Toon posts:

4 van de 8 kernen op 50% in idle

Pagina: 1
Acties:

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:05
Hee allen,

Na een lange zoektocht zit ik met een raar iets in mijn PC en ik kom er maar niet achter waar dit vandaan komt. Wellicht dat jullie wel een idee hebben waar dit vandaan kan komen.

Onlangs heb ik weer eens mijn custom waterkoelings set op de PC aangesloten, en de bedoeling is om hier ook wat mee te gaan overklokken. Echter kom ik nu een probleem tegen wat mij tegenhoud om hiermee te gaan starten.

Er gebeurt het volgende:
Zodra de PC is opgestart gaat deze naar een graad of 40 in idle (CPU). Helemaal prima zou je zeggen.
Na een minuut of 10 valt ineens op dat van de 8 kernen er 4 naar 50% load gaan. Hierdoor stijgt de temperatuur natuurlijk, echter doe ik op dat moment helemaal niks waardoor deze kernen zouden moeten starten.

Zodra ik vervolgens het taakbeheer opstart vallen de kernen alle 4 per direct terug naar idle (1-3%), en zie ik de temperatuur ook droppen.
In taakbeheer zelf valt niks ter zien al lijkt het bij het starten hiervan dat taakbeheer zelf zo'n 10-15% load pakt. Echter dropt het te snel om hier echt wat uit te halen.

Mijn vermoeden? Malware, echter bij de foto zie je dat Netlimiter helemaal geen traffic ziet

De gebruikte hardware:
Ryzen 7 3800X (stock frequentie)
32gb corsair vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 (xmp profiel aan)
MSI MPG X570 Gaming edge Wifi
Asus Vega 64, undervolted.

En wat heb ik zelf geprobeerd:
Drivers van MB/GPU er volledig af en op gezet.
Google uitgebreid doorzocht, maar daar zie je alleen maar 100% load issues.
Malware scanners gebruikt (Hitmanpro, malwarebyte)
alle opstartprogramma's uitgeschakeld

Het enige wat eigenlijk nog resteert is een volledige windows herinstallatie. Alleen dat kost nogal wat tijd waardoor ik dit liever vermijd.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 5TB HDD, 750GB SSD, 32gb 5400mhz, custom WC, Coolermaster G750M, Thermaltake Core P5

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Het kan natuurlijk ook een proces zijn wat de idle-time pakt, zoals bijvoorbeeld Windows Search en Windows Update. Wat gebeurt er als je die 2 (tijdelijk) uitzet?

Omelette du fromage!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:45

M2M

medicijnman

Wat je uiteraard kunt doen is de process explorer downloaden. Taskmanager 2.0 dus.

En die even laten draaien terwijl jij een bakkie gaat doen. Als je terug komt en de belasting is 50%, dan kun je in de CPU-usage-grafiek met je muis eroverheen hoveren om te zien welk proces, daadwerkelijk cpucycles gebruikt.

Vervolgens kun je een dedicated monitoring doen op dat proces om te zien wanneer dit gestart en gestopt wordt, maar meestal zijn het update, search, index of cache zaken.

-_-

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-03 14:40
Probeer eens om iCUE uit te zetten. Deze heb ik vaker gehoord als oorzaak van dergelijke problemen, bijvoorbeeld op https://www.reddit.com/r/...mps_due_to_icue_software/.

• osseh
zo dat zijn een hoop snelle reacties, heb het volgende alvast geprobeerd:
  • Windows search en update services uitgeschakeld
  • Services van alle RGB settings ook uitgeschakeld (Geen iCUE maar wel dragoncenter en asus aura)
  • ook alle indexing zaken uitgeschakeld
Verder heb ik direct even process explorer gedownload, dit had ik als eerste gedaan voor alle services aan te passen. Echter viel me op dat er daar exact hetzelfde gebeurde. de kernen schoten naar 50% en zodra ik dat programma opstarte vielen ze alle 4 direct terug naar idle.

Edit: nog geen 5 minuten na het posten van deze reactie kreeg ik direct weer hetzelfde resultaat.
Kern 0 - 1 - 4 - 5 schieten naar 50% en zodra ik process explorer opstart schieten ze allemaal naar 0-1%.
Hierdoor kan ik dus ook niet terugvinden wat de veroorzaker is.

[Voor 17% gewijzigd door osseh op 15-02-2021 20:49]

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 5TB HDD, 750GB SSD, 32gb 5400mhz, custom WC, Coolermaster G750M, Thermaltake Core P5

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe hoog staat je multiplier ?
Je Vcore staat op hoge V, alsof je overclockt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• osseh
Hackus schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:50:
Hoe hoog staat je multiplier ?
Je Vcore staat op hoge V, alsof je overclockt
Alles staat verder op stock settings, het enige wat is ingesteld is het XMP profiel.
zal niet ontkennen dat ik deze 3800x best een heethoofd vindt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

osseh schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:51:
[...]

Alles staat verder op stock settings, het enige wat is ingesteld is het XMP profiel.
zal niet ontkennen dat ik deze 3800x best een heethoofd vindt.
Dat komt omdat het onstabiel draait. Zie stukje van Ryzen Master, ga daarmee aan de gang qua instelingen. 1.375v is best hoog voor non oc instelingen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:45

M2M

medicijnman

osseh schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:47:
zo dat zijn een hoop snelle reacties, heb het volgende alvast geprobeerd:

Edit: nog geen 5 minuten na het posten van deze reactie kreeg ik direct weer hetzelfde resultaat.
Kern 0 - 1 - 4 - 5 schieten naar 50% en zodra ik process explorer opstart schieten ze allemaal naar 0-1%.
Hierdoor kan ik dus ook niet terugvinden wat de veroorzaker is.
De bedoeling is dat je de process explorer start en aan laat staan. Of nog beter, start wanneer windows start. Dan weglopen en wachten totdat je computer denkt dat je afwezig bent. Dan kijken wat er precies 50% CPU verbruik heeft.

-_-

• osseh
Nou heb de pc maar eens een hele dag laten sudderen, en ondertussen wat thuiswerk dagen gehad. En eigenlijk zie ik het momenteel niet meer voorbij komen. Wellicht dat het toch nog achterstallig werk was van de indexing service van windows. Deze staat nu volledig uitgeschakeld.

Het aanpassen van de processor via Ryzen master staat nog op de to-do list. Dit zal ik echter pas gaan doen zodra mijn nieuwe distro block geinstalleerd is.

Bedankt voor de goede tips, en vooral de handige tools.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee