Toon posts:

Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Toaru
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-10-2022
Hallo allen, weer even een update.

Ik heb vandaag mijn schijf weer opgehaald bij Stellar. Opvallend was dat er iets rammelde in de schijf en er een rubberen pootje van de behuizing af was. Dit was nog niet het geval toen ik de schijf opstuurde naar ze. Maar hopen dat het niets erg is. Ik meteen doorgereden en heb de schijf afgeleverd bij DDRecovery; lijken erg vakbekwame mensen waarmee ik een stuk fatsoenlijker en menselijker kan communiceren. Nu maar hopen.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Heel veel succes bij DDRecovery, hopelijk hebben zij beter nieuws voor je. Zit/zat er een schroefje onder het pootje?

• Toaru
Aragnut schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:29:
Heel veel succes bij DDRecovery, hopelijk hebben zij beter nieuws voor je. Zit/zat er een schroefje onder het pootje?
Erg bedankt. Nee, de rubberen pootjes zijn gewoon vastgelijmd aan aan de behuizing.

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: Augustus 2020
  • Niet online
Toaru schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:21:
Het is inderdaad no cure/no pay, maar ze geven ook duidelijk aan dat zij vinden dat de recovery "succesvol" is wanneer zij 80% van de (door mijn aangegeven) data herstellen (en dat ik dan ook het volledige bedrag moet betalen). Ik ga maandagochtend meteen bellen om aan te geven dat ik van Mac OS Journaled naar ExFat heb geformatteerd, en of ze dat ook ergens in mijn dossier kunnen zetten.

Paniek wordt langzamerhand nog groter (voor zover dat nog kon).
Toaru schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:54:
Hallo allen, weer even een update.

Ik heb vandaag mijn schijf weer opgehaald bij Stellar. Opvallend was dat er iets rammelde in de schijf en er een rubberen pootje van de behuizing af was. Dit was nog niet het geval toen ik de schijf opstuurde naar ze. Maar hopen dat het niets erg is. Ik meteen doorgereden en heb de schijf afgeleverd bij DDRecovery; lijken erg vakbekwame mensen waarmee ik een stuk fatsoenlijker en menselijker kan communiceren. Nu maar hopen.
Ik dacht dat ik iets gemist had maar er mist een stukje tussen deze 2. Hebben ze geprobeerd het opnieuw om te zetten naar Journaled? Wat hebben ze nog meer geprobeerd na je laatste contact?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Deels dubbelop met bovenstaande, maar voor de volledigheid; Hebben ze technische details verschaft - zoja, kun je die delen? Wat hebben ze wel gedaan/geleverd? Heb je moeten betalen?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
We zijn nu inmiddels anderhalve week verder dan je "oeps" moment en je beschreef dat je ongeduldige klanten hebt die op die data gebaseerde diensten van je nodig hebben.
Zijn ze zo geduldig, of heb je workarounds toegepast, wellicht gebaseerd op backupdata of rework?

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:54

ricardo246

Life's what you make it!

Renault schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:04:
We zijn nu inmiddels anderhalve week verder dan je "oeps" moment en je beschreef dat je ongeduldige klanten hebt die op die data gebaseerde diensten van je nodig hebben.
Zijn ze zo geduldig, of heb je workarounds toegepast, wellicht gebaseerd op backupdata of rework?
Zoals ik het lees: meneer heeft zijn schijf bij recovery bedrijf 1 opgehaald, en naar recovery bedrijf 2 gebracht vanwege de kosten, en de voorwaarden. Zo een spoed had het dus allemaal niet.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Toaru
Excuus voor mijn ietwat onvolledige verhaallijn dan @Renault @ricardo246. Ik ben bij een enkele klant volledig opnieuw kunnen beginnen met postproductie omdat de moederbestanden nog op een kaart stonden van de draaidag. Dit kost me ongelofelijk veel bloed zweet en tranen, maar het kan wel. Kwestie van nonstop doorwerken en niet slapen. De rest van mijn klanten heb ik met m’n staart tussen mijn benen moeten zeggen dat er op dit moment even technische problemen zijn en dat ik aan het proberen ben om ze op te lossen. Vreselijk om dit te moeten zeggen, maar ik kan simpelweg niets anders en ik kan ook niet toveren.

@Thralas @Anoniem: 1441478 Wat Stellar exact heeft gedaan weet ik niet. Dit hebben ze me niet verteld. Zoals te zien in mijn eerdere screenshot zeiden ze dat ze een initiële scan hadden uitgevoerd waaruit dus niks bleek. Ik moest accepteren dat ze een geavanceerde scan/forensisch RAW onderzoek zouden gaan toepassen, en daar zou ik 900 euro (vier weken wachttijd) of ~2500 euro (enkele werkdagen wachttijd) voor betalen. Ik stond op het punt om akkoord te gaan met hun behandeltraject (ik moest alleen nog een looptijd kiezen). Ik zou allerlei namen van bestanden moeten opgeven en als zij daar 80% van zouden herstellen zou het voor Stellar “succesvol” zijn. Dit is natuurlijk onmogelijk omdat ik van 90% van de bestanden de naam niet weet of het bestaan ervan niet direct kan heugen. Om nog maar te zwijgen over de file/folder structure. Naast het feit dat ik dat raar vind (wat hebben zij aan filenames als ze zelf de filenames niet eens kunnen achterhalen?) heb ik ook second opinions plus meningen vanuit dit topic mee laten wegen, die me lieten nadenken om het kleinschaliger/persoonlijker te zoeken.

Ik had vervolgens zeer uitgebreid contact met DDRecovery en ook zij vonden het raar dat Stellar met zo’n diagnose kwam. Deze persoon kwam echt heel prettig, persoonlijk, vakbekwaam en kundig over. Een veel dunnere lijn tussen mij en mijn data, prettiger contact én een schappelijkere prijs. Omdat Stellar het toch niet sneller zou kunnen dan DDRecovery kies ik dan liever voor een optie die in alle andere opzichten fijner voelt. Dus mijn schijf opgehaald bij Stellar (niets hoeven te betalen) en meteen gebracht naar DDRecovery.

Sterker nog, vandaag weer contact gehad met DDRecovery en ik heb te horen gekregen dat zeer waarschijnlijk alles te recoveren is, met structuren en al. En dit bleek al na hun eerste scan. Zij begrijpen ook niet wat Stellar doet en hoe/waarom ze met die diagnose zijn gekomen. Mijn hoop is dus weer wat gestegen, en zeer waarschijnlijk is alles aanstaande maandag klaar. Het lijkt erop dat Stellar hun prijzen baseert op de wanhoop en onwetendheid van hun klanten, omdat mensen het toch wel betalen als er belangrijke/dierbare data weg is. En dat weten ze.

Goed, nog niet te vroeg juichen. Volgende update volgt spoedig.

• Aragnut
  • Nu online
Positief om te horen dat DDRecovery al zo snel zoveel heeft kunnen terug vinden. Wel apart dat Stellar blijkbaar een totaal andere aanpak heeft die in dit geval minder effectief lijkt te zijn.

Stiekem wel benieuwd wat DDRecovery gedaan heeft om de structuren op te halen.

Heel veel succes (erg benieuwd naar je uiteindelijke resultaat).

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:31
Super balen natuurlijk, maar vaak valt er meer terug te halen dan je denkt. Al zal je zien dat soms net die paar files die je echt op dit moment nodig heb toch voorgoed verloren zijn.

Ik heb op vakantie een keer een beetje hetzelfde gehad; SD-kaart in mijn laptop gedaan met vakantie-fotos van de afgelopen 2 dagen, intussen werd ik gestoord door iets en een uurtje niet meer naar mijn laptop omgekeken en toen ik weer terug was bij mijn laptop vrolijk mijn SD-kaart geformatteerd, voordat ik de foto's daadwerkelijk had gekopieerd. Natuurlijk precies de foto's kwijt van het leukste uitje van de hele vakantie (Bezoek aan Chernobyl). Ik kwam er gelukkig wel achter voordat ik weer nieuwe foto's op hetzelfde kaartje maakte.

Gelukkig ben ik zelf wel redelijk bedreven in data-recovery en kon ik dezelfde avond nog vrijwel alle foto's terughalen. Wel alle bestandsnamen enzo kwijt maar dat is op een sd-kaartje met alleen foto's gelukkig niet zo erg. En een avond vakantie kwijt want heb de hele tijd achter mijn laptop gezeten ;)

Dus ook al denk je bij zulke topics meteen 'Backups!' of 'Zoiets zou mij nooit overkomen', denk dan nog een keer. Normaal gesproken, thuis, heb ik alles drie-dubbel. 1x op externe schijf, 1x op NAS en nog een backup naar de cloud voor 'when the shit hits the fan'. Maar gewoon een domme actie als een schijf formatteren voordat het in je backups is opgenomen kan gewoon gebeuren in een moment van onoplettendheid.

Voor een vriend ook een keer een hele schijf gerecoverd, tenminste alleen de foto's die erop stonden, (externe) schijf werd niet meer herkend door windows. Mijn computer een paar uur laten stampen om de schijf bit-voor-bit uit te lezen en alle foto's te herkennen. Dan heb je dus 1 grote map met alle foto's die op die schijf stonden. Als dat jaren aan foto's zijn ben je daarna wel even bezig om die allemaal weer te organiseren zodat het niet dwars door elkaar staat allemaal, maar de foto's zelf waren in ieder geval weer terecht.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Topic doorgelezen pff ellende zeg pffww. Gelukkig een mooi lichtpuntje lees ik ben echt benieuwd wat eruit komt bij DDRecovery

@Toaru welke prijs is het dan bij DDRecovery? De goedkoopste software matig pakket? Of een andere?

Blog - Tweak uptime

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Aragnut schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:08:
Positief om te horen dat DDRecovery al zo snel zoveel heeft kunnen terug vinden. Wel apart dat Stellar blijkbaar een totaal andere aanpak heeft die in dit geval minder effectief lijkt te zijn.

Stiekem wel benieuwd wat DDRecovery gedaan heeft om de structuren op te halen.

Heel veel succes (erg benieuwd naar je uiteindelijke resultaat).
ExFAT is een zeer eenvoudig bestandssysteem met 1 bestandstoewijzingstrabel vooraan op de partitie. Met een snelle format ga je dan ook enkel het begin van je partitie overschrijven waar het vorige bestandssysteem ook zo een tabel had staan. Maar de meeste bestandssystemen, en ik vermoed ook Apple's HFS, hebben een kopie van die tabel staan op een tweede locatie, net voor het geval die eerste corrupt geraakt. Als je die dus kunt inlezen kan je zo goed als alles recupereren.

Stellar heeft mogelijks geen rekening gehouden met het feit dat dit een filesystem was van Apple en heeft mogelijks de gebruikelijke NTFS tools geprobeerd om dan tot de conclusie te komen dat er niets meer te recupereren valt op die manier.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Damn, ik denk dat je reputatieschade vele malen hoger ligt dan wat Stellar offereerde.

Heel veel succes en 1500 leergeld is niets. (eLJay herinnert zich 2, vergelijkbaar in dommigheid, fouten van +/- 15k als ondernemer).

Wat ik je aanraad m.b.t. backup van je levenswerk.
1 op productie machine laten staan
2 onsite back-up (NAS/Time machine)
3 off-site back-up (NAS)
4 cloud based back-up bij een grote aanbieder (AWS, MS, IBM)

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:07
Wat een verhaal joh.
Hopen dat ze alles terug kunnen halen bij DDRecovery en dat je weer goed je rust kan pakken.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Thanks for the update, hopen dat het allemaal goed komt.

• Renault
Toi toi toi!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:46]

• stftweaker
  • Laatst online: 10:06
Ik lever best wel eens een schijfje aan een recovery lab, en soms ook bij steller maar dit vindt ik dan wel een hele rare gang van zaken. Jammer! Bedoel een format is altijd software. Die complexe hardware cases zijn doorgaans 995 inc btw 4-6 weken levertijd.

Sterker nog, vaak zeggen ze neem een trial op onze software, en als je data terug krijg neem de licentie en doei. Puur omdat ze het stervensdruk hebben met ransomware, en andere complexere zaken.

Maar effe snel quick cash crab kan natuurlijk ook als je het niet zo druk heb. Zonder exacte technische details weten we het niet. Maar vindt het zaakje stinken.

How are you doing?

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
stftweaker schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:37:
Ik lever best wel eens een schijfje aan een recovery lab, en soms ook bij steller maar dit vindt ik dan wel een hele rare gang van zaken. Jammer! Bedoel een format is altijd software. Die complexe hardware cases zijn doorgaans 995 inc btw 4-6 weken levertijd.
Ik hoop niet dat het allemaal jouw schijfjes zijn ;)

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 08:51
Als ik het lees is een NAS de heilige graal. Is dat pas relevant boven een bepaalde hoeveelheid data? Ik heb nu alles in een betaalde Google Drive staan. Af en toe maak ik daar weer een backup van op een externe HD.

Een NAS is een vrij dure oplossing voor een probleem dat ik nog niet zie. Ik vraag me wel regelmatig af, mis ik iets?

@Toaru laat vooral weten wat er uit komt. Heel veel succes!

Edit: en backups zijn mooi, maar ik merk ook dat bestanden toch na jaren onleesbaar kunnen worden. Daar helpt een NAS of backup niet voor helaas. :(

[Voor 15% gewijzigd door honey op 27-02-2021 09:52]

Specs van pc

• stftweaker
Arjantje72 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:10:
[...]

Ik hoop niet dat het allemaal jouw schijfjes zijn ;)
Gelukkig niet :) long story short. Was aan het kijken of ik qua seo iets kon en dat werkte iets te goed. Dus wie a zegt moet ook b zeggen :)

How are you doing?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

honey schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:49:

Edit: en backups zijn mooi, maar ik merk ook dat bestanden toch na jaren onleesbaar kunnen worden. Daar helpt een NAS of backup niet voor helaas. :(
Waarom denk je dat? Ik herken het probleem namelijk niet.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 12:38

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

downtime schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Inderdaad, op optische media heb je "disk rot" maar bij harddisks? Goed in theorie kan er een bitje 'omvallen' maar met een filesystem als ZFS wordt dat ook weer opgelost. Of gewoon 2 backups dan is die kans ook te verwaarlozen :)

My Youtube Channel

• Thralas
  • Nu online

Als ik het lees is een NAS de heilige graal. Is dat pas relevant boven een bepaalde hoeveelheid data? Ik heb nu alles in een betaalde Google Drive staan. Af en toe maak ik daar weer een backup van op een externe HD.
Een 'simpele' thuisgebruiker is ook veel beter af met een cloudbackupdienst als het doel backups is. Iets als Backblaze bijvoorbeeld. Google Drive, of TransIPs Stack kan ook, maar dat zijn in de basis enkel opslagdiensten. Daar zitten wat nuances in verstopt - je zult zelf kopiën moeten maken, of direct van de remote drive werken.
Een NAS is een vrij dure oplossing voor een probleem dat ik nog niet zie. Ik vraag me wel regelmatig af, mis ik iets?
Een NAS is handig als je een grote verzameling data hebt dat je lokaal wil kunnen bewaren om praktische of principiële redenen. Je kunt het daarnaast als backup target gebruiken, maar ik zou een NAS ook niet zonder meer als oplossing aandagen.

De kans dat een Google of Backblaze je data/backups kwijtmaakt is te verwaarlozen. Met één NAS heb je mogelijk een probleem als de NAS stukgaat. Of je huis afbrandt.

tl;dr cloud backup kent beperkingen, maar is voor de meeste gebruikers waarschijnlijk een betere keuze

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het gebeurt regelmatig dat iemand alle belangrijke bestanden van zijn*haar hele leven op één harddisk verzamelt, alle originelen en backups verwijdert en vervolgens die ene harddisk met alles wist of laat vallen.

Dit topic op Tweakers was daar weer een voorbeeld van.

Dat wil gewoon zeggen dat dit blijkbaar niet de beste manier is om zo'n grote opschoonactie aan te pakken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• jack zomer
  • Laatst online: 21:09
@Toaru dit is iets wat je maar 1keer in je leven gebeurt.
Daarna heb je je backup altijd en overal 3 dubbel uitgevoerd.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:57
Pft, erg vervelend. Ik moet er niet aan denken.

Een NAS is geen zaligmakende oplossing en nee, ik heb geen aandelen in Synology maar...

Een Synology NAS is een relatief gebruikersvriendelijke oplossing waarmee je vrij eenvoudig kunt zorgen voor een multi-version backup naar een lokale disk en/of cloud opslag. Voor cloud opslag kun je kiezen voor Synology C2 of diverse andere providers.

Dit kan worden geregeld vanuit een gebruikersvriendelijke Synology browser interface. Je hoeft hier geen techneut voor te zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

• honey
downtime schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:48:
[...]

en @Mattie112

Ik merk dat bepaalde afbeeldingen: .NEF bestanden ((raw format van Nikon) en bewerkte .tiff bestanden, een error geven en niet meer te openen zijn. Het probleem van een backup is dat ik meerdere kopieën heb van hetzelfde bestand. Ik kan niet elk bestand controleren op fouten. Dus, deze fouten backup ik mee. Deze afbeeldingen raak ik dus kwijt. Het zijn er niet veel (hoop ik), maar af en toe open ik een oud bestand en krijg ik een foutmelding.

Je zou van elke bewerking een nieuw bestand kunnen maken, maar dan krijg ik te veel bestanden met subtiele verschillen. Ik vind het erg lastig om dan de juiste versie te vinden.

Ik maak backups op HD's en gebruik SyncBackPro.

[Voor 4% gewijzigd door honey op 27-02-2021 13:14]

Specs van pc

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

honey schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:12:
[...]
Ik merk dat bepaalde afbeeldingen: .NEF bestanden ((raw format van Nikon) en bewerkte .tiff bestanden, een error geven en niet meer te openen zijn.
Waarschijnlijk is er een onderdeel van je computer kapot.
Maar dat heeft helemaal niets te maken met dit topic, dus je kunt beter zelf daarvoor een nieuw topic openen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als eerste veel succes gewenst met je recovery.
Toaru schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 02:49:
Ik was in het proces van al mijn schijven om te zetten naar andere bestandssystemen,
Een beetje offtopic maar ik zou niet snel ExFAT als filesystem gebruiken tenzij je echt niet anders kan.

De discussie NAS ja/nee is hier al eens langs gekomen, even daargelaten of dit toepasbaar is voor jou heeft het wel als voordeel dat je meestal meer keuze hebt in het gebruikte filesystem zonder dat je daarmee beperkt of een systeem daar bij kan.

Ondanks dat de kans vrij klein is want de HDD doet ook integriteit checks, kan een bestand ook corrupt raken (bit flip). Bij een filesystem als ExFAT kom je daar nooit achter (met AFS en NTFS overigens ook niet behalve de FAT zelf).
Dus als dat je 'bron' bestand is en daar netjes een backup van maakt heb je in al je backups een corrupte versie. Bij gebruik van bijvoorbeeld ZFS of BTRFS krijg je een melding dat het bestand corrupt is en afhankelijk van de implementatie kan je dat direct repareren of je kan (moet) het bestand uit je backup terug zetten.

n.b. Ik beheer een kleine 3 PB aan data en heb ik de afgelopen 4 jaar dat nog maar 1 keer meegemaakt op een enkel (tijdelijk) bestand.
blobber schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:10:
Ik lees hier steeds over het advies "even met dd een kopietje maken"
Er zijn legio verhalen van mensen die dus "even" met dd een lege schijf over een volle hebben gekopieerd en dan kun je er echt zeker van zijn dat je alles kwijt bent.
Ik ben er redelijk ervaren mee maar ook ik heb die fout wel eens gemaakt door onoplettendheid ergens een > door < te vervangen (gelukkig zonder consequenties).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• honey
aawe mwan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:24:
[...]

Waarschijnlijk is er een onderdeel van je computer kapot.
Maar dat heeft helemaal niets te maken met dit topic, dus je kunt beter zelf daarvoor een nieuw topic openen.
Het was geen vraag. Meer een toelichting op een vraag aan mij. Inderdaad off-topic.

En, om het af te ronden, geen onderdeel in de computer stuk. Zou ook niet weten welk 'onderdeel' je bedoeld. Ik ben nu 3 computers verder en HD's gooi ik ook na een paar jaar weg. (Vaak omdat ik ze groter koop).

Specs van pc

• honey
DukeBox schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:28:
Als eerste veel succes gewenst met je recovery.

[...]

Een beetje offtopic maar ik zou niet snel ExFAT als filesystem gebruiken tenzij je echt niet anders kan.

De discussie NAS ja/nee is hier al eens langs gekomen, even daargelaten of dit toepasbaar is voor jou heeft het wel als voordeel dat je meestal meer keuze hebt in het gebruikte filesystem zonder dat je daarmee beperkt of een systeem daar bij kan.

Ondanks dat de kans vrij klein is want de HDD doet ook integriteit checks, kan een bestand ook corrupt raken (bit flip). Bij een filesystem als ExFAT kom je daar nooit achter (met AFS en NTFS overigens ook niet behalve de FAT zelf).
Dus als dat je 'bron' bestand is en daar netjes een backup van maakt heb je in al je backups een corrupte versie. Bij gebruik van bijvoorbeeld ZFS of BTRFS krijg je een melding dat het bestand corrupt is en afhankelijk van de implementatie kan je dat direct repareren of je kan (moet) het bestand uit je backup terug zetten.

n.b. Ik beheer een kleine 3 PB aan data en heb ik de afgelopen 4 jaar dat nog maar 1 keer meegemaakt op een enkel (tijdelijk) bestand.

[...]

Ik ben er redelijk ervaren mee maar ook ik heb die fout wel eens gemaakt door onoplettendheid ergens een > door < te vervangen (gelukkig zonder consequenties).
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van ZFS of BTRFS. Is dat NAS specifiek? Deze optie heb ik dacht ik niet als ik een schijf formateer onder Windows 10.

En, inderdaad, een fout is snel gemaakt. Een harde schijf backuppen, maar de verkeerde kant op, is me ook al overkomen. |:(

Specs van pc

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

honey schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:34:
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van ZFS of BTRFS. Is dat NAS specifiek?
Ja, vandaar ook de zin '..dat je meestal meer keuze hebt in het gebruikte filesystem' ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

honey schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:34:
[...]

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van ZFS of BTRFS. Is dat NAS specifiek? Deze optie heb ik dacht ik niet als ik een schijf formateer onder Windows 10.
ZFS en BTRFS zijn filesystems die populair zijn in Linuxland (naast vele andere, zoals EXT2, EXT3, EXT4, JFS, ReiserFS, XFS, etc). En de meeste NAS'en zijn gebaseerd op Linux en gebruiken dus Linux filesystems. Op een Synology kun je bijvoorbeeld kiezen tussen EXT4 en BTRFS. Dat merk je niet als Windows gebruiker aangezien Windows het SMB protocol gebruikt om met de NAS te praten en vrijwel niets met het filesystem op de NAS te maken heeft.

• Renault
... volgens mij is dit topic sinds zaterdagochtend zwaar offtopic gegaan ...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
@Toaru al een update?

2430Wp ZW

• Robin8821
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 11:52
@Toaru ben ook benieuwd!

Al wat teruggehoord?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:58
Renault schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:59:
... volgens mij is dit topic sinds zaterdagochtend zwaar offtopic gegaan ...
90% van de reacties zijn off topic.

TS vraagt of het probleem relatief simpel op te lossen is, of dat het een lastig probleem is. Dat is de enige vraag. Er word meteen vermeld dat hij er zelf niet mee aan de slag gaat.

Vervolgens krijg je 2 pagina's gezeur over backups, en hoe hij het zelf op kan lossen met software oid. (echt ontzettend slecht advies.)
Als iemand hier nog niet van leert dat ze backups moeten maken, leren ze het nooit. En het mag best gemeld worden, begrijp me niet verkeerd. Maar als het al 1 of 2 keer gezegd is, is het wel een keer genoeg. Ik ga het niet tellen, maar volgens mij zijn er hier minstens 20 reacties die zitten te hameren op een backup.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:43
WEBGAMING schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:40:
[...]

90% van de reacties zijn off topic.

TS vraagt of het probleem relatief simpel op te lossen is, of dat het een lastig probleem is. Dat is de enige vraag. Er word meteen vermeld dat hij er zelf niet mee aan de slag gaat.

Vervolgens krijg je 2 pagina's gezeur over backups, en hoe hij het zelf op kan lossen met software oid. (echt ontzettend slecht advies.)
Als iemand hier nog niet van leert dat ze backups moeten maken, leren ze het nooit. En het mag best gemeld worden, begrijp me niet verkeerd. Maar als het al 1 of 2 keer gezegd is, is het wel een keer genoeg. Ik ga het niet tellen, maar volgens mij zijn er hier minstens 20 reacties die zitten te hameren op een backup.
Had iemand al gezegd dat je backups moet maken? :+

Jeetje 15 dagen later nog geen resultaat, ik vind dit wel schrikbarend lang duren allemaal. Ik heb één keer een probleem gehad met een schijf van een raid 0 array die brickte. Gebeld met Seagate's Data recovery services, die hebben het ding dezelfde dag per koerier opgehaald en 1/2 dagen later hebben ze hem functionerend teruggebracht. Wat dat tegenwoordig kost geen idee. Ik gebruik zelf tegenwoordig https://www.snapraid.it/ met dubbele pariteit en alle belangrijke data valt binnen Onedrive/Googledrive. Gemiddeld gaat er wel 1x per jaar een schijf stuk geloof ik (nou ja stuk, dan krijg je reallocated sectors en dan vervang ik ze preventief).

https://www.seagate.com/n...ftware/recover/resources/

[Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 03-03-2021 22:28]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

@Toaru
Update?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisterMichel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:07
Modbreak:*knip* nee, TS is jullie niets verschuldigd. Mocht hij/zij een update willen plaatsen, dan komt die vanzelf wel. Zo niet, dan niet.

[Voor 82% gewijzigd door br00ky op 08-03-2021 21:12]

PSN ID: MrMichel_75

Acties:
  • +78Henk 'm!

• Toaru
Dag allen, hierbij de (allerlaatste) update. Excuses voor de wederom ietwat late reply @S0epkip @Robin8821 @sdk1985. Ik wilde een volledig afsluitend verhaal kunnen vertellen en niet weer met een onvolledig verslag komen waarmee ik alleen maar speculaties in de hand werk. Maar hey, beter laat dan nooit.

Ik eindigde mijn verhaal hier:
Na DDRecovery's initiële woord waarin ik hoorde dat ze alles weer konden terughalen heb ik ze een schijf opgestuurd waarnaar ze de herstelde bestanden konden schrijven. Inmiddels zijn mijn oude schijf én de nieuwe schijf waar alle files op staan weer bij me thuis en heb ik de eerdere bevestiging van DDRecovery met mijn eigen ogen kunnen zien. De originele schijf hebben ze gelaten zoals ze hem kregen bij ontvangst. Het heeft iets langer geduurd door wat persoonlijke omstandigheden bij DDRecovery; het is immers maar een klein bedrijfje. Maar zoals ze al zeiden, al mijn files zijn weer terug, inclusief mappenstructuur, filenames en bewerkingsdata. Ik heb wel wat meer data (3,24 TB) teruggekregen dan dat er vlak voor de format op de schijf stond (~2,4 TB). Dit komt natuurlijk omdat hetgeen vlak voor de format is gewist niet het enige is wat er ooit op die schijf heeft gestaan. Het is daarom ook een soort samenraapsel van meerdere versies van de filetable, want bestanden die ooit zijn verwijderd zijn ook hersteld tijdens de recovery. Desalniettemin heb ik dus wel al mijn files terug in zelfs betere conditie dan ik had mogen hopen. En daar ben ik natuurlijk super blij mee.

Dan nog even over Stellar: Ik ben de laatste persoon die dirt op andermans naam wil gooien. Maar dit gaat wel een beetje te ver en ik denk dat wij dat met z'n allen kunnen beamen. Het is triest en jammer dat een bedrijf dat zichzelf de "Nummer 1 Wereldwijd & Nederland" noemt en waar "engineers" aan het werk zijn zo'n werkwijze hanteert. Mij vertellen dat een geformatteerde schijf ALTIJD onder hardwarmatige recovery valt, terwijl het JUIST softwarematig en niks anders is. Zij zien bij hun eerste scan zogenaamd NIETS van mijn data verschijnen, en dat vind ik inmiddels extreem moeilijk te geloven. Wat is hun eerste scan? Schijf inpluggen en constateren dat er niks meer op staat? Vervolgens, omdat ze dus zogenaamd hardwarematig moeten gaan kijken, er ook nog tussen de 900 tot 2500 euro voor vragen. En nog maar te zwijgen over het ontbrekende rubberen pootje van de behuizing EN het feit dat er iets rammelde in de behuizing nadat ik de schijf terugkreeg van ze - dingen die niet het geval waren voordat ik ze de schijf gaf. Vervolgens benader ik een klein bedrijfje die met de ALLER EERSTE SCAN al mijn bestanden, mappenstructuur, enzovoort enzovoort weer terugvindt en mij kan garanderen dat ik al mijn files en structuur weer terugkrijg. En dit voor 150 euro inclusief BTW. Kijk begrijp me niet verkeerd, als het gaat om data van onschatbare waarde is prijs natuurlijk niet belangrijk, en 900 tot 2500 euro uiteraard een no brainer. Maar op deze manier is het natuurlijk wel erg makkelijk om mensen zonder kennis van zaken te belazeren.

Bij deze wil ik iedereen in dit topic bedanken die me heeft geholpen of heeft geprobeerd te helpen, praktisch en mentaal. En ook aan iedereen die blijft hameren op back-ups, lees even OP. Altijd had ik meerdere back-ups, maar in een transitie van Mac naar Windows tijdelijk even bezig met schijven omzetten naar een ander bestandssysteem. En in een haastige bui de verkeerde schijf formatteren is in een paar seconden gebeurd. In elk geval gaat dit me nu nooit meer gebeuren; ik heb alle files nu op drie schijven staan waar van er eentje op een andere locatie ligt, én alles dagelijks geüpdatet op een clouddienst voor het online opslaan van bestanden. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat iemand voorzichtiger had moeten zijn. Maar niemand hier kan terug in de tijd, toch? En ik denk dat we allemaal wel weten dat de meeste mensen hier op Tweakers niet achterlijk zijn; een ongeluk kan iedereen overkomen.

Either way, bedankt. Ik heb al mijn files weer terug. Alleen nog even puzzelen welke van de herstelde files ik wel/niet nodig heb. Ik ben heel blij, pet af voor DDRecovery. Geniet van jullie dag.

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-06 12:37
Geweldig. Toch even een kippenvelmomentje zo aan het einde van mijn werkdag :)
Fijn dat je alles weer terug hebt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Thralas
  • Nu online
Rest wel de vraag wáárom Stellar zo'n bedroevend slechte service levert.

Torenhoge bedragen rekenen omdat klanten toch wel betalen is één ding (en daar zijn ze vast niet de enige in), maar voor die tarieven mag je zéker verwachten dat er op z'n minst bekwaam gewerkt wordt. Dat is blijkbaar niet het geval. Mijn cynisme jegens datarecoveryclubs wordt er niet minder op zo.

Wel fijn om te lezen dat er nog partijen zijn zoals DDRecovery die gewoon een eerlijk tarief rekenen voor een softwarematige recovery (image, next-next-recover).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Bedankt voor je update, en natuurlijk super dat je al je data (en iets meer) terug hebt voor een zeer goed prijs!
Dit zal tweakers helpen om in de toekomst (bij eenzelfde geval) een beter keuze te kunnen maken in een recovery bedrijf. Ik neem er een borrel op, fijn weekend :9B

• honey
Super goeie reclame voor DDRecovery en zo te lezen ook echt verdient. Top!

Specs van pc

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
Leuk om te horen en fijn dat je alles terug hebt!

2430Wp ZW

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:57

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat fijn om te horen dat dit topic een goed einde heeft! :)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 20:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Toaru schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:32:
Desalniettemin heb ik dus wel al mijn files terug in zelfs betere conditie dan ik had mogen hopen. En daar ben ik natuurlijk super blij mee.
Super om te horen.
Dan nog even over Stellar: Mij vertellen dat een geformatteerde schijf ALTIJD onder hardwarmatige recovery valt, terwijl het JUIST softwarematig en niks anders is. Maar op deze manier is het natuurlijk wel erg makkelijk om mensen zonder kennis van zaken te belazeren.
Met alle slagen om de arm is dit natuurlijk gewoon een triest verhaal. De aard van de service is natuurlijk zodanig dat mensen kwetsbaar zijn en zij lijken dat uit te buiten.

Bedankt dat je de uitkomst met de community hebt gedeeld. Het moet een heftige ervaring zijn geweest en ik hoop dat de rust weer een beetje is terug gekeerd. :)

Die rekening van DDrescue is trouwens echt heel schappelijk. Het mag duidelijk zijn naar wie we je 'opvolgers' - die er helaas zeker zullen zijn - mogen sturen. :)

[Voor 8% gewijzigd door Q op 12-03-2021 23:30]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26
Dus al met al heeft DDRecovery je €150 gekost, voor 2-3TB aan herstelde data? Dat vind ik een hele schappelijke prijs :)

The devil is in the details.

• Renault
Eind goed, al goed, ook qua prijs. Fijn voor je na al die zorgen! :o

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:58
Nice!

Anoniem: 674295

En nu snel je backup infrastructuur opzetten volgens de 321 regel ;)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Thralas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:28:

Torenhoge bedragen rekenen omdat klanten toch wel betalen is één ding (en daar zijn ze vast niet de enige in), maar voor die tarieven mag je zéker verwachten dat er op z'n minst bekwaam gewerkt wordt. Dat is blijkbaar niet het geval. Mijn cynisme jegens datarecoveryclubs wordt er niet minder op zo.

Wel fijn om te lezen dat er nog partijen zijn zoals DDRecovery die gewoon een eerlijk tarief rekenen voor een softwarematige recovery (image, next-next-recover).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de persoon die de analyse heeft gedaan bij Stellar gemist heeft dat het om een schijf met HFS gaat

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toaru
Blokker_1999 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:12:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken is dat de persoon die de analyse heeft gedaan bij Stellar gemist heeft dat het om een schijf met HFS gaat
Nagenoeg onmogelijk. Ik had dit schriftelijk, digitaal én telefonisch twee keer vermeld. Zelfs op meerdere briefjes geschreven en in de packaging van de schijf gedaan. Ook had ik telefonisch gevraagd of ze dit konden noteren voor de engineer die ernaar zou gaan kijken.

EDIT: Maar hoe duidelijk je dit aangeeft maakt blijkbaar geen moer uit. Ze vertellen je toch dat een geformatteerde schijf ALTIJD onder hardwarematige recovery valt.

[Voor 13% gewijzigd door Toaru op 15-03-2021 17:48]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 21:19
Ddrecovery staat nu op 1 in mijn (non existent maar toch) lijstje van recovery bedrijven mocht ik ooit 1 nodig hebben.

Blij om te horen dat het opgelost is.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• RogerWilco2
  • Laatst online: 31-05 11:07
*weggehaald*

Ik lijk geen post te kunnen verwijderen. |:(

[Voor 93% gewijzigd door RogerWilco2 op 17-03-2021 16:55]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:44

Sharky

Skamn Dippy!

RogerWilco2 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:38:
[...]

Dit lijkt me heel redelijk voor het probleem dat je hebt.
J*zus lees het topic :D

This too shall pass

• RogerWilco2
Ja sorry, ik ben aan het zoeken hoe ik mijn reactie weer weg haal. 8)7

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46

Agent47

I always close my contracts.

Toaru schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:45:
[...]

Nagenoeg onmogelijk. Ik had dit schriftelijk, digitaal én telefonisch twee keer vermeld. Zelfs op meerdere briefjes geschreven en in de packaging van de schijf gedaan. Ook had ik telefonisch gevraagd of ze dit konden noteren voor de engineer die ernaar zou gaan kijken.

EDIT: Maar hoe duidelijk je dit aangeeft maakt blijkbaar geen moer uit. Ze vertellen je toch dat een geformatteerde schijf ALTIJD onder hardwarematige recovery valt.
Bekijken die mensen dan ook inhoud vraag ik mij af? Niet dat je vakantiefoto's van je knappe zus door een aantal mensen bekeken wordt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• RogerWilco2

@Toaru laat vooral weten wat er uit komt. Heel veel succes!

Er zijn verhalen van mensen voor wie plotseling hun Google account beëindigd werd, (o.a. nieuws: Ontwikkelaar Terraria annuleert Stadia-versie na afsluiting Google-ac... )

Ik zou nooit voor mijn backups vertrouwen op alleen een extern bedrijf.
Ik heb een
1) Backups naar de NAS, ieder uur.
2) Backups naar lokale USB disk
3) Tweede USB disk op mijn werk.
4) Echt belangrijke dingen op long life DVDs gebrand.
5) Iedere 3-4 maanden een backup naar een disk die bij mijn ouders in de kluis ligt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Agent47 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Bekijken die mensen dan ook inhoud vraag ik mij af? Niet dat je vakantiefoto's van je knappe zus door een aantal mensen bekeken wordt.
Daarvoor kun je alleen maar op de professionaliteit van de medewerkers rekenen. Dat is dus ook een risico als jij een disk aanbiedt voor recovery. Als er echt gevoelige zaken op staan dan wil je die disk misschien niet uit handen geven.

• Agent47

Agent47

downtime schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:21:
[...]

Daarvoor kun je alleen maar op de professionaliteit van de medewerkers rekenen. Dat is dus ook een risico als jij een disk aanbiedt voor recovery. Als er echt gevoelige zaken op staan dan wil je die disk misschien niet uit handen geven.
Ja daar zit wel waarheid in natuurlijk. Maar stel, je bent met je vriendin op vakantie en je maakt foto's van elkaar in bikini / zwembroek. En je raakt die foto's kwijt, maar het waren top foto's vonden jullie zelf. Dan wil je die terug? Je stuurt je externe HDD op en zo'n medewerker probeert met bepaalde software dat ding te scannen en vind wat terug. Dan ziet die jouw vriendin in bikini :D

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
Agent47 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Ja daar zit wel waarheid in natuurlijk. Maar stel, je bent met je vriendin op vakantie en je maakt foto's van elkaar in bikini / zwembroek. En je raakt die foto's kwijt, maar het waren top foto's vonden jullie zelf. Dan wil je die terug? Je stuurt je externe HDD op en zo'n medewerker probeert met bepaalde software dat ding te scannen en vind wat terug. Dan ziet die jouw vriendin in bikini :D
Er zijn wel meer mensen die je vriendin in bikini hebben gezien op vakantie :)

• honey
[...]

Ik maak me meer ongerust over mijn andere foto's. ;)

Specs van pc

• Agent47

Agent47

honey schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:48:
[...]

Ik maak me meer ongerust over mijn andere foto's. ;)
Ja maar even oprecht. Stel jullie hebben zulke foto’s. Straks bekijkt iemand van dat bedrijf dat?! Of nog erger, filmpjes...

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 22:14
Agent47 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:12:
[...]

Ja maar even oprecht. Stel jullie hebben zulke foto’s. Straks bekijkt iemand van dat bedrijf dat?! Of nog erger, filmpjes...
had je maar een deugdelijke backup moeten maken

je moet dan gewoon kiezen, of de data terug, of de kans dat een 'vreemde' 'iets' ziet.

de soort data is vaak doorslaggevend. een simpele vakantiefoto zal minder erg zijn dan inhoudelijke bedrijfsdata.
verder moet je (kunnen) vertrouwen op de professionele gedragingen van medewerkers.
het handige neefje van je achternicht zal sneller met foto's aan de haal gaan dan iemand uit een professioneel bedrijf.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:09
Agent47 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:12:
[...]

pffff ik werk al >25 jaar in de ICT, en ook menig PC/Laptop/USB-disk moeten redden, van collega's, vrienden, familie, kennissen, vage-kennissen, hele-vage-kennissen. Het zal mij echt worst zijn wat voor bestanden dat zijn. Voor het recoveren hoeft je de bestanden niet te openen. En zou ik iets "speciaals" tegenkomen dan bestaat er nog zoiets als discretie.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:33
Bushie schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:41:
[...]

pffff ik werk al >25 jaar in de ICT, en ook menig PC/Laptop/USB-disk moeten redden, van collega's, vrienden, familie, kennissen, vage-kennissen, hele-vage-kennissen. Het zal mij echt worst zijn wat voor bestanden dat zijn. Voor het recoveren hoeft je de bestanden niet te openen. En zou ik iets "speciaals" tegenkomen dan bestaat er nog zoiets als discretie.
En dan komt ook de gewetens vraag, stel je ziet er per ongeluk foto's/films of alleen al bestandsnamen met een referentie naar kinderporno ?
Kies je dan ook nog voor professionaliteit, of toch voor je morale verantwoording?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:01
Thralas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:28:

Het zijn net slotenmakers. Enkele bonafide en heel veel malafide.

Fijn dat TS zijn data weer terug heeft!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

MaD_co schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:16:
[...]

En dan komt ook de gewetens vraag, stel je ziet er per ongeluk foto's/films of alleen al bestandsnamen met een referentie naar kinderporno ?
Kies je dan ook nog voor professionaliteit, of toch voor je morale verantwoording?
Als ik ooit zoiets tegenkom lever ik het apparaat in bij de politie met naam en adres van de eigenaar.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:59
[...]

Vroeger he, heel vroeger. Toen je poep nog met een lange oe schreef en toen de brandweer nog op varkens reed. Toen werden foto's dus ontwikkeld. En dan zag een medewerker van de ontwikkelservice dus ook die foto's.

• Agent47

Agent47

KaiseRRuby schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Vroeger he, heel vroeger. Toen je poep nog met een lange oe schreef en toen de brandweer nog op varkens reed. Toen werden foto's dus ontwikkeld. En dan zag een medewerker van de ontwikkelservice dus ook die foto's.
Moreel van je verhaal is dat mensen daar niet bang voor hoeven te zijn? :9

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:59
Agent47 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:17:
[...]

Moreel van je verhaal is dat mensen daar niet bang voor hoeven te zijn? :9
Het is een keuze die je moet maken.

Op het moment dat je vriendin op het strand rondloopt in bikini dan zijn er andere mensen die foto's van haar kunnen maken. Als zij op social media dingen post, kunnen andere mensen daar wat mee. Als zij gewoon op straat loopt in een strakke spijkerbroek kunnen er foto's gemaakt worden.

Als jij zelf pikante foto's maakt van iemand en je wilt niet dat mensen die ooit zien. Dan zou ik ze fysiek backuppen op 5 verschillende apparaten en die apparaten ergens in een kluis stoppen. Vervolgens als er 1 defect is, die verbranden en vervolgens een nieuwe backup erbij maken.

Dus ja, hoe belangrijk is het voor je en hoeveel waarde hecht je aan het feit dat iemand die foto's zou kunnen zien. Als je dat absoluut wil voorkomen moet je dus voorkomen dat je in die situatie terecht komt.

En verder snap ik je vraag niet helemaal, op het moment dat jij een schijf inlevert en een medewerker van zo'n bedrijf organiseert prive een fappathon op de bikinifoto's van je knappe zus. Tsjah. Daar kun je wellicht niet heel veel aan doen.

Maar je zou als bedrijf zijnde wel oliedom zijn om dat niet goed dicht te timmeren, dit is namelijk zo'n beetje de core van je bedrijf.

Dus samengevat: ja het is mogelijk dat een recovery bedrijf zo'n foto te zien krijgt. De kans is redelijk klein, ze zullen niet 3,4tb gaan doorspitten naar een bikinifoto. Vervolgens verwacht je een professionele houding van zo'n bedrijf.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee