Dag allen, hierbij de (allerlaatste) update. Excuses voor de wederom ietwat late reply @
S0epkip @
Robin8821 @
sdk1985. Ik wilde een volledig afsluitend verhaal kunnen vertellen en niet weer met een onvolledig verslag komen waarmee ik alleen maar speculaties in de hand werk. Maar hey, beter laat dan nooit.
Ik eindigde mijn verhaal hier:
Na DDRecovery's initiële woord waarin ik hoorde dat ze alles weer konden terughalen heb ik ze een schijf opgestuurd waarnaar ze de herstelde bestanden konden schrijven. Inmiddels zijn mijn oude schijf én de nieuwe schijf waar alle files op staan weer bij me thuis en heb ik de eerdere bevestiging van DDRecovery met mijn eigen ogen kunnen zien. De originele schijf hebben ze gelaten zoals ze hem kregen bij ontvangst. Het heeft iets langer geduurd door wat persoonlijke omstandigheden bij DDRecovery; het is immers maar een klein bedrijfje. Maar zoals ze al zeiden, al mijn files zijn weer terug, inclusief mappenstructuur, filenames en bewerkingsdata. Ik heb wel wat meer data (3,24 TB) teruggekregen dan dat er vlak voor de format op de schijf stond (~2,4 TB). Dit komt natuurlijk omdat hetgeen vlak voor de format is gewist niet het enige is wat er ooit op die schijf heeft gestaan. Het is daarom ook een soort samenraapsel van meerdere versies van de filetable, want bestanden die ooit zijn verwijderd zijn ook hersteld tijdens de recovery. Desalniettemin heb ik dus wel al mijn files terug in zelfs betere conditie dan ik had mogen hopen. En daar ben ik natuurlijk super blij mee.
Dan nog even over Stellar: Ik ben de laatste persoon die dirt op andermans naam wil gooien. Maar dit gaat wel een beetje te ver en ik denk dat wij dat met z'n allen kunnen beamen. Het is triest en jammer dat een bedrijf dat zichzelf de "Nummer 1 Wereldwijd & Nederland" noemt en waar "engineers" aan het werk zijn zo'n werkwijze hanteert. Mij vertellen dat een geformatteerde schijf ALTIJD onder hardwarmatige recovery valt, terwijl het JUIST softwarematig en niks anders is. Zij zien bij hun eerste scan zogenaamd NIETS van mijn data verschijnen, en dat vind ik inmiddels extreem moeilijk te geloven. Wat is hun eerste scan? Schijf inpluggen en constateren dat er niks meer op staat? Vervolgens, omdat ze dus zogenaamd hardwarematig moeten gaan kijken, er ook nog tussen de 900 tot 2500 euro voor vragen. En nog maar te zwijgen over het ontbrekende rubberen pootje van de behuizing EN het feit dat er iets rammelde in de behuizing nadat ik de schijf terugkreeg van ze - dingen die niet het geval waren voordat ik ze de schijf gaf. Vervolgens benader ik een klein bedrijfje die met de ALLER EERSTE SCAN al mijn bestanden, mappenstructuur, enzovoort enzovoort weer terugvindt en mij kan garanderen dat ik al mijn files en structuur weer terugkrijg. En dit voor 150 euro inclusief BTW. Kijk begrijp me niet verkeerd, als het gaat om data van onschatbare waarde is prijs natuurlijk niet belangrijk, en 900 tot 2500 euro uiteraard een no brainer. Maar op deze manier is het natuurlijk wel erg makkelijk om mensen zonder kennis van zaken te belazeren.
Bij deze wil ik iedereen in dit topic bedanken die me heeft geholpen of heeft geprobeerd te helpen, praktisch en mentaal. En ook aan iedereen die blijft hameren op back-ups, lees even OP. Altijd had ik meerdere back-ups, maar in een transitie van Mac naar Windows tijdelijk even bezig met schijven omzetten naar een ander bestandssysteem. En in een haastige bui de verkeerde schijf formatteren is in een paar seconden gebeurd. In elk geval gaat dit me nu nooit meer gebeuren; ik heb alle files nu op drie schijven staan waar van er eentje op een andere locatie ligt, én alles dagelijks geüpdatet op een clouddienst voor het online opslaan van bestanden. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat iemand voorzichtiger had moeten zijn. Maar niemand hier kan terug in de tijd, toch? En ik denk dat we allemaal wel weten dat de meeste mensen hier op Tweakers niet achterlijk zijn; een ongeluk kan iedereen overkomen.
Either way, bedankt. Ik heb al mijn files weer terug. Alleen nog even puzzelen welke van de herstelde files ik wel/niet nodig heb. Ik ben heel blij, pet af voor DDRecovery. Geniet van jullie dag.