NUC bedienen van 15 meter afstand dmv een ander device

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BERGENBOS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
Beste Tweakers, ik zoek een oplossing om het werken makkelijker te maken. Voor mijn werk moet ik altijd een hele opstelling maken met allemaal kabels naar mijn tafeltje met een laptop erop en veel sensoren. De software draait op Windows. Nu zou het super zijn als ik al die apparatuur, kabels en stekkers op een klein bordje kan lijmen en dit kan opstarten via een laptop/tablet. Het voordeel is geen kabels meer, waar mensen op staan of waar breukjes in komen.

Een laptop vastmaken is niet echt een oplossing en met een wireless display adapter van Microsoft los ik het niet op, want wat ik dan zie ik de resultaten op mijn beeldscherm en kan ik niet bewerken.

Een NUC met twee netwerkpporten zorgt ervoor dat ik de meetapparatuur direct kan uitlezen, anders moet het via een hubje, dus tenminste 1 netwerkpoort is handig.

Ik zat ook te denken aan een 4g module en dan met Teamviewer op afstand de NUC bedienen. Maar heb het idee dat dit ook handiger kan, wie oh wie heeft een briljante ingeving?

Budget tussen de 500 - 2.000 euro, waarbij gemak vooral belangrijk is. Heb geen zin om een monitor mee te slepen, maar een kleintje kan natuurlijk ook vastgemaakt worden. Daarnaast is het werk soms ook buiten (dus koud of warm) als het tegen een klein stootje kan is dit een pre.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 11:44

1Kb

Misschien goed om te weten:
Een nuc heeft een hdmi dongle nodig
En er bestaan ook dit soort producten:
https://www.coolblue.nl/p...1ogQIVEAAYASAAEgK7LvD_BwE

Dus een zoekrichting kan zijn om een eigen wifi netwerk op te zetten en dan via rdp te bedienen. Of je dan ook internet wilt hebben weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BERGENBOS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
Dank voor je snelle reactie, maar waarom heb ik een hdmi dongle nodig? Voor het installeren en instellen van gebruikers kan ik toch tijdelijk een beeldscherm aansluiten op de twee HDMI 2.0b poorten? Daarna zorgen dat hij automatisch verbind met het netwerk en dan kan ik na het opstarten met RDP de NUC bedienen met en laptop in hetzelfde netwerk. Die TP link suggestie is goed, een goed idee want dan kan de NUC en de laptop ook van het internet gebruiken maken met een LTE kaartje. Dit zou toch ook kunnen met mijn telefoon of gaat dat mis? Klopt mijn verhaal of droom ik een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

@BERGENBOS

Als je de nuc gebruikt zonder beeldscherm dan start hij niet op zonder beeldscherm ( de intel 6 en 7 generatie in ieder geval ) ligt ook aan het merk shuttle bij niet volgens mij.

Het mooiste lijkt mij namelijk dat je de nuc alleen hoeft aan te sluiten en te starten en de rest via rdp doet. Daarmee heb je ook geen scherm nodig.
Windows pro is wel een must om de updates uit te kunnen stellen. Updates via 4g is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:22
Wat is je bedoeling precies? Als ik het goed begrijp heb je een aantal sensoren die je op een NUC wilt aansluiten, die dan als het ware een server is voor je sensoren, en deze wil je remote kunnen bedienen?

Heb je ook internetverbinding nodig op de NUC? Of is bedienging vanaf afstand voldoende? En heb je stroom en evt. internet als je buiten bent?

Het makkelijkst is een draadloos netwerk opzetten, als er ook internet nodig is kan dat evt. via een mifi router zoals @1Kb aangeeft, als er geen internet nodig is is iedere wifi router in principe geschikt. De volgende vraag is dan hoe je Windows NUC server vanaf afstand te benaderen. RDP is het makkelijkst,
let wel dat dat alleen met Windows 10 Pro werkt. Een goed alternatief is Chrome Remote Desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
Heb je misschien een foto van je opzet? Ik heb wel ervaring met soortgelijke opstellingen in verschillende omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:34
1Kb schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:14:
@BERGENBOS

Als je de nuc gebruikt zonder beeldscherm dan start hij niet op zonder beeldscherm ( de intel 6 en 7 generatie in ieder geval ) ligt ook aan het merk shuttle bij niet volgens mij.
Dat klinkt niet bekend. Hier staat een NUC7i7 al 1,5 jaar tevreden, zonder scherm, in de meterkast als HomeAssistant server met nog een reeks andere taken. Hele volksstammen die m headless gebruiken.

Als je alles nu werkend op een vaste plek hebt staan is een laptopje waarmee je een RDP naar je Nuc opzet de makkelijkste optie denk ik? Laptop mag dan ook lekker goedkoop zijn aangezien je je taken toch op de NUC uitvoert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

@gastje01
Om een idee te geven dat dit niet altijd zo is:
NUC met Ubuntu Server start zonder monitor niet op

Maar zoals je aangeeft is het blijkbaar niet altijd nodig. Bij mij startte ze gewoon niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:34
@1Kb excuus. Te snel geoordeeld, wist ik niet. Dan heb ik blijkbaar geluk gehad. Ding van mij loopt ook op Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

@gastje01 geen excuus nodig:) je kunt het alleen weten als je er tegenaan was gelopen. Wat ik me herinner had het te maken met hoe intel een bepaalde inrichting had gekozen. De shuttle uit de 6 serie had het probleem niet en de gigabyte uit de 4 serie ook niet. Ik werd er ook door verrast zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15
De wat luxere HDMI extenders hebben vaak een mogelijkheid om IR en/of muis/toetsenbord signaal terug te sturen om zo je apparaat van afstand te kunnen bedienen. Voorbeeldje (dit is wel een vrij budget merk volgens mij):

https://www.marmitek.com/...-hdmi-extender-draadloos/
Pagina: 1