Toon posts:

groepenkast 1 fase zonnenpaneel aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• P.E. Visser
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2021
Beste Tweakers
ik ben een nieuwe groepenkast aan het samen stellen. er is al veel over geschreven, maar bij mij blijven er 2 vragen over.
1 KWh meter wordt bij zonnepanelen vaak tussen aard-lekautomaat en zonnepaneel geplaatst dan staat hij echter onderstroom als de aardlek wordt uitgeschakeld.. is het niet hanig hem tussen aard-lekautomaat en hoofdschakelaar te plaatsen?
2 kan ik beter een ALS van C40 300mA gebruiken ipv een B40 30mA. Ik ben nl bang dat de ALS b4 30mA te gelijkt met een groep uit zou schakelen als er een aardlek ontstaat.
zie schema

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:47
Is dit in NL of BE?

Cedo Nulli

• P.E. Visser
NL

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
Ik snap niet zo goed waarom je dubbele aardlekschakelaars wilt als je toch al allemaal aardlekautomaten gaat plaatsen?

Waarom trouwens niet gewoon de gebruikelijke (max) 4 B16 installatieautomaten achter een 30 mA, 40A aardlekschakelaar? Waarvan je er dan dus 2 nodig hebt, en nog een ALA voor de panelen.

Dit is ook veel handiger als je er ooit 3 fasen van wilt maken.

Een ALS heeft trouwens geen uitschakelkarakteristiek (B of C bv.) zoals een installatieautomaat die heeft. Wel een type, dat A moet zijn (niet AC).

[Voor 28% gewijzigd door Wilke op 18-02-2021 19:08]

• P.E. Visser
@Wilke
dat wordt gedaan om overspanning te voorkomen als je die niet plaatst komt bv 16A van de zonne panelen en 40A uit het net en kan er dus 51 A naar de groepen. daar is de meterkast niet vooe gebouwd.
MvG Piet

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
P.E. Visser schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:21:
@Wilke
dat wordt gedaan om overspanning te voorkomen als je die niet plaatst komt bv 16A van de zonne panelen en 40A uit het net en kan er dus 51 A naar de groepen. daar is de meterkast niet vooe gebouwd.
MvG Piet
Nee, zo werkt dat niet.
De ALS 40A 30mA heeft géén afschakelfunctionaliteit die afschakelt als je er 40+ ampere doorheen stuurt. Beetje wat Wilke ook al noemde.
De ALS schakelt alleen af bij een aardfout. Niet bij een overstroom.
Die 40A van de ALS is niet een afschakelstroom, dat is een maximale limiet waar die voor ontworpen is. Erboven schakelt ie niet af (zoals een normale automaat)... maar dan kan ie gewoon kapot gaan. (in theorie dan)

Paar andere vervolgopmerkingen hierop:
- Ga je daadwerkelijk een set zonnepanelen + omvormer plaatsen die de 16A rating van de zekering gaat benaderen? (omdat je hiermee rekent als terugleverstroom)
- Heeft je hoofdzekering in huis precies een rating van 40A? (omdat je hiermee telt)
- Hoe kom je op 51A uit? 40+16 = 56.. ?

- die 51A die je noemt naar de groepen loopt dan alleen door de korte verdeelkabeltjes of busbars in je groepenkast. Als je daar 6mm2 voor gebruikt kunnen die best wel wat hebben.. ná de groepen loopt deze stroom uiteraard niet meer want die zijn allemaal op 16A afgezekerd.
Maar heeft dus ook meer met het max. vermogen van je zonnepaneel installatie, en van je hoofdzekering te maken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Wilke
@Wilke
MvG Piet
Dat kan inderdaad een probleem zijn, maar de voorgestelde installatie lost dat niet op. Zie de post hierboven.

Ik zou serieus aanbevelen een electricien te vragen om de boel samen te stellen en aan te leggen - heb ik ook gedaan.

• P.E. Visser
Beide heren erg bedankt.
met een aardlekautomaat van zoals had moeten schrijven ALAutom 40A B 30 ms zou het dus wel goed zijn geregeld.
ik denk echter dat ik van mijn 5 panelen aanmerkelijk minder als 16A zal krijgen. en ik zal mijn reken kwaliteit ook eens controleren.

Grappig dat een elektricien hier mee tevreden was en het heel prachtig vond terwijl ik zo mijn bedenkingen had.

• Wilke
Yep, zo moet het gaan, bij de zonnepanelen moet je met deze opstelling nog steeds wel een aardlekautomaat (dus beide in één) gebruiken, B16 30 mA. Anders zit die niet achter een aardlekschakelaar.

Denk dat je voor die 40A automaat dan wel een C wilt hebben. Maar vraag dit aan een electricien. Selectiviteit tov hoofdzekering heb je niet, maar soit, zonder het hele ding zit je meteen op de hoofdzekering, en heb je inderdaad een klein risico op overbelasting van de 40A aardlekschakelaars.

Je hebt dan wel kans dat je 40A er (zo goed als) tegelijk uit tikt als je hoofdzekering. Irritant, want dan moet je 2 dingen fixen en is misschien onduidelijker waar het probleem zit.

Trouwens denk ik dat in 9 van de 10 installaties waar het bij invoeden van max. 16A blijft (wat je dan in de praktijk ook nog zelden haalt), i.c.m. met een max. 35A hoofdzekering (of één van drie fasen met max 25A; dan ga er trouwens ook maar 1A overheen in het slechtste geval), dat risico gewoon wordt genomen.

Ik ben geen electricien en weet niet of er exacte voorschriften zijn of dat wel/niet zou mogen. Als iemand dat weet hoor ik het graag.

Het risico, voor alle duidelijkheid, is dat de 40A aardlekschakelaars dan hogere stromen voor hun kiezen kunnen krijgen dan waar ze op berekend zijn, en behalve dat ze daar vast warm van worden, kan het ook zijn dat ze bij een aardlek niet meer correct ingrijpen (blijven hangen, vastsmelten). Hoe nauw dat in de praktijk komt, durf ik niet te zeggen. Maar de specs staan er natuurlijk met een reden op, zou je zeggen.

[Voor 15% gewijzigd door Wilke op 19-02-2021 18:42]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wilke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:38:
Yep, zo moet het gaan, bij de zonnepanelen moet je met deze opstelling nog steeds wel een aardlekautomaat (dus beide in één) gebruiken, B16 30 mA. Anders zit die niet achter een aardlekschakelaar.
Het is niet altijd noodzakelijk om een pv-omvormer achter een ALS te hebben.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• P.E. Visser
Even voor de zekerheid, een instalatie automaat van 32 A of 40 A type B of C zou dus voldoende zijn?

alvast heel erg bedankt voor het mee denken. (vind het nog steeds gek dat een elektricien het eerste schema goed keurde!

is er apparatuur waar mee je via bv een relais of schakelaar kunt voor komen dat 2 groepen tegelijk 16 A afkunnen nemen een relais voor in de meterkast?

@Wilke Trouwens denk ik dat in 9 van de 10 installaties waar het bij invoeden van max. 16A blijft (wat je dan in de praktijk ook nog zelden haalt), i.c.m. met een max. 35A hoofdzekering (of één van drie fasen met max 25A; dan ga er trouwens ook maar 1A overheen in het slechtste geval), dat risico gewoon wordt genomen

bij mij dus max 35 +16A = 51A toch? wat bedoel je dan met 1A teveel? of gaat dat ergens anders over

@Gizz Het is niet altijd noodzakelijk om een pv-omvormer achter een ALS te hebben
wanneer wel en wanneer niet?

mvg Piet

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:15
P.E. Visser schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:51:
1 KWh meter wordt bij zonnepanelen vaak tussen aard-lekautomaat en zonnepaneel geplaatst dan staat hij echter onderstroom als de aardlek wordt uitgeschakeld.. is het niet hanig hem tussen aard-lekautomaat en hoofdschakelaar te plaatsen?
De omvormer schakelt uit wanneer het net afvalt, dus die meter staat dan niet meer onder spanning
2 kan ik beter een ALS van C40 300mA gebruiken ipv een B40 30mA. Ik ben nl bang dat de ALS b4 30mA te gelijkt met een groep uit zou schakelen als er een aardlek ontstaat.
zie schema
Je wilt met die automaat de stroom die door de rest van de componenten kan lopen beperken, dat doe je gewoon met een installatieautomaat. Aardlekbeveiliging is hier ongewenst want dan heb je twee gelijke beveiligingen achter elkaar. Gewoon een C40 automaat nemen dus.
@Wilke
dat wordt gedaan om overspanning te voorkomen als je die niet plaatst komt bv 16A van de zonne panelen en 40A uit het net en kan er dus 51 A naar de groepen.
Je wilt de stroom beperken.
daar is de meterkast niet vooe gebouwd.
MvG Piet
Waarom eigenlijk niet? Meestal is mogelijke overbelasting van de aardlekschakelaars het probleem, maar daar heb je geen last van als je aardlekautomaten gebruikt. Wat houdt je nog tegen om de kast gewoon voor 63A geschikt te maken? Een paar stukjes draad?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wilke
P.E. Visser schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:01:
bij mij dus max 35 +16A = 51A toch? wat bedoel je dan met 1A teveel? of gaat dat ergens anders over?
Ja, bij 25+16 is het maar een te veel, dat zal toch geen probleem zijn in de praktijk. 35+16 is 11 te veel, dus tja.

De reden dat mensen veelal geen 63A ALS kopen is dat deze fors duurder zijn (vb. Eaton even opgezocht, 40A kost €40, 63A kost €85!), maar dat is natuurlijk ook een optie. Dan heb je die 40C automaat sowieso niet nodig.
@Gizz Het is niet altijd noodzakelijk om een pv-omvormer achter een ALS te hebben
wanneer wel en wanneer niet?
Goede vraag. Denk dat hier staat. Verplicht of niet is één ding, ik zou het zelf liever wel hebben. Die draden lopen toch ook ergens door je huis, en mocht je er ooit een raken dan is het toch fijn om ook daar een ALS (of ALA) voor te hebben zitten?

• P.E. Visser
hoi Xander dank voor je duidelijke antwoord

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Aanvullend op de link die @Wilke al gaf: omvormers en aardlekbeveiliging: hoe zit het toch?. Daar wordt ook uitgelegd waarom je, als je toch besluit een ALS te plaatsen, beter voor 300mA kunt gaan in plaats van 30mA.

Overigens hangen de meeste groepenkastexperts op het forum rond in het volgende topic, misschien de moeite waard om je definitieve plan daar nog te delen voor feedback: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[Voor 5% gewijzigd door Gizz op 20-02-2021 08:42]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb altijd een 30 mA aardlek gebruikt bij allerlei soorten omvormers en installaties. Nooit een probleem. Als je 300 mA nodig hebt dan liggen je MC-4 stekkers te verzuipen in het water denk ik.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee