Toon posts:

Tanden te hard gepoetst

Pagina: 1
Acties:
  • 2.624 views

Vraag

• AbidMeher
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-02-2021
Mijn vraag
Kan je je tanden los poetsen?

Zojuist tijdens het poetsen met mijn handtandenborstel Sensodyne Extra Soft te hard mijn boven voortanden gepoetst. Ik schrok, voelde gelijk een steek onder mijn kin. Alsof er zenuwen in de tand gestorven zijn.

Ik ben nu dus bang dat de tand los is en/of de zenuw dood gaat.

Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Beste antwoord (via AbidMeher op 16-02-2021 07:17)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Nee dat kan niet.

Het is onmogelijk voldoende druk te zetten met een tandenborstel om een tand los te poetsen, laat staan dat de zenuw erdoor afsterft. De borstel zal veel eerder al breken. Het tandvlees kan wel terugtrekken en een tand kan ook schade oplopen door te hard poetsen, maar dat gaat zeer geleidelijk aan. Dan nog zou je (bij mijn weten) de eerste zijn waarbij tandvlees zover weggepoetst is, dat een tand los zou gaan staan.

Er zijn wel andere oorzaken die op termijn dergelijke problemen kunnen geven, maar poetsen is daar dus geen van.

Ook de pijnscheut in de kin, kan niet door poetsen (of trauma) van een boventand komen. Misschien wel door een gekke krampachtige schrikreactie.

Ik denk dat het niets is. Belangrijk voor de lange termijn is wel dat je je mond goed verzorgd (dat is dus niet af en toe willekeurige gebieden extra hard schrobben). Keert de pijn terug, of gaat je tand daadwerkelijk los staan (nu is beide niet aan de orde als ik het goed heb, het is slechts een angst die je hebt), dan maak je een afspraak voor een pijnklacht bij de tandarts.

Alle reacties

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 12:22
Door het poetsen zal het in iedergeval niet komen,

Ik zou een spoedafspraak maken met de tandarts.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:39
Ja dat kan. Je kan helaas je tandvlees te hard poetsen waardoor je tandhalzen onomkeerbaar bloot komen te liggen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• AbidMeher
atsan schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 05:50:
Door het poetsen zal het in iedergeval niet komen,

Ik zou een spoedafspraak maken met de tandarts.
Weet je zeker dat tanden niet los kunnen gaan of afsterven door te hard poetsen? Dus echt stevig schoonpoetsen?

• AbidMeher
Jrz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 05:51:
Ja dat kan. Je kan helaas je tandvlees te hard poetsen waardoor je tandhalzen onomkeerbaar bloot komen te liggen
Nee, ik bedoel dat je nu heel hard poetst en je tanden gelijk los schieten door de kracht en druk waarmee je poetst, of dat je tanden daarvan afsterven.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:18
De link tussen je boventanden en kin kan ik niet helemaal leggen. Maar een belletje kan nooit kwaad.

PC#1: Pentium MMX 200 @ 233 MHz
PC#2: Athlon Classic 700 MHz Orion / Thunderbird 1000 MHz
PC#3: AthlonXP 1700+ @ 2200 MHz (3200+)
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3

• AbidMeher
PD2JK schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 06:43:
De link tussen je boventanden en kin kan ik niet helemaal leggen. Maar een belletje kan nooit kwaad.
Ik besloot mijn bovenvoortanden wat steviger te poetsen. Zo stevig dat ik ineens een soort steek in mijn kin voelde. Is nu weer over, maar echt vaag. Ik schrok hoe dan ook en denk daardoor dat de zenuw nu dood is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Nee dat kan niet.

Het is onmogelijk voldoende druk te zetten met een tandenborstel om een tand los te poetsen, laat staan dat de zenuw erdoor afsterft. De borstel zal veel eerder al breken. Het tandvlees kan wel terugtrekken en een tand kan ook schade oplopen door te hard poetsen, maar dat gaat zeer geleidelijk aan. Dan nog zou je (bij mijn weten) de eerste zijn waarbij tandvlees zover weggepoetst is, dat een tand los zou gaan staan.

Er zijn wel andere oorzaken die op termijn dergelijke problemen kunnen geven, maar poetsen is daar dus geen van.

Ook de pijnscheut in de kin, kan niet door poetsen (of trauma) van een boventand komen. Misschien wel door een gekke krampachtige schrikreactie.

Ik denk dat het niets is. Belangrijk voor de lange termijn is wel dat je je mond goed verzorgd (dat is dus niet af en toe willekeurige gebieden extra hard schrobben). Keert de pijn terug, of gaat je tand daadwerkelijk los staan (nu is beide niet aan de orde als ik het goed heb, het is slechts een angst die je hebt), dan maak je een afspraak voor een pijnklacht bij de tandarts.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Het is ECHT tijd om met een psycholoog contact op te nemen om je gebitsobsessie.

Dit is niet je eerste topic, hell, niet eens je eerste of tweede account waarmee je regelmatig met obscure gebitsproblemen de aandacht probeert te trekken op ongure tijdstippen.

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 12:22
AbidMeher schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 06:48:
[...]

Ik besloot mijn bovenvoortanden wat steviger te poetsen. Zo stevig dat ik ineens een soort steek in mijn kin voelde. Is nu weer over, maar echt vaag. Ik schrok hoe dan ook en denk daardoor dat de zenuw nu dood is.
Er is geen link tussen die twee.

Enfin, als je er verder geen last meer van hebt zal het wel.

• AbidMeher
LA-384 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:12:
Nee dat kan niet.

Harstikke bedankt voor je reactie. Dit stelt mij enorm gerust. Ik schrok inderdaad, dus kan inderdaad van de schrik komen die steek onder mijn kin.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:44
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:13:
Het is ECHT tijd om met een psycholoog contact op te nemen om je gebitsobsessie.

Dit is niet je eerste topic, hell, niet eens je eerste of tweede account waarmee je regelmatig met obscure gebitsproblemen de aandacht probeert te trekken op ongure tijdstippen.
Ik moest bij dit topic aan Douchestraal tanden denken... Maar verschillende gebruikersnamen...

Tot ik in de posthistory van TS in zijn eerste post 'kluun' zag staan snapte ik je opmerking :-P

• Niet online
kluun1985

Je andere profiel vol met tandproblemen. Modje kom maar door

• Niet online
President schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:31:
[...]

Ik moest bij dit topic aan Douchestraal tanden denken... Maar verschillende gebruikersnamen...

Tot ik in de posthistory van TS in zijn eerste post 'kluun' zag staan snapte ik je opmerking :-P
Ja, de link was snel gelegd :P Het is zo'n specifieke obsessie.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 16-02-2021 07:46]

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:13
Tweakers gaat voornamelijk over technologie, hier zul je helaas dus niet heel veel mensen gaan vinden met veel kennis over tanden. Er zijn er natuurlijk wel een paar, maar misschien kun je je vragen beter kwijt op een forum als dat van Tandarts.nl

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:23
Melkunie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:23:
Tweakers gaat voornamelijk over technologie, hier zul je helaas dus niet heel veel mensen gaan vinden met veel kennis over tanden. Er zijn er natuurlijk wel een paar, maar misschien kun je je vragen beter kwijt op een forum als dat van Tandarts.nl
Daar is hij al lang lid joh! https://www.tandarts.nl/f...nden/er-niets-aan-de-hand 8)7 en nog tientallen topics

Helaas negeert iedereen hem daar ook al... :z

Edit: oh, het is een troll van Fok! https://forum.fok.nl/user/profile/467263 :')

[Voor 6% gewijzigd door RVW op 16-02-2021 08:29]

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:13
RVW schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:26:
[...]

Daar is hij al lang lid joh! https://www.tandarts.nl/f...nden/er-niets-aan-de-hand 8)7 en nog tientallen topics

Helaas negeert iedereen hem daar ook al... :z

Edit: oh, het is een troll van Fok! https://forum.fok.nl/user/profile/467263 :')
Oh shit niet eens naar gekeken _O-
Bij Fok kan ik het niet zien, login noodzakelijk.

• Niet online
Hij zit OVERAL joh. Google maar eens op "kluun1985"

Scholieren.com, tandartsforum, ouders.nl, lymeforum (ja de ziekte van Lyme is obsessie nr2), nationaal computer forum. Die gozer is helemaal van het padje af.

Woont 100% in de kelder bij zn moeder.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 16-02-2021 08:34]

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 07:48
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:32:
Hij zit OVERAL joh. Google maar eens op "kluun1985"

Scholieren.com, tandartsforum, ouders.nl, lymeforum (ja de ziekte van Lyme is obsessie nr2), nationaal computer forum. Die gozer is helemaal van het padje af joh.
Wow, iemand heeft teveel vrije tijd.

Kleine geruststelling: mits je geen erfelijke aanleg hebt voor tandbederf of iets dergelijks rollen je tanden echt niet zomaar uit je mond. Als ze van te hard poetsen al “dood” zouden gaan heeft iedereen die de oranje m&ms gegeten heeft ondertussen een kunstgebit.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:59

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dit topic sluit ik om een veelvoud van redenen. Aan veel users hierboven: een slecht topic is een reden om een Topic Report in te dienen. Niet om op de man te spelen, grof te zijn, of detective te gaan spelen en dit te delen met anderen. Als een ander fouten maakt, is dat geen excuus om zelf ook uit de bocht te vliegen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee