Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Binnenkort wil ik zelf zonnepanelen plaatsen op ons nieuwe huis. Het gaat om een huis met 2 platte daken. Het eerste platte dak is van de eerste verdieping en heeft een dakrand van 12 centimeter hoog en 28 centimeter diep. Het dak van de opbouw heeft een dakrand van min 12 centimeter "hoog" en 27 centimeter diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrP1ktdkDFKKbYCggdfRKYsD4Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbjENWPChwOESyXPSsKi7FFk.jpg?f=fotoalbum_large

De zonnepanelen komen er o.a. voor het elektrisch koken en de lucht/water warmtepomp. De meterkast is voorzien van een 3 fase aansluiting en er is al een 3 fase aardlekschakelaar voor de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0kJb6V1_1N_DEPrXdVkQ3xgTAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tws7wB7CL9aQqA4FTG99IA6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb advies en een offerte opgevraagd bij solar-bouwmarkt.nl en zij raadden mij een Enphase systeem aan met zonnepanelen in oost-west opstelling. Dit in combinatie met 17 Longi Solar 450WP zonnepanelen vanwege het aantal WP in combinatie met de ruimte op het dak en grootte van de Longi Solar LR 450WP Perc. Nu is mijn vraag of dit alles een goede combinatie is en of er eventueel nog goede ideeën/verbeteringen zijn t.o.v. het huidige plan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZC__fyQ9tmKlRSav7iunVKAPO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEPa9si8Qjrr8tZL1ac58H2N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwHRbucT4Fo6d2ckQ-XwhXJBDOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAwiI8kjnqZkM0QQ52XASIxg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAsPUbIwPplVm3Je3VmljQi2FBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0mU8JXMZuucvFusAyi7iqHh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixTz3PNFIcciOTUUXb8MJ8HVfl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIRpkafXi9R5KgBciSD1S2iY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QP7YIODV-aP4qV81crG-uHQS7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cES6BgAeHmU0UeS65HGQpMBd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAO94amacNz0F8VmdGbLKgD8aeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXF0sR9OAQFBzAuAFF9EFPP4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxuGQaXkYCVL_v9TLhSfJ4uV-LQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w504MGKl003zOrj7PEJqJ5Tq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7u9GEzgDFtuiTONbE1LUod8yXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Se7ADwwptBJxpDciG4WsWAx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w5-k_4AfnNOuWpGEXYApzgx2IU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DSxx0wcPZg3daW0PromgRoI.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Waarom alleen dat deel van het dak ipv alles? Ook al doe je het zelf dan is het misschien alsnog niet heel makkelijk om later uit te breiden. Ik heb zelf APS micro-omvormers en als ik daar zou willen uitbreiden dan moet ik een nieuwe trunkkabel regelen met meer aansluitingen voor de omvormers. Niet dat dat nou zo duur is (de huidige was 39 euro) maar ik moet het dan wel opnieuw allemaal aansluiten en de oude weghalen.

Afhankelijk van wanneer je dit precies wilt doen zijn mogelijk de nieuwe omvormers van APS beschikbaar. Die zijn dan wel in staat om te gaan met zulke grote panelen en waarschijnlijk een stuk goedkoper. Ter vergelijk, mijn huidige QS1's kostte 285 per stuk maar bedienen elk 4 panelen maar ze sturen max ongeveer 300 W per kanaal uit dus dat gaat nog wel bij mijn platte 370 Wp panelen maar met 450 zul je wel veel aftoppen (als ze al kunnen ivm Isc en Voc).

Als laatste: die plas tegen je opbouw is wel matig. Het afschot lijkt niet helemaal lekker.

Overigens is elektrisch koken lang niet zo schokkend qua verbruik tenzij je er een gewoonte van maakt dagelijks liters water uren te laten koken of zo. Als ik naar ons verbruik kijk dan registreert koken nauwelijks op het dagelijkse totaal

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier moet je veel meer op kwijt kunnen. Heb je last van bomen oid dat je voor allemaal micro-omvormers gaat?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:50
Nou ja, er is natuurlijk wel schaduw van de opbouw zelf, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ricie Er zit nog montage voor Zuid bij :)

Verder lijken vooralsnog micro's in jouw geval erg weinig toe te voegen. Een luxe, slimme 5 kW string omvormer gaat het ook prima doen, voor de helft van het geld. Anders gezegd: met twee panelen meer op een stringomvormer lever je meer kWh voor minder geld dan met micro's.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 15-02-2021 17:50 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden :)

@ Termy, het gedeelte wat nog vrij is gaan we gebruiken voor een dakterras. Dat gedeelte ligt ook op het oosten. Door de dakopbouw zal er denk ik een groot gedeelte van de dag schaduw op de zonnepanelen komen als we dat gedeelte ook volleggen. De dakopbouw is circa 3 meter hoog.
Wat betreft de APS micro omvormers, je hebt het dan over de DS3? Ziet er op zich goed uit, ik weet alleen niet of ze te laat komen. Voorjaar 2021 is nogal een ruim begrip. En hoe zit het met eventuele kinderziektes bij dit soort producten, zijn die er vaak? :) In het promotiefilmpje geven ze aan dat de S in DS staat voor single phase, is dat iets wat intern in de micro-omvormer wordt opgelost of moet ik daar dan rekening mee houden met bedrading naar de meterkast?
De plas op het dak heb ik ook aangekaart tijdens de oplevering, maar zowel de meneer van VEH als de aannemer gaven aan dat de plas niet te diep was om je zorgen over te maken en vanzelf wegtrekt.

@Erasmo, er zijn geen bomen in de buurt en die verwacht ik ook niet in lijn tussen de zon en de zonnepanelen, maar zoals Gramser terecht opmerkt zitten we wel met de dakopbouw waar tussen zonsopkomst en 11:30, en daarna vanaf 16:30 tot zonsondergang schaduw op de zonnepanelen komt.

@Proton_, ik denk dat de montage voor zuid erbij zit voor het meest oostelijke paneel, die ligt horizontaal de andere kant op. Maar ga ik zeker voor de zekerheid navragen, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:21
Je tags gaan niet goed, je moet @ -> Termy -> Enter.
@Termy @Erasmo @Proton_

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ricie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:49:
@Proton_, ik denk dat de montage voor zuid erbij zit voor het meest oostelijke paneel, die ligt horizontaal de andere kant op. Maar ga ik zeker voor de zekerheid navragen, thanks!
Dan zou ik, gewoon voor het optische beeld, een paneel bijleggen zodat je overal 'dakjes' oost/west hebt. Scheelt ook ballast (en schaduw op de rest bij zuidmontage)

Verwachtingsmanagement: let wel op dat de harde schaduw van je dakopbouw iets is waar micro's niet beter mee omgaan dan stringomvormers.
Licht dat er niet is, kan immers ook niet in elektriciteit omgezet worden.

En merk ook op dat een budget driefase omvormer zo'n beetje net zo duur is als alleen het kabelpakket van Enphase :)

De tijden dat een string zo slecht presteert als het slechtste paneel liggen zeker vijf jaar achter ons.

Met dit dak zou ik een schans op west boven de opbouw en een schans op oost onder de opbouw doen, trouwens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ricie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:49:

@ Termy, het gedeelte wat nog vrij is gaan we gebruiken voor een dakterras. Dat gedeelte ligt ook op het oosten. Door de dakopbouw zal er denk ik een groot gedeelte van de dag schaduw op de zonnepanelen komen als we dat gedeelte ook volleggen. De dakopbouw is circa 3 meter hoog.
Wat betreft de APS micro omvormers, je hebt het dan over de DS3? Ziet er op zich goed uit, ik weet alleen niet of ze te laat komen. Voorjaar 2021 is nogal een ruim begrip. En hoe zit het met eventuele kinderziektes bij dit soort producten, zijn die er vaak? :) In het promotiefilmpje geven ze aan dat de S in DS staat voor single phase, is dat iets wat intern in de micro-omvormer wordt opgelost of moet ik daar dan rekening mee houden met bedrading naar de meterkast?
De plas op het dak heb ik ook aangekaart tijdens de oplevering, maar zowel de meneer van VEH als de aannemer gaven aan dat de plas niet te diep was om je zorgen over te maken en vanzelf wegtrekt.
Ok, als je graag ochtendzon hebt op een dakterras dan is dat wel logisch. Overigens lijkt het me qua schaduw wel meevallen met zo'n opbouw op het noorden. Alleen in de zomer wanneer de zon in het noordoosten opkomt heb je significante schaduw op de westkant, anders staat de zon toch nog vrij laag. Als je het dak in Sketchup namaakt kan je goed zien hoe de schaduw zit. Dat zal ook wel je enige optie zijn aangezien het zo te horen nieuwbouw is.

Wat APS betreft bedoelde ik eigenlijk de opvolger van de YC1000, nl de QT2 die ook 4 panelen per stuk doet zoals de QS1. Die is ook meteen 3-fasen volgens dit artikel. Je kunt overigens die 1-fase omvormers prima gebruiken met een 3-fase meterkast door gewoon de omvormers te verdelen over de fasen. Je krijgt dan dus een trunkkabel per fase (hoeven er ook niet 3 te zijn).

Het ligt natuurlijk aan de prijs of 1 DS3 per 2 (of QT2 per 4) panelen beter is dan 1 enphase per paneel. Micro's zijn vooralsnog gewoon duurder dan stringomvormers zonder optimizers en in jouw geval van alleen harde schaduw is er niet echt een reden om voor micro's te gaan. In mijn geval was het praktisch en scheelde het weinig qua kosten omdat het zo mooi uit kwam met 3 precies gevulde QS1's en 370 Wp panelen op oost/west 13 graden, maar met jouw aantal panelen zal dat wel een goede meerprijs zijn.

Als die plas niet dieper dan 0.5 cm is dan is het blijkbaar niet zo'n issue nee. Ik heb zelf ook een plas op m'n nieuwbouwdak en zolang het maar een relatief klein deel van het dak is en niet zo diep dan is het naar het schijnt geen probleem. Hopen dat het niet gaat lekken ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het kan overkomen alsof ik iets tegen micro-omvormers heb, dat is niet zo.
Er zijn valide redenen om er voor te kiezen (veel orientaties zoals op een rond dak of een McMansion, focus op beveiliging, nauwkeurige opbrengstlogging, makkelijk foutzoeken, DHZ die wel comfortabel is met de spanning van 1 paneel maar meerdere panelen spannend vind, verwacht paneelfalen door vallende takken etc).
Vaak wordt het echter verkocht alsof het 5% hogere opbrengst oplevert en dat schaduw killing is voor stringomvormers. Dat vind ik misleidend :) De belangrijkste reden is dat de installateur/adviseur het niet fout kan doen.
Bovendien heb je met een stringomvormer veel minder connectoren die buiten hangen, is de electronica beschut en heb je doorgaans een hoger omzettingsrendement, zeker bij weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oh snap ik zie nu ook pas dat de tekening niet op het noorden gericht staat :F

Ik heb even wat op mijn digitale bierviltje geklad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5FiBZin4tWHAOujqUF72sB-H9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w24KKGDF0zArKI8AsDCOOFxj.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat als je voor op je opbouw een iets kleiner paneel kiest je er wel 6 op kwijt kan in plaats van 4. Aan de bovenkant hebben de panelen op west niet zo heel veel zin vrees ik, door de dakopbouw. 4 op zuid zou denk ik wel passen?

Wellicht kun je ook meer kwijt als je zulke 'duo schansen' gebruikt:
AUijtdehaag in "Offertes zonnepanelen op plat dak (icm. sedum)"

Micro's hebben hier niet zo veel meerwaarde, dit is iets wat een omvormer met 3 string ook wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Erasmo
Startpost met een tekening waar het noorden niet boven is zouden verboden moeten worden ja.

Maar met jouw legplan maak je het qua omvormer keuze juist lastiger, of je dwingt hem hiermee naar SolarEdge (SE 3 fase werkt niet heel goed met dit legplan)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het hoeft niet 1 omvormer te zijn, je kan een omvormer pakken voor de bubs aan de linkerkant en een met twee strings voor de boel op het dak en boven aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja dat kan, dan heb je wel 2 string omvormers aan de muur hangen maar dat hoeft geen probleem zijn.

• Ricie
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden. Dit topic heeft mij zeker nieuwe inzichten gegeven :) Vooral de schans is interessant en kan een heel ander plaatje opleveren, en dat het slechtste paneel tegenwoordig niet meer zorgt voor een lagere opbrengt voor de gehele string.

@Proton_ , heb ik om het resultaat dat de string ook goed functioneert bij een slecht paneel te bereiken ook de optimizers nodig die in het linkje staan van de SMA Sunny Tripower?

Ik ben wel huiverig om een schans te plaatsen op de dakopbouw omdat de dakopbouw van hout is gemaakt en de hoogte vanaf grondniveau 9 meter hoog is. In Almere kan het nogal waaien en het gewicht wat er onder de schans moet worden geplaatst zal nogal wat moeten zijn als ik zo google. Maar op het lagere gedeelte is het een mooie optie als de panelen naar het zuiden wijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat jullie van het nieuwe plan vinden :) ik heb de panelen op het lage dak in portrait naar zuid en de panelen op de dakopbouw liggen nu in landscape ook naar het zuiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sGmWESS_4f5fI0WW9DJ943rAlA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A7RR8FR2SMvHkbQboFs2ZQNu.jpg?f=user_large

Met dit idee heb ik het winkelwagentje opnieuw gevuld, met het idee dat er altijd nog optimizers geplaatst kunnen worden als blijkt dat de dakopbouw of pijpjes teveel schaduw opwerpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHs-eOf3bwbaZvwqy7HSvVAIjJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hR2nmMjkysDpwunEb1GeRTXp.jpg?f=fotoalbum_large

Hierover heb ik de volgende vragen:
- Is het winkelwagentje compleet?
- De aardingskabel zie ik niet op de website dus die moet ik ergens anders kopen. Moet dit 6mm of 4mm zijn?
- Zijn alle producten compatibel met elkaar?
- Ik kan geen afmetingen vinden van de Solarstell montageset. Weet iemand wat de lengte is van de zonnepanelen en montageset als deze achter elkaar worden gelegd op het hogere gedeelte en aan de westzijde op het lagere gedeelte?
- Ik lees op de website van SMA dat er ook een SMA energiemeter beschikbaar is. Is het verstandig om de energiemeter ook aan te schaffen of is dit overbodig? En is de energiemeter compatible met de 8.0? Ik zie op de website info t/m 5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Niet online
Aardingskabel inmiddels ook toegevoegd aan het winkelwagentje. Daarnaast heb ik de omvormer omgeruild voor een 5.0 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De panelen komen allemaal in dezelfde richting zuid in Nederland toch? Dan zou ik de omvormer niet kleiner kiezen dan 85% van het aantal Wp, anders topt het teveel af. Dus minstens 6.5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Niet online
@busscherski De zonnepanelen liggen inderdaad allemaal naar het zuiden. De 6.0 is dan de beste keus? Die heeft een aanbevolen aangesloten vermogen van 5800-7200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ricie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:10:
@Proton_ , heb ik om het resultaat dat de string ook goed functioneert bij een slecht paneel te bereiken ook de optimizers nodig die in het linkje staan van de SMA Sunny Tripower?
Excuus, deze had ik gemist.
Nee, een optimizer is niet nodig voor dat effect.
Een optimizer vermindert wel het per-1/3-paneel-alles-of-niets effect en mismatches in instraling (zachte schaduw van een boom, andere helling etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb het even voor je gesimuleerd met Sunnydesign.

De 5 en 6 kW SMA mogen overigens max 850 V DC, dus dan moet je 2 strings van 10 maken.
De 8 kW versie mag wel een lange string van 20 panelen.

Met de 5 kW versie haal je een jaaropbrengst van 6832kWh.
Met de 6 kW versie 6967kWh.
Met de 8 kW versie 7053 kWh. (indien in 1 lange string, in 2 strings is het minder efficient en wordt het 6990 kWh)

Van 5 naar 6 kW verschilt het dus 135 kWh / jaar. In 10 jaar en bij een gemiddelde prijs van 0.10 euro / kWh heb je het dan over 135 euro verschil in opbrengst.
Van 6 naar 8 kW verschilt het 86 kWh / jaar (vooral doordat je nu een lange string van 20 panelen kunt toepassen). In 10 jaar en bij 0.10 euro / kWh is dat dus 86 euro verschil in opbrengst.

De meerprijs voor het grotere model is bij SMA meer dan dat, dus als je goed tegen aftoppen kunt dan zou het 5 kW model kunnen (is ook beter qua netbelasting). Zelf denk ik dat de sweet spot bij 6 kW ligt. Sommige mensen houden niet van aftoppen en kiezen het 8 kW model..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Niet online
@Proton_ dan kopen we die er niet meteen bij :)

Dank je wel voor de berekening @busscherski ! Ik heb de omvormer omgeruild voor de 6.0.

Wat je zegt over de strings is ook belangrijk, dat veranderd het winkelmandje. Ik heb nu genoeg kabel voor 1 string van het lage dak naar de omvormer en 1 string van het hoge dak naar de omvormer. Dit moet ik dan opnieuw berekenen. Kan ik een MC4 Splitter voor gebruiken om de 6 panelen op het hoge dak te koppelen aan 4 panelen op het lager gelegen dak? En is het nog verstandig om na te denken over welke 4 panelen? Het makkelijkste is denk ik de 4 panelen op het westen, maar maakt dat nog uit qua lichtinval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Alle panelen komen richting zuid toch

Geen MC4 splitters maar gewoon strings. Dus alle 10 in een rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Niet online
Dan ga ik dat doen :) Moet er nog een mantelbuis om de kabel wanneer de kabel over het platte dak loopt? En mag ik de regenpijp die van het hoger gelegen dak uitloopt op het lager gelegen dak gebruiken om de kabels doorheen te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb die van mij in een draadgootje gestopt.

Kabels door de regenpijp gebeurt wel eens, ik weet niet of het mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@Ricie, volgens mij mis ik het montage materiaal voor de 4 panelen op de westkant van het lage dak. Je lijkt nu maar montagemateriaal te hebben voor 16 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mantelbuis is netjes, regenpijp is niet netjes. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Niet online
@busscherski Gaat het dan om een draadgoot zoals deze?

@Ep Woody Je hebt helemaal gelijk. In het nieuwe winkelmandje heb ik die ook toegevoegd, stond nog niet in dit topic :)

@teacher En een mantelbuis door een regenpijp? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Ricie op 08-03-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nee, ook niet. Trek dan de buis naast/achter de pijp. Als er een keer iets met je regenpijp moet gebeuren heb je een world of pain omdat er draden met een zo goed als 1000 volt gelijkspanning doorheen lopen.

Oh ja, en er zijn hier veel micro omvormer / optimizer haters ;) maar als je dat wil omdat het gewoon cool is om je opbrengst per paneel te zien mag dat uiteraard wel hoor ... :Y

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 08-03-2021 12:32 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja precies die draadgoot en steuntjes heb ik op mijn platte dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricie
  • Niet online
teacher schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:30:
nee, ook niet. Trek dan de buis naast/achter de pijp. Als er een keer iets met je regenpijp moet gebeuren heb je een world of pain omdat er draden met een zo goed als 1000 volt gelijkspanning doorheen lopen.

Oh ja, en er zijn hier veel micro omvormer / optimizer haters ;) maar als je dat wil omdat het gewoon cool is om je opbrengst per paneel te zien mag dat uiteraard wel hoor ... :Y
Haha, nou op zich vind ik het wel heel cool. Maar na verloop van tijd ga ik er denk ik toch minder en minder naar kijken en is het zonde van het geld. Als het nou echt een groot verschil zou maken in opbrengst dan is het een mooie bijkomstigheid :)

@busscherski Dan bestel ik dat ook meteen. Opnieuw dank!

Nog even het winkelmandje aanpassen met de juiste lengte kabels, ballast bestellen en dan denk dat ik er klaar voor ben :) Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1