Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User698
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik heb in het verleden een nare situatie meegemaakt, (gewapende roofoverval).
Daarna ben ik "uitgevallen", school, vrienden, straatvrees, therapie, schulden, alles kwijt.
Lang heb ik geprobeerd weer op te starten, geen geld, opleiding is niet mogelijk. Zit je in zo een ambtelijke molen, dan laat men je maar al te graag weg rotten.

Ik wil graag verder in het leven, die kans komt nu op mijn pad, door Corona is er opeens wel budget beschikbaar. Via een "reïntegratietraject" kan ik na een beroepskeuze test en een interesse test kiezen voor 2 opleidingen.
De bedoeling is dat ik dit in een BBL vorm ga doen, en mijn "werkgever/stage/BBL plaats/hoe het dan ook heet" mij niet hoeft te betalen.

Ik mag kiezen uit:

MBO Expert IT Systems and Devices Niveau 4
MBO Software Developer Niveau 4

Over mijzelf:
Ik ben 36 jaar, getrouwd sinds 2005, kinderen, woonachtig in Friesland.
Ik kan kiezen voor Emmeloord of Drachten om de opleiding te doen.
Ik zeg zelf altijd, "Ik kan alles, maar niks goed". Ik heb van veel zaken "zijdelings" kennis, heel breed dus, maar van alles slecht's een heel klein beetje.
Ooit eens begonnen met OS/2 Warp, via MSDos 6.x over Windows 3.11, Win95, Win98, Win.... ect, door naar Linux en OSX. Van ASP naar PHP over JS naar Swift, van alles een heel klein beetje.

Erg leergierig, maar nooit geld of een kans, tot nu dus.

Ik wil na de zomervakantie starten.

Alle info is welkom!

Welke opleiding? Ik weet het zelf echt niet! Het liefst zou ik beiden doen, ze trekken me beiden ongeveer evenveel! Dus ik moet het laten afhangen van salaris en baankans. Tips? Ik ben 36! Dus weinig tijd om om nog pensioen op te bouwen!

Alle advies is welkom, net als BBL-plaatsen!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
Zet alles even op rijtje..

Verschillen tussen opleidingen
Verschillen tussen de stages

Wat vind je leuk?

Hebben beide opleidingen hetzelfde looptijd?

[ Voor 17% gewijzigd door Silver7 op 15-02-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User698
Ik heb een hele brede interesse! Dat maakt het zo lastig.
Ik vind bijvoorbeeld ingewikkelde puzzels leuk, dat past weer bij het programmeren.
Maar kennis overdragen, problemen oplossen, mensen iets leren/uitleggen, ook!

Ik weet het dus echt niet, het liefste beiden, maar dat gaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:53

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als ik het zo zie is IT-expert meer de beheer-kant, en developer (uiteraard) development-kant. Die 2 verschillen vooral in denkwijze (nieuwe dingen ontwikkelen, of zorgen dat de boel draait en blijft draaien). Uiteindelijk heb je beide nodig, naast elkaar, dus je gaat van de andere tak ook wel wat zien.

Je hebt al wat programmeer-ervaring (PHP, JS en Swift), hoe beviel dat?
Hoe trots ben je op het feit dat je thuis-systeem nu al 6 maanden geen reinstall nodig heeft gehad? (als dat het geval is) ;)
Als je de kans ervoor hebt kun je ook jezelf een doel stellen in 1 van de richtingen, en kijken hoe ver je komt. Iets als "zorg dat een Raspi me elke dag een mailtje stuurt met welke IP's er in mijn netwerk actief zijn/waren". Dan kun je daarna kijken welk stuk je het leukste vond.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:59

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Programmeren kan je "overal", voor beheer / servicedesk functies is vaker "on site" een vereiste.

Wil je graag verhuizen of voet je jezelf op je plek in Friesland?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-05 08:14
Wil je na jouw MBO nog misschien doorstuderen? Want dan zou software developer misschien beter kunnen aansluiten op een HBO vervolgstudie. Veel software development vacatures vragen namelijk vaak om een HBO diploma.

Daarnaast moet net zoals Freeze stelt het beroep bij jou passen. Dat kan je momenteel voornamelijk thuis uitproberen door projecten, maar ook door met beroepsbeoefenaars te spreken (Die zijn op de forum zeker aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User698
@FreezeXJ
Ik vond PHP wel grappig, maar ik zou eerder kiezen voor Swift. Apps maken, etc.
Website's zijn niet zo mijn ding, vooral de "looks" is niet aan mij besteed.
Ik doe wel wat met servers, maar dan ook vooral Directadmin en XAMMP omgeving. Dus ook niet echt hoog niveau. Huis-tuin-keuken.

@Coach4All Verhuizen uit Friesland wil ik niet, maar ik zit binnen 75 minuten in Hartje Amsterdam, binnen een uur in Groningen en in 1,5 uur in Utrecht. Autorijden vind ik niet erg. Voor mijn hobby rijdt ik elke week 1 avond 180KM. (90 heen/terug).

@dutchmartin
Doorstuderen, ja graag, maar dan intern/thuisopleiding, want ik moet na 3 jaar uit dit traject. Dus ik kan niet nog eens een aantal jaren HBO doen, helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door User698 op 15-02-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:53
Ik zou zelf voor MBO Expert IT Systems and Devices Niveau 4, daar is denk ik meer werk mee te vinden uiteindelijk. Developers zijn doorgaans HBO'ers, bij de bedrijven waar ik werk en gewerkt heb.

En staar je niet blind op ervaring, dat komt vanzelf wel weer. Als je maar een bepaalde mindset en manier van problemen aanpakken hebt komt t wel goed.

Ik woon ook in Friesland(Heerenveen) en werkte voor de corona ellende 4 dagen per week in Groningen en 1 dag in Amsterdam(zuid). Allemaal prima te doen kwa reistijd! Beheer hoeft ook echt absoluut niet onsite, ik kom nu alleen op kantoor als er laptops klaargezet moeten worden voor nieuwe collega's of wissel vanwege end of life.

En korte tijd om pensioen op te bouwen? Je moet nog zo'n 30 jaar werken, niet bepaald weinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User698
@Bouke-p Nou ja, korte tijd is relatief he..
Voor mijn gevoel mis ik een heel leven, als ik klaar ben met de opleiding ben ik tegen de 40...

Fijn hier nog een Fries te treffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:10
pensioen zou ik me geen moment druk over maken. das later, je leeft nu, straks moet je maar afwachten. Dat je "al 36" bent en bijna 40 na afronding boeit ook niet, zoals je zelf zegt, je bent nu aan het wegrotten, dat is minder dan zo ongeveer alle alternatieven. Gewoon weer echt met iets bezig zijn, ook een opleiding, is een enorme verbetering. Je ontmoet weer mensen, je komt weer in een ritme, je krijgt weer iets van een doel.

software developer op mbo niveau is lastig, system-engineer is wat dat betreft iets logischer. Daarnaast is system-engineer juist een vak waarin brede belangstelling en een beetje programmeren (python/script) uitstekend te combineren valt. Containertechnologie, CICD vraagstukken, security, vakgebieden zat waar nog heel veel werk in zit en waarbij iets weten van veel onderwerpen handig is.

[ Voor 10% gewijzigd door delpit op 15-02-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:53

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

@Bouke-p Zeker, voor devs willen ze tegenwoordig minimaal HBO-niveau, en liefst universitair (ik zie zelfs al PhD eisen langsvliegen), maar stiekem zijn best veel developers die ik ken officieel diploma-loos. Zo'n papiertje (hoe hoger hoe beter) maakt de start eenvoudiger, maar na een paar jaar gaat de ervaring meer tellen, behalve bij hele klassieke omgevingen (overheid bijvoorbeeld, en die huren dan stiekem weer diplomalozen in via een outsource-constructie).

@User698 Let op dat programmeren de mindset is (die je inderdaad meer aantreft bij hoger-opgeleiden), de taal maakt al snel minder uit. Swift, Kotlin of C#.NET zelf leer je wel, de structuur van een programma staat daar grotendeels los van. Als je die ziet, dan komt het wel goed, zoals Bouke al aangeeft. Zie je die niet, dan houdt het op bij kleine projectjes, en ga je vanzelf iets anders doen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door FreezeXJ op 15-02-2021 16:48 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User698
@delpit
@FreezeXJ
Bedankt voor jullie input, langzaam aan kantelt het toch richting "Expert IT Systems and Devices".

Keep them comming!
Wie doet 1 van deze opleidingen? Pro's Con's?
BBL plaatsen, tips?

Alle info is en blijft welkom! Ook als je denkt dat je post dubbel is, omdat iemand anders al een soortgelijk antwoord heeft gegeven! Plaats toch je reactie, ik kan er wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:32
Ik zou met developer beginnen. Systeembeheer oude stijl wordt niet heel erg veel gevraagd, terwijl je met development naar het hbo kan.

That is: het is die LOI studie toch?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User698

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:53
FreezeXJ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:47:
@Bouke-p Zeker, voor devs willen ze tegenwoordig minimaal HBO-niveau, en liefst universitair (ik zie zelfs al PhD eisen langsvliegen), maar stiekem zijn best veel developers die ik ken officieel diploma-loos. Zo'n papiertje (hoe hoger hoe beter) maakt de start eenvoudiger, maar na een paar jaar gaat de ervaring meer tellen, behalve bij hele klassieke omgevingen (overheid bijvoorbeeld, en die huren dan stiekem weer diplomalozen in via een outsource-constructie).

@User698 Let op dat programmeren de mindset is (die je inderdaad meer aantreft bij hoger-opgeleiden), de taal maakt al snel minder uit. Swift, Kotlin of C#.NET zelf leer je wel, de structuur van een programma staat daar grotendeels los van. Als je die ziet, dan komt het wel goed, zoals Bouke al aangeeft. Zie je die niet, dan houdt het op bij kleine projectjes, en ga je vanzelf iets anders doen ;)
Een diploma heb je alleen nodig om ergens te beginnen, zodra je wat langer mee gaat en een goed CV hebt opgebouwd word dat echt minder belangrijk. In het bedrijfsleven dan, bij de overheid houden ze wel strak vast aan diploma eisen.
User698 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:00:
@Bouke-p Nou ja, korte tijd is relatief he..
Voor mijn gevoel mis ik een heel leven, als ik klaar ben met de opleiding ben ik tegen de 40...

Fijn hier nog een Fries te treffen!
Ik snap je gevoel een beetje ik had een behoorlijke IT kennis achterstand toen ik 5 jaar geleden bij de Landmacht vandaan kwam. En met gewoon je werk doen, beetje flexibel zijn en af en toe eerlijk zeggen dat je een probleem niet snapt maar t uit gaat zoeken kom je een heel eind.

En waarom de keus tussen Emmeloord en Drachten? Als je naar de Friese Poort gaat dan zou ik echt veel liever naar Leeuwarden gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Bouke-p op 15-02-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User698
Leeuwarden biedt die opleidingen niet aan volgens de website! (Volwassenonderwijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-05 22:52
Ik weet niet of het iets voor je is.. maar ik heb oa een deeltijd studie technische bedrijfskunde gevolgt langs mijn baan.

Deze studie is een 2 jarige HBO associate degree en toont aan dat je kan werken en leren tegelijk en HBO aankan. Dit wordt door veel werkgevers gezien als een zware taak.

Bevalt het je goed dan kan je er nog 2 jaar aanplakken voor je bachelor.

Bij TB wordt je opgeleid tot iemand die eigenlijk niets heel erg goed kan. Je kan straks wel goed overzicht houden, inkoop doen, processen verbeteren en de ict projecten begeleiden en helpen met de constructie van een ICT systeem. Daarnaast kan je in alle fabrieken terecht met jouw ICT kennis als aanvulling. Daarnaast heb je de juiste achtergrond om manager te worden, mits je natuurlijk ook de capaciteiten bezit.

Lang verhaal maar in zou eens naar een open dag gaan (nu lastig) of rondvragen in je kenniskring

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk013 op 16-02-2021 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Heel veel van de adviezen zijn denk ik heel erg goed bedoeld, maar sluiten misschien niet helemaal aan bij de situatie van @User698.

Een mbo4-diploma is als je verder geen beroepskwalificaties hebt een uitstekende start. En het is niet alleen een formele erkenning van je capaciteiten, maar het kan ook enorm veel zelfwaarde geven, én is (niet te vergeten) een heel mooi voorbeeld voor je kinderen.

Al met al zou ik pleiten voor een brede oriëntatie. Dat reduceert m.i. het risico van uitval (er is altijd wel iets dat je aanspreekt en motiveert) en vanaf daar heb je denk ik in jouw omgeving een beter perspectief dan een mbo-programmeur, al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die subiet iets anders schrijven.

Ik zou je op het hart willen drukken om de opleiding ook echt af te maken en daarvoor stinkend je best te doen en alle hulp in te roepen die maar nodig is, want een diploma gaat je leven lang mee. Wat het gevolg zijn kan van het ontbreken van diploma's heb je volgens mij al meegemaakt.

Helaas kan ik geen tip geven voor een geschikte werkgever, maar ik wens je in ieder geval heel veel plezier bij de broeders van de Friese Poort! (en ik zie dat de BBL ook in april beginnen kan!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User698
April is te kort dag om nog alles geregeld te krijgen, helaas.
Tevens moet ik dan meteen weer stoppen voor de zomervakantie als ik er net lekker in zit.

Dus de meerderheid zegt eigenlijk; "Ga voor de Expert IT Systems and Devices" opleiding.

Wie heeft deze opleiding gedaan?
Hoe beviel het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-05 06:29
Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je niet meteen voor (deeltijd) HBO gaan en een 21+ toets doen?
Als je toch HBO zou willen doen na je MBO 4, dan zou ik proberen om daar direct mee te starten.

M.b.t. wat je leuk vind, de breedte is een lastig verhaal, ik kamp daar zelf ook mee. Ik werk nu als Ops (beheer) in een DevOps team, waarbij veel automatisering komt kijken en dat zit aardig op de scheidslijn.
Daar kun je overigens ook prima komen met MBO4, maar zoeken ze vaak ook al HBO'ers.

Qua bedrijven, ik zou het eens proberen via een detacheerder, zo kun je ook in korte tijd ervaring op doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterM007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 14:43
DeMolT. schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:42:
Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je niet meteen voor (deeltijd) HBO gaan en een 21+ toets doen?
Als je toch HBO zou willen doen na je MBO 4, dan zou ik proberen om daar direct mee te starten.
Dit! Doe een toelatingstest en zoek een opleiding op HBO-niveau, als dat natuurlijk mag en je het zelf ook wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:44
User698 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:24:

Erg leergierig, maar nooit geld of een kans, tot nu dus.

Alle info is welkom!
Ik heb je verhaal gelezen en ik zou adviseren een HBO studie al dan niet deeltijd en een plek zoeken waar je verder kan leren. In de praktijk zie ik vooral HBO niveau vraag voorbij komen zowel voor developer als beheer in welke functie dan ook. Die MBO diploma's zien er leuk uit maar ik vind vooral bij de opleiding Expert IT systems and devices nogal vlees noch vis.

Binnen beheerfuncties vragen ze vaak extra certificaten zoals ITIL en BiSL en dat zie ik niet voorbij komen. Een ander advies zou kunnen zijn om te kijken naar de functie van Tester. Dat zit tussen functioneel beheer en developer qua technisch niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User698
HBO graag.
Maar die kans krijg ik dus niet.
Je kent het wel, een potje van de overheid betekend in de praktijk dat er een afspraak gemaakt is met in dit geval het ROC, daar kan en mag je dan heen, alle andere mogelijkheden passen niet in dit project. Slikken of stikken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterM007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 14:43
User698 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:03:
HBO graag.
Je kent het wel, een potje van de overheid betekend in de praktijk dat er een afspraak gemaakt is met in dit geval het ROC, daar kan en mag je dan heen, alle andere mogelijkheden passen niet in dit project. Slikken of stikken dus.
Waarom niet een werk- en leertraject HBO op eigen initiatief? Je kunt ook buiten het project om wellicht zoiets proberen, maar ik weet niet wat je mogelijkheden exact zijn. Maar als dat geen optie is, zou ik je adviseren dit met beide handen aan te pakken en het geen slikken of stikken noemen. Het is toch heel mooi dat zoiets aangeboden wordt? :)

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-05 22:52
User698 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:03:
HBO graag.
Er zijn genoeg bedrijven die wanneer je aangeeft door te willen leren jouw opleiding willen betalen. Daarnaast is voor een deeltijd associate degree het jaarlijkse bedrag 1820 euro. dit kan je in het ergste geval sparen en verdien je wanneer je het haalt makkelijk terug. Als je het zelf betaald krijg je volgens mij ook de helft terug van de belastingdienst bij je aangifte. dus uiteindelijk betaal je in totaal maar 2000 voor 2 jaar studie.

Maar MBO4 is ook zeker niet verkeerd. Afhankelijk van wat je denkt aan te kunnen zou ik de keuze maken. Maar motivatie is het belangrijkste en die heb je nu.

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-05 16:08
Mijn tip; kies niet voor Emmeloord.
Ik weet niet hoe het in Drachten is geregeld op het Friese Poort, maar Emmeloord is een absolute afrader.
Zal hier niet te veel in detail treden, maar DM me gerust hierover.

Ik denk inderdaad dat een BBL-traject een goede keuze is, doordat je al wat kennis hebt zou dit ook wel versneld moeten lukken.
Grote kans dat je daarna bij de werkgever aan de slag kan. Vanuit hier zou je dan mogelijk extra certificeringen en/of opleidingen kunnen volgen.

Als alternatief zou je nog een traineeship kunnen volgen, ik heb even 2 minuten gezocht en kwam dit tegen:
https://www.nationalevaca...ndustriele-automatisering
Niet helemaal in jouw richting, maar is even om aan te tonen dat zulke mogelijkheden ook bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:21

Ardana

Moderator General Chat

Mens

User698 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:49:
[ :| ~Coach4All] Verhuizen uit Friesland wil ik niet, maar ik zit binnen 75 minuten in Hartje Amsterdam, binnen een uur in Groningen en in 1,5 uur in Utrecht. Autorijden vind ik niet erg. Voor mijn hobby rijdt ik elke week 1 avond 180KM. (90 heen/terug).
Ik weet niet waar je voor die hobby heen gaat, maar Amsterdam in spitstijd is ‘t niet. Vaak zat mee gemaakt dat je er meer dan een uur over doet om van de rand van Amsterdam naar de andere kant te komen: fietsen is sneller. Dus nee, in de spits zit je echt niet in 5 kwartier in Amsterdam.

Als je niet wil verhuizen lijkt dev’ver de betere optie. Bij mijn weten zijn er relatief weinig beheer-functies in Friesland. Maar goed, ik ben geen IT’er, ik weet alleen iets van reistijd ;) Ow, en als je een gezin hebt, gaat anderhalf uur reistijd je zeker opbreken: 06:30 op, 07:00 in de auto, 08:30 aankomen, auto parkeren, koffie pakken, alles aanslingeren, 08:45 aan het werk. 17:45 klaar met werken (8 uur + pauze), afsluiten, 17:30 in de auto, 19:00 thuis. Dan wordt je wel een beetje ‘mama, wie is die man die op zondag het vlees aansnijdt?’. En ja, ik weet dat het UWV en de sociale dienst vinden dat 1,5 uur redelijk is. Ik ben het niet met ze eens. Ja, het is redelijk als je jong en ambitieus bent. Niet als je kwetsbaar bent en een gezin hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 19-02-2021 07:58 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User698
Het hoeft ook niet per sé Amsterdam te zijn, ik zit ook dicht bij Flevoland, Zwolle, Emmeloord, Groningen.
Misschien dat daar mogelijkheden zijn.
Pagina: 1