Toon posts:

warmtepomp ecodan stelt teleur

Pagina: 1
Acties:

• mabaert
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-12-2022
Wie kan mij helpen met enige afstelling van de warmtepomp die (vloer)verwarming en warm water regelt.
Het betreft een mitshubishi ecodan EHSC-MEC die toch al enkele jaren goed werkt. Maar sinds kort nu (eindelijk) kan ik het verbruik effectiever opvolgen en daar ben ik nu toch van verschoten.
Tijdens deze (koude) maanden ligt het verbruik maandelijks rond de 600 à 700 kw met nu in februari reeds geregeld dagen van 40 à 50kw.
Het betreft een niet al te groot recent gerenoveerd rijhuis, overal goed geïsoleerd (10cm gevelisolatie, 16cm dakisolatie op plat dak...), hoogrendementsbeglazing etc.
Nu zou ik graag wat spelen met de instellingen om het verbruik wat te drukken.
Hij heeft altijd gedraaid op gewoon kamertemperatuur van 20 graden aanhouden, dag en nacht. Warm water staat ingesteld op 48 graden.
Met deze instellingen regelt hij blijkbaar zelf zijn voorlooptemperatuur adhv allerlei parameters. Als ik de rapporten bekijk zie ik dat de voorlooptemperatuur schommelt tussen de 30 en 40 graden, met hier en daar pieken van zelfs 42 graden.
Ik heb nu de voorlooptemperatuur manueel op 30 graden gezet (kamertemp blijft op 20) om eens te kijken wat dit doet. Zijn er nog voor de hand liggende zaken die ik kan aanpassen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Welkom!

Zoekfunctie al eens gebruikt? Laatste tijd meerdere van dit soort topics gelezen: zoeken naar 'verbruik warmtepomp'

Verder is 48°C voor tapwater te laag denk ik, zie: Voorkomen legionella in boilers

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Tja, wat is niet al te groot? Niet al te groot op GoT betekend al vaak 200+ m2.
Heb je iets van een warmteverliesberekening? Kun je kijken of het backupelement iets doet (uren) met de vrieskou? 700 kWh (is dit alleen van de WP?) klinkt opzich niet heel gek, zou zo'n 900W continu betekenen.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geeft de WP ook aan wat hij aan warmte afgeeft?

De 1e vraag is namelijk of het wel de warmtepomp is die teleurstelt, of dat hij netjes z'n werk doet maar de isolatie en dichtheid van je woning gewoon niet op peil is.

Beste is een warmtemeter (kamstrup oid) ertussen knallen, dan kun je ook effectief zien wat het doet.
Energieverbruik als enige maatstaf zegt niets, als hij COP3.5 draait doet hij het zelfs super in deze tijd, maar de afrekening is voor jou dan blijkbaar nog steeds teleurstellend.

Maar alles begint met een goed plaatje te schetsen;
Vermogen WP
Type WP: monobloc/split
Afgiftesysteem
Isolatiewaardes
Oppervlakte/inhoud woning
Vrijstaand/rijtje
Ta VVW
Ta SWW
WAR of RAR
Thermostaat instelling
Nachtverlaging ja/nee
Legionella programma ja/nee, frequentie?
SWW verbruik
etc

Maar beste is om alles te bemeteren, zonder COP te weten is het lastig te quantificeren wat veranderingen exact aan verbetering geven.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:42
Is die 700 kWh alleen de warmtepomp, of je totaalverbruik? En indien dat het totale verbruik is van de woning: heb je ook zonnepanelen? Hoeveel en wat hebben die nog opgeleverd in februari.

Afhankelijk van de grootte en isolatie van je woning, is een verbruik voor de warmtepomp op koude dagen van 40 kWh per dag niet zo bijzonder. Of het misschien iets omlaag kan, hangt af van je instellingen. En dan met name de instellingen van een back-up element.

Vorige week had het totaal verbruik minus opbrengst van 9 zonnepanelen pieken van bijna 40kWh per dag. Afgelopen paar dagen telt de kWh meter nog maar zo'n 10 kWh per dag.

Op een gemiddelde dag in januari zitten we ergerns rond 25kWh per dag voor de hele woning, dus 750 kWh in een maand.
Maar zodra het stookseizoen beëindigd is, vanaf pakweg april, leveren onze zonnepanelen maandelijks meer op dan ons eigen verbruik. Zo komen we ondanks een hoog verbruik van de warmtepomp tijdens koude periodes, toch op een energierekening van 35-40 euro per maand.

Vergeet ook niet dat elektriciteit in een andere eenheid gemeten wordt dan gas én een andere prijs per eenheid heeft. Getallen voor elektra verbruik lijken daarom al snel groot.
Maar: 50kWh elektriciteit kost ongeveer net zo veel als slechts 15m3 gas. Ik denk dat dat voor afgelopen week voor een doorsnee huis met wat (na)isolatie helemaal zo gek nog niet is.

[Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 19-02-2021 08:42]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee