Videokeizer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:53:
@
RobertV70 Wat heb ik aan 20 panelen op mijn dak als ik er maar 10 nodig heb?
@
Ep Woody Ik heb geen vloerverwarming ( gaat ook niet komen) en convectorputten en een oude cv ketel. Mijn isolatie redelijk maar geen vloerisolatie en ouderwets dubbel glas. Dus warmtepomp heeft geen zin. We hebben het huis net gekocht en het is prima voor de komende 5 jaar maar daarna willen we een slagje groter. Mijn idee was om met zo weinig mogelijk investering mijn eikgen stroomverbruik te coveren en mijn huis meer waarde te maken waardoor de investering zich terug verdiend. Zou ik er 10 jaar blijven wonen zou ik hem wel vol leggen, maar dat is dus niet zo.
2 jaar is niet lang, maar mer wordt er niet geboden. Bij andere aanbieders misschien wel maar die zullen dan weer duurder zijn?
het is jouw dak en jouw geld, dus je moet iets kiezen waar je zelf vrolijk van wordt en blijft
ik kan je vertellen dat zonnepanelen verslavend zijn en veel mensen die hun dak niet direct volleggen dat zeer snel alsnog gaan doen. met hogere kosten tot gevolg.
teveel panelen is echt geen probleem (ervarings deskundige toen mijn verbruik 3500kWh was heb ik 15000WP neergelegd)
je kan het teveel aan stroom gewoon verkopen (ik verkoop het nu voor 11 cent)
je kan je gas rekening verlagen door bv warm water met Electrische oplossing te gaan doen etc.
je kan je gas rekening verlqgen door een L/L Wp te plaatsen en bij te verwarmen daarnaast ook heerlijk in de zomer (ik heb hem zelf ook)
je kan indien oost west meer sprijding over de dag realiseren waardoor je meer eigen verbruik hebt
je piek is lager waardoor je een kleinere omvormer kan plaatsen
het moet uiteraard wel binnen je budget passen, maar ik denk niet dat je er spijt van zal krijgen een beetje extra kWh is alleen maar handig.
Bijna iedereen in mijn omgeving verklaarde mij voor gek en noemd inmiddels mijn huis "de kerncentrale"
uiteindelijk maakt dat allemaal geen reet uit zolang ik geld krijg van de energie leverancier ipv betaal.
als ik mijn rekening naast die van hun leg vallen ze van hun stoel van verbazing