• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:40
Hoi allemaal,

Ik heb onderstaande aansluiting en wil er een TADO knop tussenhangen om te voorkomen dat mijn woonkamer (weer) 25 graden wordt als ik mijn kantoor comfortabel warm wil hebben.

Bij de groene pijl zit flexibele pijp (aanvoer). Voor de aanvoer-knop zit geen ruimte meer om een thermostaatknop toe te voegen. In de retour zou deze volgens mij op het vaste stuk leiding moeten, maar dat wordt vrij krap denk ik.
Kan ik mijn knop evt aansluiten op de rood omcirkelde plek? Ik weet niet zo goed waar deze knop voor is.

Elke andere oplossing wordt ook gehoord en gewaardeerd natuurlijk! dank jullie wel

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:28
Waarom hang je geen zone-regeling tussen de ketel, klinkt duur maar is het niet, vrij veel ketels ondersteunen dit ook wel dan heb je een 2e thermonstaat elders.

Meest simpele oplossing is de thermonstaat knop op de verdeler iets terug zetten als kantoor warmer moet zijn want het lijkt er sterk op dat je CV installatie niet in balance is.

Ik heb hier de badkamer radiator en op zolder vloerverwarming ze zijn uitstekend in balance.

Die retour knop is oorspronkelijk bedoelt om je vloerverwarmingsinstallatie af te sluiten zodat niet je hele CV ketel installatie hoeft leeg te lopen bij onderhoud(en om hem helemaal af te sluiten want de thermonstaatknop lekt altijd een beetje ondanks dichtgezet)

[Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2021 16:26]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Offtopic: zo te zien een oudere pomp, dus kijk ook even naar een pompschakelaar. Scheelt je behoorlijk wat stroom. En er lijkt een schroef te missen bij de pompbehuizing :?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:33
mr_evil08 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:25:
Die thermonstaatknop aan de aanvoer trek je eraf en doet daar de Tado op, op die draaiknop van retour kan dat niet dan moet de kraan vervangen worden.

Waarom hang je geen zone-regeling tussen de ketel, klinkt duur maar is het niet, vrij veel ketels ondersteunen dit ook wel dan heb je een 2e thermonstaat elders.

Meest simpele oplossing is de thermonstaat knop op de verdeler iets terug zetten als kantoor warmer moet zijn want het lijkt er sterk op dat je CV installatie niet in balance is.

Ik heb hier de badkamer radiator en op zolder vloerverwarming ze zijn uitstekend in balance.

Die retour knop is oorspronkelijk bedoelt om je vloerverwarmingsinstallatie af te sluiten zodat niet je hele CV ketel installatie hoeft leeg te lopen bij onderhoud(en om hem helemaal af te sluiten want de thermonstaatknop lekt altijd een beetje ondanks dichtgezet)
heb jij een link van die zone regeling?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
@Hetisookwat Ik heb ook met mijn oude verdeler en ketel destijds een tado knop op de aanvoer gezet. Werkte uitstekend. Wel even in de tado app aangeven dat de knop en thermostaat in dezelfde ruimte zitten. Dan gebruikt tado de thermostaat als meetpunt ipv de tadoknop. Je verdeler zit vast ergens in een hok/trapkast weggewerkt waar de temperatuur verschilt met je woonkamer.

Alternatief is het toevoegen van een zoneklep en die schakelen met de tado (of andere) thermostaat.

[Voor 12% gewijzigd door Bo0bz op 17-02-2021 14:55]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Die thermonstaatknop aan de aanvoer trek je eraf en doet daar de Tado op, op die draaiknop van retour kan dat niet dan moet de kraan vervangen worden.
Niet doen! Die thermostaat zit daar met een reden: voorkomen dat je vloer te heet wordt.
Die Tado heeft geen externe voeler (zoals deze) om te zorgen dat het gemengde water niet boven de max temperatuur van de vloer uitkomt (bijvoorbeeld 40 graden).

@Hetisookwat hoe loopt de aanvoer naar deze mengverdeler? Kun je ergens tussen ketel en de verdeler een thermostaatkraan ertussen plaatsen wellicht?
Let dan wel op want er lijkt een bypass recht onder de verdeler te zitten. Knijp je de boel af voor die bypass dan loopt je circuit mogelijk vast met een ketelstoring tot gevolg.

En +1 voor een pompschakelaar om te zorgen dat je niet 24/7/365 die pomp laat draaien a 40W of meer. Scheelt je 40+ euro per jaar dus snel terugverdiend.

[Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2021 15:02]

• Hetisookwat
@CyBeRSPiN Dit is ook wat ik inderdaad las dus daar wil ik bij wegblijven. @Bo0bz geeft dezelfde suggestie als ik het goed lees en dat beangstigde me wel een beetje. Ik ging er even vanuit dat deze van onder (de kruipruimte dus) kwamen, maar daar zag ik geen leidingen komen. Als ik hem voor de bypass doe komt wellicht het probleem naar voren wat jij schetst, de hele bedoeling loopt dicht.

Dus op de retour zou hij volgens mij op plek van donkerrood op de afbeelding moeten zitten, in de aanvoer op blauw, toch? Of is er nog een andere oplossing hier (lichtrood vervangen bijv)

De reden dat ik geen zoneregeling wil doen, dan moet ik een zoneklep gaan toepassen, een tweede thermostaat aanschaffen etc. Met de Tado oplossing kom ik er ook wel tegen wat lagere kosten, en zou prima werken. Ik wil alleen weten waar ik dus die thermostaatknop moet gaan hangen.

Conclusie: Ik zit voor nu gewoon even vast want ik weet het niet!

@ThinkPad Ik ga die pompschakelaar er zeker tussen hangen mits ik de tado knop werkbaar krijg. Die schroef was me overigens nog niet eens opgevallen, thanks ;)!

[Voor 4% gewijzigd door Hetisookwat op 17-02-2021 15:18]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02:29
@Hetisookwat
even voor de duidelijkheid.
vloerverwarming = huiskamer, oke?
referentie ruimte = huiskamer, oke?
(referentie ruimte is waar de thermostaat hangt, de rest word mee verwarmt zonder regeling.)
is de situatie zo kloppend anders zit ik er naast en vergeet het verdere verhaal?

normaal is het bijna allen maar mogenlijk om ruimtes een lager temperatuur te geven als de referentie ruimte.
hoger is gewoon erg lastig. (zeg nooit nooit, er is altijd een oplossing maar kan moeilijk zijn er is gewoon meer kennis nodig als je even zou verwachten om het aan te passen.
soms zie je wel eens mensen hun gasketel zo mishandelen dat ze meer energie weg gooien dat ze hun huiskamer eigenlijk gratis gewoon 25 graden hadden kunnen maken en net zo duur uit kunnen zijn. :? )

simpele oplossing kan zijn.
thermostaat knop die de ruimte op 15-17 graden houd met de gewone verwarming.
en dan een simpel elektra kachel om het comfortabel te maken als je op kantoor zit.
dit kost bijna geen elektra , en als je het goed doet dan kun je het comfortabeler doen als met gewone radiatoren.
(denk aan IR paneel vlak boven waar je zit.
en een simpel ding onder het tafel blad. ;) )

vloerverwarming schakelaar.
ik zelf vind de tercal wel erg tof. (geen aandelen)
https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html
gewoon omdat ook de hysterie in te stellen is en nog meer, hierdoor krijg ik zelfs met mijn lage temperatuur warmtepomp een juiste schakeling opgebouwd zonder energie te verliezen door te laat starten.
vooral voor techneuten een leuker ding als die bagger bouwmarkt spullen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hetisookwat schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:08:
Dus op de retour zou hij volgens mij op plek van donkerrood op de afbeelding moeten zitten, in de aanvoer op blauw, toch? Of is er nog een andere oplossing hier (lichtrood vervangen bijv)
Ja als je die vaste kraan vervangt door een thermosstaatkraan dan past de Tado erop en ben je klaar (mits je die dan volledig open/dicht kan laten zetten bij wel/geen vraag).

Je hebt daar nog genoeg pijp zitten om een iets bredere kraan op te vangen. Maar is wel een klusje waar je dan je leidingen leeg moet laten lopen.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik kijk nog een goed naar je foto en de rode cirkel staat om een knop die als afsluiter werkt. Denk dat daar alleen aan-uit optie is en dus geen thermostaatkraan. Tevens heeft het daar ook weinig nut want het water komt dan al door je vloer heen. Hij zou op de blauwe plek moeten komen maar daar heb je veel te weinig ruimte om een knop te plaatsen. Zo zat het bij mij:

Je ziet links onder de witte thermostaat knop van de aanvoer en net daarboven de witte afsluiter.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• mr_evil08
maartentmm schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:52:
[...]

heb jij een link van die zone regeling?
Ik heb een Intergas, maar andere ketels hebben het vaak ook wel het heet zoneregeling maar wordt ook wel open haard functie genoemd, wat er gebeurd er komt een afsluiter tussen en de 2e thermonstaat wordt geplaatst in de ruimte waar je wil verwarmen ook heb je dan dat je de rest kan afsluiten, de bypass heb je al zie ik dus dat hoeft niet meer geplaatst te worden.

https://www.warmteservice...loerverwarming/p/13855745

Mogelijk zij ik het wel een beetje te gemakkelijk het ligt wel een beetje aan de CV traject of een klep makkelijk te plaatsen is, In mijn geval was dat relatief goedkoop, de badkamer kan ik geheel afzonderlijk bedienen.

In jouw geval wordt het wel heel krap als ik nu nog eens kijk, maar je kan die kraan van retour er af halen en daar de klep plaatsen, dat je retour afgesloten wordt kan ook gewoon, die aanvoer thermonstaat knop moet je laten zitten omdat je watertemperatuur wel begrenst moet blijven als de retour open staat er mag niet te heet water doorheen zeg maar, sluit de retour dan komt er ook niks meer door de aanvoer zo simpel is dat.

Nou ja er kan een heel klein beetje doorheen lekken maar dat zet geen zoden aan de dijk.

[Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2021 16:06]

• Hetisookwat
migjes schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:28:
@Hetisookwat
even voor de duidelijkheid.
vloerverwarming = huiskamer, oke?
referentie ruimte = huiskamer, oke?
(referentie ruimte is waar de thermostaat hangt, de rest word mee verwarmt zonder regeling.)
is de situatie zo kloppend anders zit ik er naast en vergeet het verdere verhaal?

normaal is het bijna allen maar mogenlijk om ruimtes een lager temperatuur te geven als de referentie ruimte.
hoger is gewoon erg lastig. (zeg nooit nooit, er is altijd een oplossing maar kan moeilijk zijn er is gewoon meer kennis nodig als je even zou verwachten om het aan te passen.
soms zie je wel eens mensen hun gasketel zo mishandelen dat ze meer energie weg gooien dat ze hun huiskamer eigenlijk gratis gewoon 25 graden hadden kunnen maken en net zo duur uit kunnen zijn. :? )
Bedankt voor de uitleg! Het gaat er ook om dat er niet onnodig water door de vloerverwarming gaat als dat niet nodig is. Ik heb overal smart radiatorknoppen van Tado geplaatst vorige week, maar het is gewoon niet de bedoeling dat er constant water door die vloerverwarming gaat want dan wordt het gewoon bloedjeheet in de woonkamer.
Wel bedankt voor de tip over de warmtepompschakelaar, zit in het winkelmandje :).
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:36:
[...]

1. Ja als je die vaste kraan vervangt door een thermosstaatkraan dan past de Tado erop en ben je klaar (mits je die dan volledig open/dicht kan laten zetten bij wel/geen vraag).

2.Je hebt daar nog genoeg pijp zitten om een iets bredere kraan op te vangen. Maar is wel een klusje waar je dan je leidingen leeg moet laten lopen.
1. Dit maakt niet uit voor de retour? Ben er niet zo in thuis qua theorie, maar het maakt niet uit dat je de retour dan afknijpt?

2. Dit lijkt dan de oplossing. Kan ik dan deze gebruiken (en vervolgens de kraan eraf halen):
https://www.gamma.nl/asso...ren-afsluitring/p/B582422
Of is deze beteR?
https://www.warmteservice...205?origin=-tl001-11-170-
Dank jullie wel, ik hoop dat met deze laatste vraag het cirkeltje rond is.

[Voor 37% gewijzigd door Hetisookwat op 17-02-2021 16:07]

• mr_evil08
@Hetisookwat Dat kan ook idd als je TADO wil, maar je hebt 22mm buis geen 15mm.

22mm knelkoppeling aan 1 kant en ander kant dacht ik 1/2 schroefdraad.

[Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2021 16:12]

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:41
Niet doen! Dit is geen reguliere thermostaat knop maar deze begrenst de ingaande temperatuur van de verdeler en is om te voorkomen dat er te heet water in de verdeler komt.

• el polini
Ik heb ook een Tado knop op mijn verdeler. Werkt prima! :)

el polini in "Tado Smart Thermostat Topic"

[Voor 60% gewijzigd door el polini op 17-02-2021 16:14]

• mr_evil08
el polini schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:12:
[...]

Niet doen! Dit is geen reguliere thermostaat knop maar deze begrenst de ingaande temperatuur van de verdeler en is om te voorkomen dat er te heet water in de verdeler komt.
Klopt bedoelde eigenlijk wat anders, TS moet het op de retour doen helaas want er is niet voldoende ruimte als ik op de foto kijk of zal zijn bypass ergens anders moeten plaatsen in het traject.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2021 16:29]

• migjes
Hetisookwat schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:54:
[...]
Bedankt voor de uitleg! Het gaat er ook om dat er niet onnodig water door de vloerverwarming gaat als dat niet nodig is. Ik heb overal smart radiatorknoppen van Tado geplaatst vorige week, maar het is gewoon niet de bedoeling dat er constant water door die vloerverwarming gaat want dan wordt het gewoon bloedjeheet in de woonkamer.
Wel bedankt voor de tip over de warmtepompschakelaar, zit in het winkelmandje :).
die schakelaar is tof, en kan voor meerdere dingen gebruikt worden.
(ik regel er ook de badkamer ventilatie mee, warme tapwater buis is meer ventileren. b.v.)

met tado moet je nog steeds op de natuurkunde blijven letten, dat veranderd niet.
je hebt 4 groepen, dus ik gok dat je vloerverwarming wel een 4kW zal zijn. (grof weg een 100W per m2 vloeroppervlak)
en dan heb je vast nog wel een aantal radiatoren die een 2 tot 3kW bij elkaar zijn.
je gasketel levert minimaal een 5 tot 6kW waarschijnlijk (maximaal rond de 20 tot 30kW, maar dat gebruik je alleen voor tapwater productie, niet voor verwarmen van het huis.).

extreem voorbeeld:
als je dan met tado alles dicht zet behalve de 0,4kW radiator op de werk kamer.
dan kan je ketel zijn warmte niet meer afgeven, die levert 5-6kW en er word maar 0,4kW aan warmte er uit gehaald.
en komt er warm water terug de ketel in, dus niet alle warmte word uit de verbranding gehaald. een beetje verlies.
tot dat de beveiliging van de ketel inspring omdat het water te heet word.
maar elke stop en start is gas verspilling. (er gaat een dotje verloren.) weer een beetje verlies.
etc etc....
als je al die verliesjes nu gewoon in je vloerverwarming stopt heb je gratis je huis verwarmt.
dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, dus niet te hard lezen.
waarheid zit meer in het midden en er is veel te schuiven, maar houd daar wel rekening mee. ;)

uiteindelijk wil je gewoon genoeg radiator/vloerverwarming vermogen open houden, zodat de ketel lekker zijn ding kan doen. zonder de vloerverwarming gaat het wel snel hard met 4kW minder in huis, hoe hard geen idee ken je huis niet. :?
(grof weg als je ketel een 6kW is, dan wil je ook 3kW aan radiatoren/vloerverwarming open hebben tegelijkertijd.
niet helemaal optimaal, maar dan valt het verlies erg mee. echt optimaal is 6kW ketel = 6kW radiatoren, maar dat hoeft niet perse. het is geen harde grens maar een glijdende schaal versus veel en weinig verlies.
en omslag punt is lastig aan te geven. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Hetisookwat
Als volgt gedaan nu, we zullen zien of het werkt. Anders dan wissel ik hem weer om en zet ik er een voor.
migjes schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:45:
[...]

...
niet helemaal optimaal, maar dan valt het verlies erg mee. echt optimaal is 6kW ketel = 6kW radiatoren, maar dat hoeft niet perse. het is geen harde grens maar een glijdende schaal versus veel en weinig verlies.
en omslag punt is lastig aan te geven. ;) )
@migjes Ik wil je uitgebreide reactie niet ongemerkt voorbij laten gaan. Bedankt voor je duidelijke uitleg!

[Voor 33% gewijzigd door Hetisookwat op 18-02-2021 07:52]

• migjes
@Hetisookwat
he, no prob, snap het wel.

je kunt nu wel leuk gaan testen. (is niet gevaarlijk, zijn genoeg beveiligingen die gewoon werken en verplicht zijn.)
gooi de meeste radiatoren dicht op 1 na, en zet de ketel op verwarmen (thermostaat even op 25 graden of zo).

om te checken of alles goed gaat 2 dingen waar je op kunt letten bij de ketel (niet bij de vloerverwarming!).
1. cv-water in bij de ketel wil je het liefst op 30 graden hebben, en cv-water uit bij de ketel wil je dan op 50 graden hebben. (als het kan nog lager maar laten we niet te extreem gaan, ik probeer het op de 42 graden te houden in mijn huis, maar lukt niet altijd.)
dan heb je maximale condensatie van het vocht uit het gas, en werkt je ketel pas op de geadverteerde rendement.
2. als CV-water terug komt rond de +/-60-70 graden, tja dan gaat hij in error.
het stopt dan met branden. (dit meestal voor een instelbare tijd in het menu.)
elke start en stop is aardig rendement verlies.
je wil eigenlijk lange runs doen met het werken van de ketel.
als hij 5x per uur start/stop doet verlies je al aardig wat gas.

jammer dat het nu net warm gaat worden, dus testen zal wat lastig zijn.
maar meten is weten, dus test het even lekker. laat maar weten wat je merkt.
als is het maar voor leren, dat is eigenlijk het belangrijkste wat er is. ;)

edit:
die bypass die je nog voor de vloerverwarming hebt, die zou ik niet willen.
dit is eigenlijk een soort van kortsluiting in het systeem.
maar het kan zijn dat je hem om een 1 of andere reden nodig hebt, dus ik wil niet zomaar zeggen haal maar weg.
eens uitzoeken of hij weg kan is wel een idee. ;)

[Voor 14% gewijzigd door migjes op 18-02-2021 12:30]

• el polini
migjes schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:22:
@Hetisookwat
edit:
die bypass die je nog voor de vloerverwarming hebt, die zou ik niet willen.
dit is eigenlijk een soort van kortsluiting in het systeem.
maar het kan zijn dat je hem om een 1 of andere reden nodig hebt, dus ik wil niet zomaar zeggen haal maar weg.
eens uitzoeken of hij weg kan is wel een idee. ;)
1 bypass in het gehele cv leidingen systeem is aan te raden zodra meerdere radiatoren "gelijktijdig" kunnen sluiten en de leidingdruk dan plots oploopt. Dit kan alleen voorkomen als je slimme en/of thermostaatknoppen gebruikt voor alle radiatoren. Heb je altijd 1 radiator open, dan is er helemaal geen bypass nodig want dan is de doorstroming altijd gegarandeerd. De bypass op de foto is een door de installateur zelf 'geknutselde' bypass, waardoor er altijd heet water van de aanvoer direct weer retour gaat (rendementsverlies van het systeem). Een instelbare op 2mbar is wel aan te raden, zodat de bypass pas in werking treedt zodra de druk in het systeem oploopt.

edit:
Niet goed gekeken. Op de foto is wel een instelbare bypass te zien. :)

[Voor 14% gewijzigd door el polini op 18-02-2021 15:20]

• Elizia
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-02 12:57
Wat een slimme oplossing! Is dat makkelijk aan te brengen bij een vloerverwarmingsverdeler? Is het dan nodig om de hele verwarming te laten leeglopen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee