Toon posts:

Creusen 220/380V slijpsteen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-03 21:44
Beste mede Tweakers,

Mijn vraag:
ik kan een werkbank slijpsteen krijgen van het merk Creusen die een slag zwaarder is dan de particuliere variant. Op het info plaatje staat dat ie zowel een 220V als krachtstroom. Ik zou graag op 220V willen gebruiken. Is dit simpelweg een kwestie van een andere stekker en twee van de drie fasen eraf laten? Of moet er iets meer gebeuren? En watvoor gevolgen zal dit voor het vermogen hebben? Wordt dit 1/3 minder of gaat het Amperage omhoog?

Dit had ik al op een ander forum gevonden:

Even voor de goede orde: Zo'n vijfpolige stekker zal L1, L2, L3, de drie fasen hebben. Daarnaast een N, de nul, en de PE: Protective Earth, aarde.

De motor moet op PE (geel-groen) en L1, L2, L3 (blauw, bruin, zwart) aangesloten worden. Aangenomen dat je de PE kan vinden is zomaar willekeurig 1 van de vier overgebleven pennen open laten niet zo'n goed plan. Wel even uitzoeken welke de nul is.

Gezien het aansluit snoer , zou het me niet verbazen dat en een 230 V stekker aan gezeten heeft, en iemand er een steinmetz van gemaakt heeft.

Maak eens een foto van de aansluit doos, en zit er ergens een condensator gemonteerd ?

Je zal ook moeten weten of hij in ster of driehoek staat. Als hij in driehoek staat moet je hem omzetten naar ster.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Vriendelijke groeten,
Bart

Every magical journey begins with a single step

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Andere stekker en 2 van de 3 fases niet gebruiken geeft een hoop gebrom en geen draaiende slijpsteen, dus dat is niet aan de orde.

Hier 230/400V Steinmetz aansluiten, condensatorkeuze staat welk soort condensator je nodig hebt (maar dan 2x kleiner, dus 50 uF).

Heb je een foto van hoe de draden van de schakelaar naar de motor lopen? Voor ster/driehoek op een losse elektromotor heb je meestal een aansluitkastje, maar ik heb ook slijpmachines gezien waar gewoon 6 snoeren uit er motor kwamen, dat zou het wel lastiger maken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Bowen_HAFX
Bedankt voor de link! Er zit een aansluitkastje op:

Hoe het precies eruit ziet in het kastje weet ik niet, dat moet ik dan even kijken.

Heeft het grote nadelen om zo'n ster/driehoek? Of kan ik dan alsnog beter een standaard 220V 200W slijpsteen nemen?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je érg veel mazzel hebt, is hij al aangesloten op 220V 1 fase (dat kan, via een 5-polige stekker!).

Ik vermoed dat het behalve het plaatje van de binnenkant van het kastje ook een interessant plaatje komt als je hem ondersteboven fotografeert - welke kabels komen uit de motor en hoe zijn die aangesloten. Wat betreft je vraag over de slijpsteen: wat wil je exact slijpen? Als houtdraaier heb ik onder andere een slijpmachine met een 200 mm diamantschijf, maar iemand die alleen de heggeschaar wil slijpen heeft daar weinig aan.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Bowen_HAFX
Een hele goede vraag :).

Ik wil het meer als hobbyist gebruiken en dan liever niet een te kleine hebben. Dus misschien gaat jouw vergelijking nog wel redelijk op :')...

Maar de machine is hoe dan ook wel aan te sluiten dus?

Heel erg bedankt voor jouw hulp!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15
Dat 'aansluitkastje' is de aan/uit schakelaar gecombineerd met de thermische beveiliging van de motor. Die zorgt er voor dat de motor niet verbrand bij overbelasting. Als je de motor op 230 Volt aansluit zal ook de thermische beveiliging aangepast moeten worden. De motor is nu waarschijnlijk in ster aangesloten. Voor 230 Volt moet dat in driehoek. En dan heb je ook nog een kastje nodig om de aanloopcondensator veilig op te bergen.

[Voor 24% gewijzigd door devriesjande op 14-02-2021 22:10]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
Inderdaad, dat zal een draaistroom motor zijn met 220 in driehoek en 380V in ster.

Daar zal dan een condensator bij moeten (afhankelijk van het vermogen) en je bent zeker de helft van het motorvermogen kwijt.

Steinmetz is inderdaad de constructie die je zoekt.

Repareren doe je zo.

• Bowen_HAFX
Heel erg bedankt allemaal!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee