Toon posts:

Mijn pc crasht op random momenten.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Ramon_wippert
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Mijn vraag
Mijn pc crasht iedere keer op rare momenten. De beeldschermen springen op willekeurige momenten op zwart waarna het geluid nog 2 à 3 seconden te horen is tot deze ook vast lopen. De schermen geven aan dat er geen input komt van de kabels en ik heb de drivers geüpdate en mijn pc helemaal schoon gemaakt omdat dit bij anderen ook aangeraden werd.

Weet iemand hoe ik dit fix of waar het aan ligt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 3 3100
XFX RX 580
MSI B450M PRO-VDH MAX
Corsair Vengeance LPX 16 GB
Kingston A400 240GB
Cooler Master MWE Bronze V2 550 W 80+
Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de ram al getest vanuit windows geheugen test
Lijkt het mij dat mijn moederbord nog gewoon goed is aangezien het beeld eerst weg valt en dan pas het geluid. Dit zou ook de CPU uitsluiten want dan zou alles in een keer vast moeten lopen.

Alle reacties

• Ramon_wippert
@loewie1984 Ik gebruik mijn VGA van mijn moederbord niet, ik heb beide beeldschermen op mijn grafische kaart aangesloten.

• Ramon_wippert
@lamaa1 Ik gebruik de Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule.
Verder zie ik geen andere meldingen los van de melding dat de pc onverwacht is afgesloten.
Ik heb verder niks overclocked.
Ook heb ik de drivers allemaal al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd op de aangeraden versie van AMD.
Tempraturen zijn verder gewoon normaal.

• Ramon_wippert
@loewie1984 zou je een overzichtje van programma's kunnen reageren zodat ik weet hoe ik ieder component kan testen? Ik zou niet weten hoe ik mijn GPU en CPU zou moeten controleren.

• Ramon_wippert
@loewie1984
Ik heb de GPU en de RAM getest maar hier zijn geen problemen mee, ook heb ik een CPU stresstest gedaan om te kijken of het daar aan lag. Hier zijn verder geen problemen uit gebleken.
Ik heb geen andere voeding of moederbord maar het lijkt me sterk dat het aan het moederbord ligt aangezien het geluid nog wel een paar seconden door gaan na het vastlopen? Het lijkt mij dat als het aan het moederbord ligt dat alles in een keer uit zou moeten vallen? kan iemand hier zijn mening over geven?

• Ramon_wippert
Ik had vanmorgen weer hetzelfde probleem. Mijn pc viel uit en heb na het opstarten direct even in het logboek gekeken. hier stond de melding:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen'.
kan ik hieruit halen dat de kans groot is dat het aan de voeding ligt?

• Ramon_wippert
@Aragnut ik heb dit gedaan door een stresstest te doen

• Ramon_wippert
@Edwardbrink00
Mijn pc loopt soms vast bij hoge inspanning activiteiten maar vooral als ik er bijvoorbeeld 5 min van weg loop en dan terug kom dan zie ik dus twee zwarte schermen en een vastgelopen geluid

• Ramon_wippert
@Bad Brains
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen'.

• Ramon_wippert
Ik heb een stresstest nog een keer voor de cpu en gpu met heaven benchmark voor een paar min getest maar hier blijken geen afwijkende resultaten uit.

• Ramon_wippert
@Aragnut
Ik heb cpu-z gebruikt voor een kwartier, ik weet niet of het schadelijk kan zijn om dit programma voor langer te laten draaien.
Voor de GPU heb ik heaven benchmark laten draaien en dit gemonitord met GPU-Z. Dit heb ik voor een half uur laten draaien.
Ik ga nu nog even een memtest draaien voor de ram.

• Ramon_wippert
@NotSoSteady @Uszka
Het typeversie is CMK16GX4M2B3200C16

• Ramon_wippert
@NotSoSteady @Uszka
sorry dat was het type nummer
het zijn twee sticks van versie 8.31

• Ramon_wippert
@Hackus
ram zit in 2e en 4e bankje XMP is gedeactiveerd en 3200

• Ramon_wippert
@Uszka
Ah dat zou mogelijk het probleem kunne zijn.

• Ramon_wippert
@Hackus
Waarvoor dient XMP?

• Ramon_wippert
Heeft iemand een aanrader voor RAM 16GB die wel goed werken samen met ryzen?
Ik zat zelf buiten het probleem om al te kijken naar RAM met RGB van Gskill.

• Ramon_wippert
kan iemand uitleggen wat timings inhouden?
Het zegt mij namelijk niks

• Ramon_wippert
En is het mogelijk om deze ram erin te houden en andere ram toe te voegen of zal dit nog steeds voor problemen zorgen?

• Ramon_wippert
Mag ik jullie bedanken voor de tips?! Ik heb er nieuwe ram ingedaan die volgens AMD goed samen met de ryzen 3 series moet werken en heb de laatste 4 dagen geen last meer gehad van crashes
Allemaal hartelijk dank voor de hulp en mocht iemand nog belang hebben bij de corsair ram laat het me dan even weten, ik ben bereid om er een mooi prijsje voor te maken
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee