Toon posts:

Stapsgewijs van het gas af om stookkosten te besparen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Afghano
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:39
Beste allen,

Vanaf 3 maart krijg ik de sleutel van mijn eerste koopwoning in handen!
Nou moet ik voor deze woning een energiecontract afsluiten en om eerlijk te zijn schrok ik best veel van de gasprijs. Wij zijn met z'n tweeën en zullen volgens een beroemde vergelijkingssite 1774 m³ gas per jaar verbruiken (tweekapper). Hier hangt een prijskaartje aan van € 135 euro per maand enkel aan gas!

Ik heb een verduurzamingsbudget van € 20.000, - en ben dan ook zeker van plan om het een en ander aan te pakken. Helaas loop ik een beetje vast en had graag wat advies van jullie willen inwinnen met betrekking tot zonnepanelen, zonneboiler en/of warmtepomp.

Laat ik vooropstellen dat ik niet wil verduurzamen om zo mijn 'CO2 voetafdruk' te verkleinen. Mij gaat het puur om mijn maandelijkse energiekosten te verlagen.

Zonnepanelen
Allereerst wil ik zonnepanelen plaatsen om zo mijn huis van stroom te voorzien. Daarnaast ben ik ook van plan om te koken op inductie. Het aanschaffen van 11 zonnepanelen kost mij gemiddeld € 5000. Ik heb hiervoor een perfect gelegen dak zonder schaduw.

Helaas ben ik er nog niet met zonnepanelen alleen. Ik las dat het meeste gas wordt verbruikt door de Cv-ketel om het water op te warmen (mijn cv-ketel is van het jaar 2019). Om dit probleem aan te pakken heb ik gekeken naar een zonneboiler en een warmtepomp.

Zonneboiler
Het volgende wordt beweerd door milieucentraal.nl:
"De zonneboiler bespaart ongeveer de helft op je kosten voor warm water. Hoe meer warm water je thuis gebruikt, hoe interessanter een zonneboiler is. Een huishouden van 4 personen met een hr-combiketel als naverwarmer bespaart met een zonneboiler zo'n 180 m3 gas. Dat is € 150 per jaar aan gaskosten (prijspeil 2020)."

Een besparing van 180 m³ gas op een verbruik van 1774 m³ is wel heel marginaal. Dit scheelt mij ongeveer 10 euro per maand. Ik vind dit zone van de investering. Daarnaast snap ik niet hoe dit mij "de helft op de kosten van warm water" bespaart als dit maar 10 euro per maand is.

Warmtepomp
"Een volledig elektrische warmtepomp zorgt voor verwarming van je huis en al je warme water in de badkamer en keuken. Als je ook elektrisch gaat koken, woon je zonder aardgas. Deze warmtepomp wordt ook wel combi, volledig of all-electric genoemd."

Klinkt perfect, precies wat ik zoek. Echter, als ik verder lees: "Een warmtepomp warmt het verwarmingswater meestal op tot 35 tot 55 graden, een cv-ketel staat meestal afgesteld op 60 tot 80 graden."

Mijn huis is gebouwd in het jaar 1970 en heeft energielabel C. Voor een warmtepomp wordt aanbevolen om een goed tot zeer goede isolatie te hebben. Ik ben bang dat mijn huis dus hiervoor niet geschikt is, tenzij ik onwijs veel geld in isolatie ga steken.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of niet goed begrijp? Ik wil graag mijn maandelijkse energierekening zo laag mogelijk houden. Ik zit zelf te denken aan ongeveer € 40 à € 50 per maand. Zijn er andere stappen die ik kan nemen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Alle reacties

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zonnepanelen zijn eigenlijk een no-brainer, die verdienen zich sowieso wel terug.

Je gasverbruik verminderen, heeft minder nut als de vaste lasten hoog zijn. Zolang je namelijk gas nodig hebt, blijven die vaste lasten lekker doortellen, ongeacht hoeveel je verbruikt.

Voor een warmtepomp kijk je aan tegen flinke investeringen. Zowel voor de pomp zelf, als voor het laten aanpassen van alle radiatoren door LTV modellen, of zelfs vloerverwarming.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:50
Volgens mij is het antwoord vrij simpel: de isolatie van je woning verbeteren. Zorg er eerst voor dat het warmteverlies van je huis naar beneden gaat, waardoor dus ook je gasverbruik gaat dalen.

Zodra dit op een lager niveau komt (zeg 1000m3 p.j.) dan is het wellicht een goed moment om te gaan kijken naar b.v. een warmtepomp.

Zonnepanelen is uiteraard sowieso een goed idee.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:14
Nummer 1 op je lijst moet isolatie zijn. Anders heeft het helemaal geen nut.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:59
Als je je huis intrekt zou ik met het volgende beginnen
- account aanmaken op MinderGas zodat je weet hoeveel je verbruikt per graaddag (beter inschatting van je verbruik en besparing)
- cv ketel op lagere temperatuur zetten (stoken op 50’graden is zuiniger dan op90)
- in kaart brengen wat voor isolatie er nu aanwezig is
* Dakisolatie (binnenkant of buitenkant geïsoleerd)
* glas (nog enkelglas? Hoe oudnismher dubbelglas)
* spouw (wellicht van bouwtekeningen)
* vloer (Heb je een kruipruimte of niet)

Op basis van dez inschattingen en mogelijk andere verbouwplannen kan je dan een plan maken. Doe het of eenmalig aan het begin of in projectjes , maar isoleer elke keer “goed” - dus veel isolatie (Beter nu 2 van de 3 Isolatie projecten goed uitvoeren ipv 3 half )

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-06 08:15
panelen nobrainer
isolatie en dan pas je warmtepomp
zonneboilers hebben vaak een tvt van 15 jaar dus ik zou eerder voor isolatie gaan.
Kijk ook even naar de subsidies

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• wolfero
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-12-2022
Wat brokenp zegt, je weet pas echt wat je verbruik is als je er woont, en zo'n vergelijkingssite gaat uit van gemiddelde. Zo scheelt het heel wat of je de woonkamer op 21 graden stookt of dat je ook tevreden bent met 19 graden.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:21

Tens

My brain hurts

Afghano schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:36:

Mijn huis is gebouwd in het jaar 1970 en heeft energielabel C. Voor een warmtepomp wordt aanbevolen om een goed tot zeer goede isolatie te hebben. Ik ben bang dat mijn huis dus hiervoor niet geschikt is, tenzij ik onwijs veel geld in isolatie ga steken.
^^ dat dus:
Isoleren
Zelf elektriciteit opwekken ook meteen aan beginnen, dan profiteer je nog maximaal van het salderen en dus een kortere terugverdientijd.

zonneboiler; terugverdientijd vrij hoog, en neemt dakruimte in. Geef PV de voorrang.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Jeroenneman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:40:
Je gasverbruik verminderen, heeft minder nut als de vaste lasten hoog zijn. Zolang je namelijk gas nodig hebt, blijven die vaste lasten lekker doortellen, ongeacht hoeveel je verbruikt.
Laten we niet overdrijven.... de vaste lasten zijn slecht een heel beperkt deel (zo'n 15-20%) van de totale kosten voor gas bij dit gebruik. Minder verbruiken heeft gewoon wel degelijk nut.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Yowzawood schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Laten we niet overdrijven.... de vaste lasten zijn slecht een heel beperkt deel (zo'n 15-20%) van de totale kosten voor gas bij dit gebruik. Minder verbruiken heeft gewoon wel degelijk nut.
Ik schreef dan ook "minder nut". Waarschijnlijk is isoleren na zonnepanelen de meest rendabele stap. Zowel qua kosten als wooncomfort. Maar een warmtepomp of zonneboiler? Zou ik persoonlijk pas aan beginnen als ik het verbruik door slechte isolatie had teruggedrongen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:33
Die gemiddelden zeggen ook niet alles. Sowieso hanteren meerdere websites verschillende getallen. Volgens Essent zou een hoekhuis 1600m3 gas per jaar vragen. Volgens MinderGas.nl is het gemiddelde 1500m3. Ik heb beide nog nooit gehaald, zeker niet na verbeteringen aan mijn CV installatie.

Maar je eigen gasverbruik weet je pas wanneer je er een tijdje woont want het is van heel veel factoren afhankelijk. Een paar heb je helemaal geen invloed op zoals het weer, andere niet direct (kost meer moeite) zoals isolatie en veel ook wel zoals gedrag. De hele dag en nacht het huis op 21 graden houden kost veel gas. Alleen stoken als je er ook daadwerkelijk bent kost al een stuk minder en een trui aan trekken in plaats van de kachel hoger ook.

Isoleren is natuurlijk iets wat je zeker aan moet pakken als je naar een warmtepomp gaat. Maar kijk ook vooral een naar je huidige CV installatie. Zoiets simpels als goed waterzijdig inregelen kan als een flink verschil maken. Ik woon nu bijna 4 jaar in een hoekhuis uit 1977 waar op het NNO een aluminium serre aangebouwd is binnen de warmteschil. Toen ik daar kwam wonen wist ik al dat de CV installatie niet optimaal was. De radiator in de serre was eigenlijk te klein en het systeem was totaal niet in balans. Daarnaast bleek ook de kraan van de radiator in de serre vast te zitten in half dichte stand. Na wat reparaties en waterzijdig inregelen heb ik het verbruik (op basis van graaddagen) in eerste instantie al terug weten te brengen van 0,528m3/graaddag naar 0,466m3/graaddag. Een besparing van 12% alleen door aan wat kraantjes te draaien en wat te meten.

Later de radiator in de serre vervangen door een convector met (flink) meer vermogen omdat ik het comfort niet hoog genoeg vond. Dit is voor de afgelopen herfst gebeurd en kostte uiteraard wel wat meer dan alleen tijd. Maar het verbruik is van vorig jaar is daardoor nog verder gedaald met 3,5% naar 0,450m3/graaddag. Daarbij is het qua stoken in het laatste kwartaal van 2020 totaal niet vergelijkbaar met 2019: door COVID alle dagen thuis en dus alle dagen stoken. Voorheen stookte ik niet als ik voordat ik naar kantoor ging en ging de verwarming pas aan als ik thuis kwam. Ook stook ik het nu iets warmer in huis. Toch is, als je de periode okt-dec 2020 vergelijkt met dezelfde periode in 2019 mijn verbruik met 7,2% gedaald.

Kortom: isoleren is van groot belang maar je installatie in orde maken en waterzijdig inregelen scheelt ook een hele hoop. Daarnaast kan je waterzijdig regelen in de meeste gevallen zonder al te grote investeringen.

Anderzijds, als je naar een warmtepomp wil is het niet handig om nu radiatoren te gaan vervangen, want met voor een warmtepomp moet je sowieso goed naar je warmteafgifte gaan kijken. Door de lagere temperatuur zullen je radiatoren immers nog minder warmte afgeven. Dus als een warmtepomp je doel is, begin je bij isoleren.

[Voor 5% gewijzigd door RvL op 15-02-2021 11:57]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zolang de gasketel er nog hangt kun je de installatie sowieso even fatsoenlijk inregelen natuurlijk, kost nauwelijks wat (vooral wat tijd): Gas besparen door middel van CV tuning deel III

En zorg dat je je verbruik gaat bijhouden: www.mindergas.nl of https://energiemanageronline.nl/ als je naast gas ook gelijk elektra en water bij wil houden.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:42
De "goedkoopste" manier van besparen is het dichten van kieren, dat kan vaak met een beetje kit, restjes steenwol, e.d. Het vinden van die kieren is wel een interessant proces, zie hier een video van een Blowerdootest.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:57
Zou zelf beginnen met Zonnepanelen, vloerverwarming, electrisch koken en isolatie. (Huis is van 1970 dus hoe oud zijn de kozijnen? Indien nooit vervangen mooie gelegenheid om te doen + Hr++ glas.
Dan rustig in je huis wonen en zien wat je gasverbruik is.

[Voor 28% gewijzigd door D-dark op 15-02-2021 14:35]

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:14
11 panelen voor 5k is denk aan de hoge kant zeker als je geen optimizers nodig hebt dat moet goedkoper kunnen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:08

Exigence

dnkroz

1. Isoleren (dak, wanden, vloer) en eventueel HR+++ glas
2. Vloerverwarming en/of convectoren
3. Gasketel vervangen door warmtepomp
4. Inductiekookplaat
5. Gas afsluiten

Op een willekeurig punt kun je nog zonnepanelen installeren (zo veel als mogelijk is).

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-06 09:01
Zonder gelijk iedereen tegen de haren in te willen strijken zou gezien de situatie zonnepanelen niet mijn eerste punt zijn. Hoewel dit zich misschien het snelste terug verdient is dit ook iets wat je makkelijker in een latere fase kan doen.

Heb je eenmaal je huis klaar dan wil je niet alsnog de kozijnen gaan vervangen of de radiatoren vervangen voor vloerverwarming. Of misschien zelfs van binnenuit gaan isoleren.

Al je doel is om van het gas af te gaan en de meest voor de hand liggende keuze een warmtepomp is zou ik vooral kijken wat daarvoor nodig is en welke "grote" ingrepen je nu er nog niet woont praktisch gezien het beste kan uitvoeren.

Zoals Exigence eigenlijk dus ook zegt. 8)7

[Voor 3% gewijzigd door 1107972 op 15-02-2021 14:44]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:02
Sinds kort bezit ik een huis uit '78. Daar wil ik ook graag zonnepanelen op leggen, maar die leg je in principe voor 25 jaar. Daarom het idee (maar ben ik nog verder aan 't onderzoeken), om eerst het dak te laten vervangen door iets dat kneitergoed isoleert + nieuwe pannen, en pas daarna die zonnepanelen er op te leggen.

Alle warmte die je kan besparen door te isoleren hoef je immers uberhaupt niet meer op te wekken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• ppatrick
Misschien dan panelen nemen die in het dak liggen heb je geen pannen nodig daar.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:49
De zonneboiler kan in verschillende soorten. Alleen voor warm tapwater, waarbij dus de besparing vrij klein is. Of in combinatie met CV, waarbij je zo'n 40% van de gaskosten bespaart.

Heb zelf een 2-onder-1 kap woning uit 2010. Voor 5500 euro een zonneboiler op het dak die 500 euro per jaar bespaart aan gas. Dus pas na 10 jaar is het financieel redelijk gedekt.

Daarbij in de zomer constant warm water over, dus dat gaat vaak lekker in het badje buiten.

Oppervlakte van de buizen op het dak is heel klein, ongeveer de ruimte van drie zonnepanelen.

Als je geld hebt liggen en er meer dan tien jaar gaat wonen, dan is het investeren in een zonneboiler best goed te overwegen. Naast de zonnepanelen. Ik had voor 5000 euro 16 panelen met 4800 Wp totaal.

Ik betaal nu 100 euro per maand minder door de zonnepanelen en zonneboiler. ging van 150 naar 50 euro per maand. Investering van 10k. Terugverdiend in totaal na 8 jaar. Zonnepanelen in 5 jaar, zonneboiler in 10 jaar.

---

De echte vraag is of je volledig van het gas wil. Gas op zich is heel krachtig. Zo is koken op gas vier keer goedkoper dan op elektriciteit. Alleen kan de stroom eventueel groen zijn natuurlijk. Alleen als je volledig van het gas gaat, ben je ook de overige vaste kosten voor de gas-aansluiting kwijt. Als dat niet het doel is, zou ik op gas blijven koken.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 17:01
Je zou eens hier naar kunnen kijken: https://triplesolar.eu/
Zowel elektrisch als warmte uit hetzelfde paneel.
Geen brommende warmtepomp, maar je warmtewisselaar direct onder je PV panelen.

Bij onze volgende woning (we zijn zoekende) ga ik hier ook serieus naar kjiken.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:08
rdfeij schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:53:
Je zou eens hier naar kunnen kijken: https://triplesolar.eu/
Zowel elektrisch als warmte uit hetzelfde paneel.
Geen brommende warmtepomp, maar je warmtewisselaar direct onder je PV panelen.

Bij onze volgende woning (we zijn zoekende) ga ik hier ook serieus naar kjiken.
Leuk idee, maar ik zoek me suf over welke Wp de panelen hebben, en de warmte opbrengst, alswel een indicatie over de kosten. Leuk als je 2k subsidie kunt krijgen, maar als het 100k kost schiet het natuurlijk nog niet op.

Ofwel: wat krijg je ervoor/wat kost het?

• ppatrick
Ik las op hun site rond de 25k best duur systeem dus.

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 05:15
Freeaqingme schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:50:
Sinds kort bezit ik een huis uit '78. Daar wil ik ook graag zonnepanelen op leggen, maar die leg je in principe voor 25 jaar. Daarom het idee (maar ben ik nog verder aan 't onderzoeken), om eerst het dak te laten vervangen door iets dat kneitergoed isoleert + nieuwe pannen, en pas daarna die zonnepanelen er op te leggen.

Alle warmte die je kan besparen door te isoleren hoef je immers uberhaupt niet meer op te wekken.
Ik zou ook het dak eerst vervangen (tenzij het nog 15+ jaar mee kan gaan). Iedereen zegt wel zonnepanelen, verdien je het snelst terug. Maar betonpannen gaan officieel 30-40 jaar mee, grote kans dat ze zijn beste tijd hebben gehad. Dan kun je ook het dak meteen van buiten isoleren in plaats van van binnen. Zonnepanelen kan als allerlaatste nog. Een lekkend dak met zonnepanelen erop zit je ook niet op te wachten.

Je kunt beter wat later van het gas af zijn en het stap voor stap goed aanpakken, dan zo snel mogelijk maar het nog maar half hebben.

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-05 18:16
Correct me if I'm wrong maar volgens mij is het nog steeds goedkoper om je huis te verwarmen met gas dan een warmtepomp of iets dergelijks. 1m3 zit zo'n 8kWh.. 8kWh x je kosten per kWh kom je volgens mij duurder uit.

Isoleren zou ik dan eerst mee beginnen, top tot teen.

• rdfeij
  • Laatst online: 07-06 17:01
itzmxtch schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:50:
Correct me if I'm wrong maar volgens mij is het nog steeds goedkoper om je huis te verwarmen met gas dan een warmtepomp of iets dergelijks. 1m3 zit zo'n 8kWh.. 8kWh x je kosten per kWh kom je volgens mij duurder uit.

Isoleren zou ik dan eerst mee beginnen, top tot teen.
8kW elektrisch? Een warmtepomp maakt daar met een COP van 4 nog 32kW warmte van.

Je hebt dan volgens jouw getallen dus ook 4m3 gas voor nodig om hetzelfde te bereiken met een warmtepomp.

Een kale kilowattuur elektriciteit kost 7ct (8kWh = 56ct)
Een kale m3 gas kost 21ct incl. btw (4m3 = 84ct)
Elektra goedkoper

Als je de belastingen meerekent:

elektriciteit: 22ct incl. btw (8kWh = €1,76)
gas: 77ct incl btw. (4m3 = €3,08)
Elektra wint nog steeds. Echter kun je wel de vaste lasten (incl ketel onderhoud e.d.) van je gasaansluiting compleet wegstrepen (of in mijn geval van stadsverarming waar de vaste lasten nog veel hoger zijn) en dan gaat het tellen...

Als je met elektra met elektrische kachels/verwarmingen warmte zou opwekken (COP = 1) dan is gas wel goedkoper.

disclaimer: e.e.a. heel ruw berekend

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:54
rdfeij schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:23:
[...]

8kW elektrisch? Een warmtepomp maakt daar met een COP van 4 nog 32kW warmte van.

Je hebt dan volgens jouw getallen dus ook 4m3 gas voor nodig om hetzelfde te bereiken met een warmtepomp.

Een kale kilowattuur elektriciteit kost 7ct (8kWh = 56ct)
Een kale m3 gas kost 21ct incl. btw (4m3 = 84ct)
Elektra goedkoper

Als je de belastingen meerekent:

elektriciteit: 22ct incl. btw (8kWh = €1,76)
gas: 77ct incl btw. (4m3 = €3,08)
Elektra wint nog steeds. Echter kun je wel de vaste lasten (incl ketel onderhoud e.d.) van je gasaansluiting compleet wegstrepen (of in mijn geval van stadsverarming waar de vaste lasten nog veel hoger zijn) en dan gaat het tellen...

Als je met elektra met elektrische kachels/verwarmingen warmte zou opwekken (COP = 1) dan is gas wel goedkoper.

disclaimer: e.e.a. heel ruw berekend
Maar die COP haal je bij aanhoudende vorst toch niet?

https://warmtepompenadvies.nl/warmtepomp-rendement/

En dat is juist de periode waarin je de bestaande HR ketel nodig hebt voor verwarming.

Daarnaast is de KWh opbrengst van een m3 gas wat laag ingeschat met 8KWh (lhv). Voor gas verbruik in HR ketels tbv CV moet je volgens mij uitgaan van de high heating value (9,76 KWh/m3) ivm terugwinning van warmte uit het condensaat.

Bij een COP van 2 in de winter speel je in het beste geval quitte in de duurste gas maand. En dan praat ik nog niet over de flinke investeringskosten voor een warmtepomp.

In geval van TS zou ik daarom deze redelijk nieuwe HR ketel voorlopig blijven gebruiken, en eerst in isolatie investeren.

[Voor 7% gewijzigd door Flozem op 15-02-2021 18:58]

• ppatrick
Is denk wel interessant hoe ver je gaat met isoleren als je alleen spouwmuur kan doen heeft dan zin om bijv nieuwe kozijnen te doen met tripple glas of bespaar je door in bestaande kozijnen dubbelglas te nemen.

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-06 19:35
Die energie sites kijken naar de vorige bewoners wat hun verbruik was.

Als je een redelijk degelijk huis hebt gekocht en paar dingen verbeterd ga je. Dat gas gebruik nooit halen met zijn 2en.

Had daar zelf ook last van begon met 196 euro per maand omdat de vorige bewoners flink stookte. Heb het jaar afgesloten met totaal 36 euro per maand aan energie kosten ;) krijg een leuke eind afrekening terug.

Daarbij wel nieuwe zonnepanelen gelegd waardoor het stukken voordeliger is geworden.

Persoonlijk als ik nu een ander huis zou kopen. Zou ik eerst letten op:
- tochtige deuren / schuifpuien
- CV installatie + afgifte systeem
- kruipruimte hoe ligt die erbij met isolatie vocht
- en helemaal mooi als je met een warmtebeeld camera wat foto's kan schieten

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 14:57
Betreft de zonnepanelen je geeft er aan 11 voor 5k te kunnen krijgen. Als je plek hebt voor meer, is het mogelijk meer zonnepanelen voor een lagere prijs per paneel te krijgen.

11 zonnepanelen zijn overigens prima voor een normaal huis.

Ter vergelijking.
Ik woon nu nog(ben zelf aant bouwen) in een nieuwbouw huis uit 2018.
Dit huis is voorzien van 4 zonnepanelen, zouden er 3 voor de toenmalige epc norm moeten zijn maar ze hadden een foutje gemaakt. Alles is dus hr++ ramen met tuin op het zuiden. Met een 2p huishouden verbruik ik 2 euro per jaar, dit is na sandering.

Gas verbruik
Mijn woning is nog net voor de zonne boilers verplicht werden. Ik heb 2 lagen en vloerverwarming op de gehele beneden verdieping, mechanische ventilatie met roosters en radiatoren op tweede verdieping en vloerverwarming in de badkamer en koken op inductie.

Op jaarbasis zijn wij 550 euro kwijt aan gas, wat neer komt op zo 46 euro per maand.

Ik zou dus vooral NIET invensteren in een warmtepomp vooral niet nadat de sonderingregeling er af gaat en ik hier grote kosten voorzie.

Zonnepanelen en zeker als je ook nog de btw terug vraagt verdient zich dus binnen no time terug zolang je ze maar snel aanschaft. Beter gisteren dan nu.

Verder zul je je moeten focussen op isoleren en isoleren en oja isoleren.

Stap 1: ramen
Kijk of je tenminste hr++ hebt van categorie 1.1 heb je verouderde modellen, is het belangrijk om na te gaan of het niet misschien intresanter is om naar hr+++ te gaan.

Stap 2: blower test en ga op zoek naar kieren en zet ze dicht

Stap 3
Kijk naar je apparatuur, hoe oud is het en hoe zuinig is het. Kook je nog op gas. Kijk of je naar inductie kan etc.

Je hebt maar 20k dat is voor verduurzaming niet veel. Focus dus vooral op quick wins maar kijk wel hoe ze in je lange termijn plan vallen.

• badboyqxy
1 toevoeging

Hr+++ glas is nutteloos indien je roosters heb. Je zal in dat geval een wtw of balans installatie moeten installeren.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:04

BazzH

Kei-goed...

Dat budget zou ik nu spenderen aan structurele verbetering van de isolatie (neem ventilatie ook mee hierbij). Nu woon je er nog niet en is dat allemaal wat makkelijker.

Die zonnepanelen doe je dan bij de eerstvolgende meevaller, want die komen op het dak en dat kun je altijd zonder al teveel hinder laten doen.

Beginnen met dak-, spouw- en vloerisolatie en het vervangen van de slechtste kozijnen en beglazing. Dan is je budget gewoon weg.

Think smart........ Act stupid........

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:00
Zelf zou ik ook eerst zorgen dat de 'schil' op orde is; ramen/kozijnen/dak/eventuele aanleg van co2 gestuurde of wtw-ventilatie (geen schil, wel ingrijpend). Het begin met isoleren, maar vloer/wanden (ik ga er vanuit dat je een spouw hebt) kan je achteraf laten doen, want daarvoor hoeven ze niet echt binnen te zijn. Hetzelfde geld voor het plaatsen van zonnepanelen.

[Voor 67% gewijzigd door GermanPivo op 16-02-2021 06:43]

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:37
20.000 om van het gas af te gaan is niet veel. Ga je het niet mee redden. Maar vergeet de warmtepomp, ga eerst inderdaad isoleren isoleren isoleren. Hr+++ glas, muren isoleren ( voorzetwanden waarschijnlijk want met alleen spouwmuur isolatie red je het niet) en uiteraard dak en vloer isolatie. Dat inclusief de zonnepanelen zal je budget zo'n beetje opmaken. Mocht er nog ruimte zijn dan vloerverwarming. Voor de rest (wp zonneboiler) weer opnieuw sparen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
itzmxtch schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:50:
Klopt, een warmtepomp is nu nog duurder.
(Al is de vraag natuurlijk hoe dat in de toekomst zal zijn als de prijs van gas opgedreven gaat worden)

Overigens is vanuit energie- en milieustandpunt een warmtepomp wel een stuk zuiniger dan een HR-ketel, maar het is de TS vooral om de kosten en niet de energie te doen.
Dus wat dat betreft zou ik een warmtepomp niet hoog prioriteren.

Sowieso, een jaren 70 huis met label C zou ik geen warmtepomp plaatsen, dat is echt zonde.

Isoleren, isoleren, isoleren. Ramen, spouwmuren, dak, etc, etc. Daarmee kan je veruit meer besparen dan dingen als een warmtepomp, laagtemperatuurverwarming, etc.

En zoals gezegd, zonnepanelen zou ik sowieso doen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:47
Begin aub met die zonnepanelen, die leveren per dag meteen geld.op en wil je er dus zsm opleggen.

Verder inderdaad goed isoleren en dan eens rustig kijken wat je warmtevraag is.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou eerst isolatie en vloerverwarming regelen. Veel minder makkelijk te doen als je alles al ingericht hebt...

Zonnepanelen indien het lukt ook zsm.

Hoe oud is de ketel? Als ie nog vijf jaar mee kan zou ik die nog even laten hangen.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 13:16
Afghano schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:36:
Beste allen,

Vanaf 3 maart krijg ik de sleutel van mijn eerste koopwoning in handen!
Nou moet ik voor deze woning een energiecontract afsluiten en om eerlijk te zijn schrok ik best veel van de gasprijs. Wij zijn met z'n tweeën en zullen volgens een beroemde vergelijkingssite 1774 m³ gas per jaar verbruiken (tweekapper). Hier hangt een prijskaartje aan van € 135 euro per maand enkel aan gas!

Ik heb een verduurzamingsbudget van € 20.000, - en ben dan ook zeker van plan om het een en ander aan te pakken. Helaas loop ik een beetje vast en had graag wat advies van jullie willen inwinnen met betrekking tot zonnepanelen, zonneboiler en/of warmtepomp.

Laat ik vooropstellen dat ik niet wil verduurzamen om zo mijn 'CO2 voetafdruk' te verkleinen. Mij gaat het puur om mijn maandelijkse energiekosten te verlagen.

Zonnepanelen
Allereerst wil ik zonnepanelen plaatsen om zo mijn huis van stroom te voorzien. Daarnaast ben ik ook van plan om te koken op inductie. Het aanschaffen van 11 zonnepanelen kost mij gemiddeld € 5000. Ik heb hiervoor een perfect gelegen dak zonder schaduw.

Helaas ben ik er nog niet met zonnepanelen alleen. Ik las dat het meeste gas wordt verbruikt door de Cv-ketel om het water op te warmen (mijn cv-ketel is van het jaar 2019). Om dit probleem aan te pakken heb ik gekeken naar een zonneboiler en een warmtepomp.

Zonneboiler
"De zonneboiler bespaart ongeveer de helft op je kosten voor warm water. Hoe meer warm water je thuis gebruikt, hoe interessanter een zonneboiler is. Een huishouden van 4 personen met een hr-combiketel als naverwarmer bespaart met een zonneboiler zo'n 180 m3 gas. Dat is € 150 per jaar aan gaskosten (prijspeil 2020)."

Een besparing van 180 m³ gas op een verbruik van 1774 m³ is wel heel marginaal. Dit scheelt mij ongeveer 10 euro per maand. Ik vind dit zone van de investering. Daarnaast snap ik niet hoe dit mij "de helft op de kosten van warm water" bespaart als dit maar 10 euro per maand is.

Warmtepomp
"Een volledig elektrische warmtepomp zorgt voor verwarming van je huis en al je warme water in de badkamer en keuken. Als je ook elektrisch gaat koken, woon je zonder aardgas. Deze warmtepomp wordt ook wel combi, volledig of all-electric genoemd."

Klinkt perfect, precies wat ik zoek. Echter, als ik verder lees: "Een warmtepomp warmt het verwarmingswater meestal op tot 35 tot 55 graden, een cv-ketel staat meestal afgesteld op 60 tot 80 graden."

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of niet goed begrijp? Ik wil graag mijn maandelijkse energierekening zo laag mogelijk houden. Ik zit zelf te denken aan ongeveer € 40 à € 50 per maand. Zijn er andere stappen die ik kan nemen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! _/-\o_
Voor wat betreft je 4 tot 5 tientjes per maand; ik betaal alleen al aan vastrecht €12, en daar moet nog belasting overheen, dat betekent dat je dan dus €28 tot €38 voor het verbruik overhoudt. Dat is, euh, ambitieus.

Niet l*llig bedoeld; ik neem aan dat je van te voren hebt bekeken wat een eigen huis aan kosten met zich meebrengt. Afhankelijk van wat je daarvan vindt, is een kleiner huis wellicht efficienter.

Alhoewel je zeker zult gaan winnen met isoleren, vanaf label C zijn er nog flinke stappen te zetten.

Dat tientje per maand versus die helft van de kosten; dat tientje heeft betrekking op wat die zonneboiler opwarmt, voor warm kraanwater. Als je je gasverbruik analyseert, is verwarming de hoofdmoot, koken op de tweede plaats, warm water op de derde plaats. Bij dat warme water bespaar je dus met die zonneboiler, bij de rest niet.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 15:53
@ChaserBoZ_: Heb je een bron voor de volgorde van warmwater en koken? Ik zie in mijn eigen gebruik veel meer aan warmwater dan aan koken, zo erg dat het gasverbruik volgens mijn cv-ketel hoger is dan volgens de gasmeter en er dus 'negatief' verbruik van gas voor koken is :)

elleP

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

elleP schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:26:
@ChaserBoZ_: Heb je een bron voor de volgorde van warmwater en koken? Ik zie in mijn eigen gebruik veel meer aan warmwater dan aan koken, zo erg dat het gasverbruik volgens mijn cv-ketel hoger is dan volgens de gasmeter en er dus 'negatief' verbruik van gas voor koken is :)
Inderdaad. Om een idee te geven:

Das ongeveer 10 kuub aan warm water per maand. Rest is verwarming.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Fr33z schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:47:
Begin aub met die zonnepanelen, die leveren per dag meteen geld.op en wil je er dus zsm opleggen.

Verder inderdaad goed isoleren en dan eens rustig kijken wat je warmtevraag is.
Isolatie levert ook gewoon vanaf dag 1 geld op? In dat opzicht maakt de volgorde niet zoveel uit.

Ben hier met een verbouwing van ruim een ton bezig en zonnepanelen staan niet eens in de begroting. Komt daarna wel. Mogelijk als meevaller binnen de verbouwing en anders zodra ik weer wat te investeren heb.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:47
BazzH schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Isolatie levert ook gewoon vanaf dag 1 geld op? In dat opzicht maakt de volgorde niet zoveel uit.

Ben hier met een verbouwing van ruim een ton bezig en zonnepanelen staan niet eens in de begroting. Komt daarna wel. Mogelijk als meevaller binnen de verbouwing en anders zodra ik weer wat te investeren heb.
Nou vooral van november tot en met februari, dus een maandje of 4. Zonnepanelen hebben ook piekmaanden maar doe toch ook behoorlijk wat in de lente/herfst.

De financiële bijdrage van zonnepanelen is gewoon verreweg het grootst, zeker als je er bijv 10 of meer kunt neerleggen. Dat merk je meteen a 50 euro maandlasten minder. Tenzij je nu in een compleet lekke doortochthut woont zijn de meeste isolatiemaatregelen toch wat minder effectief qua besparing. Geen reden om ze niet te doen, maar zonnepanelen merk je gewoon het meest in je cashflow.

Het effect van je isolatie hangt natuurlijk wel af van je maatregelen en begin-situatie, maar als je nu nadenkt over isolatie ga ja dat pas vooral vanaf oktober merken.

@MikeyMan Veelal gebruik je zo'n 10-15 m3 per jaar voor koken. Daarnaast nog iets van 150-250 m3 voor douchen/bad/heet water andere zaken. Dus daarmee kom je wel op gemiddeld 5 tot 10 m3 per maand.

Dit is helaas ook waarom zonneboilers echt niet opschieten, je verbruik is vaak maar 150-250 m3 per jaar, als je daar dan 150 m3 afstreept is het wel lekker maar de besparing is dus echt maar 100 euro per jaar. Dan is een investering voor een zonneboiler niet snel terugverdiend helaas.

edit: dit laatste was meer een uitleg richting @Anoniem: 37297 over waarom het de helft op verbruik voor warm water scheelt obv jouw meetgegevens.

[Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 16-02-2021 10:52]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fr33z schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:33:
[...]

@MikeyMan Veelal gebruik je zo'n 10-15 m3 per jaar voor koken. Daarnaast nog iets van 150-250 m3 voor douchen/bad/heet water andere zaken. Dus daarmee kom je wel op gemiddeld 5 tot 10 m3 per maand.

Dit is helaas ook waarom zonneboilers echt niet opschieten, je verbruik is vaak maar 150-250 m3 per jaar, als je daar dan 150 m3 afstreept is het wel lekker maar de besparing is dus echt maar 100 euro per jaar. Dan is een investering voor een zonneboiler niet snel terugverdiend helaas.
Koken doen we elektrisch, dus dit is echt puur warm water ;)

Hebben ook een zonneboiler, omdat deze al op het dak stond. Maar dit is een ouderwets systeem dat ook nog eens in serie is geschakeld met de ketel. Dus geen warm water afgelopen weekend |:(

Zit wel te twijfelen om nog een gesloten systeem met boiler toe te voegen aan de aankomende warmtepomp setup. Het leidingwerkt ligt er grotendeels al, dus installatie moet vrij makkelijk zijn.
En huidige boiler moet sowieso op een gegeven moment van het dak af.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Fr33z schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Nou vooral van november tot en met februari, dus een maandje of 4. Zonnepanelen hebben ook piekmaanden maar doe toch ook behoorlijk wat in de lente/herfst.

De financiële bijdrage van zonnepanelen is gewoon verreweg het grootst, zeker als je er bijv 10 of meer kunt neerleggen. Dat merk je meteen a 50 euro maandlasten minder. Tenzij je nu in een compleet lekke doortochthut woont zijn de meeste isolatiemaatregelen toch wat minder effectief qua besparing. Geen reden om ze niet te doen, maar zonnepanelen merk je gewoon het meest in je cashflow.

Het effect van je isolatie hangt natuurlijk wel af van je maatregelen en begin-situatie, maar als je nu nadenkt over isolatie ga ja dat pas vooral vanaf oktober merken.

Dan doe je die zonnepanelen toch van de subsidie-opbrengst van je isolatiemaatregelen + je belastingteruggave van een deel van je kosten koper + een deel van je vakantiegeld? Kun je ze in juni alsnog laten plaatsen. Ik bedoel ook niet dat je er 3 jaar mee moet wachten ofzo. Maar het is een relatief kleine investering, dus dat doe je wat makkelijker even tussendoor.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:09
1 isoleren spouw, dak, vloer,( evt reflectorfolie achter radiatoren scheelt veel en kost weinig) isoleren van de spouw en voer heeft ons 2500 euro gekost, maar geen zijgevel) wel jaren 70 huis.
2 voorbereiden op lage temperatuur verwarming (vloerverwarming i.p.v. radiatoren waar mogelijk)
3 als de ketel is afgeschreven (2034) overstappen op wat dan goed is (warmtepomp?)
4 stook alleen waar nodig, bij ons de termostaat op 18 beneden (vloerverwarming) en op zolder 1 of 2 slaapkamers iets open, de rest kan gewoon dicht blijven)
Ook ons gasgebruik is nog veel te hoog, maar dat ligt aan 3 douchende pubers, en helaas die kijken niet op het 2 minuten zandlopertje

[Voor 7% gewijzigd door HvdBent op 16-02-2021 11:11. Reden: kosten toegevoegd]

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 23:27
1. Eerst isoleren, denk aan spouw, dak of kruipruimte met eps parels. Dit is altijd een besparing of je een gasketel hebt of warmtepomp.

2. Zonnepanelen. Alles wat je zelf opwekt en gebruikt of je niet op te nemen. Kijk wel naar de terugverdientijd. De regels met teruglevering gaan veranderen.

3. Lage temperatuur kachels kunnen het gebruik terugdringen maar als het koud is dan duurt het langer voor deze op temperatuur is. Een trui binnen huis en sloffen is beter dan 1 graden de temperatuur omhoog.

4. Warmtepomp alleen als je isolatie in orde is.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 13:16
elleP schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:26:
Verkeerd om idd, dat maakt de mogelijke besparing door de zonneboiler dan juist interessanter.

Zeker als TS electrisch gaat koken (indien zonnepanelen dan).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• badboyqxy
Mensen die zonneboilers aanraden moeten even gaan rekenen wat er gaat gebeuren als die sondering er af is. Kan het behoorlijk duurder uitvallen dan gas.

• teacher
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is nu echt een topic voor DED. Daar zet ik hem even heen.
Daar vind je ook Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 3
Draai de gaskraan dicht, sluit geen contract af. :Y
Leg je dak maximaal vol met panelen.
Knal warmtepompen je huis in, isoleer eerst je dak en andere overduidelijke quick wins.
Spaar door voor meer isolatie. (Glas, muren, vloer).

[Voor 30% gewijzigd door teacher op 16-02-2021 19:25]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee