Toon posts:

230/400V Steinmetz aansluiten, condensatorkeuze

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:09

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Ik heb een vlakbankje gekocht met een kapotte motor (750W/230V)

Nu een andere motor gescoord: 230/400V 3-fase motor met 1500W. Deze wil ik aansluiten via de Steinmetz schakeling, en dus een vermogen van ruim 1KW overhouden.
Nu heb ik hier een condensator bij nodig, dat zou per originele KW ongeveer 60uF moeten meten. Nodig is dus een condensator van 90uF of 100uf als dat meer gangbaar is, met een voltage van 400-450V.

Ik kom dan twee varianten tegen:

https://www.elektronica-s...ors_gesorteerd_op_uF.html
Deze flinke jongen, van 65mm doorsnede en 120mm lengte en een prijs van 18 euro excl. verzending.

Maar ook deze:

https://www.elektronicawe...1x_elco_100uf_450v_staand
Een kleintje, maar wel met dezelfde specs.

Ik weet wel dat ik een bedrijfscondensator nodig heb, dus eentje die constant op z'n flikker kan krijgen. dus kan me voorstellen dat die robuuster gebouwd is.

Wie kan mij dit verduidelijken? :)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:20
Je hebt die bovenste nodig. Die onderste gaat maar één start mee, want deze is gepolariseerd (voor gelijkstroom).
Zoek op startcondensator.

100uF is een hoop, dat kost geld*.

Ben benieuwd of je die motor op een 16A groep aan het lopen krijgt.

*groothandel

[Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 11-02-2021 21:17]

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Dergelijke bedrijfsaankopen is voor mij niet erg.
Bijgaand nog het typeplaatje van de motor voor de geinteresseerden:

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12
Sjoerdfoto schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:56:
Deze wil ik aansluiten via de Steinmetz schakeling, en dus een vermogen van ruim 1KW overhouden.
Dan is Steinmetz niet geschikt, rendement is maar 40%, dus die 1kw kom je bij lange na niet aan.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Jorn schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Dan is Steinmetz niet geschikt, rendement is maar 40%, dus die 1kw kom je bij lange na niet aan.
Ik las dat het vermogensverlies van steinmetz zo'n 30% was ?

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Overigens komt er in mijn meterkast 3x25A binnen (met die mooie draaizekeringen). Kan ik daarvan 3x 220V maken?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:11:
[...]

Ik las dat het vermogensverlies van steinmetz zo'n 30% was ?
Vermogensverlies verschillen de meningen inderdaad over, zou inderdaad kunnen dat het 30% is, koppel weet ik zo niet.
Maar als je al 3fasen hebt zoals je zegt kun je hem ook zonder vermogensverlies aansluiten, motor moet dan in ster.
Wel heb je waarschijnlijk een andere motorbeveiliging en relais nodig.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Voor zover ik nu kom met mijn gegoogle;
Als ik hem in ster zou zetten, met een steinmetz op monofase 230V dan is het vermogenverlies zowel 30% door steinmetz, als nog meer vanwege andere spanning (dus hou je ong. 30% over).

Als ik hem in driehoek plaats, dan heb je alleen het vermogensverlies van de steinmetz (30%).
Deze motor is daarvoor geschikt, zie het typeplaatje.

kan iemand dat bevestigen?

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Had van het weekend een maat van mij over de vloer, die zag dat ik al driefasen binnenkreeg.
'Daar knutsel ik binnenkort wel even een krachtstroomgroepje bij voor in je schuurtje'.

Verreweg de makkelijkste oplossing dus.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:22:
Deze motor is daarvoor geschikt, zie het typeplaatje.

kan iemand dat bevestigen?
Volgens mij niet geschikt. Moet dus in ster.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Inmiddels ligt de krachtstroom in de schuur.
Netjes 5P 400V WCD, en heb een 5G 2,5 kwadraat flexibel voor de vandiktebank.

Nu nog op zoek naar een geschikte schakelaar, liefst iets met softstart, en motorrem (DC injection braking?). Iemand nog tips?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee