[OVH] Het leed dat mailblacklist heet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 13:38
Hi Tweakers,

Ik ben even benieuwd of hier meer Tweakers problemen mee hebben.

Ik zit al een tijdje bij OVH met mijn VPS. Het hoofd IP-adres was al geblokkeerd. Ondanks meerdere malen delisten komt deze er iedere keer weer op.

Het heeft niets met mijn e-mail te maken. Dat zijn er hooguit 100 op een dag.

Ik heb er een Nederlands IP bijgekocht en dit werkte tot voor kort perfect.

Nu staat schijnbaar de hele ASN in de blacklist.

Dit gaat, als je het mij vraagt, echt veel te ver. Een heel subnet gaat al te ver.

Het is net zoiets als dat: de buurman ruzie krijgt in een winkel om de hoek, en de winkeleigenaar blokkeert de toegang voor de hele straat. :F

OVH geeft hier het volgende over mee:
Hello,

Thank you for contacting OVHcloud Technical Support regarding the UCE Protect blacklist.

We're sorry to hear that you are experiencing issues with sending your emails.

Recently, UCE Protect has placed over a thousand new ASNs on their blacklist. Unfortunately, our ASN (AS16276) has been effected by this. To view the list of other effected ASNs and the number of new ASNs added, please check the following links:

http://www.uceprotect.net/en/l3charts.php
http://stats.uceprotect.net/?page=su

Our legal abuse team has reached out to UCE Protect in order to remove our ASN from the blacklist. Ultimately, UCE Protect want all of the newly blocked ASNs to pay for express delisting. Like all major providers, OVHcloud does not pay for blacklist delisting as it is a service outside of our control. Paying for delisting on blacklists only leads to an increase in blacklisting overall and ultimately hurts the industry.

UCE Protect claims automatically delist ASNs after 1 week, which we hope will happen but as it is outside of our control, we cannot provide any guarantees regarding this.

If you are currently effected by this, we recommend the following:

1. To send your mail via IPv6. UCE Protect does not blacklist email sent via IPv6. All of our OVHcloud services come with at least a single IPv6 address which you can configure. All major email providers now support IPv6.

2. Ask the receiving party to contact their mail provider and request that they don't use the UCE Protect blacklist for the time being.

We thank you for your understanding on this. OVHcloud is committed to having an open trusted cloud and it is through the cooperation of users like you that will allow us to continually improve our service going forward.

If you have any further questions or concerns, please do let get in touch. We're happy to help.
toon volledige bericht

[ Voor 58% gewijzigd door kevinwalter op 15-02-2021 12:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:36

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik host ook bij OVH en herken deze issues. Het is tegenwoordig ook bijna niet meer goed te doen met outbound mail. Ik heb ook een NL ip blokje, maar zelfs al sta je tijdelijk op geen enkele blacklist, je outbound mail wordt toch wel geblokkeerd. Alle Microsoft mailadressen (outlook.com bijv.) zijn slecht te bereiken, mail komt niet eens in de spam folder. Reden? Mailserver heeft domweg te weinig reputatie en te weinig volume om deze reputatie op te bouwen. Je kunt formulieren blijven invullen. Het simpelweg alles goed doen (PTR record, DKIM, SPF, DMARC, Spamfilters, rate limits, de hele kerstboom) is gewoon niet goed genoeg meer.

Ik snap het standpunt van OVH wel, inschikken en betalen schept een precedent en opent de deur om steeds meer te betalen om mail te "mogen" afleveren. SMTP verkeer is gewoon gratis en op deze manier worden partijen die niet betalen gegijzeld.

De enige (maar niet de leukste) oplossing is om een cloud SMTP provider te configureren en deze te gebruiken voor outbound mail. Dat soort grote partijen bewaken hun blacklist registraties en reputatie nauwgezet omdat dat hun core-business is. En ze hebben meer dan voldoende verkeer om een beetje gewicht in de strijd te gooien.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:50
OVH had toch altijd wel de reputatie op blacklists te staan? Of is dat iets van 'vroeger'?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

kevinwalter schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:35:
Het heeft niets met mijn e-mail te maken. Dat zijn er hooguit 100 op een dag.
Als het er maar 100 zijn, is dan iets als https://www.mailgun.com/ misschien een oplossing? Ik gebruik dat al jaren voor al onze (VPS) webshops zonder ooit problemen te ervaren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 18:06
UCEprotect mogen ze wat mij betreft per direct afschieten :X

Ik ben helemaal voor wat blacklists zoals Spamhaus en anderen, maar die UCElijst bedacht van de ene op de andere dag, laten we wat providers gaan pesten door onze regels even te veranderen waardoor massa's providers nu met hun ASN op die lijst staan.

Wil je het verwijderd hebben? Dat kan, dat is dan 400-600 euro. Maar we geven je geen garanties dat het eraf blijft. Oh en ons mailen? Nee dat gaat niet zolang je op onze lijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ristols
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-02-2023
Je kunt ook via www.mailjet.com een gratis account maken. Deze kunnen je als relay SMTP gebruiken.

Hierbij mag je 200 mails dagelijks sturen, en een limiet van 6000 per maand. Wellicht is dit iets voor je als oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mailen is verpest.
OVH staat bij mij voor al hun IP reeksen in de blacklist (en een paar anderen ook).

Microsoft zet de hele wereld in de blacklist (behalve hun eigen IP's) en is eigenlijk de ziekste maatschappij als het om e-mail gaat.
Zelfs flowmailer staat in hun spam lijst waardoor Exact geen facturen kan sturen naar outlook/office365 adressen.

Ik gebruik tegenwoordig whatsapp voor het versturen van facturen naar die klanten.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, zelf email sturen was tien jaar geleden al eindeloos veel gezeur. Vind het dapper dat je het anno 2021 nog zelf probeert.

Een commerciële mail-service kost niks voor 100 emails per dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:40
En ook TransIP heeft hier last van.. Ik kan geen facturen meer naar klanten sturen via de mail sinds vanmorgen.

Leuke blacklist ook, gaat daar alleen om het geld zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik denk dat dat ook de reden is dat steeds meer partijen een login naar een 'portal' geven om daar inkijk in de factuur (history) te geven.
DJMaze schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:57:
Ik gebruik tegenwoordig whatsapp voor het versturen van facturen naar die klanten.
Best een leuk idee maar vraag mij af of dat wel helemaal AVG proof is, als het alleen een melding is dat er een factuur klaar staat is dat natuurlijk geen probleem mits de klant akkoord geeft gegeven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:54
Zet een Postfix instance thuis op een Rpi, geef access tot je VPS ip's en relay verder via je mail/internet provider en laat hen de blacklist issues met hun mailserver oplossen. Dit doen ze op dagelijkse basis uiteraard om dat deze SMTP bedoeld is om mail uit te sturen. Met 100 mails pd is dat de beste oplossing.

Ik doe dit voor mijn AWS EC2 hoewel die ook SES hebben, voor alle thuis mail, en voor een VPS.

En AWS SES an sich kan natuurlijk ook. Free tier 1 jaar daarna moet je wel betalen.

[ Voor 74% gewijzigd door pennywiser op 16-02-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Niet alleen OVH heeft hier last van bij Contabo exact hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:17
Vrijwel iedere massive (budget) VPS provider staat wel op één of andere blacklist.

Als je echt aandacht hecht aan kwaliteit en vrije toegang, zou ik toch eens kijken naar een kleinschalige provider of een grotere provider waar wat meer focus wordt gelegd op kwaliteit (lees: TransIP, Tilaa etc..)

Dat wil niet zeggen dat OVH per definitie slecht is, maar ze trekken door hun lage prijzen en internationale imago gewoon 'verkeerd volk' aan, waardoor een blacklist niet te vermijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
En met hun heb ik ook regelmatig contact waarom mail van mijn servers niet aankomen bij Outlook/Hotmail/Office365

Zoals ik zei zit het probleem niet bij de providers. Ze worden er zelf ook gek van.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Jeffrey87 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:40:
Vrijwel iedere massive (budget) VPS provider staat wel op één of andere blacklist.

Als je echt aandacht hecht aan kwaliteit en vrije toegang, zou ik toch eens kijken naar een kleinschalige provider of een grotere provider waar wat meer focus wordt gelegd op kwaliteit (lees: TransIP, Tilaa etc..)

Dat wil niet zeggen dat OVH per definitie slecht is, maar ze trekken door hun lage prijzen en internationale imago gewoon 'verkeerd volk' aan, waardoor een blacklist niet te vermijden is.
@pennywiser

Jij had het net over AWS SES. Die is ook goedkoop, maar wat is jouw mening daarover op dit gebied? Ze hebben zo te zien wel verschillende endpoints als SMTP-server.
Of is de kans groot dat zij ook vaak geblacklist zijn met dank aan 'verkeerd volk'. ?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-06 15:33
DexterDee schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:14:
Alle Microsoft mailadressen (outlook.com bijv.) zijn slecht te bereiken, mail komt niet eens in de spam folder. Reden? Mailserver heeft domweg te weinig reputatie en te weinig volume om deze reputatie op te bouwen. Je kunt formulieren blijven invullen. Het simpelweg alles goed doen (PTR record, DKIM, SPF, DMARC, Spamfilters, rate limits, de hele kerstboom) is gewoon niet goed genoeg meer.
Jai k heb ook een nieuw IP adres, alles netjes geregeld maar mijn e-mails naar Microsoft/Outlook/Live en Gmail komen in de SPAM box terecht...

Wat kan ik hier verder aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 10:46
Probeer deze website eens, https://www.mail-tester.com/ welke score krijg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:36

DexterDee

I doubt, therefore I might be

R20141016 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:51:
Ja ik heb ook een nieuw IP adres, alles netjes geregeld maar mijn e-mails naar Microsoft/Outlook/Live en Gmail komen in de SPAM box terecht...

Wat je verder kan doen? Heel erg weinig. Je kunt een supportrequest doen hier:
New support request

Dat heeft bij mij soms een klein tijdje gewerkt, nooit heel lang. En vaak komt er ook niks uit en blijft het stil.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
AW_Bos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:41:
[...]

@pennywiser

Jij had het net over AWS SES. Die is ook goedkoop, maar wat is jouw mening daarover op dit gebied? Ze hebben zo te zien wel verschillende endpoints als SMTP-server.
Of is de kans groot dat zij ook vaak geblacklist zijn met dank aan 'verkeerd volk'. ?
Ja ze raken vast wel eens geblacklist, net als elke andere smtp van KPN, Ziggo etc. Dat gebeurt, maar in ieder geval zit er personeel achter wat daar actief op monitort zodat je niet zelf erachteraan hoeft. De verschillende endpoints zijn afhankelijk van welke regio of az je zit, en je moet je afzender adres verifiëren op een endpoint en dat moet dacht ik per endpoint apart.

https://aws.amazon.com/ses/pricing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
R20141016 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Jai k heb ook een nieuw IP adres, alles netjes geregeld maar mijn e-mails naar Microsoft/Outlook/Live en Gmail komen in de SPAM box terecht...

Stoppen met zelf mail uitsturen en een SMTP dienst afnemen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
pennywiser schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Stoppen met zelf mail uitsturen en een SMTP dienst afnemen ergens.
Iemand ervaring met goede partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DexterDee schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Wat je verder kan doen? Heel erg weinig. Je kunt een supportrequest doen hier:
New support request

Dat heeft bij mij soms een klein tijdje gewerkt, nooit heel lang. En vaak komt er ook niks uit en blijft het stil.
Als dat een isp/dynamsich ip adres is, of in elk geval als MS dat IP adres als zodanig ziet, kan je dat helemaal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
R20141016 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Iemand ervaring met goede partijen?
AWS SES werkt prima, het kost geld en even tijd om het op te zetten.

Of, relay via je ISP SMTP server. Ik ken je setup niet, dus waar mail je nu precies vandaan dan? Wat voor soort IP heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
pennywiser schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Als dat een isp/dynamsich ip adres is, of in elk geval als MS dat IP adres als zodanig ziet, kan je dat helemaal vergeten.
Ik heb een VPS van TransIP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Zover ik weet heeft Transip geen eigen SMTP welke je over kan relayen, dat heb ik ze ook weleens gevraagd. Maar ik zie nu ook dit:

https://www.transip.nl/kn...lay-server-gebruik-maken/

https://www.transip.nl/kn...ps-mailservice-instellen/

en

https://www.transip.nl/kn...service-zorgeloos-mailen/

Verder kan je een Rpi met Postfix thuis neerzetten en je VPS laten relayen via je glas of kabel ISP, of direct SES gebruiken. Of je VPS gelijk ook overhevelen naar EC2, dan is SES gratis.

Of wekelijks weer alle blacklist afmeldingen door moeten lopen met altijd in je achterhoofd komen mijn mails wel aan bij iedereen.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 17-02-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
pennywiser schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:01:
[...]

Zover ik weet heeft Transip geen eigen SMTP welke je over kan relayen, dat heb ik ze ook weleens gevraagd. Maar ik zie nu ook dit:

https://www.transip.nl/kn...lay-server-gebruik-maken/

https://www.transip.nl/kn...ps-mailservice-instellen/

en

https://www.transip.nl/kn...service-zorgeloos-mailen/

Verder kan je een Rpi met Postfix thuis neerzetten en je VPS laten relayen via je glas of kabel ISP, of direct SES gebruiken. Of je VPS gelijk ook overhevelen naar EC2, dan is SES gratis.

Of wekelijks weer alle blacklist afmeldingen door moeten lopen met altijd in je achterhoofd komen mijn mails wel aan bij iedereen.
toon volledige bericht
Maar induiken in de VPS mailservice: https://www.transip.nl/kn...ps-mailservice-instellen/
Pagina: 1