeling moeten de inblaasluchtkanalen mogelijk ook dampdicht geïsoleerd worden maar dat weet ik niet zeker. Het werkt ook wel ongeisoleerd maar dan kan de inblaaslucht niet onder het dauwpunt.

• vandermark
Krilo_89 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:43:

[...]

Ik heb een monoblock zonder binnenunit. Bij mij moet de schakeldraad dus naar de buitenunit toe. Met splitunits zal dit anders zijn denk ik.

WAR is in mijn geval niet ideaal: Mijn Taanvoer (Ta) varieert tussen de 26 graden en 29 graden bij -10. In de praktijk heb ik dus >95% van de tijd Ta van 26 graden nodig. Ik heb er dus voor gekozen met vaste Ta te werken ipv WAR. Ook omdat WAR ervoor zorgt dat in de nacht op de minst rendabele periode wanneer ik slaap de hoogste Ta wordt gevraagd wanneer het even flink afkoelt in een nacht. Dan heb ik liever vaste Ta die in zo'n periode op 27 ligt en dat de WP alleen overdags verwarmt.

De warmtevraag is in deze tijd zo laag dat WAR sowieso niet voldoet omdat de woning zelfs op laagste vermogen te warm wordt. Een thermostaat om met lage hysterese de WP aan en uit te schakelen is in goede geïsoleerde woningen met lage warmtevraag een must is mijn stelling. Er zijn meerdere manieren om dit te realiseren maar er zal een signaal naar de WP moeten kunnen gaan die de WP aan/uit schakelt. De SWW functie kan gewoon blijven functioneren als de ruimteverwarming wordt uitgeschakeld.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Qua geluid: Ik heb zelf zo'n unit: https://www.climeleon.com/lang/benl/ en ben er erg blij mee, dempt nog een mooi stukje geluid en het is makkelijker te integreren qua beeld ook.

• Krilo_89
busscherski schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:05:
Het koelt het best/comfortabelst als je de lucht ook ontvochtigt. Dat betekent een aanvoer van ongeveer 12 graden.
De comfoair die wij hebben heeft ook een enthalpiewisselaar, dus die zou de lucht qua vocht moeten reguleren. Verder zie ik dat zehnder zoiets heeft: https://www.zehnder.nl/climateswitch/comfopost
Dat lijkt dan aardig op wat jij uitlegt toch? Onze kanalen zijn wel luchtdicht (tot op zekere hoogte), maar niet geisoleerd. In huis hebben we platte plastic kanalen waar er weinig ruimte was en voor de rest ronde kanalen. De afvoer ligt schuin omlaag, vanwege eventuele vochtproblemen, mochten die er zijn. De aanvoer horizontaal. Wel zijn beide kanalen goed geisoleerd tot aan de unit zelf.
Overigens denk ik dat we al blij mogen zijn als er 18 a 19 graden lucht naar binnen wordt geblazen (dat zit nog niet onder het dauwpunt).

@vandermark , dus wanneer de unit zijn warmte niet kwijt kan, gaat hij bij jou uit eigenlijk. Wat gebeurd er dan met de warmte voor je douche/bad? Sprint hij weer aan wanneer hij merkt dat je voorraad afkoelt? Of heb je dat los van je warmtepomp?

@Heronimo , ik heb een installateur die dat aftekent voor mij ;). Alleen ben ik straks degene die verteld wat ik wil en hoe en dan gaan we dat samen inrichten. Zijn advies was: neem een kleine warmtepomp en een kleine boiler op gas wanneer je het niet red....

@overhyped , die heb ik vaker gezien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem er gewoon gaaf uit vind zien en dat die er waarschijnlijk ook wel komt. Al is het me alleen maar om het mooier maken van zo'n unit naast je huis ;).

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Krilo_89 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:33:
[...]
L

@overhyped , die heb ik vaker gezien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem er gewoon gaaf uit vind zien en dat die er waarschijnlijk ook wel komt. Al is het me alleen maar om het mooier maken van zo'n unit naast je huis ;).
Klopt :) en met een paar plantenbakken er op goed voor de WAF 😂

• Heronimo
[...]

De comfoair die wij hebben heeft ook een enthalpiewisselaar, dus die zou de lucht qua vocht moeten reguleren. Verder zie ik dat zehnder zoiets heeft: https://www.zehnder.nl/climateswitch/comfopost
Dat lijkt dan aardig op wat jij uitlegt toch? Onze kanalen zijn wel luchtdicht (tot op zekere hoogte), maar niet geisoleerd. In huis hebben we platte plastic kanalen waar er weinig ruimte was en voor de rest ronde kanalen. De afvoer ligt schuin omlaag, vanwege eventuele vochtproblemen, mochten die er zijn. De aanvoer horizontaal. Wel zijn beide kanalen goed geisoleerd tot aan de unit zelf.
Overigens denk ik dat we al blij mogen zijn als er 18 a 19 graden lucht naar binnen wordt geblazen (dat zit nog niet onder het dauwpunt).

@vandermark , dus wanneer de unit zijn warmte niet kwijt kan, gaat hij bij jou uit eigenlijk. Wat gebeurd er dan met de warmte voor je douche/bad? Sprint hij weer aan wanneer hij merkt dat je voorraad afkoelt? Of heb je dat los van je warmtepomp?

@Heronimo , ik heb een installateur die dat aftekent voor mij ;). Alleen ben ik straks degene die verteld wat ik wil en hoe en dan gaan we dat samen inrichten. Zijn advies was: neem een kleine warmtepomp en een kleine boiler op gas wanneer je het niet red....

Als je 'kleine boiler op gas' inwisselt voor 'elektrische doorstromer' dan lijkt me dat een puik plan. Je kan behoorlijk wat COP=1 water maken voordat je duurder uit bent dan alle vaste kosten van een gas boiler.

Je kan overigens gewoon instellen dat als het vat onder een bepaalde temperatuur zakt hij weer aanspringt. En in jouw situaties lijken me twee runs per dag wenselijk.

[Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 23-02-2021 12:45]

• vandermark
[...]
Nee, hij stopt met verwarmen omdat de thermostaat zegt dat het binnen te warm is. Hij kan nog prima doorgaan met verwarmen maar dat is niet comfortabel :)

Ik doe geen SWW met de monoblock maar dat zou prima kunnen: Stoppen met verwarmen staat niet SWW bereiding in de weg. Sterker nog, je zou een schema in de thermostaat kunnen programmeren dat de WP in de ochtend wat 'extra' verwarmt door de setpoint iets hoger te zetten tot het moment dat de SWW periode is ingepland. Kan CV even uit en de WP even de SWW doen.

• Skyaero
  • Niet online
[...]
Ho, pas op!. Afgelopen augustus, toen het buiten 37 °C, lag het dauwpunt op 21 °C!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-03 14:23
@Krilo_89, met een warmtepomp verwarm je niet tegelijkertijd de woning en maak je warm water. Dat gebeurt om en om. Vandaar dat er een driewegklep tussen het verwarmingssysteem en de boiler zit.

Als de boiler te koud is warmt de warmtepomp het water op tot de gewenste temperatuur. Als de woning koud is gaat de woning aan.

In de momenten van verwarmen is te sturen, bijvoorbeeld door de temperatuur van het warm water te laten verhogen tot een bepaald niveau. Je kan er ook voor kiezen, als je in bad wil, om tijdelijk de boiler extra te laten verwarmen, om zo meer (bad/douche)water tot je beschikking te hebben.

• Krilo_89
Skyaero schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:56:
[...]
Ho, pas op!. Afgelopen augustus, toen het buiten 37 °C, lag het dauwpunt op 21 °C!
Op die dagen is mijn dochter geboren, dus dat weet ik nog goed ;) . Maar het dauwpunt kun je berekenen en dus ook op sturen. Wat verder wel helpt is dat die comfoair ook je vochtigheid kan reguleren, waardoor je die tropische vochtigheid niet 1 op 1 in huis hebt.

@Ep Woody , dat ik daar pas vandaag achter gekomen ben :o. Maar vandaar dat iedereen de warmptepomp wil aansturen en dus die driewegklep. Zo kan je sturen dat je 's morgens en 's avonds dus meer warm water hebt, omdat dat de tijden zijn dat er gedoucht 'kan' worden. De rest van de tijd kan de vloer verwarmd worden (tot wat nodig is natuurlijk). En hoe doet een warmtepomp dat dan door de vloer te koelen? Hij draait zijn process dan gewoon alleen even om, om de vloer af te koelen en gaat daarna weer verder met het verwarmen van je douchewater bijv.?

• busscherski
  • Nu online
Dat apparaat ken ik niet, ik weet niet hoe droog de lucht wordt.

• Krilo_89
Na alles nog eens goed doorgelezen te hebben heb ik een veel beter idee van wat nodig is en wat mogelijk is. Doordat @Possible met het idee kwam om een WP te importeren, wordt het waarschijnlijk wel de Panasonic J 5kW. Daarbij denk ik toch aan een voorraad water van max 300 liter.
Ik twijfel alleen nog of dat een boilervat of buffervat moet zijn. De warmtepomp heeft namelijk wat overcapaciteit ten opzichte van de vloer, dus die zou een boilervat kunnen ondersteunen. Is dat een goede efficiente keuze of juist niet?

Door wat @twain4me zei dacht ik ook wat meer aan de toekomst. Een wat groter vat water (bijv. 400 liter) zou namelijk opgewarmd kunnen worden door de Wp tot een lage temperatuur. Wanneer ik zonnestroom over heb, zou een verwarmingselement dit over kunnen nemen om het tot hogere temperaturen te krijgen. Zo benut je de stroom die over is, ook weer goed. Dit zou een oplossing voor het salderen kunnen zijn. Het verwarmingselement waarover je het had twain4me, dat is een doorstromer of niet?

Als laatste optie is het mogelijk om een L/W vat van 300 liter neer te zetten die met aparte kanalen naar buiten gaat en zo het vat verwarmt met buitenlucht. Dit doen we nu ook al in de schuur (200L) en dat gaat goed. Dit doet hij met aanzienlijk minder stroom dan een WP en wanneer hij dat niet red (in de winter) is bijv. 500W al voldoende om elektrisch te verwarmen. Ook kan ik die koppelen aan de zonnepanelen en (volgens mij) koppelen aan de WP? Dus als je snel veel warm water wilt hebben, dan schakelt de WP bij? En als je stroom over hebt, dan kun je het vat elektrisch op temperatuur houden met de zonnepanelen.

Over de panasonic ben ik er wel uit, veel kleinere pompen zijn er niet en als ik het topic op tweakers lees, kan ik al niet wachten om hier wat domotica op los te laten gaan.
Nu is alleen de vraag, wat voor vat kies ik? Een groot vat kan ook als energieopslag van de zonnepanelen dienen. Maar ik kan ook kiezen om een kleiner vat te nemen en als ik het dan niet red, zou er altijd nog een extra vat bij kunnen. Als ik dat dan weer niet red, zou er een doorstromer bij kunnen.

[Voor 7% gewijzigd door Krilo_89 op 23-02-2021 21:12]

• twain4me
Krilo_89 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:04:
Na alles nog eens goed doorgelezen te hebben heb ik een veel beter idee van wat nodig is en wat mogelijk is. Doordat @Possible met het idee kwam om een WP te importeren, wordt het waarschijnlijk wel de Panasonic J 5kW. Daarbij denk ik toch aan een voorraad water van max 300 liter.
Ik twijfel alleen nog of dat een boilervat of buffervat moet zijn. De warmtepomp heeft namelijk wat overcapaciteit ten opzichte van de vloer, dus die zou een boilervat kunnen ondersteunen. Is dat een goede efficiente keuze of juist niet?

Door wat @twain4me zei dacht ik ook wat meer aan de toekomst. Een wat groter vat water (bijv. 400 liter) zou namelijk opgewarmd kunnen worden door de Wp tot een lage temperatuur. Wanneer ik zonnestroom over heb, zou een verwarmingselement dit over kunnen nemen om het tot hogere temperaturen te krijgen. Zo benut je de stroom die over is, ook weer goed. Dit zou een oplossing voor het salderen kunnen zijn. Het verwarmingselement waarover je het had twain4me, dat is een doorstromer of niet?

Als laatste optie is het mogelijk om een L/W vat van 300 liter neer te zetten die met aparte kanalen naar buiten gaat en zo het vat verwarmt met buitenlucht. Dit doen we nu ook al in de schuur (200L) en dat gaat goed. Dit doet hij met aanzienlijk minder stroom dan een WP en wanneer hij dat niet red (in de winter) is bijv. 500W al voldoende om elektrisch te verwarmen. Ook kan ik die koppelen aan de zonnepanelen en (volgens mij) koppelen aan de WP? Dus als je snel veel warm water wilt hebben, dan schakelt de WP bij? En als je stroom over hebt, dan kun je het vat elektrisch op temperatuur houden met de zonnepanelen.

Over de panasonic ben ik er wel uit, veel kleinere pompen zijn er niet en als ik het topic op tweakers lees, kan ik al niet wachten om hier wat domotica op los te laten gaan.
nee ik heb een verwarming element in een DJG vat en een spriraal
https://www.groene-energi...r-rvs-300l-1ww-grijs.html

een element 3.0 KW inschroefelement

https://www.dimeco.be/pro...skoheat-s-3-kw-inschroef/

en opdit moment stuurt eddi mijn surplus aan

https://shop.zappi.info/nl/eddi.html

Het kan allemaal op nog veel meer andere manier, ik heb zoon beetje de duurste oplossing, maargoed hobby's kosten geld :+
Ik ben nog een beetje aan het uitvogelen hoe en wat ik wil. maar in basis staat het los van de wp, dus je kan er alle kanten mee op .

Een gemiddeld huishouden gebruikt 4-6 kWh aan warm water per dag ik probeer daar in de buurt te blijven, en dan uit te vogelen hoeveel extra surplus ik nog heb, de invloed van een EV een element in het buffervat van de verwarming, etc etc etc..
Ik denk dat ik liever 400L of misschien wel 500l had gehad, maar waar mijn vat moet staan is niet deze of vorige eeuw gebouwd zullen we maar zeggen ;) *kuch oude troep kuch*

dit is ongeveer mijn schema, of althans wat het moet worden, helemaal af is het nog niet ;)

ik heb elders nog wat meer over eddi geschreven
twain4me in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"
(hele topic is leuk om te lezen)

• busscherski
  • Nu online
Krilo_89 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:04:

Nu is alleen de vraag, wat voor vat kies ik? Een groot vat kan ook als energieopslag van de zonnepanelen dienen. Maar ik kan ook kiezen om een kleiner vat te nemen en als ik het dan niet red, zou er altijd nog een extra vat bij kunnen. Als ik dat dan weer niet red, zou er een doorstromer bij kunnen.
5 kW J-series lijkt me een prima keuze.
Zelf houd ik het graag simpel zonder CV buffer. Ik ken zelfs iemand die de CV buffer later heeft weggehaald omdat het zonder buffer beter werkte.

Vaten opwarmen met COP1 lijkt me een prima hobby als je daar plezier aan hebt. Je kunt je eigen opgewekte energie inderdaad prima opmaken. Het lijkt me niet dat je de investering daarin op financieel vlak terugverdient (misschien heb je er wel plezier aan, hobbys mogen geld kosten).

• Krilo_89
@twain4me , dat is inderdaad compleet wat anders. Ik ga het topic even doornemen, leuk!

@busscherski, je vindt het eigenlijk zonde ;). Hoe douche je dan wanneer je geen buffer meer hebt? Vaten opwarmen met COP1 kan zonde zijn, maar teruggeven aan het net en er niets voor terugkrijgen ook. Nu denk ik dat er tegen die tijd ook een elektrische auto is en dat we wellicht wat verder zijn met accu's, waardoor energie ook anders 'opgeslagen' kan worden. Ook staan er in het topic van twain4me wel leuke dingen.
In principe is de optie met een boilervat die op buitenlucht draait en op de pv aangesloten kan zijn beter. Die kun je namelijk nog terugverdienen. Die kan 200 liter zijn en mocht ik daar niet bij uitkomen, dan kan er altijd een doorstromer bij oid.

• busscherski
  • Nu online
Ik bedoel dat ik geen voorstander ben van CV-buffer.
SWW boiler is uiteraard wel nodig.

• Krilo_89
busscherski schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:40:
Ik bedoel dat ik geen voorstander ben van CV-buffer.
SWW boiler is uiteraard wel nodig.
Duidelijk. Gezien ik met 5kW mogelijk wat meer heb dan nodig en wil voorkomen dat hij veel gaat pendelen, kan hij dus wel mooi op een SWW aangesloten worden. Nu moet ik alleen nog een geschikte warmtepompboiler vinden en dan eens gaan kijken hoe alles op elkaar afgestemd moet gaan worden. Dat is nog een beste klus als ik all fora lees.

• Possible
  • Nu online
@Krilo_89 ik denk dat je nog steeds in de war bent. Een warmtepompboiler staat los van een wp. Deze kan je dus ook niet aansluiten op een warmtepomp om ssw aan te maken.

Jij moet een los boilervat kopen.

https://www.djg.com/ Hier bijvoorbeeld

[Voor 9% gewijzigd door Possible op 23-02-2021 23:12]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 21:59
busscherski schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:05:
Ik heb zelf geen fancoil maar probeer het toch even uit te leggen.
Correct me if I'm wrong.

Koelen met een fancoil en WTW lijkt me de beste manier als het goed is aangelegd. Vooral condens voorkomen op plekken waar je het niet wilt is lastig. Bij volledige renovatie kan het wel.

Om geen condens op de CV leidingen te krijgen moeten die dampdicht geïsoleerd worden (belangrijk en moeilijk). Ik denk dat je daar het best voorgeïsoleerde meerlagenbuis voor pakt (Uponor heeft dat bijvoorbeeld wel volgens mij, vraag anders nog eens in het grote L/W topic).

Bij de fancoil is condensafvoer noodzakelijk.

Voor optimale koeling moeten de inblaasluchtkanalen mogelijk ook dampdicht geïsoleerd worden maar dat weet ik niet zeker. Het werkt ook wel ongeisoleerd maar dan kan de inblaaslucht niet onder het dauwpunt.
Makkelijker je geld in een airco te steken, alles perfect dampdicht krijgen is nogal lastig.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Krilo_89
@Possible , okey. Lastig al die termen die op elkaar lijken maar toch net even anders zijn. Klopt het dan ook dat je water in je vloer en het water naar de SWW dus nooit bij elkaar komen? Bij mijn huidige boilervat heb ik dat namelijk wel.
Als ik met een WP van 5kW eigenlijk net wat teveel heb, zou een klein buffervat dan niet handig zijn?
Een los boilervat tussen de 200 en 300 liter heb ik dan sowieso nog nodig.

• Possible
  • Nu online
Krilo_89 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:31:
@Possible , okey. Lastig al die termen die op elkaar lijken maar toch net even anders zijn. Klopt het dan ook dat je water in je vloer en het water naar de SWW dus nooit bij elkaar komen? Bij mijn huidige boilervat heb ik dat namelijk wel.
Als ik met een WP van 5kW eigenlijk net wat teveel heb, zou een klein buffervat dan niet handig zijn?
Een los boilervat tussen de 200 en 300 liter heb ik dan sowieso nog nodig.
Dat klopt, je mag cv water nooit bijvoegen met leidingwater, als je dat nu wel hebt dan zou ik dat maar eens snel aanpassen. Dat is ook erg gevaarlijk ivm legionella en andere smerigheid of bacteriën.

Leiding water dient ten alle tijden gescheiden te zijn van je vloerverwarming/ cv leidingen

[Voor 6% gewijzigd door Possible op 23-02-2021 23:38]

• Krilo_89
Possible schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:37:
[...]
Dat klopt, je mag cv water nooit bijvoegen met leidingwater, als je dat nu wel hebt dan zou ik dat maar eens snel aanpassen. Dat is ook erg gevaarlijk ivm legionella en andere smerigheid of bacteriën.
Hmm, misschien begrijp ik dan ook wel verkeerd hoe het nu werkt hoor. Maar ik heb dit apparaat: https://www.remko.de/nl/p...armtepompen/serie-rbw-pv/ en die zit aangesloten op de vloer, waar een simpele thermostaatkraan tussen zit. Die staat ingesteld op 26 graden en een pompje die aan/uit gaat met de thermostaat, pompt zo het water door de vloer. Vervolgens zit de douche ook aangesloten op dit vat en daar haal ik douchewater/drinkwater vandaan. Ik weet niet of dit twee aparte afgesloten lagen zijn.
Het vat gaat wel elke week naar 60 graden ivm legionella.

[Voor 3% gewijzigd door Krilo_89 op 23-02-2021 23:43]

• Skyaero
  • Niet online
Krilo_89 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:42:
[...]

Hmm, misschien begrijp ik dan ook wel verkeerd hoe het nu werkt hoor. Maar ik heb dit apparaat: https://www.remko.de/nl/p...armtepompen/serie-rbw-pv/ en die zit aangesloten op de vloer, waar een simpele thermostaatkraan tussen zit. Die staat ingesteld op 26 graden en een pompje die aan/uit gaat met de thermostaat, pompt zo het water door de vloer. Vervolgens zit de douche ook aangesloten op dit vat en daar haal ik douchewater/drinkwater vandaan. Ik weet niet of dit twee aparte afgesloten lagen zijn.
Het vat gaat wel elke week naar 60 graden ivm legionella.
Als je de PV-S versie hebt: daar lijkt een spiraal in te zitten (bedoelt om zonnecollectoren op aan te sluiten). Maar dan heb je dus nog altijd scheiding tussen tapwater en ruimteverwarming.

Overigens: als je vrouw ook in de zomer zo lang doucht, zouden zonnecollectoren met een buffervat ook nog wel eens interessant kunnen zijn. Normaal gesproken kun je daarmee zo'n 50% van je tapwatervraag mee dekken.

• Possible
  • Nu online
@Krilo_89 Ik zie dat je WPB ook een PVcontact heeft. Als je hier een stroomstekker op aansluit om deze te schakelen, dan kan je net als ik de WPB anders gaan gebruiken via een domotica pakket. Je moet dan een smartplug op de stekker doen om hem aan/uit te doen.

• Krilo_89
Possible schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:56:
@Krilo_89 Ik zie dat je WPB ook een PVcontact heeft. Als je hier een stroomstekker op aansluit om deze te schakelen, dan kan je net als ik de WPB anders gaan gebruiken via een domotica pakket. Je moet dan een smartplug op de stekker doen om hem aan/uit te doen.
Ik was nog eens goed naar de warmtepompboiler (jawel, de juiste benaming ;) ) en aansluitingen aan het kijken, maar ik kan hem inderdaad zelf gaan schakelen want het is de PV-versie. Hier ben ik echt heel blij mee, want ik wil waar ik nu woon later verhuren en dan wil je geen gezeur hebben met koud water. Dat is echt top.
Op die manier kan ik het automatisch bijschakelen van het elektrisch element uitzetten (die doet het nu naar mijn idee echt random en op tijdstippen wat eigenlijk zonde is), en dan het bijverwarmen zelf regelen.

@Skyaero , ik heb op mijn dak helaas geen plek meer voor zonnecollectoren, dus ik zou aardig wat aan de hand moeten halen qua leidingen om dat voor elkaar te krijgen. Ik ontkom dan niet aan een boilervat.

• Possible
  • Nu online
Krilo_89 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:18:
[...]

Ik was nog eens goed naar de warmtepompboiler (jawel, de juiste benaming ;) ) en aansluitingen aan het kijken, maar ik kan hem inderdaad zelf gaan schakelen want het is de PV-versie. Hier ben ik echt heel blij mee, want ik wil waar ik nu woon later verhuren en dan wil je geen gezeur hebben met koud water. Dat is echt top.
Op die manier kan ik het automatisch bijschakelen van het elektrisch element uitzetten (die doet het nu naar mijn idee echt random en op tijdstippen wat eigenlijk zonde is), en dan het bijverwarmen zelf regelen.

@Skyaero , ik heb op mijn dak helaas geen plek meer voor zonnecollectoren, dus ik zou aardig wat aan de hand moeten halen qua leidingen om dat voor elkaar te krijgen. Ik ontkom dan niet aan een boilervat.
Met PV contact kun je dus ook gewoon je vat op 60 graden houden als het moet. D.m.v. een externe temp sensor bij te stoppen.

• Heronimo
Krilo_89 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:18:
[...]

Mogelijk kan je dus ook de PV spiraal gebruiken om het vat mee op te warmen via de monoblock warmtepomp. Dan moet het zeker lukken om het vat altijd voldoende warm te houden.

• Krilo_89
Heronimo schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Mogelijk kan je dus ook de PV spiraal gebruiken om het vat mee op te warmen via de monoblock warmtepomp. Dan moet het zeker lukken om het vat altijd voldoende warm te houden.
Op die manier zou het wel mogelijk zijn om je warmtepomp in serie te schakelen met een warmtepompboiler.

Toch denk ik dat ik eerst kies voor een boilervat van 200/300 liter en kijk of de WP daar goed mee overweg kan. In principe is mijn WP wat krachtiger dan ik nodig heb. Ik wil het dan even aankijken hoe het gaat en kijken wat ik eventueel nog moet toevoegen. Sowieso heb ik straks een gekke periode om te starten (namelijk de zomer). Dus het zal even duren voor ik weet hoe het allemaal loopt.

In de zomer kan ik mooi uitzoeken of alles koel blijft door alle isolatie of juist extra moet gaan koelen. Anders moeten er voor de zomer weer airco’s gaan komen :+

Ik zie vaak de boilervaten van DJG voorbij komen. Zijn dit gewoon de beste vanwege geen onderhoud? Wat jij opnoemde @twain4me lijkt me mooi: https://www.groene-energi...r-rvs-300l-1ww-grijs.html
Grote warmtewisselaar voor de warmtepomp en ook plek voor een elektrisch element. Wordt deze ook gebruikt vanwege legionella preventie?
En waarom wordt er vermeld dat warmtepompen goed werken wanneer er zo weinig mogelijk temperatuursverschil is?

[Voor 4% gewijzigd door Krilo_89 op 24-02-2021 23:47]

• Heronimo
Krilo_89 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:44:
[...]

Op die manier zou het wel mogelijk zijn om je warmtepomp in serie te schakelen met een warmtepompboiler.

Toch denk ik dat ik eerst kies voor een boilervat van 200/300 liter en kijk of de WP daar goed mee overweg kan. In principe is mijn WP wat krachtiger dan ik nodig heb. Ik wil het dan even aankijken hoe het gaat en kijken wat ik eventueel nog moet toevoegen. Sowieso heb ik straks een gekke periode om te starten (namelijk de zomer). Dus het zal even duren voor ik weet hoe het allemaal loopt.

In de zomer kan ik mooi uitzoeken of alles koel blijft door alle isolatie of juist extra moet gaan koelen. Anders moeten er voor de zomer weer airco’s gaan komen :+

Ik zie vaak de boilervaten van DJG voorbij komen. Zijn dit gewoon de beste vanwege geen onderhoud? Wat jij opnoemde @twain4me lijkt me mooi: https://www.groene-energi...r-rvs-300l-1ww-grijs.html
Grote warmtewisselaar voor de warmtepomp en ook plek voor een elektrisch element. Wordt deze ook gebruikt vanwege legionella preventie?
En waarom wordt er vermeld dat warmtepompen goed werken wanneer er zo weinig mogelijk temperatuursverschil is?
Bij een Panasonic monoblock heb je geen element in de boiler nodig. Er zit namelijk een element in de warmtepomp zelf die gebruikt kan worden voor legionella preventie.

Wellicht kan je met een van deze uit, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee: https://shop.rjtec.eu/de/wasserspeicher/

[Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 25-02-2021 07:10]

• twain4me
Krilo_89 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:44:
[...]

Ik heb de DJG gekozen ivm RVS en goede spiraal en een goede naam qua fabrikant ik wilde liever een lagere (tweede) positie voor een element maar dat blijkt nog niet echt gemaakt te worden. (@AUijtdehaag heeft hem om die reden op zijn kop gezet ( was een iets ander type vat)

Persoonlijk gebruik ik het element in het vat (plus een pompje) als legionella preventie en op het moment dat ik de WP niet nodig heb of in koelmodus staat.
De simpelere manier is om de wp het te laten doen, zoals @Heronimo zegt maar ik doe nu eenmaal graag moeilijk. :9 veel wat ik doe heeft te maken met het feit dat ik erg veel zonnestroom overschot heb (zeker als salderen gaat stoppen) het is slechts een optie, DYOR

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar heb je al bekeken hoeveel Liter/min die douches zijn?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb hem op zijn kop gezet zodat de 3 spiralen zoveel mogelijk bovenin zitten.
Dat vat wordt helaas niet meer gemaakt.
De spiralen zijn voor het tapwater en de inhoud van het vat is cv water.
Ook extra zekerheid dmv het verhitterelement en douchen op overtollige zonnestroom is helemaal goud.

[Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2021 09:51]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• twain4me
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:49:
Ik heb hem op zijn kop gezet zodat de 3 spiralen zoveel mogelijk bovenin zitten.
fixed :+

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:17
Heeft een koperen boiler geen beter rendement dan RVS of staal ?
twain4me schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Ik heb de DJG gekozen ivm RVS en goede spiraal en een goede naam qua fabrikant ik wilde liever een lagere (tweede) positie voor een element maar dat blijkt nog niet echt gemaakt te worden. (@AUijtdehaag heeft hem om die reden op zijn kop gezet ( was een iets ander type vat)

Persoonlijk gebruik ik het element in het vat (plus een pompje) als legionella preventie en op het moment dat ik de WP niet nodig heb of in koelmodus staat.
De simpelere manier is om de wp het te laten doen, zoals @Heronimo zegt maar ik doe nu eenmaal graag moeilijk. :9 veel wat ik doe heeft te maken met het feit dat ik erg veel zonnestroom overschot heb (zeker als salderen gaat stoppen) het is slechts een optie, DYOR

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar heb je al bekeken hoeveel Liter/min die douches zijn?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Koper vat geleid de warmte beter dus meer verlies. (als dat je vraag is?)
In geval van een spiraal is het wel beter (betere warmteoverdracht)
Hellmann gebruikt koperen hygiene spiralen in hun WH-FSK modellen.

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2021 10:08]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• twain4me
nm. ^^

[Voor 97% gewijzigd door twain4me op 25-02-2021 10:09]

• Krilo_89
brutus26 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:03:
Heeft een koperen boiler geen beter rendement dan RVS of staal ?
[...]
Koper zou wellicht beter warmte geleiden, maar ik weet niet of het net zo onderhoudsvrij is als RVS? Je vat van koper zou ik trouwens niet doen, dan verlies je veel ;), maar je geleiders zou kunnen.

@twain4me , het is een goed idee om alvast over het niet-salderen na te denken. Als je warmtepomp lekker bezig is met koel water door je vloer sturen en je hebt genoeg stroom over, dan is het niet verkeerd om dat in warm water te stoppen. Het is efficienter om dat dan te laten doen door een warmtepompboiler toch, maar dat is dan weer een extra apparaat. Verder begreep ik dat een warmtepomp meer moeite heeft om een vat boven het legionella punt te krijgen, of kan hij daar zijn warmteelement voor gebruiken zoals heronimo aangaf? Want dan kun je dat ook doen op momenten dat de zon schijnt. In de winter kun je gaan kijken wat mee stroom zou kosten om het vat warm te krijgen en op basis daarvan je WP het laten doen of je verwarmingselement. Is dat hoe jij nu ook dingen regelt?
Jij zou dus graag helemaal onderin het vat een verwarmingselement willen hebben, zodat je daar de temperatuur hoger kunt krijgen?
Qua douche keek ik naar 2 keer een SW238162 (Brauer black edition) of Blaufoss Round 300 (vanwege 8 jaar garantie). Van de brauer is niets te vinden, maar de Blaufoss heeft 12 liter per minuut.

@AUijtdehaag (en ook Twain4me) , ik zie al jullie schema's en dan heb ik echt nog wel veel uit te denken (lees leren) qua koppelingen, kleppen en weet ik het wat. Hoezo wilde je trouwens de spiralen graag bovenin hebben?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Krilo_89
Door de spiralen loopt bij mij het tapwater en wordt (indien nog nodig) naverwamd door een doorstroomverwarmer.
Het vat is bovenin warmer, dus staat het vat op zijn kop. Anders zou ik een lege ruimte hebben bovenin, waar geen spiraal zit. (zie voorgaande post en fototjes)

@twain4me en ik, zijn een beetje losgeslagen...
Maar ik heb over mijn schema ook een jaar of 2 nagedacht en duurde het een jaar voordat alles er zat.
Heb speciaal ook een Rems pers gekocht voor alle koppelingen. Meeste is brons (viega profipress) en koper bij mij. En nageisoleerd met Armaflex HT.

Je kan maar een hobby hebben...maar uiteindelijk wel tevreden over de diverse mogelijkheden die de opstelling bied.

Verwarmingselement kan overal zitten, je kan circuleren zodat heel het vat doorverwamd wordt.
De uitdaging zit hem in de sturing van die regeling, welke bij mij door de TA EZ3 controller wordt gedaan.
(ook zelf erin geprogrammeerd met kant en klare brokken sturing)
Deze loopt dus alleen wanneer het door de controller noodzakelijk wordt geacht.
Verder log ik alles via json die de CMI uitspuugt.

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2021 10:35]

• Krilo_89
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:31:
@Krilo_89
Door de spiralen loopt bij mij het tapwater en wordt (indien nog nodig) naverwamd door een doorstroomverwarmer.
Het vat is bovenin warmer, dus staat het vat op zijn kop. Anders zou ik een lege ruimte hebben bovenin, waar geen spiraal zit. (zie voorgaande post en fototjes)

[...]

Je kan maar een hobby hebben...maar uiteindelijk wel tevreden over de diverse mogelijkheden die de opstelling bied.
Weer iets waarvan ik dacht dat het anders werkte ;). Ik dacht dat je tapwater in het gehele vat zat en dat de spiralen zorgde dat je vat met tapwater op temperatuur kwam. Het is dus andersom en dan snap ik het omgekeerde principe.
Hobby is zeker leuk. Ik begin net, maar hoop het wel langzamerhand 'slim' uit te kunnen bouwen. Dan moet je uiteraard wel alles goed snappen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Krilo_89 Hoe langer de spiraal, des te meer overdracht.
Dus kies gewoon een zo groot mogelijk vat (my 2 cents)
450 ltr kon bij mij nog net onder de gording op zolder staan.

Met legionella heb ik weinig te schaften.
Een WP RVS vat van DJG, kun je ook zo ge (mis)bruiken.
Spiraal tapwater en inhoud cv (waar de WP op aangesloten zit)

[Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2021 10:40]

• Krilo_89
@AUijtdehaag, ja ik zit te kijken naar een vat van 300 liter met een spiraal van beneden tot boven zegmaar. Die kan mooi op de warmtepomp. Eventueel een tweede spiraal erbij voor als ik daar later nog wat voor verzin.

Ik zie wel dat jij een buffer hebt voor al je vloerverwarming, omdat dat ook nogal wat groepen/verdiepingen zijn. Bij mij is dat niet zo, dus de buffer is eigenlijk niet (of bijna niet) nodig. Hoeveel liter in een vat van 300 liter is dan buffer (CV) en hoeveel liter is dan daadwerkelijk tapwater?

[Voor 40% gewijzigd door Krilo_89 op 25-02-2021 10:41]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Krilo_89
Wat betreft legionella (en het niet nodig zijn, om hoge temperaturen te voeren)
Mocht je niet een geschikt vat kunnen vinden, dan kan je altijd nog een externe wisselaar gebruiken.
https://echtshop.de/frisc...on-fristar-c-123_388.html
https://www.pumpendiscoun...Frischwasserstatione.html

Eerlijk gezegd, gebruikte ik de warmtepomp cv verwarming eerst parallel via de buffer, vanwege de hoge weerstand van de 10 mm vloerverwarmingsleidinkjes (uponor minitec) en toch zoveel mogelijk flow.

Maar nu werkt de warmtepomp ook direkt op de vloer (via de 3-weg klep) en ook buiten het vat om.
En kan ik daarmee ook direkt koelen.

Maar ook kan ik het vat leegtrekken qua warmte door enkel de Oventrop Regumat vvw pomp
https://www.pumpendiscoun...Oventrop-Kessel-Anbi.html
En enkel verwarmen met het element in de buffer.

Mijn schema gaat wat ver om helemaal even uit te leggen.
Maar is gebouwd op de verschillende mogelijkheden (welke handmatig bediend worden via domotica)

Afgelopen strenge winterdagen was het erg zonnig. Dan draaien de PV panelen en het element, en de verwarmingpomp tegelijk. Warmtepomp blijft dan overdag uit. (stilte)

Maar ik houd van experimenten hiermee. Als er een WAF in het spel zou zijn, zou dat niet kunnen
Moet het altijd werken, kun je beter de klassieke manier toepassen. :+
Maar een backup systeem is altijd een goed idee.

[Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2021 10:59]

• twain4me
Maar ik houd van experimenten hiermee. Als er een WAF in het spel zou zijn, zou dat niet kunnen
Moet het altijd werken, kun je beter de klassieke manier toepassen. :+
Maar een backup systeem is altijd een goed idee.
De CEO is hier net zo gek, dus de WAF is misschien wel hoger :P

Backup is gewoon fijn, zeker als je van het knutselen ben. even geen wp , geen probleem, gewoon warm water via het element en visa versa.

Wel kudo's dat je sepciaal die perstang hebt gekocht, _/-\o_ ik vond de bekken net even te duur voor 15 en 22 koper, voor dat kleine stukje heb ik maar gewoon knel gekocht, maar eigenlijk had ik het wel moeten doen, ik heb de tang (klauke) immers al >:)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me De familie is inmiddels uitgebreid. :+

Viega profipress en prestabo (V), Uponor UP en BMP inch maten voor koelmiddelleidingen

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2021 18:38]

• twain4me
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:35:
@twain4me De familie is inmiddels uitgebreid. :+
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Viega profipress en prestabo (V), Uponor UP en BMP inch maten voor koelmiddelleidingen
dat krijg ik dan weer niet langs de CEO :'(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krilo_89
Het is een tijdje stil geweest, maar er zijn wat 'kleine' ontwikkelingen die wel nog in dit topic gemeld mogen worden.

Er is namelijk een warmtepomp geleverd, de Panasonic J 5kW. Wellicht nog wat aan de grote kant, maar dit is degene waarmee ik het ga doen.

Nu wil ik hier nog een mooi boilervat bij hebben van 400 liter, gezien er twee douches komen en een bad. Dan wil ik het liefste ook zo min mogelijk onderhoud, waardoor je op een RVS vat uitkom (wat indirect betekend: DJG).

Twee spiralen hebben geen nut bij mij denk ik, want een tweede verwarmingsmogelijkheid heb ik nu niet. Een zonneboiler gaat er ook niet komen. Is het daarom handig om een backup-spiraal te hebben of moet ik dat gewoon niet doen?

Nu zie ik dat DJG helemaal geen 400L vat meer aanbied en dat een vat van bijv. 300L (WPS-300) alleen een spiraal onderin heeft? Maakt dit niet uit of kan ik dan beter een ander merk RVS vat halen? Andere optie is de 500L solar versie halen van DJG (WPS S 500) en die tweede spiraal dan even niet gebruiken.

Ik zou het misschien met een minder groot vat kunnen doen, maar mijn warmtepomp heeft het erg makkelijk met de vloerverwarming (huis is extreem geisoleerd) waardoor hij prima een groter vat kan verwarmen. Qua zonnepanelen heb ik veel overproductie, dus ik vind het niet erg als daar wat meer energie aan 'verloren' gaat. helemaal met het ophouden van salderen in mijn achterhoofd. Een kleiner vat kan natuurlijk ook gecompenseerd worden door een doorstromer.

Ik heb in het warmtepomp forum ook wat gelezen over Joule, maar dat de kwaliteit hiervan minder was, dus ik weet niet of dat een goeie optie is.

Ik ben benieuwd of jullie weten welk vat er aan deze eisen voldoet of dat ik wellicht mijn eisen moet bijstellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Goed bezig en bedankt voor de status update.

Ik verwijs nog even naar mezelf, dat advies lijkt me nog geldig.
busscherski in "Keuze warmtepomp bij goede isolatie"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
busscherski schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:13:
Goed bezig en bedankt voor de status update.

Ik verwijs nog even naar mezelf, dat advies lijkt me nog geldig.
busscherski in "Keuze warmtepomp bij goede isolatie"
Thanks. Eigenlijk dus gewoon proberen met een 300 liter vat, wel met een zo groot mogelijke spiraal neem ik aan? Of toch met twee spiralen?
Een doorstromer kan er altijd nog achteraan mocht het nodig zijn.

Geeft zo’n vat veel warmte af in de zomer? Ik heb hem in een hokje staan met een droger/wasmachine 🙈.

Volgens mij is dit een mooi vat voor een redelijke prijs: https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/

[Voor 8% gewijzigd door Krilo_89 op 28-05-2021 18:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ik weet nog niet alles van losse boilervaten. Ik weet niet goed of die 2.9 m2 spiraaloppervlakte nou veel of weinig is.
1 of 2 spiralen kun je zelf bepalen, eventueel kun je zelfs 2 kleine spiralen in serie zetten.
Als hier geen antwoord komt misschien even je vraag onder de aandacht brengen in het L/W of het Panasonic topic.

Volgens de specs heb je een stilstandverlies van 55 W.
https://www.djg.com/wp-co...mtepomp-200-300-liter.pdf
Thermisch energieverlies per 24 uur is dan: 24 uur * 55 W = 1.32 kWh. Om die energie in de zomer weer uit je huis te krijgen moet je airconditioning al snel een half uur per dag aan (voor dit doel).

Aan de andere kant, een mens geeft in rust +/- 100 W warmte af, ongeveer het dubbele van het stilstandverlies van een 300 liter vat dus.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Als je wilt kun je het vat uiteraard ook nog extra isoleren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Krilo_89
busscherski schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:52:
Ik weet nog niet alles van losse boilervaten. Ik weet niet goed of die 2.9 m2 spiraaloppervlakte nou veel of weinig is.
1 of 2 spiralen kun je zelf bepalen, eventueel kun je zelfs 2 kleine spiralen in serie zetten.
Als hier geen antwoord komt misschien even je vraag onder de aandacht brengen in het L/W of het Panasonic topic.

Volgens de specs heb je een stilstandverlies van 55 W.
https://www.djg.com/wp-co...mtepomp-200-300-liter.pdf
Thermisch energieverlies per 24 uur is dan: 24 uur * 55 W = 1.32 kWh. Om die energie in de zomer weer uit je huis te krijgen moet je airconditioning al snel een half uur per dag aan (voor dit doel).

Aan de andere kant, een mens geeft in rust +/- 100 W warmte af, ongeveer het dubbele van het stilstandverlies van een 300 liter vat dus.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Als je wilt kun je het vat uiteraard ook nog extra isoleren.
Ga ik doen, thanks! En duidelijk verhaal qua verliezen en het eventueel in serie schakelen (kan je het later altijd weer aanpassen mocht het nodig zijn) _/-\o_

Dan lijkt me dit topic wel redelijk klaar. Warmtepomp is gekozen en daar ging het om. Ik voeg dat nog even toe in de topicstart, zodat dat ook duidelijk is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee