Vraag

• User698
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-03 14:19
Ik heb in het verleden een nare situatie meegemaakt, (gewapende roofoverval).
Daarna ben ik "uitgevallen", school, vrienden, straatvrees, therapie, schulden, alles kwijt.
Lang heb ik geprobeerd weer op te starten, geen geld, opleiding is niet mogelijk. Zit je in zo een ambtelijke molen, dan laat men je maar al te graag weg rotten.

Ik wil graag verder in het leven, die kans komt nu op mijn pad, door Corona is er opeens wel budget beschikbaar. Via een "reïntegratietraject" kan ik na een beroepskeuze test en een interesse test kiezen voor 2 opleidingen.
De bedoeling is dat ik dit in een BBL vorm ga doen, en mijn "werkgever/stage/BBL plaats/hoe het dan ook heet" mij niet hoeft te betalen.

Ik mag kiezen uit:

MBO Expert IT Systems and Devices Niveau 4
MBO Software Developer Niveau 4

Over mijzelf:
Ik ben 36 jaar, getrouwd sinds 2005, kinderen, woonachtig in Friesland.
Ik kan kiezen voor Emmeloord of Drachten om de opleiding te doen.
Ik zeg zelf altijd, "Ik kan alles, maar niks goed". Ik heb van veel zaken "zijdelings" kennis, heel breed dus, maar van alles slecht's een heel klein beetje.
Ooit eens begonnen met OS/2 Warp, via MSDos 6.x over Windows 3.11, Win95, Win98, Win.... ect, door naar Linux en OSX. Van ASP naar PHP over JS naar Swift, van alles een heel klein beetje.

Erg leergierig, maar nooit geld of een kans, tot nu dus.

Ik wil na de zomervakantie starten.

Alle info is welkom!

Welke opleiding? Ik weet het zelf echt niet! Het liefst zou ik beiden doen, ze trekken me beiden ongeveer evenveel! Dus ik moet het laten afhangen van salaris en baankans. Tips? Ik ben 36! Dus weinig tijd om om nog pensioen op te bouwen!

Alle advies is welkom, net als BBL-plaatsen!!!

Alle reacties

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als ik het zo zie is IT-expert meer de beheer-kant, en developer (uiteraard) development-kant. Die 2 verschillen vooral in denkwijze (nieuwe dingen ontwikkelen, of zorgen dat de boel draait en blijft draaien). Uiteindelijk heb je beide nodig, naast elkaar, dus je gaat van de andere tak ook wel wat zien.

Je hebt al wat programmeer-ervaring (PHP, JS en Swift), hoe beviel dat?
Hoe trots ben je op het feit dat je thuis-systeem nu al 6 maanden geen reinstall nodig heeft gehad? (als dat het geval is) ;)
Als je de kans ervoor hebt kun je ook jezelf een doel stellen in 1 van de richtingen, en kijken hoe ver je komt. Iets als "zorg dat een Raspi me elke dag een mailtje stuurt met welke IP's er in mijn netwerk actief zijn/waren". Dan kun je daarna kijken welk stuk je het leukste vond.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:12
pensioen zou ik me geen moment druk over maken. das later, je leeft nu, straks moet je maar afwachten. Dat je "al 36" bent en bijna 40 na afronding boeit ook niet, zoals je zelf zegt, je bent nu aan het wegrotten, dat is minder dan zo ongeveer alle alternatieven. Gewoon weer echt met iets bezig zijn, ook een opleiding, is een enorme verbetering. Je ontmoet weer mensen, je komt weer in een ritme, je krijgt weer iets van een doel.

software developer op mbo niveau is lastig, system-engineer is wat dat betreft iets logischer. Daarnaast is system-engineer juist een vak waarin brede belangstelling en een beetje programmeren (python/script) uitstekend te combineren valt. Containertechnologie, CICD vraagstukken, security, vakgebieden zat waar nog heel veel werk in zit en waarbij iets weten van veel onderwerpen handig is.

[Voor 10% gewijzigd door delpit op 15-02-2021 16:46]

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:13
Ik weet niet of het iets voor je is.. maar ik heb oa een deeltijd studie technische bedrijfskunde gevolgt langs mijn baan.

Deze studie is een 2 jarige HBO associate degree en toont aan dat je kan werken en leren tegelijk en HBO aankan. Dit wordt door veel werkgevers gezien als een zware taak.

Bevalt het je goed dan kan je er nog 2 jaar aanplakken voor je bachelor.

Bij TB wordt je opgeleid tot iemand die eigenlijk niets heel erg goed kan. Je kan straks wel goed overzicht houden, inkoop doen, processen verbeteren en de ict projecten begeleiden en helpen met de constructie van een ICT systeem. Daarnaast kan je in alle fabrieken terecht met jouw ICT kennis als aanvulling. Daarnaast heb je de juiste achtergrond om manager te worden, mits je natuurlijk ook de capaciteiten bezit.

Lang verhaal maar in zou eens naar een open dag gaan (nu lastig) of rondvragen in je kenniskring

[Voor 4% gewijzigd door Luuk013 op 16-02-2021 08:12]

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:52
Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je niet meteen voor (deeltijd) HBO gaan en een 21+ toets doen?
Als je toch HBO zou willen doen na je MBO 4, dan zou ik proberen om daar direct mee te starten.

M.b.t. wat je leuk vind, de breedte is een lastig verhaal, ik kamp daar zelf ook mee. Ik werk nu als Ops (beheer) in een DevOps team, waarbij veel automatisering komt kijken en dat zit aardig op de scheidslijn.
Daar kun je overigens ook prima komen met MBO4, maar zoeken ze vaak ook al HBO'ers.

Qua bedrijven, ik zou het eens proberen via een detacheerder, zo kun je ook in korte tijd ervaring op doen.

• PeterM007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:31
DeMolT. schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:42:
Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je niet meteen voor (deeltijd) HBO gaan en een 21+ toets doen?
Als je toch HBO zou willen doen na je MBO 4, dan zou ik proberen om daar direct mee te starten.
Dit! Doe een toelatingstest en zoek een opleiding op HBO-niveau, als dat natuurlijk mag en je het zelf ook wilt.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee