Toon posts:

Plaatsing matomranding in dekvloer

Pagina: 1
Acties:

• Rob-G
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06-2022
In mijn woning is de cementdekdaag van de begane grond broodjesvloer verwijderd. Hierbij is ook de matomranding van het kruipluik verwijderd.
Nu wordt een nieuwe deklaag gestort, en daarvoor wil ik de matomranding (type als op de bijgevoegde plaatje) terug plaatsen.
Het gat in de vloer is echter bijna net zo groot als de buitenmaat van de matomranding. De matomranding is van een standaard maat nl. 610x810, maat het gat is ca. 605x805. Als ik de omranding plaats rust deze eigenlijk alleen op de ankertjes / stripjes. Is dat ook zo de bedoeling? Het lijkt mij nogal slap namelijk, en het lijkt mij logischer dan de buitenkant van de matomranding minimaal 1 cm buiten de rand van het gat in de vloer valt.
Hoe kan ik de matomranding het beste plaatsen?

[Voor 33% gewijzigd door Rob-G op 19-02-2021 07:02]

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:45
Begrijp ik goed dat het gat te groot is? De maten die je geeft lijken iets anders aan te geven. Als het gat te groot is misschien gewoon latjes eronder maken ter ondersteuning? Die strips alleen voldoen niet dunkt me.

• Rob-G
Het gat is maar net iets kleiner dan de omranding, de omranding valt net een paar mm buiten het gat en ligt rondom dus een paar mm op de betonvloer / nieuwe dekvloer. De dekvloer zal langs de rand van het gat wel wat grillig worden, met als resultaat dat de omranding straks waarschijnlijk alleen aan de ankers hangt.

Wat bedoel je precies met de latjes, hoe zou je die plaatsen?

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:52
Zo’n matomranding is natuurlijk ook maar een stuk hoeklijn wat in een paar stukken gezaagd is en aan elkaar gelast met wat stripjes eraan. Als je kan lassen of iemand kent met een lasapparaat maak je eenvoudig een omranding die iets groter is. Kan je er meteen ook wat fatsoenlijke strips aan lassen, die op de foto zijn wel erg mager.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:48
Hier zelf zo'n rand gemaakt van hoek 50x50x4 8) Op hoogte gebracht met houten keggen en triplex vulplaten. Vervolgens vast geboord in de betonvloer. Een van de dingen waar 'nooit meer iets mee gebeurt'

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• warhamstr
Je kan wel werken met die 'flut' omranding. Gewoon zorgen dat hij goed stevig oplegt (Hout oid, ik denk dat hij officieel ondekouwt hoort te worden met een specie).

De bovenkant van de omranding wordt bovenkant van je dekvloer. De dunne strippies zijn om hem in de juiste positie vast te zetten

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45
decipherer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:27:
Zo’n matomranding is natuurlijk ook maar een stuk hoeklijn wat in een paar stukken gezaagd is en aan elkaar gelast met wat stripjes eraan. Als je kan lassen of iemand kent met een lasapparaat maak je eenvoudig een omranding die iets groter is. Kan je er meteen ook wat fatsoenlijke strips aan lassen, die op de foto zijn wel erg mager.
Het voordeel dan de door de TS getoonde matomranding is (waarschijnlijk) dat het een standaard maat is waarvoor kant-en-klare luiken te krijgen zijn :)

https://www.bouwmaat.nl/v...795-cm/product/0000397065

@TS ik zou de omranding plaatsen en met hout/pur de gaten dichtmaken zodat bhij het leggen van de dekvloer deze niet in je kruipgat wegloopt :)

• warhamstr
offtopic:
Is het normaal dat er een dragende balk dwars door je meterput loopt?

• Rob-G
warhamstr schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:35:
Je kan wel werken met die 'flut' omranding. Gewoon zorgen dat hij goed stevig oplegt (Hout oid, ik denk dat hij officieel ondekouwt hoort te worden met een specie).

De bovenkant van de omranding wordt bovenkant van je dekvloer. De dunne strippies zijn om hem in de juiste positie vast te zetten
Goed opleggen is juist het probleem, onder kauwen gaat niet omdat het een te dun randje wordt.
Ik kan er hout onder plaatsen, onder het hout ondersabelen en het hout weer vastzetten in het beton.
Maar zal dit niet wat te slap worden?

• decipherer
SniperGuy schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:40:
[...]

Het voordeel dan de door de TS getoonde matomranding is (waarschijnlijk) dat het een standaard maat is waarvoor kant-en-klare luiken te krijgen zijn :)

https://www.bouwmaat.nl/v...795-cm/product/0000397065

@TS ik zou de omranding plaatsen en met hout/pur de gaten dichtmaken zodat bhij het leggen van de dekvloer deze niet in je kruipgat wegloopt :)
Zo’n luik is dan maar weer gewoon een houten plaat. Echt niet zo moeilijk allemaal :)

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:12
Met een beetje fatsoenlijke slagplug zit dat afdoende vast. Wel krijg je extra hoogte, vraag is of je dat wilt.
Kun je de put van binnen niet bekleden/aftimmeren met OSB/multiplex oid en daar de rand op laten rusten?

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik weet niet hoe de vloer straks afgewerkt wordt, maar als het plavuizen/tegels zijn dan is het gangbaar dat er er een 4 lengtes tegelprofiel onder de de tegels gelijmd wordt. Dat kan vanzelfsprekend op iedere afmeting en daarna zaag je (zoals @decipherer al aangeeft) gewoon een luik op maat.

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• Rob-G
significant schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:12:
Met een beetje fatsoenlijke slagplug zit dat afdoende vast. Wel krijg je extra hoogte, vraag is of je dat wilt.
Kun je de put van binnen niet bekleden/aftimmeren met OSB/multiplex oid en daar de rand op laten rusten?
Extra hoogte is niet erg, de cementdekvloer wordt ca. 6 cm hoog, dus de omranding moet sowieso hoger worden gesteld.
Ik kan eens kijken, de zijkanten an het gat zijn niet zo vlak dus dat kan weleens lastig worden. Moet ik me dan nog druk maken om vocht / houtrot?

[Voor 10% gewijzigd door Rob-G op 19-02-2021 08:29]

• Rob-G
Harrie_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:21:
Ik weet niet hoe de vloer straks afgewerkt wordt, maar als het plavuizen/tegels zijn dan is het gangbaar dat er er een 4 lengtes tegelprofiel onder de de tegels gelijmd wordt. Dat kan vanzelfsprekend op iedere afmeting en daarna zaag je (zoals @decipherer al aangeeft) gewoon een luik op maat.
Ter plaatse van het luik komt een droogloopmat (deze valt ruim over het luik).

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 05:36

Sen

<-->

Ik had het zelfde probleem en achteraf had ik veel beter gewoon een iets bredere matrand kunnen kopen.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45
decipherer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:11:
[...]

Zo’n luik is dan maar weer gewoon een houten plaat. Echt niet zo moeilijk allemaal :)
Het is echt wel meer dan "een houten plaat" :Y
dat een houten plaat wellicht ook werkt is leuk, maar ergens zal wel in een bouwbesluit staan dat het stevig moet zijn :P

• Rob-G
Sen schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:22:
Ik had het zelfde probleem en achteraf had ik veel beter gewoon een iets bredere matrand kunnen kopen.
Dat lijkt mij ook de beste oplossing, maar in standaard maten kan ik het niet groter vinden. Dus dat wordt of zelf (laten) maken, en ook een voldoende sterke plank maken.

• warhamstr
Rob-G schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Dat lijkt mij ook de beste oplossing, maar in standaard maten kan ik het niet groter vinden. Dus dat wordt of zelf (laten) maken, en ook een voldoende sterke plank maken.
En met betonplex of een andere watervaste plaat een binnenbekisting in je betonvloer maken? Die kan je dan opzij vastzetten met pluggen. Af laten steunen of de doorlopende balk, en je hebt meteen een mooi afgewerkte kant...

• warhamstr
////Zandcement///l_-Matomranding-_l////Zandcement////
____Beton_____l\l -'Bekisting'- l\l___Beton____

• warhamstr
Dan moet je ws wel eea aan uitstekende klodders beton ed wegslijpen.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rob-G schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:25:
[...]

Extra hoogte is niet erg, de cementdekvloer wordt ca. 6 cm hoog, dus de omranding moet sowieso hoger worden gesteld.
Ik kan eens kijken, de zijkanten an het gat zijn niet zo vlak dus dat kan weleens lastig worden. Moet ik me dan nog druk maken om vocht / houtrot?
Als je cementdekvloer nog gestort moet worden, kan je natuurlijk ook even een kistje bouwen (vanaf de onderkant) en het gat wat "verkleinen" zodat de matomranding de juiste afmeting krijgt.

Let wel dat je de zijkanten even gaat bouchederen voordat je dekvloer gaat storen.

• Sen

Sen

<-->

Rob-G schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:15:
[...]

61 91 is gewoon een standaard maat kun je hem teminste op 2 plekken goed op hoogte stellen. https://www.gb.nl/matrand-610x910-25x25x2-zm en daar zijn ook gewoon standaard geissoleerde luiken voor te vinden.

[Voor 12% gewijzigd door Sen op 19-02-2021 12:09]

• decipherer
SniperGuy schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Het is echt wel meer dan "een houten plaat" :Y
dat een houten plaat wellicht ook werkt is leuk, maar ergens zal wel in een bouwbesluit staan dat het stevig moet zijn :P
Het is over het algemeen niet meer dan een houten plaat, zeker bij wat oudere huizen. Een houten plaat kan gewoon 'stevig zijn', wat dat ook moge betekenen.

En anders laat je er een op maat maken: https://www.bouwbestel.nl/geisoleerde-vloerluiken
Toch kan het zijn dat de maat die u nodig hebt er niet tussen staat. In dat geval maken de timmermannen van Bouwbestel gewoon een kruipluik precies op maat voor u.

[Voor 30% gewijzigd door decipherer op 19-02-2021 12:29]

• Rob-G
Sen schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:06:
[...]

61 91 is gewoon een standaard maat kun je hem tenminste op 2 plekken goed op hoogte stellen. https://www.gb.nl/matrand-610x910-25x25x2-zm en daar zijn ook gewoon standaard geissoleerde luiken voor te vinden.
Klopt, de korte zijde liggen dan goed op het beton, maar de lange zijden worden alsnog niet goed ondersteund. Kunnen de ankers in de deklaag daar voldoende voor zijn? Het zijn juist de lange zijden waar de meeste kracht wordt afgedragen.

• Rob-G
decipherer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Het is over het algemeen niet meer dan een houten plaat, zeker bij wat oudere huizen. Een houten plaat kan gewoon 'stevig zijn', wat dat ook moge betekenen.

En anders laat je er een op maat maken: https://www.bouwbestel.nl/geisoleerde-vloerluiken

[...]
Klopt, ik wacht nog op een opgave van hen.

• Sen

Sen

<-->

Bij mij ligt het op zich prima maar er zit een hele kleine beweging in omdat het op niets rust van een paar mm.

En die paar mm die voel je niet zo maar je hoort het af en toe kraken (dat word wel minder met de maanden)

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

Part

Helemaal niets.....

Of je neemt een matomranding met de bevestiging wat meer in de hoeken.

• warhamstr
Part schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:54:
Of je neemt een matomranding met de bevestiging wat meer in de hoeken.

[Afbeelding]
Dat is geen 'bevestiging'. Die stripjes zijn alleen om de rand in positie te houden.

• Rob-G
Gelukkig bleek mijn vader nog zijn lasspullen te hebben bewaard en we hebben zelf maar een omranding gelast, met een buitenmaat van 910x710. Ik zal later nog even een foto plaatsen.

Nu nog op zoek naar een passend kruipluik.
21mm betonplex heeft de voorkeur, maar is niet overal verkrijgbaar. Heeft iemand anders nog tips?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee