Toon posts:

welke van 2 offertes is beter?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Videokeizer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:46
Ik heb 2 offertes geselecteerd en ik kan niet bepalen welke beter is. De onderdelen staan hieronder. De garantie, service en overige voorwaarden zijn allemaal exact hetzelfde. Wat is de betere aanbieding? Eigen gebruik is rond de 3000 kWh p/j.

1.
panelen: 10 x 370 Longi Solar - Mono 370 Black-white
omvormer: Solax X1 Boost X1-3.6-T (1 fase,2 MPPT)
Netto stroom opbrengst: 3.158‬ kWh per jaar
€ 3.738,45 incl. btw

2.
panelen: 10 x 385 JA Solar JAM60S20-385-HC
omvormer: GoodWe GW3000-XS
Netto stroom opbrengst: 3.286 kWj per jaar
€ 3.805,83 incl btw

Alle reacties

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:03
Beide panelen zijn prima. Beide omvormers zijn chinees. GoodWe zegt me dan meer dan Solax. Opbrengst verschilt ook niet zoveel. Zonder meer informatie weinig nuttigs over te zeggen ;)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:39
Ik zou vermoeden - maar ken de specs van de Goodwe niet uit m'n hoofd, dat die op goede momenten wel eens kan gaan aftoppen. Kan die het piekvermogen aan? De Solax zo op het eerste gezicht wel.

OhSunnyDay

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Welke panelen vind je mooier? Ook wel een belangrijk punt.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gramser schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:50:
Ik zou vermoeden - maar ken de specs van de Goodwe niet uit m'n hoofd, dat die op goede momenten wel eens kan gaan aftoppen. Kan die het piekvermogen aan? De Solax zo op het eerste gezicht wel.
Er mag 3900Wp op worden aangesloten lees ik. Maar aan de AC-kant doet hij max. 3000W.
Ik heb dezelfde omvormer met 3360Wp erop en heb hem afgelopen weekend met het mooie winterweer al op 3000W gehad. Ik denk dus zeker dat hij met 3850Wp gaat aftoppen op bepaalde momenten.

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2021 11:59]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Videokeizer
Mooi maakt me niets uit want ze staan op een plat dak...
@gramser piekvermogen, https://nl.goodwe.com/Pub...df/GW_XS_Datasheet-NL.pdf hier staat iets maar waarom is dat belangrijk? De ene start wel sneller op 120 om 100 start vermogen of zo iets..

• Videokeizer
@ThinkPad Dus de Solax zou dan beter zijn?

[Voor 178% gewijzigd door Videokeizer op 17-02-2021 21:04]

• Gramser
Ach, hoe belangrijk is het... veel mensen willen een zo hoog mogelijk grafiekje zien. Als je omvormer maar, zeg, 3500W aankan, heb je niks aan een potentie van 3850 - bij ideale omstandigheden topt-ie af op 3500. Zonde van die panelen, dan. Kun je beter wat goedkopere panelen pakken, of een omvormer van een maatje groter.

De winst die je pakt door niet af te laten toppen, is gedurende het jaar echter maar heel gering. Een snelle starter is wat dat betreft weer fijner.

OhSunnyDay

• Videokeizer
@ Gramser, ik kreeg ook nog een aanbieding met 11 x JA Solar 340 Wp met Goodwe 3000xs omvormer
€ 3.777,31 incl. btw...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
Maar op 3000 afgetopt hebben, dan kan je net zo goed maar 9 panelen doen, want blijkbaar heeft hij zelfs in de winter al dat hij de 3000 haalt.
(Dan heb je ook stuk mooier Legoland, al zou ik de middelste 2 rijen zelfs nog iets hoger leggen voor nog minder schaduw op panelen.

[Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 17-02-2021 12:04]

• Gramser
Laat ik voor mezelf spreken: ik zou liefst een omvormer gebruiken die gewoon dicht in de buurt van het piekvermogen zit. Daarnaast: dak zo vol mogelijk leggen met niet per se het hoogste aantal Watts per paneel, en daar de omvormer op uitkiezen. Meer panelen zijn gewoon meer opbrengst, en sneller terugverdiend.

OhSunnyDay

• ThinkPad

ThinkPad

@Videokeizer Het is handig om bij de offertes ook even de prijs per Wattpiek te berekenen (over het bedrag excl. BTW, aangezien je die toch terug kunt vragen). Dan kun je ook makkelijker onderling vergelijken.
99ruud99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:02:
Maar op 3000 afgetopt hebben, dan kan je net zo goed maar 9 panelen doen, want blijkbaar heeft hij zelfs in de winter al dat hij de 3000 haalt.
Mijn systeem doet het met de laagstaande zon in de winter erg goed, omdat de panelen bijna rechtop staan :+ Dat gecombineerd met de koude temperaturen zorgde hier voor een paar prima dagen.

Ik vind het lastig om wat over het aftoppen te zeggen, er komen meerdere factoren bij kijken. Maar als de opstartspanning hetzelfde is dan zou een zwaardere omvormer dus even vroeg beginnen. Als de meerprijs dan klein is dan zou mijn voorkeur toch naar een 3600W omvormer uit gaan denk ik.

Verder zou ik denk ik de panelen met meeste vermogen laten leggen als daar qua prijs nauwelijks verschil in zit.

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2021 12:35]

• Videokeizer
het is €1,15 om €1,18 per kWh heb ik uitgerekend. Ik wil eigenlijk de snelste terugverdientijd omdat ik niet super lang verwacht te wonen in dit huis, max 5 jaar ofzo. Maar ik neig naar de JAsolars omdat die net iets meer opleveren en per kWh net ietsje goedkoper zijn. Vraag me alleen af of de omvormer en panelen goed passen, of ik online kan bijhouden wat ze doen en wat het meeste oplevert qua opbrengst. Of is dit lood om oud ijzer? Dat aftoppen snap ik niet, waarom is dat van belang?

• Gramser
Niet om het een of ander, maar wat hebben de verschillende aanbieders je hierover verteld?

En, je blijft maar 5 jaar in het huis wonen? Dan is de vraag of je het uberhaupt gaat terugverdienen.

OhSunnyDay

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Ik zou goed kijken naar product en opbrengstgaranties van de panelen en de omvormers, daar heb je wel iets aan. bovendien zou ik toch ook kijken naar de installatiegarantie van de partij die komt installeren. Energiewacht bijvoorbeeld geeft 2 jaar garantie op de montage en installatie van de zonnesystemen die zij leveren. mocht er na die 2 jaar dus iets aan de hand zijn met je dak, lekkage of iets, dan heb je geen poot om op te staan.

• ThinkPad

ThinkPad

Terugverdienen binnen 5 jaar is wel aan de krappe kant, ik heb beide offertes even doorgerekend in Excel en kom dan op net iets minder dan 5 jaar, of net op 5 jaar. Ligt ook beetje aan de stroomprijs die je nu betaald.

Prijs per Wattpiek klopt niet helemaal, ik denk dat je het verkeerd om hebt berekend. Je wil de totaalprijs (excl. BTW) delen door het totaal aantal Wp.

[Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2021 12:34]

• RobertV70
Als ik die legplannen zo bekijk dan zie ik voldoende ruimte, laat de panelen dan ook gewoon echt op het zuiden leggen of ik zou oost/west kiezen als je bijvoorbeeld gedurende dag thuis bent, dan verbruik je de energie zelf efficiënt en lever je relatief weinig terug terwijl je met panelen op het zuiden op de piek momenten veel terug gaat leveren.

• Videokeizer
Ja het gaat ook om de meerwaarde die ik toevoeg aan mijn huis... Dus ik verdien ze terug in 5 jaar, en dan is mn huis nog ietsje meer waard geworden... Hoop ik. Er zit 2 jaar montage garantie bij.

[Voor 13% gewijzigd door Videokeizer op 17-02-2021 21:03]

• RobertV70
2 jaar is niet lang, ik werk zelf bij een installateur van zonnesystemen en wij geven 20 jaar garantie, maar dat is wel uitzonderlijk veel. Het is wel iets om te overwegen. Er zijn voldoende installateurs die 5 of 10 jaar garantie geven op de montage en installatie

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 16:29
Hoeveel passen er in totaal op je dak? Wat zou de meerprijs zijn voor het echt volgooien van je dak? Aangezien je dan ook wat gasverbruik naar elektra kan halen, waardoor je nog meer eigenverbruik kan afdekken. (Denk aan koken / warm water en eventueel verwarming).

Als je nu ongeveer 200 m3 gas aan koken / warm water gebruikt en je kan dat vervangen door stroom wat je van je eigen dak af haalt dan scheelt dat ook weer een leuk stukje op je energienota. Een paar extra panelen kosten maar weinig extra, je hebt toch al de kosten van de installatie + omvormer.

• RobertV70
Er passen wel 20 panelen op het dak in de huidige opstelling, dan kom je met een 1 fase omvormer op ongeveer 5000 euro en met 3 fase op ongeveer 5500 euro

• Videokeizer
@RobertV70 Wat heb ik aan 20 panelen op mijn dak als ik er maar 10 nodig heb?

[Voor 81% gewijzigd door Videokeizer op 17-02-2021 21:04]

• RobertV70
Ik reageerde op de vraag van Ep Woody meer niet

• RobertV70
De garantietermijn voor de installatie is ook iets om over na te denken als je daar concreet behoefte aan hebt, voorts maakt een garantietermijn natuurlijk niets uit zolang er niets aan de hand is maar mocht er wat voorvallen dan heb je iets om op terug te vallen. Het is wellicht wel zo dat een aanbieder dan duurder kan zijn maar dit hoeft niet natuurlijk.

• Videokeizer
@Anoniem: 454092 Okay! Maar jij werkt dus bij een installateur. Wat vind jij van deze twee aanbiedingen dan als ik vragen mag? Welke is de betere of zou jij het anders doen?

[Voor 8% gewijzigd door Videokeizer op 17-02-2021 21:03]

• RobertV70
Ik kijk even

• RobertV70
Op de Goodwe omvormer zit 5 jaar garantie, op de Solax 10 jaar dus dat is wel een verschil. Voorts zou ik niet te veel kijken naar de panelen, de Longi en de JA solar panelen kosten beiden evenveel, de Longi is iets goedkoper maar levert dan ook iets minder op.

Ik zou persoonlijk wel voor een omvormer gaan met 10 jaar garantie.

• RobertV70
Ik vraag me ook af of je thuiswerkt want dan zou ik dus voor een oost/west opstelling kiezen.

• Ep Woody
@Videokeizer, je hebt nu in ieder geval een indicatie wat het prijsverschil is voor die 10 panelen extra. De extra opbrengst kun je prima verkopen, wat een leuke business case kan zijn. Zeker ook als salderen afgebouwd wordt.

Als je dan ook nog wat gasverbruik verschuift naar elektra, wordt het nog interessanter.

Maar het is jouw geld/woning, je moet voor jezelf de juiste afweging maken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:07
Gramser schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:00:
Ach, hoe belangrijk is het... veel mensen willen een zo hoog mogelijk grafiekje zien. Als je omvormer maar, zeg, 3500W aankan, heb je niks aan een potentie van 3850 - bij ideale omstandigheden topt-ie af op 3500. Zonde van die panelen, dan. Kun je beter wat goedkopere panelen pakken, of een omvormer van een maatje groter.

De winst die je pakt door niet af te laten toppen, is gedurende het jaar echter maar heel gering. Een snelle starter is wat dat betreft weer fijner.
Dat sneller starten gaat niet echt op, dat is verwaarloosbaar, het gaat met name om een beter rendement een omvormer met wat meer panelen werkt op een beter rendement.

aftoppen op piek momenten is ook alleen een probleem als je denkt dat salderen tot in de eeuwigheid gaat duren. dit zijn bij uitstek de teruglever kWh's en niet de zelf gebruik kWh's in het na-salderen tijdperk
financieel is eigenlijk altijd een iets te kleine omvormer de beste keuze, echter kan de gemiddelde tweaker niet tegen tafelbergen en wil een mooie parabool ;)

• Gramser
Nou ja, dat gaat ook niet helemaal op - zoals ik het begrijp gaat salderen over het jaar heen gewoon door. Dus, de pieken in de zomer die je niet direct zelf gebruikt, gebruik je in de winter om tekorten op te vangen. De afbouw van die saldering zit in het stuk dat je ná dat jaar nog teruglevert, nadat zomer en winter met elkaar verrekend zijn, om het zo maar te zeggen.

Maar, die tafelbergen, dát is natuurlijk het grootste probleem :+

OhSunnyDay

• twain4me
Videokeizer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:53:
@RobertV70 Wat heb ik aan 20 panelen op mijn dak als ik er maar 10 nodig heb?
@Ep Woody Ik heb geen vloerverwarming ( gaat ook niet komen) en convectorputten en een oude cv ketel. Mijn isolatie redelijk maar geen vloerisolatie en ouderwets dubbel glas. Dus warmtepomp heeft geen zin. We hebben het huis net gekocht en het is prima voor de komende 5 jaar maar daarna willen we een slagje groter. Mijn idee was om met zo weinig mogelijk investering mijn eikgen stroomverbruik te coveren en mijn huis meer waarde te maken waardoor de investering zich terug verdiend. Zou ik er 10 jaar blijven wonen zou ik hem wel vol leggen, maar dat is dus niet zo.

2 jaar is niet lang, maar mer wordt er niet geboden. Bij andere aanbieders misschien wel maar die zullen dan weer duurder zijn?
het is jouw dak en jouw geld, dus je moet iets kiezen waar je zelf vrolijk van wordt en blijft

ik kan je vertellen dat zonnepanelen verslavend zijn en veel mensen die hun dak niet direct volleggen dat zeer snel alsnog gaan doen. met hogere kosten tot gevolg.

teveel panelen is echt geen probleem (ervarings deskundige toen mijn verbruik 3500kWh was heb ik 15000WP neergelegd)
je kan het teveel aan stroom gewoon verkopen (ik verkoop het nu voor 11 cent)
je kan je gas rekening verlagen door bv warm water met Electrische oplossing te gaan doen etc.
je kan je gas rekening verlqgen door een L/L Wp te plaatsen en bij te verwarmen daarnaast ook heerlijk in de zomer (ik heb hem zelf ook)
je kan indien oost west meer sprijding over de dag realiseren waardoor je meer eigen verbruik hebt
je piek is lager waardoor je een kleinere omvormer kan plaatsen

het moet uiteraard wel binnen je budget passen, maar ik denk niet dat je er spijt van zal krijgen een beetje extra kWh is alleen maar handig.

Bijna iedereen in mijn omgeving verklaarde mij voor gek en noemd inmiddels mijn huis "de kerncentrale"
uiteindelijk maakt dat allemaal geen reet uit zolang ik geld krijg van de energie leverancier ipv betaal.
als ik mijn rekening naast die van hun leg vallen ze van hun stoel van verbazing ;)

• twain4me
Gramser schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:37:
Nou ja, dat gaat ook niet helemaal op - zoals ik het begrijp gaat salderen over het jaar heen gewoon door. Dus, de pieken in de zomer die je niet direct zelf gebruikt, gebruik je in de winter om tekorten op te vangen. De afbouw van die saldering zit in het stuk dat je ná dat jaar nog teruglevert, nadat zomer en winter met elkaar verrekend zijn, om het zo maar te zeggen.

Maar, die tafelbergen, dát is natuurlijk het grootste probleem :+
nog wel ja, maar hoe houdbaar is die salderingsregeling nog in de huidige vorm ;)
voorstel voor de nieuwe regeling is dan wel niet doorgegaan omdat het kabinet gevallen is, maar het is slechts tijd voordat er een nieuwe voorstel is.

• Ep Woody
@twain4me, ook hier had ik spijt dat ik niet in een keer m'n beide daken vol heb gelegd. Ik ben in eerste instantie voor 2x9 gegaan, wat voor m'n verbruik (met warmtepomp, warm water en inductie koken) ongeveer voldoende was, maar er was nog ruimte voor 6 extra, dus die heb ik later zelf nog bijgelegd.

Nu weet ik zeker dat ik, zelfs met dit weer en thuis werken, voldoende kWh over heb.

• RobertV70
twain4me schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:51:
[...]

het is jouw dak en jouw geld, dus je moet iets kiezen waar je zelf vrolijk van wordt en blijft

ik kan je vertellen dat zonnepanelen verslavend zijn en veel mensen die hun dak niet direct volleggen dat zeer snel alsnog gaan doen. met hogere kosten tot gevolg.

teveel panelen is echt geen probleem (ervarings deskundige toen mijn verbruik 3500kWh was heb ik 15000WP neergelegd)
je kan het teveel aan stroom gewoon verkopen (ik verkoop het nu voor 11 cent)
je kan je gas rekening verlagen door bv warm water met Electrische oplossing te gaan doen etc.
je kan je gas rekening verlqgen door een L/L Wp te plaatsen en bij te verwarmen daarnaast ook heerlijk in de zomer (ik heb hem zelf ook)
je kan indien oost west meer sprijding over de dag realiseren waardoor je meer eigen verbruik hebt
je piek is lager waardoor je een kleinere omvormer kan plaatsen

het moet uiteraard wel binnen je budget passen, maar ik denk niet dat je er spijt van zal krijgen een beetje extra kWh is alleen maar handig.

Bijna iedereen in mijn omgeving verklaarde mij voor gek en noemd inmiddels mijn huis "de kerncentrale"
uiteindelijk maakt dat allemaal geen reet uit zolang ik geld krijg van de energie leverancier ipv betaal.
als ik mijn rekening naast die van hun leg vallen ze van hun stoel van verbazing ;)
TS is niet van plan ruim meer dan hij gebruikt op zijn dak te leggen, en daar geef ik hem gelijk in, het is mooi dat je de stroom verkoopt voor 11 cent maar dan snij je jezelf ook in de vingers, want salderen levert 25 cent op. Bovendien is de investering groot, dus vraag me af wat je ermee bereikt.

• Gramser
Nou ja, voldoende te zeggen voor het dak volleggen natuurlijk. Dimensioneren op eigen verbruik is ook wat voor te zeggen. Mijn garagedak liet beide tegelijk toe.

Maar inmiddels is het dak van mijn huis ook gerenoveeerd. En dat is nog maagdelijk zwart van de pannen... :9~

OhSunnyDay

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:11
RobertV70 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:56:
[...]

TS is niet van plan ruim meer dan hij gebruikt op zijn dak te leggen, en daar geef ik hem gelijk in, het is mooi dat je de stroom verkoopt voor 11 cent maar dan snij je jezelf ook in de vingers, want salderen levert 25 cent op. Bovendien is de investering groot, dus vraag me af wat je ermee bereikt.
Om een goed beeld te krijgen moet je eigenlijk de meerkosten delen door de meeropbrengst. Dan zal je zien dat voor de eerste 10 panelen je meer kwijt bent per kWp dan voor 10 panelen extra. En dus zou het zo maar kunnen zijn dat je toch nog een aardige terugverdientijd hebt voor het te verwachten overschot.

• Gramser
Edit - excuus, verkeerde topic!

[Voor 90% gewijzigd door Gramser op 17-02-2021 15:02]

OhSunnyDay

• Ep Woody
3000 kWh * € 0.22 = € 660 per jaar.
1500 kWh * € 0.11 = € 165 per jaar.

Die eerste 3000 kWh kosten je ongeveer 3200 euro euro (excl btw).
Die tweede 1500 kWh kosten je ongeveer 900 euro extra.

900 euro / 165 euro per jaar = 5.5 jaar terugverdientijd voor die extra paneeltjes.

• Ep Woody
@Heronimo, dat was precies de berekening die ik achterop de sigarendoos aan het maken was.

• RobertV70
Ja dat klopt, maar nogmaals dat is niet de doelstelling van de TS. Het is altijd zo dat het laten leggen van meer panelen per saldo voordeliger is. Wij rekenen voor 10 panelen plaatsen een Wp prijs van 89 cent, voor het plaatsen van 20 panelen 71 cent.

• Gramser
RobertV70 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:02:
Ja dat klopt, maar nogmaals dat is niet de doelstelling van de TS. Het is altijd zo dat het laten leggen van meer panelen per saldo voordeliger is. Wij rekenen voor 10 panelen plaatsen een Wp prijs van 89 cent, voor het plaatsen van 20 panelen 71 cent.
Klinkt goed - als ik weer de BTW mag aftrekken kom ik even bij jou buurten voor mooie inschatting voor het dak van mijn huis :X

OhSunnyDay

• RobertV70
Ja is prima!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:11
RobertV70 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:02:
Dat betekend dus:
- 89ct/Wp voor de eerste 10
- 71 *2 -89 = 53ct/Wp voor de tweede 10

Met 0.9kWh per Wp en 11ct/kWh kom je dan op een simpele terugverdientijd van 5.4 jaar.

• RobertV70
Het is een eenvoudig sommetje, het is wel zo dat een plat dak constructie 2x duurder is dan een hellend dak constructie en we ook met een 3 fase omvormer een meerprijs rekenen t.a.v. een 1 fase.

• twain4me
RobertV70 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:56:
[...]

je panelen omvormer aansluiting in de meterkast het is allemaal goedkoper per WP als je meer neerlegd zo heel erg veel meer is de investering vaak nieteens. panelen zijn niet het dure element van de instalatie.. dat zijn de instalatie kosten

Ik weet niet bij welke oplichtichters jij zit voor je stroom maar ik "betaal" bij lange na geen 25 cent
maargoed dimensioneer een instalatie op salderen (jaar verbruik) en je gaat het verschil zien met een instalatie zodra dit weg gaat vallen ;)
Het rendement van dimensioneren op salderen is hoger. Dimensoneren op overproductie geeft de grotere payday
Daarnaast vergroot het je eigen verbruik met name door de higher lows dus mocht je in de toekomst iets willen doen met een accu kan die kleiner zijn.

Je verbruik op het dak leggen is niet meer van deze tijd, dan leun je imho veel teveel op de salderingsregeling. en dat is ook goed te zien in het straatbeeld er zijn steeds meer mensen die deze gedachte volgen waar je 2 jaar geleden nog wel eens 8- 10 paneeltjes zag op een dak waar er meer op passen worden daken nu vooral gewoon vol gelegd.

• Ep Woody
Maar uiteindelijk is het het geld van @Videokeizer en zijn huis. Het geeft in ieder geval wel wat ideeen om na te denken over extra panelen, aangezien de meerprijs daarvan beperkt is en de terugverdientijd grofweg even lang is als de rest van de set.

• RobertV70
Het maakt niet uit bij welke oplichter ik zit, ik krijg terug wat ik ook betaal voor een kWh dus dat maakt niks uit. Ik snap wel wat je zegt, ik werk zelf bij een installateur dus weet er alles van, vroeger was het idd heel normaal om een stuk of 8 of 10 panelen te doen, nu gaat dat idd heel anders. Maar nogmaals, de TS is niet van plan te investeren in een dak vol panelen dus wat heeft het voor nut dit continu bij hem aan te brengen

• twain4me
Ep Woody schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:01:
3000 kWh * € 0.22 = € 660 per jaar.
1500 kWh * € 0.11 = € 165 per jaar.

Die eerste 3000 kWh kosten je ongeveer 3200 euro euro (excl btw).
Die tweede 1500 kWh kosten je ongeveer 900 euro extra.

900 euro / 165 euro per jaar = 5.5 jaar terugverdientijd voor die extra paneeltjes.
Je kan beter kijken naar het verschil in TVT, ik gebruik even jouw getallen.

3200/660 = 4,8
4100/825= 4,9

Wel opletten dat dit dus van 2 dingen uitgaat die niet zeker zijn de salderingsregeling en een teruglververgoeding van 11 cent hoe men daarmee omgaat moeten ze zelf weten.

• twain4me
RobertV70 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:18:
Het maakt niet uit bij welke oplichter ik zit, ik krijg terug wat ik ook betaal voor een kWh dus dat maakt niks uit. Ik snap wel wat je zegt, ik werk zelf bij een installateur dus weet er alles van, vroeger was het idd heel normaal om een stuk of 8 of 10 panelen te doen, nu gaat dat idd heel anders. Maar nogmaals, de TS is niet van plan te investeren in een dak vol panelen dus wat heeft het voor nut dit continu bij hem aan te brengen
ongevraagd advies krijgen is een beetje inherent aan je vraag op internet zetten :+

We zijn hier om van elkaar te leren toch?
Ik woon ongeveer in het zonnepanelen topic op dit forum en ik zie met regelmaat mensen langs komen met.. ik wil toch nog een paar panelen extra blablabla.. daar waarschuw ik voor, thats all hij mag en kan dan prima zelf de overweging maken, weinig mis mee :)

• Videokeizer
interessante discussie... Ik heb nu een verbruik van 250 kWh per maand, maar wil wat extra marge inbouwen.

[Voor 92% gewijzigd door Videokeizer op 17-02-2021 21:05]

• RobertV70
twain4me schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:26:
[...]

ongevraagd advies krijgen is een beetje inherent aan je vraag op internet zetten :+

We zijn hier om van elkaar te leren toch?
Ik woon ongeveer in het zonnepanelen topic op dit forum en ik zie met regelmaat mensen langs komen met.. ik wil toch nog een paar panelen extra blablabla.. daar waarschuw ik voor, thats all hij mag en kan dan prima zelf de overweging maken, weinig mis mee :)
Ongevraagd advies is altijd goed dunkt me, ik snap ook dat een paar panelen extra zeer voordelig kan zijn als je dat wilt. Heb net een offerte gemaakt met 2 panelen te veel op verzoek van aanvrager want die verdient hij binnen 2 jaar terug en heeft er vervolgens inkomen van, dus ja waarom niet, no brainer idd 8)7

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-03 17:36
99ruud99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:02:
(Dan heb je ook stuk mooier Legoland, al zou ik de middelste 2 rijen zelfs nog iets hoger leggen voor nog minder schaduw op panelen.
in de winter is dat ook logischer, de zon staat vaak lager (= recht) in je panelen, zker bij 45 graden dak.
In de zomer staat de zon hoger 'en' zijn je panelen warmer waardoor het rendement omlaag gaat. Aftoppen in de zomer zal wel meevallen.
Met plat dak zal het wel vaker voorkomen omdat de hellingshoek vaak beter is ten opzichte van de zon dan 45 graden dak.

• twain4me
@Videokeizer

hoeveel geld men betaald voor een (half) dak met zonnepanelen bij verkoop is vermoedelijk afhankelijk van de regio. Ik denk dat je aan de krappe kant zit wil het dak meer waarde hebben maar het de huidige markt maakt het wellicht helemaal niets meer uit. zelfs erfpacht heeft maar nihil effect op de prijs in mijn regio
je zou het je makelaar kunnen vragen.
Mijn huis in voor en na de zonnepanelen getaxeerd (was toeval) de taxateur heeft aan de panelen een waarde toebedicht die 1,8 x de aankoopprijs + montage was (montage heb ik uiteindelijk zelf heb gedaan)
Ik heb het er toen wel met hem over gehad en hij waardeerde 0-4 panelen zo goed als nihil voor de meerwaarde dat kan ik mij ook nog herrinneren (het is inmiddels al weer even geleden)
Zijn uitleg was zoiets als: Voor mensen die panelen willen veel te weinig, mensen die geen panelen willen willen ook niet voor die 4 betalen.

• Videokeizer
Dus dan maar helemaal geen panelen?

• twain4me
dat zeg ik niet.

in 5 jaar heb je het zo ongveer terug verdiend eventuele meerwaarde is dan bonus toch?
alleen kan het zijn dat meer panelen een grotere bonus geeft.

• Videokeizer
Op beide omvormers zit 10 jaar garantie overigens...

• RobertV70
Videokeizer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:47:
interessante discussie... Ik heb nu een verbruik van 250 kWh per maand, en dat is met een Prius plug-in (klein batterijtje;-) en thuiswerken. Dat is dus 3000 kWh per jaar. Met een beetje extra marge zit ik dan met 3200 kWh prima.

Ik snap dat meer panelen relatief een betere investering is, maar ik blijf er (zoals het nu lijkt) max. 5 jaar wonen, en ik heb voor die tijd maar één doel: zo goedkoop mogelijk uit zijn.

Ik wil dat bereiken door voor de komende 5 jaar mijn eigen verbruik "gratis" te maken door mijn eigen verbruik op mijn dak te leggen. Dan heb ik een terugverdien tijd van 5 jaar. Maar de winst die ik hoop te pakken is dat mijn huis "gratis" meer waard wordt bij verkoop.

Mocht ik besluiten toch langer te blijven en over 5 jaar mijn (geplande) elektrische auto te kopen, kan ik altijd nog bijleggen. Maar ik verwacht dan dus te verhuizen, maar zeker weten doe ik dat niet...

Oost-west heb ik ook over na zitten denken, maar weet niet zo goed hoe ik daarmee moet rekenen als ik alleen zo goedkoop mogelijk uit wil zijn binnen 5 jaar.

Tot slot: mijn natuurlijke neiging is ook: dak vol leggen met het oog op de toekomst, maar die toekomst is: over 5 jaar waarschijnlijk verhuizen. Zeker weten doe ik dat niet, maar dat is NU de verwachting. Over 5 jaar is het te klein met opgroeiende kids en een dakopbouw te duur.

Wat ik niet wil is zwaar betalen voor een volgende koper. Dat mag ie dan zelf doen...

En 10 jaar garantie op een omvormer is goed, maar ik ben over 5 jaar weg, en dan heb ik wel minder opbrengst met die optie

Dus: toch zuid en west?
Ik zou alleen naar oost/west kijken als je denk vaak overdag thuis te zijn, dan is het echt zinvol. Overigens is 2 panelen extra relatief goedkoop te doen en deze panelen heb je in 2 jaar terugverdiend dus levert je de drie jaar daarna nog geld op. Bovendien hoef je dan ook niet echt panelen bij te leggen al is het wel zo dat de voor een echte elektrische auto 17kW per 100 km moet rekenen. Dus rijd je 15.000 km per jaar dan moet je 150 x 17 rekenen = 2550 kWh per jaar extra aan verbruik.

• Videokeizer
Growatt 3000TL-XE + 10 x 375 Trina Solar voor 3750 incl. btw is inmiddels mijn laatste aanbieding.

[Voor 53% gewijzigd door Videokeizer op 17-02-2021 21:05]

• RobertV70
Videokeizer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:12:
Growatt 3000TL-XE + 10 x 375 Trina Solar voor 3750 incl. btw is inmiddels mijn laatste aanbieding.
Growatt leveren wij ook, prima omvormer, Trina is net als Longi en JA solar ook gewoon goed.

• Videokeizer
@RobertV70 Zou bij dit vermogen een 3600 omvormer niet beter zijn, misschien kan die langer grotere hoeveelheden stroom aan? Ik krijg offertes met 3000 en 3600, maar dan wel allen met start voltage 100. Zou er nog een goede (of verkeerde) keuze zijn tav 3000 of 3600?

• RobertV70
Een 3000 is prima, doorgaans rekenen we met een over dimensionering tot 135%, en dat is nog conservatief. Wij rekenen met een 3600 vanaf 4300 Wp

• RobertV70
Je kunt in de datasheet van de omvormer altijd de max DC stroom vinden, die moet hoger zijn dan het systeem Wp, bij de 3000 ligt deze op 4200 Watt

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-03 07:30
Growatt 3000 heb ik ook op 12 panelen. Mooi beestje.

PVoutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee