Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Plaatsing matomranding in dekvloer

Pagina: 1
Acties:

• Rob-G
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 16:50
In mijn woning is de cementdekdaag van de begane grond broodjesvloer verwijderd. Hierbij is ook de matomranding van het kruipluik verwijderd.
Nu wordt een nieuwe deklaag gestort, en daarvoor wil ik de matomranding (type als op de bijgevoegde plaatje) terug plaatsen.
Het gat in de vloer is echter bijna net zo groot als de buitenmaat van de matomranding. De matomranding is van een standaard maat nl. 610x810, maat het gat is ca. 605x805. Als ik de omranding plaats rust deze eigenlijk alleen op de ankertjes / stripjes. Is dat ook zo de bedoeling? Het lijkt mij nogal slap namelijk, en het lijkt mij logischer dan de buitenkant van de matomranding minimaal 1 cm buiten de rand van het gat in de vloer valt.
Hoe kan ik de matomranding het beste plaatsen?

[Voor 33% gewijzigd door Rob-G op 19-02-2021 07:02]

• Rob-G
Het gat is maar net iets kleiner dan de omranding, de omranding valt net een paar mm buiten het gat en ligt rondom dus een paar mm op de betonvloer / nieuwe dekvloer. De dekvloer zal langs de rand van het gat wel wat grillig worden, met als resultaat dat de omranding straks waarschijnlijk alleen aan de ankers hangt.

Wat bedoel je precies met de latjes, hoe zou je die plaatsen?

• Rob-G
warhamstr schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:35:
Je kan wel werken met die 'flut' omranding. Gewoon zorgen dat hij goed stevig oplegt (Hout oid, ik denk dat hij officieel ondekouwt hoort te worden met een specie).

De bovenkant van de omranding wordt bovenkant van je dekvloer. De dunne strippies zijn om hem in de juiste positie vast te zetten
Goed opleggen is juist het probleem, onder kauwen gaat niet omdat het een te dun randje wordt.
Ik kan er hout onder plaatsen, onder het hout ondersabelen en het hout weer vastzetten in het beton.
Maar zal dit niet wat te slap worden?

• Rob-G
significant schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:12:
Met een beetje fatsoenlijke slagplug zit dat afdoende vast. Wel krijg je extra hoogte, vraag is of je dat wilt.
Kun je de put van binnen niet bekleden/aftimmeren met OSB/multiplex oid en daar de rand op laten rusten?
Extra hoogte is niet erg, de cementdekvloer wordt ca. 6 cm hoog, dus de omranding moet sowieso hoger worden gesteld.
Ik kan eens kijken, de zijkanten an het gat zijn niet zo vlak dus dat kan weleens lastig worden. Moet ik me dan nog druk maken om vocht / houtrot?

[Voor 10% gewijzigd door Rob-G op 19-02-2021 08:29]

• Rob-G
Harrie_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:21:
Ik weet niet hoe de vloer straks afgewerkt wordt, maar als het plavuizen/tegels zijn dan is het gangbaar dat er er een 4 lengtes tegelprofiel onder de de tegels gelijmd wordt. Dat kan vanzelfsprekend op iedere afmeting en daarna zaag je (zoals @decipherer al aangeeft) gewoon een luik op maat.
Ter plaatse van het luik komt een droogloopmat (deze valt ruim over het luik).

• Rob-G
Sen schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:22:
Ik had het zelfde probleem en achteraf had ik veel beter gewoon een iets bredere matrand kunnen kopen.
Dat lijkt mij ook de beste oplossing, maar in standaard maten kan ik het niet groter vinden. Dus dat wordt of zelf (laten) maken, en ook een voldoende sterke plank maken.

• Rob-G
Sen schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:06:
[...]

61 91 is gewoon een standaard maat kun je hem tenminste op 2 plekken goed op hoogte stellen. https://www.gb.nl/matrand-610x910-25x25x2-zm en daar zijn ook gewoon standaard geissoleerde luiken voor te vinden.
Klopt, de korte zijde liggen dan goed op het beton, maar de lange zijden worden alsnog niet goed ondersteund. Kunnen de ankers in de deklaag daar voldoende voor zijn? Het zijn juist de lange zijden waar de meeste kracht wordt afgedragen.

• Rob-G
decipherer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Het is over het algemeen niet meer dan een houten plaat, zeker bij wat oudere huizen. Een houten plaat kan gewoon 'stevig zijn', wat dat ook moge betekenen.

En anders laat je er een op maat maken: https://www.bouwbestel.nl/geisoleerde-vloerluiken

[...]
Klopt, ik wacht nog op een opgave van hen.

• Rob-G
Gelukkig bleek mijn vader nog zijn lasspullen te hebben bewaard en we hebben zelf maar een omranding gelast, met een buitenmaat van 910x710. Ik zal later nog even een foto plaatsen.

Nu nog op zoek naar een passend kruipluik.
21mm betonplex heeft de voorkeur, maar is niet overal verkrijgbaar. Heeft iemand anders nog tips?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True