Toon posts:

Vespa LX50 valt uit na aantal minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-03 13:39
Hallo,

Ik heb afgelopen week een Vespa LX50 2 takt (het is een snor scooter, maar hij loopt 45km/u) gekocht die niet helemaal lekker liep. Volgens de vorige eigenaar heeft die een half jaartje stil gestaan en liep die daarvoor goed (maar ik weet niet zeker of dit waar is).
Omdat ik in het verleden een hoop aan scooters heb gesleuteld durfde ik de gok wel te wagen en te kijken of ik hem kan maken. Ik heb al e.e.a. geprobeerd om hem te maken, maar kom er nog niet helemaal uit.

Het probleem is als volgt:
De scooter start goed (slaat altijd in 1x aan). Vervolgens rijdt hij niet helemaal lekker. Hij trekt langzaam op, en valt niet goed terug in toeren. Dit wordt steeds erger en na een minuutje of 5 dan stopt die er helemaal mee.
Je kunt de scooter dan wel weer starten, maar op het moment dat je gas geeft valt die gelijk weer uit.
Als je de scooter een dagje laat staan begint het probleem weer opnieuw (je kunt dan weer 5 minuten rijden ermee).

Ik heb de carburateur al helemaal schoongemaakt (hier zat sproeier 64 in, en stationair sproeier 32), en een nieuwe bougie erin gezet. Helaas bleef het probleem hierna hetzelfde. De nieuwe bougie kleurde (na 5 minuten rijden en weer uitvallen) wit/grijs achtig. Hierna heb ik de tankdop eraf gehaald om te kijken of de benzinetank vacuüm trekt, maar ook zonder tankdop liep die niet meer goed.

Ik dacht er zelf aan om misschien nog de tank helemaal te legen en vullen met verse benzine, of de bobine te vervangen.
Hebben jullie nog ideeën wat dit probleem kan veroorzaken?

Groeten,

Jelke

Alle reacties

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22
Een witte bougie duidt vaak op een te arm mengsel, of een te vroege ontsteking of een verkeerde bougie (te warm). Het laatste is natuurlijk het makkelijkst te controleren: zit er de juiste bougie in?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Dikke kans dat de benzine vette bagger is nu na het stilstaan.

Ook een groot probleem met buitenboordmotoren. Altijd eerst verse benzine.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03 16:20
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:39:

En het feit dat hij een half jaar geleden nog gebruikt is, zal dus ook betekenen dat er waarschijnlijk E10 in zit. Dat is sowieso niet zo heel goed voor dingen die stil staan begreep ik.

• Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:42:
[...]

En het feit dat hij een half jaar geleden nog gebruikt is, zal dus ook betekenen dat er waarschijnlijk E10 in zit. Dat is sowieso niet zo heel goed voor dingen die stil staan begreep ik.
Goede kans ja. Dat tast je leidingen en pakkingen aan, die vervolgens in een soort gelachtige substantie veranderen en lekker je leidingen en sproeiers goed verstoppen.

Ideaal als je niet ver wilt komen :P

• jelke1992
RvL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:36:
Een witte bougie duidt vaak op een te arm mengsel, of een te vroege ontsteking of een verkeerde bougie (te warm). Het laatste is natuurlijk het makkelijkst te controleren: zit er de juiste bougie in?
Ik heb een NGK BPR8ES erin gedaan. Volgens mij is dit de juiste. Ik heb het probleem met zowel de oude als nieuwe bougie, dus dit lijkt niet aan de bougie te liggen. Omdat de nieuwe bougie wit werd verdacht ik de bobine.
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:39:

dehardstyler schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Goed punt! Ik ga vanavond de tank helemaal laten leeglopen en hem vullen met een jerrycan verse euro 98. Ik laat dan even weten hoe het afloopt :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jelke1992 Kies als tweetakt benzine scooter bij voorkeur voor E5 Benzine. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor. Dit kan schade veroorzaken op termijn. Komt er wel 2-takt olie bij ? (pomp werkt wel)

[Voor 9% gewijzigd door Hackus op 16-02-2021 13:54]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Niet online
jelke1992 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Ik heb een NGK BPR8ES erin gedaan. Volgens mij is dit de juiste. Ik heb het probleem met zowel de oude als nieuwe bougie, dus dit lijkt niet aan de bougie te liggen. Omdat de nieuwe bougie wit werd verdacht ik de bobine.

[...]

[...]

Goed punt! Ik ga vanavond de tank helemaal laten leeglopen en hem vullen met een jerrycan verse euro 98. Ik laat dan even weten hoe het afloopt :)
Het is ook een goed idee om het benzinefiltertje even te vervangen - dat zit meestal in zo'n plastic houdertje in de leiding onder de tank.

Zowiezo die leiding ook even goed leegblazen kan geen kwaad! Als je zo snel geen nieuw filtertje kan krijgen is het filtertje schoonmaken ook een optie. Doe dat in een klein potje (schone) benzine, goed schudden dat alle bagger er vanaf valt zo goed als mogelijk.

• jelke1992
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de benzinetank afgetapt (echt helemaal leeg laten lopen, en daarna nog even doorgespoeld met verse benzine), en de scooter gevuld met nieuwe E5 benzine. Hierna startte die helemaal niet meer.
Wat mij opviel is dat de vacuum slang van de tank naar de carburateur vol haarscheuren zit. Ik heb het vermoeden dat die ergens doorgebarsen is met het aftappen (hierbij moest ik de benzineslang en vacuumslang een stuk buigen, om ze in een jerrycan te krijgen).
Het lijkt mij wijs om eerst de benzine en vacuum slang te vervangen voor nieuwe exemplaren. Er zat (zoals hierboven geschreven) geen benzinefilter tussen de slang. Deze zet ik er dan gelijk tussen.
Je ziet hier de scheurtjes zitten in de vacuumslang (in de bocht):

Deze zit in een soort zwarte hoes, dus als die daarbinnen een scheur heeft zie ik dat natuurlijk niet.
Jullie horen nog hoe het afloopt.

[Voor 28% gewijzigd door jelke1992 op 16-02-2021 18:43]

• jelke1992
Ik heb vanochtend de scooter proberen te starten, en deze deed het weer in 1 keer.
Ditzelfde fenomeen had ik nadat ik mijn carburateur had schoongemaakt. De scooter startte direct hierna ook niet, maar ik moest eerst even wachten.
Ik denk zelf aan een probleem met de vlotter die niet snel genoeg doorloopt: als die even stil staat loopt de vlotterbak heel langzaam vol en kun je een stukje rijden totdat deze leeg is. Dat zou alles wel verklaren.

• jelke1992
Probleem is verholpen. Ik zal de oplossing nog even delen voor mensen met een soortgelijk probleem.
Na het vervangen van de elektrische choke deed de scooter het weer goed.
Mijn vermoeden is dat de vorige electrische choke altijd aan bleef staan, waardoor die niet goed liep als de scooter warm was.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee