Vraag

• jorenmartijn
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-08-2021
Goedemorgen,

Zouden jullie me kunnen helpen met het bouwen van een persoonlijke NAS?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie had ik een Synology NAS willen kopen maar ik had het sterke vermoeden dat ik weleens een betere hardware configuratie kon samenstellen dan Synology kan bieden in hun goedkopere NASen.
Ik wil het gebruiken als een soort van cloud storage voor thuis maar ook als een Plex media server en indien mogelijk voor Time Machine backups van mijn Macs. Ik woon op mezelf dus ik denk niet dat toegang voor meerdere gebruikers heel belangrijk is voor het performance plaatje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan een bedrag rond de €400 (om te beginnen tenminste). Verzendkosten reken ik niet direct mee. Ik weet al dat ik 2 4TB Western Digital NAS harde schijven wil gaan aanschaffen die samen rond de €195 gaan kosten. Dat betekent dat er rond de €200-250 over blijft voor een systeem daaromheen. Volgens mij is dat te doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een kleine laptop harde schijf die ik als boot disk voor TrueNAS zou kunnen gebruiken, hoewel ik misschien later een SSD erin wil gooien voor betere performance. Ik heb ook een Samsung 840 SSD die ik zou kunnen gebruiken als boot schijf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Deze twee Western Digital 4TB NAS schijven heb ik op het oog om mee te beginnen.
Ik moet een verder nog hebben:
- behuizing, liefst met een flink aantal drive bays in een kleine vormfactor, bijvoorbeeld een kubus behuizing zoals deze
- een stroomvoorziening, denk dat de Cooler Master 450W die in mijn PC zit voldoende zou moeten zijn
- minimaal 4GB RAM.
- een moederbord compatible met Ryzen + een kleine behuizing met ingebouwde LAN. Tevens zou ik het handig vinden om minimaal twee PCI Express slots te hebben voor bijvoorbeeld een raid/sata kaart en een netwerk kaart upgrade.
- een processor (in mijn PC gebruik ik een Ryzen 3400G APU maar dat lijkt me in dit geval een beetje overkill, dus een iets minder sterke APU zou perfect zijn denk ik)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben na mijn eerste PC build een grote fan van AMD Ryzen geworden.
Voor de PC gebruik ik RAM van G Skill, wat ook goed bevalt.
Verder heb ik niet echt merk voorkeuren, hoewel ik nieuwsgierig ben naar Be Quiet ventilatoren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst wil ik een zo stil mogelijke NAS, ik wil hem namelijk op de kast in mijn kantoor zetten en het mag niet afleiden van het thuiswerken. Ik wil hem graag zo compact als redelijkerwijs kan maken met voldoende uitbreidingsopties voor extra harde schijven. Mijn voorkeur gaat uit naar de kubus behuizing. Verder zou het fijn zijn om een paar PCI express slots voor uitbreidingen beschikbaar te hebben.

Ga je overklokken?
Overklokken is voor een NAS niet direct relevant lijkt me.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zouden jullie mij kunnen helpen bij het samenstellen van een budget APU systeem binnen het budget? Ik denk dat het mogelijk moet zijn maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen met onderdelen bij elkaar zoeken. Ik heb eventueel wel wat rek in dit budget zitten maar dan moet ik nog een maandje door sparen.

Beste antwoord (via jorenmartijn op 18-02-2021 18:35)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03 23:41
jorenmartijn schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Goede link is dat. Hoewel ik zag dat het moederbord uitverkocht was. Heb een alternatief gevonden die mogelijk beter werkt aangezien hij een aantal pci express slots heeft die de andere moederbord volgens mij niet had. Wist trouwens niet dat je moederborden kon kopen met geïntegreerde CPU’s! Gebruik zelf een Asrock B450 dus qua merk zit het wel goed denk ik.
Die kun je elders goedkoper krijgen: pricewatch: ASRock J4105M

Maar dat is een µATX bord, in de behuizing die je linkt in de topic start passen alleen mITX moederborden, dus dan moet je naar een wat grotere behuizing. Verder heeft dit bord slechts 2 SATA poorten en dat is wel héél karig voor een NAS systeem. Dan neem je µATX bord voor de PCIe slots maar ben je haast verplicht om een RAID kaart te kopen om meer dan 2 HDDs aan te sluiten (zeker als je ook nog een SSD zou gebruiken voor je OS).

Volgens mij is de pricewatch: ASRock J5040-ITX een betere optie ook al is dat weer mITX. Oké die heeft maar één PCIe slot, maar de netwerkpoort upgrade (naar 10Gbit vermoed ik) waar je het over had, is eigenlijk zinloos met dit type processor. Ik heb in mijn NAS een uitbreidingskaart om 4 extra SATA poorten te hebben en dat is zowat het enige zinvolle dat je met dat slot kunt doen in de context van een NAS. Maar als je die kubusbehuizing met 4 3,5" bays neemt en een moederbord met 4 SATA poorten, heb je op zich geen uitbreidingskaart nodig.

Het M.2 slot op deze moederborden dient trouwens voor wifi kaartjes, niet voor SSDs.

Dit zou een build kunnen zijn:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J5040-ITX€ 121,15€ 121,15
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 102,90€ 205,80
1BehuizingenThermaltake Core V1 Snow Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 38,49€ 38,49
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 46,67€ 46,67
Totaal€ 462,85

De Pentium J5040 ondersteunt volgens Intel en Asrock maximum 8GB RAM, maar ik lees op verschillende plaatsen (bv mr.DJ95 in "Het grote zuinige server topic - deel 2") dat 16GB of zelfs 32GB geen probleem zijn. Ik heb dan één 8GB latje in de build voorzien zodat je nog kunt uitbreiden naar 16GB.
jorenmartijn schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:01:
Ik heb een kleine laptop harde schijf die ik als boot disk voor TrueNAS zou kunnen gebruiken, hoewel ik misschien later een SSD erin wil gooien voor betere performance. Ik heb ook een Samsung 840 SSD die ik zou kunnen gebruiken als boot schijf.
TrueNAS kun je starten vanop een USB stick, geen SSD nodig. Dat bespaart je een SATA poort, waar je er al niet teveel van hebt. Na opstart draait TrueNAS in het geheugen.
Omega Supreme schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:06:
Je bent Ryzen fan en wil Plex gebruiken. Dan wil ik je alleen meegeven dat Plex Intel Quick Sync Video kan gebruiken voor hardware encoding en decoding en je dan waarschijnlijk beter af bent met een i3 met iGPU, dan met een ryzen en externe gpu of ryzen APU.

edit:
Ik twijfel een beetje aan de haalbaarheid van jouw project.

Je wil een machine bouwen die 24/7 aan staat, dan wil je om te beginnen een fatsoenlijke voeding hebben. Reken voor een voeding minimaal 80 euro en je hebt aan budget over 120-170 euro.

Goedkoopste Ryzen APU is ca 100 euro, dan moet je dus een behuizing, moederbord en geheugen kopen voor 20-70 euro.
Plex hardware transcoding werkt alleen als je een Plex Pass hebt, we weten niet of TS dat heeft of van plan is om te nemen. Maar alternatief kan Jellyfish gebruikt worden en dan is geen abonnement nodig voor hardware transcoding.

Een goede 450W of minder PSU hoeft overigens geen 80 euro te kosten, bv pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W, die is 74% efficiënt bij lage belasting, of een pricewatch: be quiet! Pure Power 11 300W, die nog efficiënter is bij lage belasting ook al is slechts 80plus Bronze (https://nl.hardware.info/...vanaf-37-euro-efficientie). Maar neem eens een kijkje in Het grote zuinige server topic - deel 2, de PicoPSU's en losse voedingsblok die daar aangeraden worden en een efficiëntie van meer dan 80% halen, kosten samen ook rond de 50 euro.

De goedkoopste Zen based APU is een pricewatch: AMD Athlon 3000G Boxed, ik vermoed dat TS deze bedoelde, maar die is ook niet te verkrijgen.

Alle reacties

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heb je ook een Raspberry Pi overwogen? Die zijn goedkoop en ideaal voor dit soort toepassingen.

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:51

Omega Supreme

The God of Death

Je bent Ryzen fan en wil Plex gebruiken. Dan wil ik je alleen meegeven dat Plex Intel Quick Sync Video kan gebruiken voor hardware encoding en decoding en je dan waarschijnlijk beter af bent met een i3 met iGPU, dan met een ryzen en externe gpu of ryzen APU.

edit:

Je wil een machine bouwen die 24/7 aan staat, dan wil je om te beginnen een fatsoenlijke voeding hebben. Reken voor een voeding minimaal 80 euro en je hebt aan budget over 120-170 euro.

Goedkoopste Ryzen APU is ca 100 euro, dan moet je dus een behuizing, moederbord en geheugen kopen voor 20-70 euro.

[Voor 42% gewijzigd door Omega Supreme op 18-02-2021 11:19]

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• jorenmartijn
g1n0 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:05:
Heb je ook een Raspberry Pi overwogen? Die zijn goedkoop en ideaal voor dit soort toepassingen.
Ik heb dat overwogen maar ik denk dat een pc iets meer mogelijkheden tot upgrades biedt. En een Pi blijft toch sneller tegen bottlenecks aanlopen. Heb overigens wel een Pi met Home Assistant draaien en een Pi Zero met Motion Eye camera dus ben wel een fan van de mini computers. :)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ryzen's zijn momenteel relatief duur, en lower end Athlons/Ryzens zijn niet te krijgen, AMD's prioriteit ligt bij leveringen voor consoles op dit moment .....
Heb je al naar de BBG Instapserver gekeken?

• jorenmartijn
martyw schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:19:
Ryzen's zijn momenteel relatief duur, en lower end Athlons/Ryzens zijn niet te krijgen, AMD's prioriteit ligt bij leveringen voor consoles op dit moment .....
Heb je al naar de BBG Instapserver gekeken?
Goede link is dat. Hoewel ik zag dat het moederbord uitverkocht was. Heb een alternatief gevonden die mogelijk beter werkt aangezien hij een aantal pci express slots heeft die de andere moederbord volgens mij niet had. Wist trouwens niet dat je moederborden kon kopen met geïntegreerde CPU’s! Gebruik zelf een Asrock B450 dus qua merk zit het wel goed denk ik.

[Voor 3% gewijzigd door jorenmartijn op 18-02-2021 11:44]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03 23:41
jorenmartijn schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Die kun je elders goedkoper krijgen: pricewatch: ASRock J4105M

Maar dat is een µATX bord, in de behuizing die je linkt in de topic start passen alleen mITX moederborden, dus dan moet je naar een wat grotere behuizing. Verder heeft dit bord slechts 2 SATA poorten en dat is wel héél karig voor een NAS systeem. Dan neem je µATX bord voor de PCIe slots maar ben je haast verplicht om een RAID kaart te kopen om meer dan 2 HDDs aan te sluiten (zeker als je ook nog een SSD zou gebruiken voor je OS).

Volgens mij is de pricewatch: ASRock J5040-ITX een betere optie ook al is dat weer mITX. Oké die heeft maar één PCIe slot, maar de netwerkpoort upgrade (naar 10Gbit vermoed ik) waar je het over had, is eigenlijk zinloos met dit type processor. Ik heb in mijn NAS een uitbreidingskaart om 4 extra SATA poorten te hebben en dat is zowat het enige zinvolle dat je met dat slot kunt doen in de context van een NAS. Maar als je die kubusbehuizing met 4 3,5" bays neemt en een moederbord met 4 SATA poorten, heb je op zich geen uitbreidingskaart nodig.

Het M.2 slot op deze moederborden dient trouwens voor wifi kaartjes, niet voor SSDs.

Dit zou een build kunnen zijn:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J5040-ITX€ 121,15€ 121,15
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 102,90€ 205,80
1BehuizingenThermaltake Core V1 Snow Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 38,49€ 38,49
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 46,67€ 46,67
Totaal€ 462,85

De Pentium J5040 ondersteunt volgens Intel en Asrock maximum 8GB RAM, maar ik lees op verschillende plaatsen (bv mr.DJ95 in "Het grote zuinige server topic - deel 2") dat 16GB of zelfs 32GB geen probleem zijn. Ik heb dan één 8GB latje in de build voorzien zodat je nog kunt uitbreiden naar 16GB.
jorenmartijn schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:01:
TrueNAS kun je starten vanop een USB stick, geen SSD nodig. Dat bespaart je een SATA poort, waar je er al niet teveel van hebt. Na opstart draait TrueNAS in het geheugen.
Omega Supreme schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:06:

edit:

Plex hardware transcoding werkt alleen als je een Plex Pass hebt, we weten niet of TS dat heeft of van plan is om te nemen. Maar alternatief kan Jellyfish gebruikt worden en dan is geen abonnement nodig voor hardware transcoding.

Een goede 450W of minder PSU hoeft overigens geen 80 euro te kosten, bv pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W, die is 74% efficiënt bij lage belasting, of een pricewatch: be quiet! Pure Power 11 300W, die nog efficiënter is bij lage belasting ook al is slechts 80plus Bronze (https://nl.hardware.info/...vanaf-37-euro-efficientie). Maar neem eens een kijkje in Het grote zuinige server topic - deel 2, de PicoPSU's en losse voedingsblok die daar aangeraden worden en een efficiëntie van meer dan 80% halen, kosten samen ook rond de 50 euro.

De goedkoopste Zen based APU is een pricewatch: AMD Athlon 3000G Boxed, ik vermoed dat TS deze bedoelde, maar die is ook niet te verkrijgen.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:52
Ik kan de eerder genoemde pricewatch: ASRock J5040-ITX aanrader als basis. naast de file storage taken run ik op deze server ook verschillende containers. Dit bovenop Openmediavault.

Mijn doel was net als jij zo stil mogelijk. De J5040 maakt geen geluid en hoeft ook niet actief gekoeld te worden. Wat betreft uitbreidingen heb ik de formfactor vs. prijs vs. mogelijkheden tegen elkaar aangehouden. Als ik ook naar 2.5 of 5Gbit netwerk wil kan dat via de USB aansluiting. Extra disks zie ik niet zo snel gebeuren. 3x8TB + 1TB voor Docker + documenten is meer dan zat.

Zoals eerder gezegd werkt 16GB op de J5040 zonder problemen. Zo goed dat ik zojuist een 2e module heb besteld om 32GB tot mijn beschikking te hebben.

Voor de compleetheid: https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1

• jorenmartijn
Hartelijk dank voor de antwoorden iedereen. Ik denk dat ik redelijk binnen budget kan blijven met deze opties. Ik denk dat ik op een later moment er een UPS bij koop maar het lijkt me voor nu niet nodig. Had ook een ideetje gekregen om de USB stick met het OS op een interne USB 3 header te laten draaien zodat alles mooi geïntegreerd is.
Als ik iets concreets kan laten zien dan post ik hier een foto. Wil volgende week beginnen met onderdelen te bestellen.

• jorenmartijn

Het uiteindelijke product bevalt uitstekend tot nu toe. :)
Heel erg bedankt voor het advies iedereen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee