Toon posts:

Mijn pc crasht op random momenten.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Ramon_wippert
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-11-2022
Mijn vraag
Mijn pc crasht iedere keer op rare momenten. De beeldschermen springen op willekeurige momenten op zwart waarna het geluid nog 2 à 3 seconden te horen is tot deze ook vast lopen. De schermen geven aan dat er geen input komt van de kabels en ik heb de drivers geüpdate en mijn pc helemaal schoon gemaakt omdat dit bij anderen ook aangeraden werd.

Weet iemand hoe ik dit fix of waar het aan ligt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 3 3100
XFX RX 580
MSI B450M PRO-VDH MAX
Corsair Vengeance LPX 16 GB
Kingston A400 240GB
Cooler Master MWE Bronze V2 550 W 80+
Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de ram al getest vanuit windows geheugen test
Lijkt het mij dat mijn moederbord nog gewoon goed is aangezien het beeld eerst weg valt en dan pas het geluid. Dit zou ook de CPU uitsluiten want dan zou alles in een keer vast moeten lopen.

Alle reacties

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Heeft je moederbord een onboard VGA dan je VGA er eens uit halen.
Geheugenbankjes een voor een

En vraag me af of je voeding niet wat aan de lage kant is.

Ik had laatst dat mijn pc soms sporadisch helemaal uitviel midden tijdens een game met name op drukke momenten. Dat bleek de voeding te zijn, deze vervangen en daarna was alles weer in orde.

discogs

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:04
Welke Corsair Vengeance heb je precies? Meeste gaan namelijk niet heel geweldig samen met de Ryzen processoren.

Voeding is ruim voldoende in termen van wattage.
Je kunt niet je onboard vga gebruiken (zoals hierboven als optie wordt aangeraden) omdat je CPU geen APU is.

-Zie je een melding in Windows event viewer? Behalve de critical als je hem uitzet natuurlijk.
-Gebruik je XMP? Zet dat anders eens uit en laat je geheugen op de standaard snelheid draaien.
-Draai ook eens een memtest86, is vaak wat accurater dan Windows geheugencontrole.
-Deinstalleer de grafische driver met Guru3d DDU en installeer vervolgens de nieuwste van de AMD website.
-Alle temperaturen zijn normaal? Kan je bijvoorbeeld uitlezen met hwinfo.

Had vorig jaar hetzelfde probleem, helaas was het toen dus de videokaart die stuk was. Ik hoop voor je dat dat niet het geval is.

• Ramon_wippert
@loewie1984 Ik gebruik mijn VGA van mijn moederbord niet, ik heb beide beeldschermen op mijn grafische kaart aangesloten.

• Ramon_wippert
@lamaa1 Ik gebruik de Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule.
Verder zie ik geen andere meldingen los van de melding dat de pc onverwacht is afgesloten.
Ik heb verder niks overclocked.
Ook heb ik de drivers allemaal al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd op de aangeraden versie van AMD.
Tempraturen zijn verder gewoon normaal.

• loewie1984

loewie1984

Ramon_wippert schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:46:
@loewie1984 Ik gebruik mijn VGA van mijn moederbord niet, ik heb beide beeldschermen op mijn grafische kaart aangesloten.
Als ie er zit, kun je wel testen of het de VGA kaart is. Maar als je CPU dat niet ondersteund heeft het weinig zin. Als je problemen hebt met je pc moet je alles uitsluiten, dat kan alleen maar door zoveel mogelijk componenten/factoren uit te sluiten. Dat is troubleshooten!

discogs

• Ramon_wippert
@loewie1984 zou je een overzichtje van programma's kunnen reageren zodat ik weet hoe ik ieder component kan testen? Ik zou niet weten hoe ik mijn GPU en CPU zou moeten controleren.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
Ramon_wippert schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:49:
@lamaa1 Ik gebruik de Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule.
Die zijn er in vele uitvoeringen. Wat is het exacte type en versie. Deze info vind je op de sticker op de module.

• loewie1984

loewie1984

Ramon_wippert schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:01:
@loewie1984 zou je een overzichtje van programma's kunnen reageren zodat ik weet hoe ik ieder component kan testen? Ik zou niet weten hoe ik mijn GPU en CPU zou moeten controleren.
Hardware uitlezen kan met cpu-z, gpu-z, voor cpu en gpu. Crystaldiskinfo gebruikt men meestal voor de disken en dan heb je memtest voor het geheugen.

Als je een andere voeding hebt kun je die eens wisselen. Ook wordt het aangeraden de geheugenbanken eens om te steken, in andere slots te steken of banken een voor een erin te steken. Puur op basis van componenten uitsluiten.

Uiteindelijk heb je een paar componenten die lastig te troubleshooten zijn, zoals je voeding als je geen reserve voeding hebt, je moederbord en cpu als je die ook niet reserve hebt (wie heeft dat wel).

Maar dan weet je in ieder geval dat het niet je videokaart of je geheugen is.

discogs

• Ramon_wippert
@loewie1984
Ik heb de GPU en de RAM getest maar hier zijn geen problemen mee, ook heb ik een CPU stresstest gedaan om te kijken of het daar aan lag. Hier zijn verder geen problemen uit gebleken.
Ik heb geen andere voeding of moederbord maar het lijkt me sterk dat het aan het moederbord ligt aangezien het geluid nog wel een paar seconden door gaan na het vastlopen? Het lijkt mij dat als het aan het moederbord ligt dat alles in een keer uit zou moeten vallen? kan iemand hier zijn mening over geven?

• loewie1984

loewie1984

Ik vermoed toch het moederbord. Misschien kun je de grafische kaart wel in iemand anders zijn computer testen. een CPU gaat zelden kapot.

discogs

• Edwardbrink00
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-01 11:59
Een vriend van mij had kort geleden (ongeveer) hetzelfde probleem.
Zolang hij geen games speelde ging het prima, maar zodra er wat meer vermogen werd gevraagd crashte zijn pc.
Dit bleek aan zijn voeding te liggen, welke dezelfde is als TS heeft.
Voeding heeft het voor hem meer dan een half jaar prima gedaan, maar kan nu dus niet meer voldoende vermogen leveren.
Via garantie heeft hij een nieuwe gekregen, welke hij nu als backup heeft liggen.

• Ramon_wippert
Ik had vanmorgen weer hetzelfde probleem. Mijn pc viel uit en heb na het opstarten direct even in het logboek gekeken. hier stond de melding:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen'.
kan ik hieruit halen dat de kans groot is dat het aan de voeding ligt?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:36
Ramon_wippert schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:52:
@loewie1984
Ik heb de GPU en de RAM getest maar hier zijn geen problemen mee, ook heb ik een CPU stresstest gedaan om te kijken of het daar aan lag. Hier zijn verder geen problemen uit gebleken.
Ik heb geen andere voeding of moederbord maar het lijkt me sterk dat het aan het moederbord ligt aangezien het geluid nog wel een paar seconden door gaan na het vastlopen? Het lijkt mij dat als het aan het moederbord ligt dat alles in een keer uit zou moeten vallen? kan iemand hier zijn mening over geven?
Hoe heb je de tests uitgevoerd?

Als het de voeding is, zou ik verwachten dat bij een CPU test er ook problemen zouden optreden (gezien er dan veel stroom gevraagd wordt).

• Ramon_wippert
@Aragnut ik heb dit gedaan door een stresstest te doen

• Ramon_wippert
@Edwardbrink00
Mijn pc loopt soms vast bij hoge inspanning activiteiten maar vooral als ik er bijvoorbeeld 5 min van weg loop en dan terug kom dan zie ik dus twee zwarte schermen en een vastgelopen geluid

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
Wat staat er in je windows logs?
Dat is het eerste waar je direct info krijgt zonder van alles op je PC los te laten.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:28
Ramon_wippert schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:03:
Ik had vanmorgen weer hetzelfde probleem. Mijn pc viel uit en heb na het opstarten direct even in het logboek gekeken. hier stond de melding:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen'.
kan ik hieruit halen dat de kans groot is dat het aan de voeding ligt?
Nee, dit is een standaard Windows melding dat je pc 'plotseling' is uit gegaan. Niet specifiek iets met voeding.

We do what we must because we can.

• Ramon_wippert
@Bad Brains

• Ramon_wippert
Ik heb een stresstest nog een keer voor de cpu en gpu met heaven benchmark voor een paar min getest maar hier blijken geen afwijkende resultaten uit.

• Aragnut
Ramon_wippert schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:37:
@Aragnut ik heb dit gedaan door een stresstest te doen
Welke programma(s) (en voor hoe lang) heb je gebruikt?
Voor geheugen zou ik memtest aanraden (wordt vaak gebruikt) en die een paar uur laten lopen.
Voor CPU is (volgens mij nog steeds) prime95 veel gebruikt. Deze moet je dan ook wel een uurtje of zo laten lopen om wat meer zekerheid te hebben. Normaal wordt deze gebruikt om stabiele overclocks te testen.

Voordeel van memtest: het gaat buiten het OS om.

• Ramon_wippert
@Aragnut
Ik heb cpu-z gebruikt voor een kwartier, ik weet niet of het schadelijk kan zijn om dit programma voor langer te laten draaien.
Voor de GPU heb ik heaven benchmark laten draaien en dit gemonitord met GPU-Z. Dit heb ik voor een half uur laten draaien.
Ik ga nu nog even een memtest draaien voor de ram.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:55
Zou eerst het geheugen eens goed gaan testen en daarna een andere voeding proberen. Daarnaast heb je ook nog steeds geen antwoord gegeven op deze vraag.
Uszka schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Die zijn er in vele uitvoeringen. Wat is het exacte type en versie. Deze info vind je op de sticker op de module.

[Voor 40% gewijzigd door NotSoSteady op 20-02-2021 12:55]

• Ramon_wippert
@NotSoSteady @Uszka
Het typeversie is CMK16GX4M2B3200C16

• Ramon_wippert
@NotSoSteady @Uszka
sorry dat was het type nummer
het zijn twee sticks van versie 8.31

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ram in bankje 2en4 en XMP geactiveerd, en welke snelheid ?
(A2-B2)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
Ramon_wippert schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:32:
@NotSoSteady @Uszka
sorry dat was het type nummer
het zijn twee sticks van versie 8.31
Zitten 8bit rev A of C Nanya chips in en die gaan niet lekker met Ryzen.

• Ramon_wippert
@Hackus
ram zit in 2e en 4e bankje XMP is gedeactiveerd en 3200

• Ramon_wippert
@Uszka
Ah dat zou mogelijk het probleem kunne zijn.

• Ramon_wippert
@Hackus
Waarvoor dient XMP?

• Uszka
Dat kan heel goed het probleem zijn ja. Geheugenproblemen zijn dagelijks aan de orde met Ryzen, voornamelijk met Corsair LPX ram. Alleen LPX met een Z in de typeaanduiding zoals pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16 zijn goed compatibel. Met de overige is het een gok en afhankelijk van de gebruikte chips. Winkels vermelden geen versienummer zodat je van tevoren niet weet wat je koopt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG.

• Ramon_wippert
Heeft iemand een aanrader voor RAM 16GB die wel goed werken samen met ryzen?
Ik zat zelf buiten het probleem om al te kijken naar RAM met RGB van Gskill.

• Aragnut
Ramon_wippert schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:18:
Heeft iemand een aanrader voor RAM 16GB die wel goed werken samen met ryzen?
Ik zat zelf buiten het probleem om al te kijken naar RAM met RGB van Gskill.
Zelf draai ik met Gskill(ripjaw F4-3600C18-GGVK x 2) + Ryzen 3600 nu, met zelfs strakkere timings dan wat het XMP profiel zet. Tot nu toe geen problemen gehad.
Systeem heeft daarbij ook een langere tijd (paar dagen als ik het goed herinner) achter elkaar aangestaan paar weken terug.

Meen dat de Trident Z (met RGB) ook erg populair is icm Zen(3).

• Ramon_wippert
kan iemand uitleggen wat timings inhouden?
Het zegt mij namelijk niks

• Ramon_wippert
En is het mogelijk om deze ram erin te houden en andere ram toe te voegen of zal dit nog steeds voor problemen zorgen?

• Aragnut
Ramon_wippert schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:00:
kan iemand uitleggen wat timings inhouden?
Het zegt mij namelijk niks
Geheugen werkt met een klok signaal waarbij er dingen gebeuren bij elke keer dat het signaal omhoog gaat EN naar beneden gaat (dus 2 acties per klok cyclus). De klok is ook gebaseerd/gekoppeld aan de klok van de infinity fabric (bij de Zen architectuur). Hoe hoger de klok, hoe sneller het geheugen dus.
Naast de klok heeft het geheugen ook nog timings. Dit zijn het aantal clock "ticks" dat een bepaalde actie duurt (latency). Vaak wordt de CAS latency genoemd (bijvoorbeeld C18 of C16). De reactie snelheid van het geheugen is de klok * latency (dus 3200 C16 is net zo "snel" als 3600 C18), echter omdat een hogere klok ook betekent dat de infinity fabric sneller loopt is klok vaak net iets belangrijker dan latency. Er zijn ook nog andere timings die op het geheugen zitten (zoals Tras, trcd etc.).
meet details:
https://www.gamersnexus.n...cas-latency-trcd-trp-tras
En is het mogelijk om deze ram erin te houden en andere ram toe te voegen of zal dit nog steeds voor problemen zorgen?
Het is het best om, bij meerdere geheugen modules, zo min mogelijk verschil tussen de modules te hebben (heeft o.a. te maken met de hierboven genoemde timings, maar ook spanning e.d.). Daarbij opgeteld dat je mogelijk dus met deze modules problemen ondervind, blijf je de problemen houden als je het geheugen erin houdt.

• Uszka
Als het nu al niet lekker werkt met je huidige ram dan gaat een geheel andere kit erbij plaatsen dat zeker niet oplossen. Je maakt daarmee de problemen alleen maar groter. Beste wat je kunt doen is een nieuwe kit halen, Crucial met Micron E-die chips werkt het beste, en het Corsair ram verkopen.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:18
@Ramon_wippert 2 MSI moederborden gehad (ten tijde van de Core 2 Duo / Core 2 Quad), allebei weg kunnen gooien vanwege spanningswisselingen door het verkeerd solderen van de "caps".

Op basis van wat jij beschrijft wijs ik je moederbord aan als schuldige.

Daarnaast: Serieus stresstesten doe je pas vanaf 2 uur (zet eventueel het stukje software "caffeine" daarbij ook aan, dat houdt je pc 'wakker')

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-03 19:05

Canelo

BT61.

Als je docp aan hebt staan per direct uit zetten, asus moederborden zijn bekend om problemen te hebben met docp/xmp en vandaar dat ze crashen. Ik had ze zelf ook namelijk.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• Ramon_wippert
Mag ik jullie bedanken voor de tips?! Ik heb er nieuwe ram ingedaan die volgens AMD goed samen met de ryzen 3 series moet werken en heb de laatste 4 dagen geen last meer gehad van crashes
Allemaal hartelijk dank voor de hulp en mocht iemand nog belang hebben bij de corsair ram laat het me dan even weten, ik ben bereid om er een mooi prijsje voor te maken
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee