Toon posts:

Lease aanvraag

Pagina: 1
Acties:
  • 3.282 views

Vraag

• Johan122
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-02-2021
Hey,
De reden van dit topic is omdat ik graag wat info wil over een lease aanvraag. Ik heb deze vraag bij meerdere bedrijven geprobeerd te stellen maar die probere me gelijk een auto te verkopen en beantwoorden dus niet mijn vraag.

Ik wil eind dit jaar een lease auto nemen tot max 500 euro per maand. Nu is mijn inkomen niet zo hoog 1300 netto maar heb wel een bedrag van 15k als borg. Is het mogelijk om op deze manier de lease te krijgen. De 15000 is genoeg voor 30maanden aan lease. Dit bedrag is ook alleen voor het leasen. Verder zal ik de lease per maand gewoon van mijn salaris betalen maar mocht er een keer wat zijn betaal ik het van de 15k. Ik vind het ook niet erg de lease bijv een jaar of 2 vooruit te betalen als zekerheid. De lease periode die ik wil aangaan is 3 jaar.

Nu concreet mijn vraag
Is het mogelijk op deze manier een lease auto te krijgen?

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even een gewetens vraag: Als je Netto in de maand €1300,- te besteden hebt, hoe verstandig is het dan om ± 35% van dat bedrag aan een lease auto uit te gaan geven waarbij je vervolgens de brandstof voor zo'n ding ook nog zélf mag gaan betalen?

[Voor 4% gewijzigd door Will_M op 15-02-2021 00:04]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:41
500x12x3=18k exclusief brandstof

Is een auto van max 5k kopen dan geen strakker plan? Je plant nu om (inclusief brandstof) bijna de helft van je salaris aan een auto uit te geven.

• Johan122
eLScha schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:03:
500x12x3=18k exclusief brandstof

Is een auto van max 5k kopen dan geen strakker plan? Je plant nu om (inclusief brandstof) bijna de helft van je salaris aan een auto uit te geven.
Nee dat ben ik dus niet van plan het maandbedrag heb ik al. Dat is beetje dat ding enige kosten die ik per maand dan heb is alleen brandstof

• Johan122
Will_M schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:02:
Even een gewetens vraag: Als je Netto in de maand €1300,- te besteden hebt, hoe verstandig is het dan om ± 35% van dat bedrag aan een lease auto uit te gaan geven waarbij je vervolgens de brandstof voor zo'n ding ook nog zélf mag gaan betalen?
Het is niet verstandig dat weet ik. Vandaar dat het maandbedrag alvast opzij heb gezet zodat mijn enige kosten de brandstof zijn

• eLScha
Johan122 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:04:
[...]

Nee dat ben ik dus niet van plan het maandbedrag heb ik al. Dat is beetje dat ding enige kosten die ik per maand dan heb is alleen brandstof
Kun je toelichten waarom je dat niet van plan bent? Wat zijn je overwegingen om zo'n groot deel van je salaris aan mobiliteit uit te geven?

Op je vraag: vraag gewoon offerte aan bij diverse leasemaatschappijen. Ze doen een toetsing en daar komt vanzelf uit of je wel of niet mag leasen. Bij een nee kun je aangeven of de zaak verandert met een aanbetaling. Ik zie niet helemaal in wat er mis is met "ze proberen meteen een auto aan te smeren". Dat wil toch? Het staat je vrij om nooit een handtekening te zetten.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Johan122 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:04:
[...]

Hoezo heb je dat 'maandbedrag' al? Die 15K op je spaarrekening wil je dus gaan gebruiken om de Lease-Maatschappij te voorzien van d'r maandelijkse €500,- , Dat bedrag gaat normaal van jouw Netto €1300,- maandsalaris af en dus houdt je nog maar €800,- over voor de rest van al je behoeften.

Da's ± €200,- / week als je verder géén huur / hypotheek hebt en dan heeft die auto nog geen méter gereden?

• Johan122
eLScha schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:11:
[...]

Kun je toelichten waarom je dat niet van plan bent? Wat zijn je overwegingen om zo'n groot deel van je salaris aan mobiliteit uit te geven?

Op je vraag: vraag gewoon offerte aan bij diverse leasemaatschappijen. Ze doen een toetsing en daar komt vanzelf uit of je wel of niet mag leasen. Bij een nee kun je aangeven of de zaak verandert met een aanbetaling. Ik zie niet helemaal in wat er mis is met "ze proberen meteen een auto aan te smeren". Dat wil toch? Het staat je vrij om nooit een handtekening te zetten.
Ja heb ik gedaan maar toen ze hoorde dat nog ff verder kijk nooit meer iets van gehoord

• Johan122
Will_M schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:12:
[...]

Hoezo heb je dat 'maandbedrag' al? Die 15K op je spaarrekening wil je dus gaan gebruiken om de Lease-Maatschappij te voorzien van d'r maandelijkse €500,- , Dat bedrag gaat normaal van jouw Netto €1300,- maandsalaris af en dus houdt je nog maar €800,- over voor de rest van al je behoeften.

Da's ± €200,- / week als je verder géén huur / hypotheek hebt en dan heeft die auto nog geen méter gereden?
Nou kijk als de 500 euro maandelijks van de 15k af gaat kan dat zo door gaan voor ongeveer 30maanden.
Deze 500 gaan dus niet van mijn netto inkomen af dus heb nog steeds 1300 over per maand. Verder heb ik niet echt kosten ong 350 in de maand en heb ik alles betaald. Hou dan 950 euro over voor brandstof en overige dingen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Johan122 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:16:
[...]

Nou kijk als de 500 euro maandelijks van de 15k af gaat kan dat zo door gaan voor ongeveer 30maanden.
Deze 500 gaan dus niet van mijn netto inkomen af dus heb nog steeds 1300 over per maand. Verder heb ik niet echt kosten ong 350 in de maand en heb ik alles betaald. Hou dan 1000 euro over voor brandstof en overige dingen.
Je weet ook dat die 'lease-bak' aan 't einde van 't contract niet in jouw eigendom komt maar gewoon ingeleverd moet worden? Na 3 - 5 jaar á 10K Km's (?) heb je dus 0,0 aan spaargeld over én ook geen auto meer....

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 22:33

msteggink

2 tflops@home

Je wil dus financial lease? Waarom wil je perse eigenlijk leasen? Rijd je zoveel? Er is vrijwel altijd een maximum aan kilometers en alles daarboven is best wel duur.

Met jouw inkomen zou ik het wel afraden, een tweedehands auto is veel financieel veel veiliger..

En het antwoord wat je waarschijnlijk niet wil horen (en wat in dit topic vaker naar voren komt):
Johan122 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:55:
Nu concreet mijn vraag
Is het mogelijk op deze manier een lease auto te krijgen?
hoogstwaarschijnlijk niet.

Nog een tip: neem alle tips die in je vorige topic naar voren zijn gekomen ook mee: Aankoop 1ste auto

[Voor 46% gewijzigd door msteggink op 15-02-2021 00:22]

Webstek

• Johan122
Will_M schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:19:
[...]

Je weet ook dat die 'lease-bak' aan 't einde van 't contract niet in jouw eigendom komt maar gewoon ingeleverd moet worden? Na 3 - 5 jaar á 10K Km's (?) heb je dus 0,0 aan spaargeld over én ook geen auto meer....
Ja dat weet ik vind ik in principe niet erg

• Johan122
msteggink schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:19:
Je wil dus financial lease? Waarom wil je perse eigenlijk leasen? Rijd je zoveel? Er is vrijwel altijd een maximum aan kilometers en alles daarboven is best wel duur.

Met jouw inkomen zou ik het wel afraden, een tweedehands auto is veel financieel veel veiliger..

En het antwoord wat je waarschijnlijk niet wil horen (en wat in dit topic vaker naar voren komt):

[...]

hoogstwaarschijnlijk niet.

Nog een tip: neem alle tips die in je vorige topic naar voren zijn gekomen ook mee: Aankoop 1ste auto
Heb de tips vandaar dat wil private leasen niet financial.
Dan is onderhoud verzekering en wegenbelasting in het maandbedrag

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-03 19:32
private lease kan je vergeten met 1300 netto in de maand in die categorie.

De leasemaatschappij kijkt puur naar je inkomsten niet naar je bezittingen. enige optie die je dan hebt is financial lease en dat je zelf een groot deel betaald en daarmee de maand lasten drukt.

Of het nog steeds zo is weet ik niet maar destijds met mijn hypotheek aanvraag werd zelfs mijn zakelijke lease auto niet meegenomen en werd er nog eens 400 euro ingehouden op mijn netto salaris om een hypotheek bedrag te berekenen.

Houdt er ook rekening mee dat als je een lease hebt lopen en je hebt plannen om een huis te kopen dat dus ook geldt dat je 1300 - 500 = 800 besteedsbaar per maand - 400 voor eigen auto = 400 per maand - eten verzekering etc = 0... oftewel je kan echt geen huis kopen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Johan122 Mag ik vragen waarom je een Private Lease contract aan wilt gaan van €500,- / maand terwijl je voor de helft van dat bedrag ook al een nieuwe auto kunt leasen?

• Johan122
Will_M schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:27:
@Johan122 Mag ik vragen waarom je een Private Lease contract aan wilt gaan van €500,- / maand terwijl je voor de helft van dat bedrag ook al een nieuwe auto kunt leasen?
Het hoeft geen 500 te zijn. Maar rekende meer van 15k/30 is max 500.

• Johan122
mrveenie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:26:
private lease kan je vergeten met 1300 netto in de maand in die categorie.

De leasemaatschappij kijkt puur naar je inkomsten niet naar je bezittingen. enige optie die je dan hebt is financial lease en dat je zelf een groot deel betaald en daarmee de maand lasten drukt.

Of het nog steeds zo is weet ik niet maar destijds met mijn hypotheek aanvraag werd zelfs mijn zakelijke lease auto niet meegenomen en werd er nog eens 400 euro ingehouden op mijn netto salaris om een hypotheek bedrag te berekenen.

Houdt er ook rekening mee dat als je een lease hebt lopen en je hebt plannen om een huis te kopen dat dus ook geldt dat je 1300 - 500 = 800 besteedsbaar per maand - 400 voor eigen auto = 400 per maand - eten verzekering etc = 0... oftewel je kan echt geen huis kopen.
Ja dat snap ik ben niet van plan een huis te kopen binnen nu en 5 jaar

• anboni
  • Laatst online: 07:05
Gast, reality check: met jouw inkomen is het gewoon totaal stupide om zo'n bedrag aan een auto uit te gaan geven. Koop voor MAX 5k een occasion en zet het geld wat je uitspaart opzij voor een zinnige besteding (zoals dat huis wat je over 5 jaar misschien wel wilt gaan kopen. Als je dan niet tenminste 20k aan spaargeld meeneemt, kun je dat gewoon vergeten)

https://www.socialcooling.com/

• Johan122
Het hoeft ook geen nieuwe auto te zijn. Ben al tevreden met een 2de handse maar liefst niet te oud

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Johan122 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:31:
[...]

Het hoeft geen 500 te zijn. Maar rekende meer van 15k/30 is max 500.
Met een 3 jarig contract kom je op 15K / 36 maanden = ± €417,- / maand hier bij mij. Dan heb je dáár dus al een probleem als je alleen je huidige spaargeld er in wilt 'drukken'.

Maar serieus: DOE HET NIET :)

• Johan122
Bedankt voor de reacties. Het is dus niet mogelijk. Dank u well. Zal kijken voor een leuke 2de handse goedkope auto

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:26
Mocht je toch nog willen gaan rekenen, om je vraag te beantwoorden:
https://www.keurmerkpriva...contract/financiele-check , zie de draagkrachtnorm

• eLScha
Misschien goed om even pas op de plaats te gaan maken en eens op rijtje te gaan zetten hoe je je financiële toekomst voor je ziet. Eerst zijn de plannen een auto van 25 tot 35k aan te schaffen, nu op zoek naar een leasebak die niet past bij je inkomen...

Op een gegeven moment wil je toch een keer bij je vader het huis uit en op jezelf gaan wonen. Huren of kopen, het kost sowieso geld. Thuiswonen geeft je wat financiële ruimte waardoor je nu aan de ene kant kan sparen en aan de andere kant ook nog wat leuke dingen kunt doen. Een dure auto leasen of kopen is wel een van de slechtste investeringen die je op deze leeftijd kunt maken.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-03 22:10
Ik denk dat het handig is als we dit topic als context er even bij zetten.

Johan122 in Aankoop 1ste auto

(ow wacht @eLScha was me al voor ;) )

[Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 15-02-2021 07:46]

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Johan122 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:22:
[...]

Ja dat weet ik vind ik in principe niet erg
Het feit dat je dit niet erg vindt zegt ook alweer genoeg. Al je spaargeld er doorheen jagen om na drie jaar weer met hetzelfde vraagstuk te zitten. Maar dan zonder spaargeld.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:23

Crazy-

Best life ever

Voor 1/3 van je spaargeld koop je een PRIMA auto die nog jaren mee kan.

De maandlasten zullen dan 100/200€ zijn aan wegenbelasting & verzekering. Onderhoud is altijd lastig te zeggen; maar goed reken nog eens 75€. Afgerond kom je amper aan de 250€ per maand.

Brandstof is volledig afhankelijk van je kilometers.

Ook al zou je een Panda van paar jaar oud kopen voor 7k - hebben wij ook - en deze kost incl onderhoud amper 150€ per maand. Met 6000km/jaar.

Lees dit artikel GOED door; met name de nadelen : https://www.anwb.nl/auto/...mum-inkomen-private-lease

Mi met 1300/mnd wil jeGEEN lease a 500/pm.

[Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 15-02-2021 08:03]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-03 21:43

Theo

moederbord

Voor een leaseconstructie moet er veelal een inkomensverklaring worden afgegeven. Met jouw inkomen kan en mag een leasemij jou geen auto verleasen.

Met 15K kun je ook best een dikke auto kopen. Sterker nog, voor 5K kun je ook nog best wat leuks kopen.

Bedenk wat het doel is van het kopen/rijden van een dure auto. Doe je dit voor jezelf, of omdat je wil voldoen aan de verwachtingen die anderen bij jou hebben neergelegd? Als er externe verwachtingen zijn (bijvoorbeeld doordat een paar vrienden een dure bak rijden en jou minderwaardig vinden als je dat niet gaat doen, de status in je familie bepaald wordt door de auto die je rijdt) dan moet je je echt afvragen of je zomaar 10K wil betalen 'om erbij te horen', of om aan de verwachtingen te willen voldoen die anderen voor jou hebben bepaald. Wil jij hun bitch zijn die klakkeloos doet wat zij willen, ook al als jou dat 10K kost?
In het vorige topic kwam namelijk naar boven dat dit namelijk mogelijk het geval kan zijn.

Je noemde in het vorige topic dat je rond de 10k gaat rijden per jaar, en dat woon-werk 9 km is. Waarom niet een dikke scooter voor dit stuk? Dat is net zo snel als een auto, maar wel een factor tien goedkoper in aanschaf, belasting, verzekering en onderhoud. En als het echt smerig weer is bel je gewoon een taxi. Jaarlijkse kosten zijn dan veel lager, maar waar iedereen in jou omgeving zelf moet rijden heb jij regelmatig een Mercedes met chauffeur 8) En jij kan wel overal parkeren :P

7400 Wp op het dak

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:55

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Met lease kan het ook moeilijk zijn om het geluidssysteem, uitlaat, stance en andere onderdelen aan te passen.

Ook als iemand die niet als bestuurder is doorgegeven eens brokken maakt kan het erg zuur worden.

• Anoniem: 93050
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gaat m.i. nooit lukken. die 15K aan spaargeld lijkt wel heel leuk, maar vanuit de Lease maatschappij kun je dat ook een week nadat je de auto hebt over de balk gooien, en dan zit je met je 1300 euro per maand. Daarnaast .. 500 euro voor een PL auto ? Een Aygo kost rond de 200, dat is andere koek.

Volgens mij is het mar goed dat de lease maatschappijen je tegen je zelf gaan beschermen.

Ik zou eens op gaspedaal rondneuzen naar een Daihatsu of Toyota .. de oude modellen kosten nauwelijks geld, en je kunt er jaren mee rondtuffen.

• Anoniem: 93050
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Patrock schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:27:
Met lease kan het ook moeilijk zijn om het geluidssysteem, uitlaat, stance en andere onderdelen aan te passen.

Ook als iemand die niet als bestuurder is doorgegeven eens brokken maakt kan het erg zuur worden.
Als ervaren PL rijder .. bovenstaande is niet waar. Je kunt vaak best het nodige aanpassen (en waarom zou ik in vredesnaam een andere uitlaat willen .. sorry: ik ben boven de 10 jaar oud). en iedereen, met een geldig rijbewijs, mag in mijn PL auto rijden. Er is geen 'doorgegeven bestuurder'. Allen bij Drugs & dronkenschap heb je een probleem, maar .. tadaaaa.. .dat heb je ook bij een z.g. 'eigen' auto: dan betaalt de verzekering ook niet, en verhaalt de schade tegenpartij op jou.
Weer zo'n indianenverhaal dus, helaas.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Een maand geleden was je nog van plan om een Golf van 25k te kopen: Aankoop 1ste auto

Ik zou ook gewoon lekker een wagen kopen van rond de 5k die je dan met gemak met je spaargeld van 15k kunt rijden de komende jaren. Koop dan echter geen BMW oid, maar ga eerder voor een betrouwbare Japanner. Weet je zeker dat je de komende 5 jaar vooruit kunt!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-03 18:28
Gdzr schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:20:
Een maand geleden was je nog van plan om een Golf van 25k te kopen: Aankoop 1ste auto

Ik zou ook gewoon lekker een wagen kopen van rond de 5k die je dan met gemak met je spaargeld van 15k kunt rijden de komende jaren. Koop dan echter geen BMW oid, maar ga eerder voor een betrouwbare Japanner. Weet je zeker dat je de komende 5 jaar vooruit kunt!
Pas maar op, straks heeft TS een S2K of GTR ofzo gezien. :X >:)

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 07:03

snmght

imho dan he

Volgens mij kan je bij Private Lease ook aanbetalen om de maandlasten te drukken. Als jij € 15k aanbetaalt denk ik dat je een laag maandbedrag over houdt en zodoende wel een contract kunt afsluiten.

Maar verder ben ik het met iedereen hier eens dat het volstrekt ridicuul is met jouw inkomen. Je verbrandt je spaargeld dan. Koop een mooie occasion, kan wellicht ook een (voor jou) droomwagen zijn die desnoods iets meer dan € 15k kost en waarbij je het restant financiert. Je hebt dan wel bezit en kunt zo nodig op een later moment die wagen verkopen of inruilen op iets anders.

Gegeven je inkomen zou ik echter vooral je eisen bijstellen naar een kleiner formaat auto en iets kopen tussen de € 2,5k en (max) € 7,5k. En dat is nog steeds erg veel.

WZAWZ een fucking farce

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:24
Het klinkt misschien een beetje lullig en belerend, maar om maar even expliciet te benoemen wat anderen hierboven (en in je andere topic) al aangeven: het is misschien geen slecht idee om je eens te verdiepen in "financiën" in het algemeen. Ik ben de eerste die zegt dat geld moet rollen, maar wél binnen realistische grenzen. Je inkomen is erg laag, je uitgaven nu ook nog (in je andere topic zie ik dat je nog bij je vader woont), maar er komt een moment dat dit verandert. Denk aan een eigen woning, studie, relatie/kinderen, ...

Het feit dat je met je huidige salaris op jouw leeftijd al zover boven je stand wil leven, is een recept voor problemen in de toekomst.

No hard feelings verder :).

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:52
Ik zie een jong, dom en naïef pubertje die nog nooit over zijn toekomst nagedacht heeft. Ga eens zitten met iemand die verstand van zaken heeft, je hebt het hard nodig. Als puber wil je niet naar je ouders luisteren maar ze zullen altijd meer levenservaring hebben.
Koop een barrel als je echt een auto nodig hebt (wat ik in twijfel trek obv andere topic), blijf van die spaarcenten af. De waarheid is hard, maar iemand moet het zeggen.

Ik weet nu al: Je gaat alle adviezen in de wind slaan, je maakt al je spaargeld op en over 5 jaar denk je: fuck, had ik maar geluisterd.

Ik herken dit maar al te goed.. in mijzelf... tot mijn 30e heb ik alles verbrast, ik zou mijn jeugdige zelf graag voor de kop slaan. Gelukkig nu de financiën voor elkaar en net een huis gekocht, maar het kon al 15 jaar eerder als ik luisterde naar mensen met kennis.

[Voor 39% gewijzigd door unfor op 15-02-2021 10:13]

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:01
Dit leest als "Ik ben jong en wil een dikke bak om lekker te kunnen showen en snel weg te kunnen zijn bij het stoplicht zodat al mijn matties mij super stoer vinden, maar heb er simpelweg het geld niet voor en zoek nu uitwegen om toch aan die dikke bak te komen.".

Been there, not done that (en daar kan ik mijn ouders voor bedanken).

Zoals alle raad, ook in je andere topic, doe het niet! Koop een auto van zo'n 10k, dan maar niet dat panorama dak, digital dashboard en die dikke motor (die overigens ook zeer duur in verzekering en onderhoud zal zijn).

Daarnaast is de kans zo goed als nihil dat je met jouw salaris kan leasen. Dat spaargeld is leuk maar kijkt een geldverstrekker voor een auto niet direct naar. Die willen zekerheid dat er maandelijks geld komt.

Ook dat je via een uitzendbureau werkt zal hierbij niet gaan meehelpen.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Seat Leon FR Ultimate Edition

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
sjroorda schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:28:
Het klinkt misschien een beetje lullig en belerend, maar om maar even expliciet te benoemen wat anderen hierboven (en in je andere topic) al aangeven: het is misschien geen slecht idee om je eens te verdiepen in "financiën" in het algemeen. Ik ben de eerste die zegt dat geld moet rollen, maar wél binnen realistische grenzen. Je inkomen is erg laag, je uitgaven nu ook nog (in je andere topic zie ik dat je nog bij je vader woont), maar er komt een moment dat dit verandert. Denk aan een eigen woning, studie, relatie/kinderen, ...

Het feit dat je met je huidige salaris op jouw leeftijd al zover boven je stand wil leven, is een recept voor problemen in de toekomst.

No hard feelings verder :).
Het klinkt vooral als enorm korte termijn denken. Een veel te dure auto willen omdat de rest van de vriendengroep ook een dure heeft, terwijl je daar echt het salaris niet voor verdient is al iets.. en dan krom willen liggen om die auto alsnog te bekostigen, ja het kán maar daar hou je dus voor de toekomst niets meer van je salaris over... Op korte termijn heb je die auto, al helemaal als je gaat leasen is het niet eens jouw auto, en na 3 jaar heb je niks. geen geld, geen auto, tja, was het dan echt die status waard?

Als je vrienden je afrekenen op de auto die je rijdt, tijd voor nieuwe vrienden. En inderdaad, een cursus verstandig omgaan met financien is ook wel aan te raden. En maak een toekomstplan. Over X jaar wil ik Y bereiken en omdat te doen heb ik Z nodig. Je bent nog aan het studeren, koop dan gewoon een oud barrel waarmee je van A naar B komt, zorg dat je zsm afstudeert, een goeie baan krijgt en dan uiteindelijk je droomauto kan betalen.

[Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 15-02-2021 10:34]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-03 21:09

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Oh god, ik dacht het al te herkennen, maar dus nu blijkbaar weer een nieuwe put gevonden voor het geld wat TS verdient.

Wat is er gebeurd met de Golf GTI/R die je in het vorige topic ging kopen? Daar had je toch 26K voor liggen?

Puntje bij paaltje: je verdient niet genoeg om zo'n auto te veroorloven. Zoek iets goedkopers.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Als je 15k hebt liggen, dan koop je toch gewoon een auto van 10k ofzo. Genoeg leuks te koop voor dat bedrag. Of hoor je dan niet meer bij je 'groep'?

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:52
-tom-562 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:35:
Als je 15k hebt liggen, dan koop je toch gewoon een auto van 10k ofzo. Genoeg leuks te koop voor dat bedrag. Of hoor je dan niet meer bij je 'groep'?
Er is ook genoeg leuks voor 2500 te vinden, vooral voor een 20jarige.
Dat geld uitgeven aan een auto is zonde, iedereen wil tzt zijn eigen huisje kunnen kopen en je moet een redelijke grote eigen inleg hebben.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
unfor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Er is ook genoeg leuks voor 2500 te vinden, vooral voor een 20jarige.
Dat geld uitgeven aan een auto is zonde, iedereen wil tzt zijn eigen huisje kunnen kopen en je moet een redelijke grote eigen inleg hebben.
TS dénkt dat hij het huis van zijn vader al bezit. De vraag is echter wat de financiële status van dat huis is (onder hypotheek, onder water, volledig afbetaald) en hoe de vader van de TS er zelf over denkt. Daarnaast gokt TS er volledig op dat zijn opleiding over vier jaar is afgerond en dat hij dan een baan heeft die genoeg betaalt.

Worst case komt vader in het propedeusejaar te overlijden, staat het huis 100k onder water waardoor de TS de erfenis moet weigeren en lukt het behalen van zijn propedeuse niet door alle stress hieromheen. Dan zit TS over twee jaar met een leasecontract voor een auto waar hij in kan/zal moeten wonen.

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:48

ep667

It doesn't hurt to help

Ik heb het gevoel dat TS vooral ergens bij wil horen. Het lijkt erop alsof zijn vriendengroep allemaal wel een dikke nieuwe bak voor de deur heeft staan en TS dat dus ook wil. Misschien is er ook wel een meisje in het spel dat alleen valt op gasten met een snelle wagen. Maar goed, dat is vrije invulling van wat ik lees.

Het lijkt erop (ook met het vorige topic in mind) dat TS niet zo veel verdient en ook niet uit een rijke familie komt. Het willen kopen van een veel te dure Golf GTi en nu het willen leasen van een veel te dure auto lijkt daarom een beetje op compensatiegedrag.

Niet willen of kunnen toegeven dat jij niet zo'n dure bak kunt betalen en je daarom in allerlei bochten wringen en zelfs listen verzinnen om zo'n wagen alsnog te kunnen betalen. Want zo voelt het een beetje. Sjoemelen.

Mijn advies wijkt niet veel af van wat je hierboven leest: DOE. HET. NIET. Gewoon niet, want je gaat er ongelooflijk veel spijt van krijgen. Over 5 jaar heb je ongelooflijk veel spijt omdat je geen huis kunt kopen, omdat al je geld er doorheen is gegaan.

Vraag jezelf af: Heb ik écht een auto nodig? En dan bedoel ik: nodig om dagelijks van A naar B te komen of in het weekend iets te doen. Is het antwoord ja, koop dan een goeie betrouwbare tweedehands wagen van 3-5k. Dan is (met kosten) je spaargeld na 3-5 jaar ook wel op, maar krijg je nog wat terug voor je wagen. Is het antwoord op die vraag van hierboven eigenlijk nee? Laat het dan gewoon zitten voorlopig.

Even op mezelf betrekken: toen ik nog studeerde had ik helemaal geen behoefte aan een auto. En nu 16 jaar later eigenlijk nog niet ;-).

Oh ja, een antwoord op je vraag. Stel dat je een nieuwe BMW 1 gaat leasen en je legt 13K in. Dan betaal je voor een 3-jarig contract alsnog 262,50 per maand. Ik denk dat er geen leasemaatschappij is die dat goed gaat keuren met jouw kleine inkomen. Bovendien ben je dan na 3 jaar meer dan 22K lichter.

En voor die 22.000 euro hou je niets over, behalve dat je 3 jaar 10.000 kilometer per jaar kunt rijden. Dat zijn dure kilometers, zullen we maar zeggen.

Kortom: niet doen. Spaar liever nu het nog kan. Geld maakt niet gelukkig, maar het maakt het leven wel een stuk handiger.

EP

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-03 23:42

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn eerste auto kostte € 600 heb ik 3 jaar mee gereden en toen iemand er achter in reed, kreeg ik mooi € 600 terug van m'n verzekering. Daarna meerdere leasbakken gehad en toen dat niet meer ging auto van € 500, 2 jaar mee gereden. Nu heb ik 'n auto van € 1.500, rijd ook al weer 3 jaar. Helemaal prima.

De vraag is: wil je showen of wil je je kunnen verplaatsen?

Indien het eerste: mja, daar is weinig over te zeggen. Indien het tweede: dat kan écht veel goedkoper.
ep667 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:57:
Ik heb het gevoel dat TS vooral ergens bij wil horen. Het lijkt erop alsof zijn vriendengroep allemaal wel een dikke nieuwe bak voor de deur heeft staan en TS dat dus ook wil. Misschien is er ook wel een meisje in het spel dat alleen valt op gasten met een snelle wagen. Maar goed, dat is vrije invulling van wat ik lees.
Niet eens: TS schreef dat z'n vrienden allemaal in de auto's van hun ouders rijden.
Het lijkt erop (ook met het vorige topic in mind) dat TS niet zo veel verdient en ook niet uit een rijke familie komt. Het willen kopen van een veel te dure Golf GTi en nu het willen leasen van een veel te dure auto lijkt daarom een beetje op compensatiegedrag.
Waar ik niemand nadruk op heb zien leggen, is dat TS werkt via 'n uitzendbureau. Dat betekent dat morgen z'n inkomen op kan houden, hij nog 3 maanden WW (van 70% van z'n inkomen krijgt) en daarna niks, want wegens leeftijd ook geen (of maar heeeeeel erg weinig) bijstand.

Dat is gewoon vragen om problemen.

Wel ben ik erg benieuwd hoe hij aan die 15k spaargeld gekomen is: als hij dit helemaal zélf bij elkaar heeft gespaard, is dat een indicatie dat 'ie goed met geld kan omgaan (maar dan vraag ik me af waarom hij het nu ineens over de balk wil smijten), of andere onvoorziene kwaliteiten heeft. Maar gezien het feit dat hij € 1.300 pm verdient, en het bruto-minimum-loon (full-time) voor 'n 20-jarige nét iets meer dan dat is, vermoed ik dat hij gewoon tegen minimum-loon werkt en niet zoveel vaardigheden heeft die erg veel geld waard zijn.

No good deed goes unpunished.

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:48

ep667

It doesn't hurt to help

[b]Ardana in "Lease aanvraag"Niet eens: TS schreef dat z'n vrienden allemaal in de auto's van hun ouders rijden.
Excusez, dat heb ik dan volledig gemist. Dan lijkt de nadruk meer te leggen op mijn tweede punt, dat zijn vrienden toch uit iets rijkere families komen.

Wat betreft het uitzendbureau, dat is een goed punt. Ben je morgen niet meer nodig, dan ben je er niet meer. Maar zelfs zonder die gedachte, zou geen enkele leasemaatschappij TS accepteren. Je moet namelijk een vast contract of een werkgeversverklaring kunnen tonen, zoals bij iedere grote financiering. Het eerste heeft TS niet, het tweede zal hij nooit krijgen van een uitzendbureau.

De reden dat er dit soort beperkingen zijn (zelfs al leg je geld bij) is ook deels om jou als consument te beschermen @Johan122. Daar kun je met een list omheen willen werken, maar zo werkt het niet. Mocht er dan iets gebeuren, dan ga je alsnog nat.

EP

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
gewoon lekker op de fiets en straks je pot geld voor je eerste koophuis, voor een tweede studie, een overbrugging van werkloosheid of iets anders wat wel echt belangrijk is.

als je dan toch geld gaat uitgeven: voor 500 euro een afgeragde bak op marktplaats fixen met het dikste blok wat je kan vinden en een apk die nog een paar maanden loopt, en gewoon aftrappen en voor oud ijzer weg.
mooi je jeugdmoment met een ragbak gehad, maar er niet financieel aan onder gaan. dan kom je daarna mooi terug en zien we je in het 'financieel onafhankelijk' topic!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-01 22:22
@Johan122 kijkt naar een (1) onderdeel van zijn financiele plaatje. Elke instantie kijkt naar het totaalplaatje. En dat is niet alleen de lease maatschappij, maar ook een financiele instelling als een (hypotheek)bank. En vergeet niet hoe ook de belasting, UWV, CAK en andere overheidsinstanties het totaalplaatje gebruiken.

Samenvattend, beoordeel je financiele totaalplaatje. Mijn tip is daarbij het Nibud (https://www.nibud.nl/) goed door te nemen. Dan plaats je 1.300 euro / maand in een ander perspectief. En begrijp je ook waarom een lease auto onmogelijk is. Succes!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

pagani schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:52:
[...]

TS dénkt dat hij het huis van zijn vader al bezit. De vraag is echter wat de financiële status van dat huis is (onder hypotheek, onder water, volledig afbetaald) en hoe de vader van de TS er zelf over denkt. Daarnaast gokt TS er volledig op dat zijn opleiding over vier jaar is afgerond en dat hij dan een baan heeft die genoeg betaalt.

Worst case komt vader in het propedeusejaar te overlijden, staat het huis 100k onder water waardoor de TS de erfenis moet weigeren en lukt het behalen van zijn propedeuse niet door alle stress hieromheen. Dan zit TS over twee jaar met een leasecontract voor een auto waar hij in kan/zal moeten wonen.
De meeste leasecontracten kun je wel van af als je inkomens- of vermogenssituatie veranderd, maar inderdaad wel iets om vooraf over na te denken.

En als je het huis erft, zul je ook erfenisbelasting moeten betalen. Dus zelfs áls dat huis volledig is afbetaald, zal TS nog een (flinke) som spaargeld moeten lappen óf dit moeten gaan lenen. En met een dergelijk inkomen plus een leasecontract ga je dat geld never nooit niet kunnen lenen. Oftewel: je staat op straat. Geen urgentieverklaring (want eigen toedoen), dus waar ga je dan heen?

In het andere topic gaf @Johan122 TS aan een HBO-opleiding tot IT consultant te doen, hoe gaat het daar mee? Het startersinkomen van een afgestuurde HBO'er geeft wellicht wat meer ruimte. Maar goed, dan moet TS dus nog wel even geduld hebben of het 'er op gokken'. Trouwens, ik weet niet of TS weet hoe de wereld in elkaar zit, maar als jij aan komt rijden bij je eerste sollicitatie met een dikke Golf van 25K sta je al met 3-0 achter ten opzichte van andere sollicitanten die wél blijk geven van het kennen van de waarde van geld.

Dus, antwoord op de vraag van TS "is het mogelijk een lease auto te krijgen?": nee, niet met de huidige cijfertjes. Wel als je je inkomen vergroot. Dan nog kun je je afvragen of het verstandig is, maar gezien je andere topic doe je daar toch niks mee.

/edit:
Oh ja, @Johan122 als je met 'ik help mijn vader ook wel mee' bedoelt dat je voor 20-40 euro per maand aan boodschappen in de koelkast legt; ik durf te wedden dat je vader nog 10x zoveel in diezelfde koelkast legt. Dat noem ik in elk geval niet 'meehelpen'... nog een voorbeeld dat je de waarde van geld niet kent. Geeft niet, dat moet iedereen leren en de een loopt er wat harder tegenaan dan de ander, maar gratis leven bestaat niet. Vraag eens aan je vrienden hoe die dat doen, van die dure auto's rijden: waarschijnlijk zal niemand dat werkelijk aan je willen laten zien. Of omdat pappie en mammie (veel) meehelpen, óf omdat hun inkomsten misschien niet helemaal op legale wijze zijn verkregen. In het geval van het laatste: wegwezen bij die lui. Dat zijn niet je vrienden.

[Voor 15% gewijzigd door Icephase op 15-02-2021 11:38]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:25
Als je jong bent, je spaarvarken wil stukslaan en een snelle auto wilt, weet ik nog wel wat leuke speeltjes:

Clio RS: https://www.bochane.nl/oc...uetooth-lmv-18-721975901/?
Megane RS: https://www.autobedrijfva...s-navi-18-lmv/occ16035445
630i: https://www.vakgaragevand...%252Focc15580463-3e35a512
Dit zijn even wat lukrake voorbeelden.

Staan ook nog heel wat GTE's, A3 etrons, etc voor dat geld te koop. En ik zag ook nog een E-coupé voorbijkomen

[Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 15-02-2021 11:56]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-03 20:56

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Ik geloof dat inmiddels alles wel gezegd is en dat nog langer dit topic openhouden alleen maar herhaling gaat worden van dezelfde argumenten. Ik sluit dit topic daarom.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee