Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke kabels voor thuisnetwerk naar meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• clem
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Welke kabel voor verleningen / aanpassing thuisnetwerk naar meterkast.

Zie onderstaande situatieschets van huidige en gewenste situatie.. In nieuwe situatie zullen drie kabels van tussen de 20 en 6 meter voor ~10 tot 6 meter naast elkaar liggen onder een plint, alvorens deze de meterkast ingaan.

Ik heb nu aangeschaft en klaarliggen x meter F/UTP Cat5e CU 24AWG, een plastic behuizing voor 3 keystones voor in de meterkast met de gedachte dat ik de F/UTP met wat knip en plakwerk op de aarde in de meterkast aansluit -maar hoe meer ik me er in verdiep hoe meer ik twijfel 8)7 over zin/onzin van F/UTP voor kabels die paar meter naast elkaar liggen , of bescherming in meterkast nodig is en wat uberhaupt goede aarding van een foiled utp kabel inhoud.. Kan mijn huidige plan? Of ben ik beter af met U/UTP en moet ik me geen zorgen maken om die paar meter dat die kabels naast elkaar liggen en in de meterkast bij elkaar komen?

Kabels die zijn gelegd door de vorige bewoners lopen langs ontluchtings- en vuilwaterafvoerbuis van de 1e en 2e verdieping naar de begane grond. Huidige kabels (cat5e 24awg) liggen niet in een buis maar zitten dicht-ge-gipst in en onder muren en vloer. Nieuwe kabels trekken over de gehele lengte gaat m niet worden dus - het wordt verlengen vanaf de woonkamer.

[Voor 6% gewijzigd door clem op 19-02-2021 00:02]

Beste antwoord (via clem op 19-02-2021 14:39)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

clem schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:09:
[...]

Helaas ligt er dus al een lengte cat5e ingegipst/ondergevloerd door een vorige bewoner, zonder mantelbuis, die ik niet ga vervangen nu.
Voor nu geen probleem (tenzij je 2.5Gbps te traag vindt :+ )
Het gaat alleen om 10m verlenging naar de meterkast, waarbij er drie kabels tegen elkaar aan komen te liggen.
Juist, en los van die Cat5e kun je hier prima Cat6 doen. Kost erg weinig meer, is wel gelijk geschikt voor 5-10GbE mocht dat in toekomst ooit nodig worden, dan hoef je op dat moment alleen de andere Cat5e te vervangen.
Ik had daarvoor gewoon U/UTP kunnen nemen dus? Heb al F/UTP in huis gehaald, dat kan ongeaard geen kwaad?
Kan geen kwaad, al ben je dan enige voordeel ervan tegenover U/UTP kwijt. Is nergens voor nodig (de twists in UTP maken al korte metten met overspraak), maar je hebt er ook geen last van, behalve dat het wat stugger en dus moeilijker te bewerken/trekken is.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:38

M2M

medicijnman

Voor een gigabit aansluiting maakt het niet heel veel uit. zolang je 8 draadjes hebt is cat5e voldoende. 10Gbit is een heel ander verhaal.

-_-

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aangezien je schijnbaar niet kunt/wilt kiezen voor volledig nieuwe bekabeling in eigen mantelbuizen: Heb je de aanwezige CAT5E bekabeling al door gemeten?

Ik zie hier op dit forum steeds vaker de wens/eis ontstaan naar CAT6 - 7 en zelfs 8 kabels in woonhuizen maar CAT5E bekabeling voldoet meestal al prima aan de 'wens' (én aan nog veel meer).

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:41

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Tja, Cat 5e, Cat6 of Cat7..... Ik zou gewoon opzoek gaan naar goede kabels, dus niet b merk kabel met een koper oxide laagje, maar echt puur koperen kabels.

Cat5e kan, maar op moment dat je ooit echt aan data overdacht gaat doen merk je dat een bredere bandbreedte wel lekker is...

Zie het zo.... CAT5e is als een 2-baan autosnel weg, Cat 6 is een 4-baan snelweg, waar Cat 7 een 6-baan snelweg is.... Je mag overal 100 km/u maar hoe hoger de kabel in getal hoe meer verkeer er op het zelfde moment door heen kan.

Cogitationis poenam nemo patitur

• clem
  • Niet online
Gbit gaat voorlopig genoeg zijn en mantelbuizen aanleggen voor net kabeltrekken gaat m niet worden dus die Cat5e kabels die er al lagen zullen voor de nabije toekomst de bottleneck zijn.

Ik zie natuurlijk ook andere topics zoals deze Welke UTP kabel te bestellen of deze Welke kabel heb ik nodig?.

Lijkt concensus te zijn over U/UTP voor thuisgebruik.

Heb het spul nu al liggen. Maakt het uit als ik die F/UTP niet aard - als in, wordt het er slechter op op het moment dat ik die F/UTP ongeaard aansluit?

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:22
Ik leerde dat het belangrijker is niet hoger dan AWG24 & koper ipv andere troep te kopen en dan cat5e of hooguit Cat6.
Zeker als je in de toekomst PowerOverEthernet gaat gebruiken is AWG23 of max 24 wel een goede keuze.

[Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 19-02-2021 00:23]

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Je hebt hopelijk wel rekening gehouden met stugge kern.
Voor rest komt het niet zo nauw, die FTP maakt ontwaard niet uit, enkel dat kabel iets dikker/stugger is, dus moeilijker trekken.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

99ruud99 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:28:
Je hebt hopelijk wel rekening gehouden met stugge kern.
Voor rest komt het niet zo nauw, die FTP maakt ontwaard niet uit, enkel dat kabel iets dikker/stugger is, dus moeilijker trekken.
En je 'knijpt' er wat minder gemakkelijk direct een RJ45 steker op, maar da's toch al niet de bedoeling van de TS, zoals ik lees.

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bullet NL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:17:
Tja, Cat 5e, Cat6 of Cat7..... Ik zou gewoon opzoek gaan naar goede kabels, dus niet b merk kabel met een koper oxide laagje, maar echt puur koperen kabels.

Cat5e kan, maar op moment dat je ooit echt aan data overdacht gaat doen merk je dat een bredere bandbreedte wel lekker is...

Zie het zo.... CAT5e is als een 2-baan autosnel weg, Cat 6 is een 4-baan snelweg, waar Cat 7 een 6-baan snelweg is.... Je mag overal 100 km/u maar hoe hoger de kabel in getal hoe meer verkeer er op het zelfde moment door heen kan.
Dat kan scherper. Kijk sowieso even vooruit, die kabels liggen er geheid meerdere jaren.

Cat5e is geschikt voor snelheden tot 2.5Gbps, wat ondertussen in de high-end begint te komen en over een jaar of twee mainstream wordt.
Cat6 is nodig voor snelheden van 5-10Gbps. Vooralsnog nergens voor nodig, maar meerprijs tov 5e is verwaarloosbaar, en het is niet noemenswaardig bewerkelijker.
Cat6a is nodig voor 5-10Gbps met lengtes boven de 30m. Als je erg groot woont zinnig, zo niet volstrekt overbodig, en zowel duurder als lastiger de bewerken.
Cat7 is voor geen enkele bestaande of toekomstige standaard nodig, is significant duurder en veel lastiger te bewerken, en bij gebrek aan zinnige toepassingen is keuze aan afwerkingsmateriaal ook zeer beperkt.
Cat8 is nodig voor 25-40Gbps, maar het is onwaarschijnlijk dat deze standaarden in huidige vorm (bedoeld voor datacenter) ooit thuis gaan doorbreken; ze vergen erg dikke, stugge, dure kabels, verbruiken veel teveel stroom voor consumentenapparatuur. Qua afwerking: alleen materialen uit datacenters. Tegen de tijd dat deze snelheden thuis relevant worden, komen er nieuwe standaarden om zelfde snelheid met lager verbruik en dunnere kabels te realiseren. Daarom onzinnig.

Met andere woorden, Cat6 is voor een normaal huis anno 2021 de sweet spot, want je kunt rustig 10-15 jaar vooruit met ondersteunde standaarden. Car5e voldoet nog, maar het is zonde om nog nieuw aan te leggen. Alles boven Cat6 is voor normaal thuisgebruik onzinnig, levert geen meerwaarde maar wel flinke kosten en door de lastigere bewerking neemt kans op foute montage flink toe (zie alle topics hier over mensen die in de knoop raken met hun Cat7 gedoe).

Soittakaa Paranoid!

• clem
  • Niet online
Helaas ligt er dus al een lengte cat5e ingegipst/ondergevloerd door een vorige bewoner, zonder mantelbuis, die ik niet ga vervangen nu.

Het gaat alleen om 10m verlenging naar de meterkast, waarbij er drie kabels tegen elkaar aan komen te liggen. Ik had daarvoor gewoon U/UTP kunnen nemen dus? Heb al F/UTP in huis gehaald, dat kan ongeaard geen kwaad?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

clem schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:09:
[...]

Voor nu geen probleem (tenzij je 2.5Gbps te traag vindt :+ )
Het gaat alleen om 10m verlenging naar de meterkast, waarbij er drie kabels tegen elkaar aan komen te liggen.
Juist, en los van die Cat5e kun je hier prima Cat6 doen. Kost erg weinig meer, is wel gelijk geschikt voor 5-10GbE mocht dat in toekomst ooit nodig worden, dan hoef je op dat moment alleen de andere Cat5e te vervangen.
Ik had daarvoor gewoon U/UTP kunnen nemen dus? Heb al F/UTP in huis gehaald, dat kan ongeaard geen kwaad?
Kan geen kwaad, al ben je dan enige voordeel ervan tegenover U/UTP kwijt. Is nergens voor nodig (de twists in UTP maken al korte metten met overspraak), maar je hebt er ook geen last van, behalve dat het wat stugger en dus moeilijker te bewerken/trekken is.

Soittakaa Paranoid!

• Dyckie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:23
Bullet NL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:17:

Cat 7 zoals u zegt een 6-baans snelweg enkel als je de speciale connectoren voor cat 7 neemt en niet de RJ45 connectoren.

https://sites.google.com/view/eendraadschema/homepage

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True