Toon posts:

Vloerverwarmingspomp blijft draaien

Pagina: 1
Acties:

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11
Hoi,

Wij hebben vloerverwarming in de keuken, maar de pomp ervan blijft draaien. De temperatuurmeter geeft 22 graden aan, dat lijkt mij koud genoeg om af te schakelen.
We hebben het huis gekocht, dus weten niet hoe het exact is aangelegd.

Mijn vermoede is dat het zwarte blokje (waar het grijze 230v draad doorheen gaat) een temperatuurschakelaar is, die eenvoudig schakelt bij een bepaalde temperatuur. Is dit juist?

Echter kan ik niets vinden wanneer ik de gegevens op het onderdeel gebruik om mee te zoeken.

Overzicht:

Onderkant blokje, wat tegen het verdeelblok aangedrukt zit (ik heb hier even het zwarte omhulsel verwijderd)

Onderdelen nummer waar ik niets mee kan:

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-03 20:39
Volgens mij blijft deze pomp altijd draaien. Anders heb je kans dat deze defect gaat.

Kan je hem middels de schroef niet op een langzamere stand zetten?

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-03 23:38
Dit lijkt er wel op.

250v tempschakelaartje

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:38

Matis

Rubber Rocket

Koop een eco pump switch.
Dat ding is binnen een jaar terug verdiend.

Deze had ik: Pompschakelaar HY-02 ECO Pump Switch

[Voor 27% gewijzigd door Matis op 17-02-2021 20:09]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:17
Deze pompen draaien idd altijd 24 uur per dag.. dat is normaal.
Er zijn vloerverwarmings pomp schakeaars te koop met warmte sensor die de pomp aan zet als er warm water door de leiding komt en 1 keer per dag ecen kort laten draaien zodat ze na een zomer niet gebruikt te zijn vast lopen :-)

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11
Volgens mij is het sowieso een goed idee om dit (kapotte) onderdeel te vervangen door zo'n pompschakelaar. Want die laat hem in de zomer ook nog soms draaien in tegenstelling tot deze sensor.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34
Die sensor is een beveiliging. Als de temperatuur te hoog wordt stopt de pomp om de vloer niet te beschadigen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49
Matis schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:08:
Koop een eco pump switch.
Dat ding is binnen een jaar terug verdiend.

Deze had ik: Pompschakelaar HY-02 ECO Pump Switch
Precies dit.

Volgens mijn berekening was de terugverdientijd eerder een half jaar op zijn hoogst. Je betaalt 40 eur voor zo'n ding, een (ouderwetse niet gelijkstroom) pomp verbruikt op zijn allerminst 40 Watt, dat is grof gezegd 80 euro/jaar. Vaak is het eerder 60 of 80 Watt, waarbij het nog sneller gaat.

Bovenstaande is een prima ding, laat de pomp om de zoveel uur even een minuutje draaien, zodat deze niet vast gaat zitten.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:38

Matis

Rubber Rocket

Wilke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:08:
Precies dit.

Volgens mijn berekening was de terugverdientijd eerder een half jaar op zijn hoogst. Je betaalt 40 eur voor zo'n ding, een (ouderwetse niet gelijkstroom) pomp verbruikt op zijn allerminst 40 Watt, dat is grof gezegd 80 euro/jaar. Vaak is het eerder 60 of 80 Watt, waarbij het nog sneller gaat.

Bovenstaande is een prima ding, laat de pomp om de zoveel uur even een minuutje draaien, zodat deze niet vast gaat zitten.
Het ligt er aan wanneer je de schakelaar aanschaft. Hij gaat zijn geld pas echt terugverdienen buiten het stookseizoen. Natuurlijk zit er tijdens het stookseizoen ook periodes waarin de pomp niet hoeft te draaien.

Bij mijn vorige woning had ik de pomp op de middelste stand staan, dat was iets van 45 Watt.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee