Ik heb een nieuwe warmtepomp nodig voor in een verbouwd huis uit 1960, wat zeer goed geisoleerd is en geen gebruik meer maakt van het gas.- edit -
Omdat ik niet 1 antwoord als 'beste' kon aanmerken, hier een update. Ik heb uiteindelijk een Panasonic J 5kW (monoblock) gekozen, omdat deze qua prijs/prestatie verhouding erg goed presteert en opties heeft om met domotica te koppelen. Er is dus ook veel support voor op de forums hier en hij is zelf te plaatsten. Omdat het huis zelf goed geisoleerd is, zal 5kW zelfs nog wat overpowered zijn, maar de Panasonic kan ook goed terug moduleren, kortom: allemaal voordelen.
Dit was een korte samenvatting waarom ik voor deze Warmtepomp gekozen heb.
- edit -
Het afgelopen jaar druk bezig geweest om een oud huis te verbouwen tot ons 'droomhuis'. Hier rekening mee gehouden dat we van het gaf afgaan en alles extra goed willen isoleren, zodat we hier nog heel lang kunnen blijven.
We zijn gegaan van (maart 2020 tot februari 2021) en als derde hoe het ongeveer moet worden:
De volgende isolatietechnieken zijn toegepast:
- Buitenmuren aan de binnenkant voorzien van 4cm PIR platen
- Spouwmuur met PUR schuim
- Buitenmuur met 13cm EPS
- Dak schuin geisoleerd met 24cm Knauf glaswol
- Dak plat (aanbouw) geisoleerd met 26cm PIR platen
- Houten muren (aanbouw, achtergevel) geisoleerd met 24cm Knauf glaswol en 13cm EPS
- Vloeren geisoleerd met 26cm EPS en daar overheen een betonvloer
- Aluminium ramen met HR+++ glas
- Stenen muren: 9,6
- Houten muren: 11
- Dak schuin: 6,6
- Dak plat: 9,4
- Vloer: 8,5
- Kozijnen geheel: ong 1.4 W/m²K
- Glas: U-waarde 0.6
Verder is er een Zehnder ComfoAir Q450 met enthalpiewisselaar aanwezig, welke het huis voorziet van ventilatie en hopelijk boven ook iets warmere lucht inblaast in de winter en wat koelere lucht in de zomer (wanneer het buiten koeler is). En het gehele dak ligt vol met zonnepanelen (140 stuks) wat een max opbreng heeft van ongeveer 12 kW. Door de Oost/West opstelling haal je dat overigens nooit.
De bruto inhoud van het huis is: 450m3.
Oppervlakte van het huis is: 120m2.
Oppervlakte vloerverwarming is: 75.
We hebben geen berekeningen laten maken, dat wilde ik zelf doen. Nu was de simpelste variant (dmv je oude gasverbruik) niet van toepassing, omdat we hier nooit gas gebruikt hebben en het gehele huis nu geisoleerd is. Qua warmtepomp vind ik het belangrijk dat hij stil is, goed te sturen valt (dmv homeassistant bijv.) en dat hij uiteraard het huis lekker warm houdt (22 graden).
Ik kom al snel op een buffervat uit van 500L, omdat we boven een bad hebben staan en twee regendouches, maar hoeveel kW ik nodig heb vind ik lastig. Als ik nieuwbouw huizen zie hier in de buurt, dan komen die weg met een buffervat van 500L en een warmtepomp tussen de 7 en de 9kW, terwijl die huizen qua inhoud en vloeroppervlak een stuk groter zijn en minder goed geisoleerd.
Ik denk daarom zelf dat ik met een 6kW goed uit de voeten moet kunnen komen. Ik wil natuurlijk voorkomen dat hij gaat pendelen of dat hij het tijdens koude dagen niet trekt.
Zelf heb ik gekeken naar een Nefit/Bosch en Niba. LG valt af omdat ik veel negatieve dingen lees tijdens de koude dagen. Verder vind ik het dus belangrijk dat de geluidsproductie al voldoet aan de waardes die ingaan April 2021 (max 40db).
In het geval van een warmtepomp vind ik comfort belangrijker dan prijs, dus ben daarom ook bereid wat meer te betalen voor meer kwaliteit.
[Voor 129% gewijzigd door Krilo_89 op 29-05-2021 10:01]