• rockrider
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-11-2021
Ik heb hier een Dell xps15 9560 die eigenlijk al vanaf het begin problemen geeft. Veel contact met de klantenservice van Dell over gehad, maar dat leverde meer frustratie dan oplossingen op. Afgelopen weekend was ik het helemaal zat en besloot ik nog een keer alles uit de kast te trekken om deze laptop te fixen en anders naar een nieuwe m1 macbook over te stappen.

Hier een korte uiteenzetting van het probleem:
Het meest consistente probleem is de melding bij opstarten: TPM device not recognized. Verder is de laptop veel trager dan zou moeten, regelmatige BSOD's met de melding DPC Watchdog violation, en bij het minste of geringste gaan de fan's op standje orkaan aan.

Wat ik heb geprobeerd:
-Alle drivers geüpdatet, zowel automatisch als handmatig.
-Schone installatie van Windows
-CPU en GPU Repaste
-Batterij los, RAM eruit en powerbutton 30 seconden ingedrukt.
-CMOS batterij 5 minuten los.

Helpt allemaal niets. Toen heb ik gevonden dat dit wel eens een probleem met de BIOS firmware kon zijn. Een probleem wat er al heel wat versie's inzit en niet wordt opgelost. Ik heb toen de BIOS gedowngrade naar een versie (1.15) waar de problemen niet waren. Dat werkte! Er was alleen een probleem. sinds 1 van de nieuwere versies is downgraden onder een bepaalde BIOS versie niet meer toegestaan, waardoor bij de eerste keer opnieuw opstarten gelijk weer een nieuwere versie van de BIOS wordt geïnstalleerd. (dmv BIOSGUARD). Dit schijnt te maken te hebben met dat sommige componenten niet gedowngrade mogen worden (Intel management engine firmware bijvoorbeeld) en BIOSGUARD de boel dan hersteld door de nieuwere BIOS weer te instaleren. Hier is voor zover ik kan zien geen manier omheen.

Als ik het goed begrijp is dus het volgende aan de hand: hardwarematig is alles prima, alleen door een opeenvolging van buggy updates van Dell werkt de computer niet meer. Kan gebeuren natuurlijk, probleem is alleen dat Dell niets doet om het op te lossen. Niet door een goede BIOS update uit te brengen (de afgelopen 2 jaar niet in ieder geval). Maar ook niet op een andere manier. Bij de klantenservice lijken ze weinig van het probleem te begrijpen en hangen ze zonder aankondiging gewoon op (na een halfuur wachttijd). De laptop valt natuurlijk buiten de garantie, maar het lijkt me toch niet helemaal normaal dat Dell oudere laptops sloopt door slecht (maar door hen sterk aanbevolen) updates.

Bij sommige andere gedupeerden lijkt een nieuw moederbord te helpen, maar ik heb eerlijk gezegd weinig zin om weer een paar honderd euro te investeren, dan koop ik liever meteen een nieuwe macbook. Wel jammer dat ik de XPS niet met goed fatsoen kan verkopen voor meer dan een habbekrats, omdat hij haast onbruikbaar is voor meer dan wat browsen.

Ik ben benieuwd wat jullie in dit geval zouden doen? Zie ik iets over het hoofd wat ik nog kan proberen? Wat zijn jullie ervaringen met de Dell klantenservice? Heb ik gelijk dat ik vindt dat Dell dit zou moeten oplossen, of is dit normaal bij een laptop van 4 jaar oud(de problemen zijn al wel veel eerder begonnen)? Zouden jullie een nieuw moederbord kopen? Of de boel voor een prikkie verkopen, een macbook kopen en nooit meer omkijken?

Ben benieuwd :)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

rockrider schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:54:
Veel contact met de klantenservice van Dell over gehad, maar dat leverde meer frustratie dan oplossingen op.
...
Bij de klantenservice lijken ze weinig van het probleem te begrijpen en hangen ze zonder aankondiging gewoon op (na een halfuur wachttijd). De laptop valt natuurlijk buiten de garantie, maar het lijkt me toch niet helemaal normaal dat Dell oudere laptops sloopt door slecht (maar door hen sterk aanbevolen) updates.
...
Wat zijn jullie ervaringen met de Dell klantenservice? Heb ik gelijk dat ik vindt dat Dell dit zou moeten oplossen, of is dit normaal bij een laptop van 4 jaar oud(de problemen zijn al wel veel eerder begonnen)?
Heb je het ook direct bij Dell gekocht? Zo nee, dan hoeft Dell helemaal niks, want dan heb je geen overeenkomst met ze, en moet je naar de winkel waar je de laptop gekocht hebt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• rockrider
bwerg schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Heb je het ook direct bij Dell gekocht? Zo nee, dan hoeft Dell helemaal niks, want dan heb je geen overeenkomst met ze, en moet je naar de winkel waar je de laptop gekocht hebt.
Yes, direct bij Dell gekocht. De garantie is alleen dus wel verlopen... Dus op dat vlak 'hoeft' Dell denk ik sowieso niets. Het punt is alleen dat het niet een hardwarematig defect is. Maar een fout in de later uitgebrachte BIOS updates waardoor het apparaat niet naar behoren werkt...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Los van de garantie moet een product ook conform zijn, dus voldoen aan de verwachtingen die je bij de aankoop mocht hebben, en daar zit geen maximale termijn aan. Daarmee kun je normaal gesproken ook een oplossing (of geld terug) kunnen eisen voor iets wat bij wijze van spreken 10 jaar oud is, maar in het algemeen wordt het dan wel als voorwaarde gezien dat je kan aantonen dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was, en dus niet komt door bijvoorbeeld slijtage of verkeerd gebruik. Logisch bij constructiefoutjes die zich pas na 10 jaar openbaren, minder logisch bij software-updates.

Ik vermoed dat werkende software-updates gedurende de levensduur van het product redelijkerwijs te verwachten zijn bij een laptop (en updates die in ieder geval je laptop niet onbruikbaar maken), en dat je op die manier kan stellen dat het product dus niet conform is. Een beetje vergelijkbaar met deze redenering, maar dan wat sterker omdat een product dat onbruikbaar is geworden natuurlijk wel wat duidelijker non-conform is dan een product dat geen security-updates meer krijgt.

Maar als iemand met meer juridische kennis dat kan onderschrijven zou dat leuk zijn.

[Voor 3% gewijzigd door bwerg op 16-02-2021 08:55]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:44
een macbook kopen en nooit meer omkijken.
De xps heeft de nodige hitte problemen vanaf het begin. Ik heb die van mij inmiddels weggegeven.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:27
Die bios updates kan je als het goed is blokkeren?:
Superuser: My Dell laptop spontaneously decided to update its Bios, Why?
Inside Dell's BIOS Setup there is a setting called "Enable UEFI capsule firmware updates" (it is usually under the updates/recovery section)

This option controls whether the system allows BIOS updates via Windows Updates.

Note: Disabling this option will block BIOS updates from services such as Windows Updates (or Linux Vendor Firmware Service)

As others have mentioned, Dell Support Assist or Dell Update (if it is installed) may also install BIOS updates automatically.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:33

ByteDelight

Retro computing is alive!

1Kb schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:54:
een macbook kopen en nooit meer omkijken.
De xps heeft de nodige hitte problemen vanaf het begin. Ik heb die van mij inmiddels weggegeven.
Een echte Tweaker oplossing... Not.
Ik zal m'n ergernis voor me houden, maar please, laten we niet de Apple vs. Windows discussie starten.
Als er een oplossing voor deze XPS te vinden is, is dat interessant.

[Voor 15% gewijzigd door ByteDelight op 17-02-2021 08:55]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• 1Kb
@ByteDelight
Ok, terechte opmerking.
De xps heeft een probleem in het ontwerp. De koeling van de vrm’s is onder de maat. Om dit op te lossen moet je werken met throttlestop (software) om te undervolten en daarnaast met thermopads om de vrms met het chassis in contact te brengen. Dan is het enigsinds te doen. Omdat het dan nog steeds een laptop is die niet op volle potentie kan draaien (mijn ervaring) ben ik weggegaan bij de xps serie.
Nu ter verdediging waarom de apple, in jouw vraag was het of de xps of de apple. Ik ging er vanuit dat je de warmte problemen oplossingen al had gelezen en je een keuze had voor de apple.
Het model wat ik gebruikte was de 4k versie met de 1050 gpu.
Uit je vraag heb ik niet opgemaakt dat je naar andere modellen keek was het antwoord relatief rechtaan.
Verder heb ik de ervaringen met crashes niet, maar om in deze laptop te investeren met de problemen die er bij horen, ik zou het niet doen omdat het niet 1 probleem is wat je op probeert te lossen.
Maar goed, dat is mijn mening/ervaring.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:33

ByteDelight

Retro computing is alive!

1Kb schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:32:
@ByteDelight
Ok, terechte opmerking.
De xps heeft een probleem in het ontwerp. De koeling van de vrm’s is onder de maat. Om dit op te lossen moet je werken met throttlestop (software) om te undervolten en daarnaast met thermopads om de vrms met het chassis in contact te brengen. Dan is het enigsinds te doen. Omdat het dan nog steeds een laptop is die niet op volle potentie kan draaien (mijn ervaring) ben ik weggegaan bij de xps serie.
Nu ter verdediging waarom de apple, in jouw vraag was het of de xps of de apple. Ik ging er vanuit dat je de warmte problemen oplossingen al had gelezen en je een keuze had voor de apple.
Uit je vraag heb ik niet opgemaakt dat je naar andere modellen keek was het antwoord relatief rechtaan.
Verder heb ik de ervaringen met crashes niet, maar om in deze laptop te investeren met de problemen die er bij horen, ik zou het niet doen omdat het niet 1 probleem is wat je op probeert te lossen.
Eens met het belabberde ontwerp van dit model, maar dat betekent niet meteen dat we naar Apple hoeven ;)
Ik vind het heerlijk om hardware te kopen, te verbeteren en dan te genieten van het resultaat.
Of ik dat zou vinden van een XPS15 weet ik niet, maar wat mij betreft gaat er niets boven proberen, succes halen of falen, en leren.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• 1Kb
@ByteDelight
Een klein beetje backtracing, welke combi bios, tpm en windows heb je staan?
Tpm heeft ook een eigen update:
https://www.dell.com/supp...ctcode=xps-13-9360-laptop

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:27

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Als een product in beginsel werkt, maar daarna in feite onklaar wordt gemaakt door [leverancier], dan mag je m.i. wel spreken van non-conformiteit. Met andere woorden: het product is non-conform geworden door het handelen van [leverancier]. Je kunt er immers niet mee mee doen waarvoor je het product hebt gekocht. Het product voldoet ook niet meer aan de beloften waarmee [leverancier] het product heeft aangeprezen.

Dat betekent dat je je beklag, liefst schriftelijk, moet doen bij [leverancier]. Je legt beknopt uit wat er aan de hand is ("werkende laptop > update vanuit [leverancier] > niet werkende laptop > [leverancier] doet niks met klacht"), stelt ze in de gelegenheid om het probleem binnen 14 dagen op te lossen. Als ze dat niet lukt, of men niet wil meewerken, dan ontbind je de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit.

Zoals elders op dit forum al uitgelegd, heb je dan recht op terugbetaling van het aankoopbedrag. Dus geen restwaarde, gebruikersvergoeding of soortgelijke "kortingen" accepteren; gewoon de volle mep terug.

Van dat geld kun je dan zelf een andere laptop kopen. Of dat dan een Apple moet zijn of niet, bemoei ik me niet mee.

Als je hulp nodig hebt met de brief richting Dell, dan hoor ik het wel(l).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• rockrider
Ah, dat is opzich handig! Probleem is alleen dat de Bios al ge-update is. En niet meer te downgraden naar een versie waarin de problemen zich nog niet voordeden...

• rockrider
1Kb schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:32:
@ByteDelight
Ok, terechte opmerking.
Vanwege thermal throtteling heb ik een repaste van de CPU en GPU gedaan en thermopads gebruikt om vrms en chasis in contact te brengen. Undervolten kan in de nieuwe BIOS versie's helaas niet meer, volgens mij heeft dat met plundervolt te maken.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:27
Geforceerd downgrade via recovery flash methode?
ProgrammersSought: Dell XPS BIOS forced downgrade method

Agressieve Turbo-Boost zorgt bij laptops vaak voor oververhitting en hinderlijke ventilator gebruik:
Als je niet altijd de maximale CPU snelheid nodig hebt kan je de Turbo Boost functie aanpassen / uitzetten dmv een aangepast energie profiel:
Tautvidas Sipavicius: Disabling Intel Turbo Boost
Geeks3d: How to Disable Intel Turbo Boost Technology (on a notebook)
Met een registerwijziging is er een extra optie beschikbaar voor de instellingen van de Turbo Boost mode.
Advanced Power Management Settings – The Return!

• rockrider
Ok, ik heb eindelijk iets gevonden wat werkt denk ik! Ik dacht dat ik alles wel geprobeerd had, maar tot nu toe lijkt dit te werken:

1) Go to Bios
2) Go to Settings/Security/UEFICapsuleFirmwareUpdates (This allows/blocks Bios updates from services such as WindowsUpdater
3) Deactivate this function
4) Boot PC & Login
5 (Maybe Optional)) Install all Windows Updates first ( Installed Bios 1.19.2 too)
6 (Maybe Optional)) Check that you dont have any Windows Updates left
7) Install Bios 1.15

bron

Heb dit uitgevoerd en een schone windows installatie gedaan. TPM melding lijkt weg te blijven en hoewel het niet is om over naar huis te schrijven lijkt de boel ook weer enigszins bruikbaar. Mooi, want dan kan ik de laptop nog een poosje blijven gebruiken en afwachten wat Apple met de nieuwe MBP's (M1X) gaat doen. En zo is de laptop ook weer verkoopbaar in dat geval.

Bedankt voor jullie hulp tot hier toe in ieder geval!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee